نمونه قرارداد کارشناس تولید محتوا ؛ قراردادی که روز به روز معروف‌تر می‌شود!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/14
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تولید محتوا

در این مطلب، قرارداد تولید محتوا را بررسی می‌کنیم. این قرارداد یک نوع قرارداد پیمانکاری کاربردی و مهم است و وب سایت‌ها و کسب و کارهایی که در حوزه شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، از آن استفاده می‌کنند. مارکت‌های اینترنتی و فعالان در کسب و کارهای مجازی به خوبی از اهمیت محتوا و محتوا سازی آگاهی دارند. محتوای مناسب و مرتبط با کسب و کار، موجب رونق و رشد مجموعه می‌شود و مخاطبان هدف را به وب سایت یا درگاه اینترنتی کسب و کار هدایت می‌کند. فعالان در حوزه تولید محتوا می‌کوشند تا با توجه به نوع شبکه اجتماعی که ممکن است وب سایت، اینستاگرام، تلگرام یا اپلیکیشن‌های مختلف باشد، اقدام به تولید محتوایی جذاب کنند. این اشخاص با تنظیم نمونه قرارداد کارشناس تولید محتوا ، این مسئولیت را به عهده می‌گیرند.

حوزه تولید محتوا گسترده و پویا است و لازم است کارشناس تولید محتوا مدام در حال به روز شدن باشد و از جدیدترین اطلاعات و دستاوردها استفاده کند. علاوه بر این باید محتوایی جذاب و کاربردی باشد تا بتواند نظر مخاطب را جلب کند. کارشناسان تولید محتوا باید خلاق و ایده پرداز باشند. علاوه بر این باید با تکنیک‌های مناسب برای بهتر دیده شدن محتوا و جذب مخاطب آشنایی داشته باشد. نمونه قرارداد تامین محتوا روشی برای معرفی برند و نام تجاری شما است. حتی اگر شناخته شده و قدیمی باشید، برای جذب و حفظ مخاطبان و مشتریان خود نیازمند ارائه محتوایی دقیق و حساب شده هستید. تولید محتوای اصولی و حساب شده یک نیروی قوی در زمینه بازاریابی هدفمند و رونق فروش است.

کاربرد این قرارداد!

در جواب به این سوال که قرارداد حاضر مورد استفاده چه اشخاصی قرار می‌گیرد، باید بگوییم که امروزه به اندازه‌ای کسب و کارها با اینترنت و فضای مجازی ادغام شده‌اند که هر شخصی که صفحه‌ای برای معرفی خودش و کسب و کارش دارد، نیاز به تولید محتوا هم دارد. بسیاری از این اشخاص تجربه و آگاهی لازم در زمینه تولید محتوای صحیح و کاربردی را ندارند و به زبان ساده؛ نمی‌دانند که باید چه کنند. تجربه نشان داده است که فعالیت بدون دانش و تخصص و بدون آگاهی از تکنیک‌های این حرفه، ممکن است نه تنها سودی به همراه نداشته باشد، بلکه موجب از دست دادن مخاطب شود و صدمات زیادی به کسب و کار وارد کند.

به همین منظور بهترین کار این است که از کارشناسان تولید محتوا یاری بگیرید. با تنظیم و عقد یک نمونه قرارداد کارشناس تولید محتوا ، می‌توانید مسئولیت و وظیفه تولید محتوای صفحه کاربری یا وب سایت خود را به کارشناس بسپارید. همچنین می‌توانید توقع داشته باشید که محتوا ثمربخش باشد و نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. در حقیقت نتایج مثبت ایجاد شده، ضمانتی برای حسن انجام کار کارشناس محتوا خواهد بود.

انواع قرارداد تولید محتوا

با رشد و گسترش اپلیکیشن اینستاگرام، علاوه بر قرارداد تولید محتوا سایت ، که پیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گرفت، نمونه قرارداد تولید محتوای اینستاگرام نیز کاربرد بسیاری پیدا کرد. از آنجایی که فعالیت در قالب اینستاگرام نیازمند محتوای تصویری در انواع قالب‌های (فیلم و عکس) است، شیوه‌ای خاص از تولید محتوا را به دنبال دارد. البته محتوای تصویری صرفا در نمونه قرارداد تولید محتوا اینستاگرام مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و می‌توانیم از این شیوه در قالب‌های دیگر هم بهره ببریم. در مجموع انواع قرارداد تولید محتوا را می‌توانیم به شکلی دسته بندی کنیم. در ادامه به انواع مختلف قرارداد تولید محتوا اشاره خواهیم کرد:

قرارداد تولید محتوا به صورت متنی

این نوع از تولید محتوا تقریبا برای همه شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته بیشترین کاربرد آن در زمینه محتوای وب سایت‌‌ها و بلاگ‌ها است. کارشناسان تولید محتوای متنی باید به شیوه نگارش مطلب و ترفندهای سئو آگاهی کامل داشته باشند و در مطالب ارائه شده، آن‌ها را اعمال کند.

قرارداد تولید محتوا به صورت بصری یا تصویری

این نوع از تولید محتوا شامل فایل‌های تصویری است که محتوای مورد نظر را به همراه دارد. انواع عکس، تصویر نوشته و از این قبیل موارد.

قرارداد تولید محتوا به صورت ویدیویی

همانطور که از عنوان مشخص است، این نوع از تولید محتوا به صورت ویدیو تولید می‌شود و از انواع تاثیر گذار محتوا برای مخاطبان است. محتواهای ویدیویی از محتواهای محبوب در انواع نمونه قرارداد تولید محتوای اینستاگرام است.

قرارداد تولید محتوا صوتی یا پادکست

یکی دیگر از انواع محتواهایی که به تازگی علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده است، تولید محتوای صوتی و به صورت پادکست است. این شاخه از تولید محتوا نیز علاقه‌مندان بسیاری دارد.

در نهایت لازم است که مخاطب خود را بشناسیم و نسبت به درگاه ارتباطی اطلاعات کافی داشته باشیم تا بتوانیم با توجه به نیاز، شخص مناسبی را برای تولید محتوای مناسب انتخاب کنیم و قرارداد مناسبی نیز تنظیم کنیم. برای مثال کارشناس تولید محتوایی که برای قرارداد تولید محتوا سایت انتخاب می‌شود با کارشناسی که برای نمونه قرارداد تولید محتوا اینستاگرام انتخاب می‌شود ویژگی‌های بسیار متفاوتی خواهد داشت.

این قرارداد در کدام قانون است؟

نمونه قرارداد تامین محتوا از نگاه قانون مدنی در گروه قراردادهای پیمانکاری قرار می‌گیرد. زیرا در این قرارداد وظیفه تولید محتوا به شخصی واگذار می‌شود و آن شخص در مدت مشخص، آن پروژه را انجام خواهد داد. البته نوع قراردادی که می‌توانیم برای این رشته در نظر بگیریم، با توجه به نوع رابطه با کارفرما می‌تواند متغیر باشد. برای مثال ممکن است که کارفرما کارشناس تولید محتوا را برای مدت مشخصی به خدمت بگیرد. در این زمان نوع قراردادی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، قرارداد کار خواهد بود. در این مقاله نمونه قرارداد کارشناس تولید محتوا را از دیدگاه قرارداد پیمانکاری دنبال خواهیم کرد.

براساس قانون مدنی، قراردادهای پیمانکاری از جمله قراردادهای نامعین و لازم هستند. قرارداد حاضر هم از جهت پیمانکاری بودن مشمول این موارد می‌شود. به منظور اثبات اعتبار این قرارداد می‌توانیم به ماده 10 قانون مدنی استناد کنیم. براساس این ماده از قانون مدنی، تنظیم انواع قراردادهای خصوصی ایرادی ندارد و تنها شرط لازم این است که قرارداد مخالف صریح قانون و عرف نباشد. بنابراین با رعایت قانون ایرادی در تنظیم انواع این قرارداد وجود ندارد. از جهت لازم بودن این قرارداد، طرفین ملزم هستند که در قرارداد باقی بمانند و نمی‌توانند یک باره و یک جانبه قرارداد را فسخ کنند یا از انجام موضوع قرارداد سر باز بزنند.

اهمیت و ماهیت نمونه قرارداد تامین محتوا

به دلیل شرایط خاص هر وب سایت یا هر کسب و کار اینترنتی، برای شروع یک رابطه همکاری میان صاحب کسب و کار و کارشناس تولید محتوا، لازم است که یک قرارداد اختصاصی میان آن‌ها تنظیم شود. نمونه قرارداد کارشناس تولید محتوا حاوی اطلاعات دقیقی درباره چگونگی انجام پروژه خواهد بود. علاوه بر این، این قرارداد روابط میان طرفین را نیز مشخص می‌کند و به صورت صریح و روشن درباره سفارش محتوای کارفرما توضیح می‌دهد. نمونه قرارداد تامین محتوا سندی مکتوب و قانونی است که درباره ارتباط کاری میان کارفرما و کارشناس تولید محتوا توضیح خواهد داد.

شروط و تعهدات کارشناس تولید محتوا در قرارداد

مواردی که در ادامه بیان خواهیم کرد بخشی از تعهدات کارشناس تولید محتوا است. توجه داشته باشید که ذکر این تعهدات در قرارداد اهمیت زیادی دارد و بدون نوشتن آن، تکلیفی برای ایشان ایجاد نمی‌شود.

  1. کارشناس باید متعهد شود که با توجه به ماهیت وب سایت یا کسب و کار مورد نظر، محتوای خلاقانه و کاربردی تهیه کند.
  2. کارشناس محتوا باید از انواع تکنیک‌های اصولی تولید محتوا آگاهی داشته باشد و دانش خود را در جهت اجرای موضوع قرارداد به کار بگیرد.
  3. تولید محتوای متنی باید با رعایت اصول ویراستاری و سئو تهیه شود.
  4. معمولا کارشناس تولید محتوا حق ندارد بدون آگاهی و هماهنگی با کارفرما، پروژه را به شخص دیگری واگذار کند. شما هم می‌توانید این شرط را در متن قرارداد بنویسید.
  5. کارشناس تولید محتوا نمی‌تواند محتوای تولید شده را در جای دیگری استفاده کند. مگر در زمانی که نشانی مرجع اصلی آورده شود و استفاده کارشناس صرفا در جهت معرفی و تبلیغ کسب و کار خودش باشد.

شروط و تعهدات کارفرما در این قرارداد

  1. کارفرما باید به طور واضح و روشن مشخص کند که چه نوع محتوایی در نظر دارد؛
  2. دستورالعمل‌های لازم در خصوص شرایط نگارش محتوا، موضوع، میزان کیفیت و مطالبی که باید در آن نوشته شود، توسط کارفرما تعیین و اعلام می‌شوند؛
  3. کارفرما باید امکان برقراری ارتباط با تولید کننده محتوا را برقرار کند و به سوالات احتمالی او درباره چگونگی انجام موضوع قرارداد، پاسخ دهد؛
  4. کارفرما باید حق الزحمه کارپذیر خود را در زمان مشخص به او پرداخت کند؛

و …

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، انواع این قرارداد را تنظیم کرده است و این قراردادها در بانک قرارداد رکلا قرار گرفته است. ضمن آنکه شما می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی یا مشاوره حقوقی تلفنی قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کارشناس تولید محتوا
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.