قرارداد اجاره زمین تجاری و شرایط مهم برای استفاده از نمونه اجاره نامه زمین تجاری !

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره زمین تجاری

قرارداد اجاره زمین تجاری یک قرارداد اجاره است. اصطلاح تجاری که در انتهای عنوان این قرارداد نوشته می‌شود، به این مساله اشاره دارد که زمین مورد نظر، دارای شرایطی است که می‌توانید در آن محل، فعالیت تجاری و اقتصادی داشته باشید و از این جهت، برای فعالیت شما ایرادی وجود خواهد داشت. به طور معمول، در چنین زمین‌هایی به انجام اموری می‌پردازند که به صورت خاص، یک شیوه برای درآمدزایی باشد یا به نحوی شرایط کسب و کار طرفین را مهیا کند. برای مثال، ممکن است که شما در زمین تجاری، کالای خاصی را بفروشید یا به شیوه‌ای خاص، خدمات ارائه دهید.

در هر صورت نمونه قرارداد اجاره زمین تجاری ، یک اجاره نامه است که میان مالک و مستاجر تنظیم می‌شود. تنظیم و امضای این قرارداد، مالک و مستاجر را وارد یک رابطه حقوقی می‌کند. در این رابطه، هر دو طرف نسبت به یکدیگر تعهدات و مسئولیت‌هایی دارند و ملزم هستند که مطابق با محتوای قرارداد و قانون ناظر، به تعهدات خود عمل کنند. بدون شک، شروط و ضمانت‌هایی نیز برای اجرای تعهدات در نظر گرفته خواهد شد. در ادامه این مطلب، سعی می‌کنیم به ابعاد قانونی نمونه قرارداد اجاره زمین تجاری توجه کنیم و درباره آن، توضیح دهیم.

ویژگی‌های قرارداد اجاره زمین تجاری و منفعت آن برای مستاجر

اجاره نامه زمین تجاری ، به واسطه توافق میان موجر و مستاجر، یک اجاره نامه است که به دلیل شرایط تجاری بودن، از سایر قراردادهای اجاره متمایز می‌شود. همانطور که می‌دانید، روابط طرفین و ماهیت ارتباطی که با یکدیگر دارند، مشخص می‌کند که باید از چه قراردادی استفاده کنند. حال تصور کنید که یک شخص حقیقی یا شخص حقوقی (سازمان‌ها و شرکت‌ها)، تمایل دارد که یک زمین تجاری را برای مدت چند ماه یا حتی چند سال در اختیار بگیرد و از آن استفاده کند. از طرف دیگر، شخص دیگری یک زمین تجاری دارد که از آن استفاده نمی‌کند ولی تمایل دارد که به شیوه‌ای از آن کسب درآمد کند. با توجه به این مساله که این شخص حقوقی نیازمند در اختیار گرفتن زمین تجاری است، به نظر شما بهترین نوع توافق میان شخص حقوقی و شخصی که مالک زمین است، به چه صورت خواهد بود؟

بدون شک، برای شخص حقوقی، قراردادی مناسب است که موقعیت را برای استفاده و بهره برداری او از زمین تجاری فراهم کند. این شرایط، با استفاده از قرارداد اجاره میسر می‌شود. بنابراین، اجاره نامه زمین تجاری یک انتخاب مناسب است. در این قرارداد، زمین تجاری برای مدت معین در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد و مستاجر می‌تواند در طول آن مدت از زمین استفاده کند.

بدون شک، این روش هزینه کمتری از خرید زمین خواهد داشت و برای اشخاصی که سرمایه کافی برای خرید زمین تجاری ندارند، مناسب است. از طرف دیگر، اشخاصی هستند که تمایل دارند برای مدت محدودی از زمین تجاری استفاده کنند. بنابراین برای این مدت کوتاه، شرایط اجاره برای آن‌ها بسیار مناسب خواهد بود. دیدیم که استفاده از عقد اجاره برای مستاجر بسیار مطلوب است اما منفعت موجر از این قرارداد به چه صورتی خواهد بود؟

قرارداد اجاره زمین تجاری چه منفعتی برای مالک دارد؟

در بخش قبل درباره این مساله توضیح دادیم که استفاده از قرارداد اجاره برای موجر منافع بسیار زیادی به همراه دارد. اما همانطور که مشخص است، این توافق باید منفعتی نیز برای مالک زمین داشته باشد. بدون شک، این منافع هستند که باعث می‌شوند اشخاص بخواهند که با یکدیگر همکاری و توافق کنند. اگر منفعت طرفین در این قرارداد رعایت نشود، بدون شک با یک قرارداد یک طرفه رو به رو خواهیم بود که چندان مناسب نیست و اشخاص را مشتاق نمی‌کند که بخواهند به آن ادامه دهند.

با این مقدمه، باید توضیح دهیم که قرارداد اجاره زمین تجاری ، منافع مالک را نیز در نظر دارد. به این صورت که با توجه به توافقات و قانون این نوع قرارداد، شخصی که زمین تجاری را اجاره می‌کند، ملزم خواهد بود که هزینه‌ای بابت مدت اجاره بپزدارد. به این هزینه کرایه یا اجاره بها می‌گویند که از ارکان اصلی یک اجاره نامه صحیح و معتبر است.

دیدگاه قانون درباره نمونه قرارداد اجاره زمین تجاری

قانون رکن اصلی و اساسی در تنظیم انواع قرارداد است. زمانی که تصمیم دارید یک قرارداد تنظیم کنید، بدون شک برای شما مهم است که مطمئن باشید توافق نامه مورد نظر شما از دیدگاه قانونی صحیح و معتبر باشد. برای بررسی شرایط قانونی توافق نامه‌ها، دلایل متعددی وجود دارد. برای مثال عده‌ای به این مساله توجه دارند که اگر اختلاف یا شکایتی پیش بیاید، بتوانند به قرارداد استناد کنند.

با توجه به مواردی که گفته شد، لازم است که به ابعاد قانونی قرارداد اجاره زمین تجاری اشاره کنیم. در خصوص این قرارداد، باید اینطور بگوییم که ماهیت آن، یک قرارداد اجاره است و از قانون مدنی تبعیت می‌کند. قانون مدنی درباره نحوه تنظیم اجاره نامه زمین تجاری قواعد و ماده‌هایی را مطرح می‌کند. بدون شک برای آنکه یک اجاره نامه صحیح تنظیم شود، ملزم هستیم که به قواعد قانون مدنی در خصوص عقد اجاره عمل کنیم.

اجاره نامه زمین تجاری یک عقد معین است. یعنی اشخاصی که تمایل دارند به عنوان مالک و مستاجر این قرارداد را امضا کنند، باید مطابق با قواعدی که در قانون مدنی معین شده است، اجاره نامه را تنظیم کنند. علاوه برآن، قراردادی که برای اجاره زمین تجاری می‌نویسید، شما را ملزم می‌کند که تا پایان مدت معین در قرارداد باقی بمانید. یعنی اینکه هر دو طرف نمی‌توانند به یکباره و بدون دلیل موجه ، اجاره نامه را فسخ کنند. مگر اینکه با استناد به قانون مدنی یا با تعیین شروط فسخ قرارداد ، دلیل موجهی داشته باشند.

طرفین قرارداد

بسیار مهم است که بدانید قرار است چه اشخاصی در اجاره نامه زمین تجاری حضور داشته باشند. مالک، شخصی که تمایل دارد زمین تجاری را اجاره کند، نماینده، وکیل و قائم مقام هر کدام از طرفین، اشخاصی هستند که می‌توانند در فرآیند تنظیم این قرارداد حضور داشته باشند. البته به صورت خاص، مالک و شخص متقاضی قرارداد اجاره، طرفین قرارداد و اشخاص اصلی اجاره نامه هستند. یعنی بدون حضور این دو شخص یا نماینده‌های آن‌ها، قرارداد تنظیم نخواهد شد.

دو اصطلاح موجر و مستاجر، عناوینی هستند که برای طرفین این قرارداد استفاده می‌شوند. موجر یا مالک، شخصی است که مالکیت زمین تجاری در اختیار او است. یعنی به صورت قانونی سند یا گواهی دیگری در اختیار دارد که نشان می‌دهد، مالک زمین است. از طرف دیگر، مستاجر می‌تواند هر شخصی باشد که می‌پذیرد با شرایط مالک، زمین او را اجاره کند. با این حال، هنگام نوشتن قرارداد ، باید حتما مشخصات و اطلاعات موجر و مستاجر را در متن قرارداد بنویسید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعات و مشخصاتی که ارائه می‌شوند، صحیح باشند.

توضیح دادیم که ممکن است برای امضای قرارداد ، وکیل یا نماینده طرفین آمده باشند. با اینکه در این شرایط، ایرادی برای حضور وکلا یا نماینده آن‌ها وجود ندارد اما لازم است که نماینده یا وکیل، وکالتنامه‌ای قانونی در اختیار داشته باشند که نشان دهد واقعا از جانب مالک اجازه امضای قرارداد را دارند. یادتان باشد که حتما این مورد را بررسی کنید.

موضوع قرارداد را چه بنویسیم؟

زمانی که درباره چگونگی نگارش موضوع این قرارداد سوال پرسیده می‌شود، در جواب باید بپرسیم که چه چیزی را اجاره می‌کنید یا چه چیزی را اجاره می‌دهید؟ دلیل اصلی امضای این قرارداد یا اجاره نامه، دقیقا همان مکانی است که برای اجاره آن توافق خواهید کرد. در این قرارداد، در اختیار گرفتن متراژ مشخصی از یک زمین تجاری برای بازه زمانی معین، مدنظر است.

بنابراین، لازم است مشخصات و اطلاعات زمین مورد نظر خود را در این بخش بنویسید. آدرس دقیق زمین تجاری باید در بخش موضوع قرارداد نوشته می‌شود و همچنین لازم است توضیح ‌دهید که این زمین برای استفاده در چه کاری در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که یک نمونه قرارداد اجاره زمین تجاری ، تنظیم و امضا کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما پیش از امضای قرارداد از شرایط قانونی و حقوقی این قرارداد مطلع باشید. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. علاوه براین، تیم حقوقی رکلا در کنار شما است و می‌توانید تنظیم قرارداد را از مشاوران حقوقی ما بخواهید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
جباری اصغر
thumb_up_alt
کامل و جامع بود. متشکرم.
12:12
30 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. از شما برای نظر و اظهار محبتی که دارید تشکر می‌کنیم.
13:38
01 آبان 1400