قرارداد تولید محتوا ؛ قراردادی که اهمیت آن بیشتر از همیشه است!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/12
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تولید محتوا

احتمالا این جمله بیل گیتس را شنیده‌اید که می‌گوید: «محتوا، پادشاه است». در واقع نیز اینچنین است و محتوا بخش بسیار مهمی از فرآیند بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود که امکان جذب مخاطب و به تبع آن، جذب مشتری را برای کسب و کارهای فعال در فضای اینترنت مهیا می‌کند. اگرچه تولید محتوا در حوزه‌های کاری و فعالیت‌های غیر دیجیتالی نیز اهمیت و ارزش بالایی دارد اما امروزه فعالیت در زمینه تولید محتوا در بستر اینترنت، رونق بسیار زیادی پیدا کرده است. به همین منظور صاحبان کسب و کار و به خصوص صاحبان وب سایت‌ها، تمایل دارند که وبلاگ نویسان و تولید کنندگان محتوای نوشتاری و ویدیویی را به خدمت بگیرند و با آن‌ها همکاری کنند. برای این منظور لازم است که میان آن‌ها، یک قرارداد تولید محتوا تهیه و امضا شود.

نمونه قرارداد تولید محتوا برای سایت ، با توجه به زمینه فعالیت آن وب سایت، در انواع متعددی تهیه می‌شود. البته باید به خاطر داشته باشیم که علاوه بر وب سایت‌ها، بسترهای مختلف دیگری نیز برای تولید محتوا وجود دارد. تقریبا برای فعالیت در تمام اپلیکیشن‌های ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین به منظور ساخت، تهیه و تدوین پکیچ‌ها و سی‌دی‌های آموزشی و نوشتن کتاب‌ها، نیازمند تولید محتوای تخصصی، حرفه‌ای و کاربردی هستیم که نیاز کاربر را بسنجد و هوشمندانه تهیه ‌شود.

تعریفی از تولید محتوا

محتوا یعنی هر نوشته، طراحی، ویدیو، ساخت، ضبط یا هر اقدام دیگری که برای ارائه موضوعی خاصی تهیه می‌شود و توسط انسان قابل درک و بررسی خواهد بود. محتوا دقیقا همان چیزی است که به مخاطبان و مشتریان خود ارائه می‌دهید. به همین دلیل باید حتما مطابق با اهداف حوزه کاری شما باشد و نیاز مخاطبتان را پاسخ دهد. به همین دلیل است که برای تولید محتوا و همچنین برای انجام هر توافقی در این زمینه، حساسیت زیادی وجود دارد.

در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم درباره قرارداد و نکات مهمی که باید در نوشتن متن آن در نظر داشته باشید، توضیح دهیم.

قرارداد تولید محتوا چیست؟

این قرارداد در واقع یک توافق مکتوب است که شروط، تعهدات و مسئولیت‌های طرفین را در رابطه با موضوع اصلی این توافق، در بر می‌گیرد. یعنی در متن این قرارداد به صورت صریح و دقیق مشخص می‌شود که چه اشخاصی با یکدیگر همکاری خواهند کرد و همچنین توضیح داده خواهد شد که موضوع همکاری آن‌ها، در زمینه چه شیوه‌ای از تولید محتوا است. علاوه براین، موارد مهم دیگری مانند مدت همکاری، میزان حق الزحمه، شروط خاص هر قرارداد و تعهدات و مسئولیت‌های طرفین نیز در متن قرارداد تولید محتوا نوشته می‌شود.

لازم به ذکر است که محتوای متن قرارداد تولید محتوا با توجه به نتیجه مذاکرات میان طرفین و با توافق میان آن‌ها تهیه و تنظیم می‌شود. طرفین قرارداد ، حتما باید به دقت متن قرارداد تولید محتوا را مطالعه کنند تا از محتوای آن آگاه باشند. به این ترتیب، در نهایت و بعد از آگاهی طرفین از شروط توافق، قرارداد حاضر توسط آن‌ها امضا می‌شود.

انواع فرم قرارداد تولید محتوا

برای نوشتن و امضای قرارداد با فعالان و متخصصان در این زمینه، ابتدا لازم است شرایط همکاری میان طرفین مشخص شود. برای مثال اگر تمایل دارید که یک شخص متخصص را برای انجام امور مربوط به تولید محتوای وب سایت یا شبکه اجتماعی خود استخدام کنید، می‌توانید از قرارداد کارشناس تولید محتوا استفاده کنید. این قرارداد در واقع یک قرارداد کار خواهد بود و مطابق با قانون کار و قانون تامین اجتماعی نوشته می‌شود.

از طرف دیگر، ممکن است تمایل داشته باشید که برای یک پروژه خاص، محتوای مناسبی را تهیه کنید. برای مثال ممکن است با تنظیم نمونه قرارداد تولید محتوای آموزشی ، از یک نوازنده مجرب بخواهید که در پروژه ساخت یک پکیچ آموزش موسیقی، برای شما محتوایی ویدیویی تولید کند یا اینکه می‌توانید با تنظیم نمونه قرارداد تولید محتوای ویدیویی ، ساخت و تهیه انواع ویدیوهای انگیزشی، آموزشی، علمی و سرگرمی را سفارش دهید. در این شرایط، قراردادی که میان کارفرما و شخص متخصص در زمینه تولید محتوا امضا می‌شود، در واقع یک قرارداد پیمانکاری است. البته در موقعیتی که پروژه تولید محتوا را به یک شخص حقیقی مستقل می‌سپارید، می‌توانید برای همکاری با او، از قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده کنید.

چند نکته مهم

چه نمونه قرارداد تولید محتوا برای سایت را در نظر داشته باشید و چه بخواهید در حوزه‌های دیگر تولید محتوا کنید، یک نکته بسیار مهم را باید در نظر بگیرید و آن این است که حتما باید محتوایی که تولید می‌شود، تالیف یا ساخت شما باشد. بنابراین، اگر محتوا از نوشته شخص دیگری گرد آوری شده است یا اینکه مطلبی را کپی می‌کنید باید حق مولف را محفوظ بدانید و به این مساله اشاره کنید که نویسنده اصلی محتوایی که نشر داده‌اید، چه کسی بوده است.

بنابراین، لازم است در متن قرارداد به این مساله اشاره کنید که حتما باید تمام مطالبی که به عنوان تولید محتوا نوشته می‌شود، تالیف شخص باشد و متخصص تولید محتوا نمی‌تواند از محتوای کپی یا محتوایی که پیش‌تر منتشر کرده است، مجدد استفاده کند.

در نمونه قرارداد تولید محتوای ویدیویی یا نوشتاری ، می‌توانید به این مساله اشاره کنید که مسئولیت محتوایی که منتشر می‌شود با تولید کننده محتوا خواهد بود. بنابراین، شخصی که تولید محتوای موضوع خاصی را به عهده می‌گیرد، ملزم است که از اعتبار و صحت مطالبی که ارائه می‌دهد، اطمینان کسب کند و مطالبی خلاف واقع یا مغایر با قوانین و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی را ارائه ندهد.

شما این امکان را دارید که معیار مشخصی را برای سنجش کیفیت محتوا در نظر بگیرید. برای مثال می‌توانید در متن نمونه قرارداد تولید محتوای آموزشی به صراحت توضیح دهید که این محتوا باید حاوی چه سرفصل‌هایی باشد، چه مطالبی را بیان کند و همچنین لازم است توضیح دهید که محتوای مورد نظر در چه تعداد صفحه یا چند دقیقه ویدیو خواهد بود.

ماده 10 قانون مدنی و لازم بودن این قرارداد

این قرارداد، اگرچه در گروه انواع قرارداد نامعین قرار دارد و تعریف دقیقی از آن در قانون مدنی بیان نشده است اما مطابق با قواعد و ضوابط این قانون تهیه و تنظیم می‌شود و از شرایط آن تبعیت می‌کند. با استناد به ماده ده قانون مدنی ، برای نوشتن این قرارداد کافی است که محتوای قرارداد شما مغایر با قانون نباشد. یعنی به شرط رعایت قانون، قراردادهای خصوصی میان طرفین صحیح خواهد بود.

نکته مهم دیگر درباره فرم قرارداد تولید محتوا ، لازم بودن این قرارداد است. لازم بودن قرارداد، شرطی است که به واسطه آن، طرفین ملزم خواهند بود که تا پایان مدت قرارداد به تعهد خود در خصوص انجام مسئولیت‌های که به عهده گرفته‌اند، عمل کنند. یعنی هر دو طرف ملزم هستند که برای انجام موضوع قرارداد با یکدیگر همکاری داشته باشند و نمی‌توانند این قرارداد را فسخ کنند. البته باید به این مساله نیز اشاره کنیم که کارفرما و متخصص تولید محتوا می‌توانند برای قرارداد خود، شروطی تعیین کنند تا در صورت بروز آن شروط، بتوانند از حق فسخ بهره ببرند.

یعنی اینکه این امکان برای طرفین وجود دارد که بتوانند با توافق یکدیگر، شروطی را برای فسخ قرارداد تعیین کنند.

نمونه قرارداد تولید محتوای آموزشی چه شرایطی دارد؟

تولید محتوا در حوزه آموزش، از کاربردی‌ترین شیوه‌های تولید محتوا است که مخاطبان و علاقه‌مندان زیادی دارد. به همین دلیل، درخواست‌های همکاری متعددی در این زمینه ارائه می‌شوند و همچنین پروژه‌های تولید محتوای آموزشی بسیار زیادی در حال انجام هستند که صاحبان و مدیران آن‌ها برای پیگیری پروژه خود، نیاز دارند با اشخاصی متخصص در زمینه تولید محتوا، همکاری کنند. برای نوشتن این قرارداد، پیشنهاد می‌کنیم حتما به این مساله توجه داشته باشید که شخصی که محتوای آموزشی شما را تولید می‌کند، در خصوص موضوع آموزش، از تخصص و دانش کافی برخوردار باشد.

مساله دیگری که در خصوص این شیوه از تولید محتوا اهمیت زیادی خواهد داشت، پشتیبانی، تغییر، اصلاح و ویرایش محتوای تهیه شده است. شما می‌توانید از شخصی که محتوای آموزشی را برای شما تهیه می‌کند، بخواهید تا مدت مشخصی مسئولیت پشتیبانی، تغییر، اصلاح و ویرایش محتوایی که آماده شده است را به عهده بگیرد.

تعیین مدت انجام قرارداد برای تولید محتوا و خسارت تاخیر

بدون شک تفاوت در موضوع و نوع محتوایی که قرار است تولید ‌شود، در تعیین بازه زمانی که برای تولید آن محتوا لازم خواهد بود، تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل، لازم است که حتما تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را معین کنید تا مشخص شود تولید کننده محتوا تا چه زمانی فرصت دارد پروژه را آماده کند و تحویل دهد. در واقع امضای این قرارداد، این تعهد را برای شخصی که تولید محتوای موضوع این قرارداد را به عهده گرفته‌ است، ایجاد می‌کند که محتوای مورد نظر کارفرما را در بازه زمانی که معین کرده‌اند، تولید کند و به او تحویل دهد.

بازه زمانی معین شده برای این قرارداد، مشخص می‌کند که تولید محتوای مورد نظر کارفرما تا چه زمانی باید آماده شود. به همین ترتیب، این امکان نیز برای کارفرما فراهم است که برای دیرکرد در تحویل پروژه، خسارت در نظر بگیرد. این خسارت را خسارت دیرکرد می‌نامند و به این صورت خواهد بود که کارفرما، مبلغی را به ازای هر روز دیرکرد معین خواهد کرد و در متن قرارداد نیز درباره این شرط می‌نویسند. به این ترتیب، تولید کننده محتوا ملزم خواهد بود که در صورت تاخیر در تحویل پروژه، به ازای هر روز تاخیر، مبلغی که به عنوان خسارت معین شده است را پرداخت کند.

پیشنهاد ما برای شما

تولید محتوا، از جمله مسائل مهمی است که فعالان در حوزه دیجیتال به تکرر درباره آن از قراردادهای مختلف استفاده می‌کنند. اگر تولید کننده محتوا هستید یا اگر شخصی خواهید بود که تمایل دارد با یک تولید کننده محتوا قرارداد امضا کند، به شما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، درباره نکات مهمی که باید در این قرارداد رعایت شود، بپرسید و با اطلاعات و آگاهی کافی، این قرارداد را امضا کنید. علاوه براین، اگر تمایل دارید که یک قرارداد اختصاصی در این زمینه داشته باشید، در بخش تنظیم قرارداد درخواستتان را ثبت کنید. در کنار شما هستیم.

ضمن آنکه ما دو نمونه قرارداد برای این حوزه تنظیم کرده‌ایم. روی هریک از تصاویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قراردادها شوید.

قرارداد تولید محتوای اینستاگرام (برون سپاری به یک تیم یا شرکت)

شما می‌توانید با امضای این قرارداد، تولید محتوا برای اینستاگرام را برون سپاری کنید.

نمونه قرارداد تولید محتوای اینستاگرام با تیم
دانلود نمونه قرارداد تولید محتوای اینستاگرام با تیم

قرارداد تولید محتوا برای سایت (برون سپاری به یک تیم یا شرکت)

برای سپردن مسئولیت تولید محتوا سایت خود به یک تیم یا شرکت، می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد تولید محتوا برای سایت با تیم
دانلود نمونه قرارداد تولید محتوا برای سایت با تیم
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.