با در نظر گرفتن این موارد، از ریسک قرارداد شراکت کارواش بکاهید!

-
بروزرسانی:1401/01/07
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت کارواش

امروزه کسب و کارهای مشارکتی، توجه قشر زیادی از مردم را به سوی خود جلب کرده است. در این میان، مشارکت در کارواش به عنوان یکی از انواع این کسب و کارها به شمار می‌رود. در این نوع همکاری، شرکا با گرد هم آوردن سرمایه‌های خود، در سود و زیان ناشی از فعالیت در کارواش سهیم خواهند شد.

همانطور که می‌دانید، قبل از هر گونه اقدامی برای شراکت در کارواش، شما ابتدا باید روابط خود را با سایر شرکا تنظیم و قاعده‌مند کنید. در اینجا امضای یک قرارداد به شما کمک می‌کند که حدود روابط خود را با سایر شرکا تعیین و تکلیف کنید. نمونه قرارداد شراکت کارواش ، قراردادی است که به این منظور میان اشخاص امضا می‌شود. توجه داشته باشید که تنظیم این موافقت نامه، مستلزم رعایت نکات حقوقی است. در مقاله حاضر تلاش داریم که این موافقت نامه و شرایط حاکم بر تنظیم آن را بحث و بررسی کنیم. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد شراکت است.

مهم‌ترین مزیت امضای نمونه قرارداد شراکت کارواش چیست؟

همانطور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم، امروزه کسب و کارهای شراکتی با اقبال عمومی روبرو شده‌اند. یکی از دلایل این امر، شرایط اقتصادی فعلی است. به بیانی دیگر، به موجب بحران و تورم‌ اقتصادی موجود، راه اندازی کسب و کارهای مستقل و انفرادی با صرف هزینه و زمان زیادی همراه خواهند بود. در خصوص راه اندازی کارواش و فعالیت در آن، این مسئله صدق می‌کند زیرا تامین مکان مناسب برای احداث کارواش، نیرو انسانی، تجهیزات و پرداخت هزینه‌های مصرفی کارواش، نیازمند سرمایه مالی کلان خواهد بود. از سوی دیگر، مهارت‌های لازم در خصوص فعالیت در کارواش، از دیگر مواردی است که باید به هنگام راه اندازی کارواش مد نظر قرار گیرد.

در این میان، اگر شما بخواهید تمامی موارد فوق را به طور انفرادی به عهده بگیرید، باید زمان و هزینه زیادی را متقبل شوید. البته همانطور که می‌دانید، سود ناشی از فعالیت انفرادی همواره بیشتر خواهد بود اما اشخاص برای کاهش ریسک ناشی از راه اندازی کارواش و نیز برای تقسیم سرمایه مورد نیاز برای آغاز فعالیت، به سراغ قرارداد مشارکت می‌روند. بنابراین می‌توان بیان کرد که اولین و مهم‌ترین مزیت انعقاد شراکت نامه کارواش ، تامین سرمایه (نقدی و غیر نقدی) خواهد بود. به موجب برقراری شراکت، این امکان نیز برای شرکا فراهم می‌شود که پس از راه اندازی کارواش، سریع‌تر به سود دستیابی پیدا کنند.

در نمونه قرارداد شراکت کارواش ، منظور از سرمایه طرفین چیست؟

در انواع شراکت نامه‌ها، سرمایه اشخاص با عنوان آورده یاد می‌شود. همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، در مشارکت هر یک از شرکا باید سرمایه یا آورده خود را به منظور راه اندازی کارواش و فعالیت در آن ارائه کند. بنابراین اولین نوع آورده در این موافقت نامه، آورده نقدی است. آورده نقدی شامل هر گونه مالی خواهد بود که به منظور تامین هزینه‌های ناشی از مشارکت از سوی تمامی یا برخی از شرکا پرداخته می‌شود. برای مثال این امکان وجود دارد که یکی از طرفین این موافقت نامه، مبلغی را برای احداث کارواش ارائه یا مکان و تجهیزات مورد نیاز برای کارواش را تامین کند.

علی رغم این که برخی معتقدند آورده‌های نقدی به عنوان تنها آورده شرکا در شراکت نامه‌ها هستند، دسته دیگری از آورده‌ها وجود دارد که به نوبه خود در این امر حائز اهمیت هستند. این آورده‌ها،‌ آورده غیر نقدی خواهند بود. در قرارداد مشارکت کارواش ، آورده غیر نقدی شامل مهارت و تجربه شرکا در زمینه فعالیت در کارواش است. آورده‌های غیر نقدی، برای استمرار موضوع شراکت مفید به فایده هستند.

یک نکته مهم در خصوص راه اندازی کارواش به صورت شراکتی این است که اگر برای این اقدام، مکانی را اجاره می‌کنید، حتما در نظر داشته باشید که قرارداد اجاره کارواش به نام تمام شرکا نوشته شود. علاوه بر این، برای امضای قرارداد کارگر کارواش و به خدمت گرفتن پرسنل، کارفرما را شخص حقوقی یا همان کارواش در نظر بگیرید تا تمام شرکا به واسطه تعهداتی که در شراکت دارند، نسبت به کارگر و پرسنل نیز متعهد باشند یا اینکه در قرارداد مشارکت به این مساله تاکید داشته باشید که یکی از شرکا به عنوان کارفرما، با پرسنل قرارداد امضا می‌کند و تعهدات مالی کارفرما نسبت به پرسنل، بخشی از هزینه‌های مشارکت کارواش خواهد بود.

به موجب نمونه قرارداد شراکت کارواش ، سود ناشی از مشارکت به چه نحو میان شرکا تقسیم خواهد شد؟

یکی از مسائل مهم در نمونه قرارداد شراکت کارواش ، تقسیم سود است. باید توجه داشت که فرایند تقسیم سود ناشی از راه اندازی کارواش و فعالیت در آن، بر اساس میزان آورده هر یک از شرکا انجام خواهد شد. به عبارت دیگر، هر شریک به میزان سرمایه‌ای که در مشارکت ارائه کرده است، از سود بهره مند خواهد شد. برای این هدف، تعداد سهام هر یک از شرکا از تعداد کلی سهام مشارکت که ۱۰۰ عدد است، مشخص می‌شود. البته باید اشاره داشت که امکان ورود ضرر نیز در شراکت نامه کارواش وجود دارد. در این خصوص نیز شرکا بر اساس تعداد سهام خود، در زیان ناشی از مشارکت در کارواش سهیم می‌شوند.

در عالم حقوقی قراردادها،‌ قرارداد شراکت کارواش از چه جایگاهی برخوردار است؟

قرارداد مشارکت کارواش ، یکی از انواع شراکت نامه‌ها است. در نظام حقوقی حاکم بر موافقت نامه‌ها، شراکت نامه‌ها با عنوان و تحت استاندارهای خاصی قانونگذاری شده‌اند. به این ترتیب با مشاهده مواد ۵۷۱ الی ۵۸۸ قانون مدنی، شما از شرایط حاکم بر انواع مشارکت‌های مدنی مطلع خواهید شد. با این اوصاف می‌توان بیان کرد که این موافقت نامه، دارای ماهیتی معین است. ماهیت معین این قرارداد، طرفین را ملزم می‌کند که شرایط مقرر در قانون مدنی را در زمان تنظیم به کار ببرند. در غیر این صورت،‌ موافقت نامه‌ آن‌ها از اعتبار قانونی لازم برخوردار نخواهد شد.

یکی از نکاتی که باید به آن اشاره داشت، در خصوص حاکمیت اراده شرکا در زمان تنظیم نمونه قرارداد شراکت کارواش است. به طور کلی در این موافقت نامه، این امکان برای طرفین یافت می‌شود که برخی شرایط را بر اساس اراده و توافقات خود تعیین و تکلیف کنند. به عبارت دیگر، شرکا می‌توانند جزئیات و شرایط حاکم بر این موافقت نامه را بر اساس رضایت جمعی خود تعیین کنند زیرا علی رغم این موضوع که قرارداد حاضر از انواع عقود معین است، مواد ۵۷۱ الی ۵۸۸ قانون مدنی دربردارنده تمامی قواعد لازم در زمینه مشارکت نیستند. بنابراین در اینجا، امکان تداخل اراده شرکا وجود خواهد داشت.

البته تداخل اراده شرکا کارواش در تعیین شرایط حاکم بر نمونه قرارداد شراکت کارواش ، بی حد و حصر نیست. پس رعایت چهارچوب‌هایی نیز در این مواقع لازم خواهد بود. ماده ۱۰ قانون مدنی در این خصوص بیان می‌کند که اراده اشخاص در قراردادهایشان مشروط به پیروی آن‌ها از اصول قانونی و شرعی است. بنابراین وجود هر گونه تضاد میان توافقات شرکا و اصول قانونی، موافقت نامه فوق را بی اعتبار خواهد ساخت.

آیا در این توافق نامه می‌توان شرایط حاکم بر اخذ مجوزهای قانونی مورد نیاز را تعیین و تکلیف کرد؟

یکی از گام‌های مهم قبل از راه اندازی کارواش، دریافت مجوزهای ضروری است. همانطور که می‌دانید، در این خصوص شما باید به مراجع قانونی مراجعه و با ارائه مدارک لازم، صدور جواز قانونی احداث کارواش را در خواست کنید. در این راستا شما می‌توانید در زمان تنظیم نمونه قرارداد شراکت کارواش ، مسئولیت اجرای این فرآیند را به یک یا تمامی شرکا واگذار کنید.

فسخ و اقاله در این توافق به چه نحوی رخ خواهد داد؟

فسخ و اقاله، از عوامل خاتمه دهنده تعهدات ناشی از موافقت نامه‌های لازم به شمار می‌روند. به موجب فسخ قرارداد ، این امکان برای یکی از طرفین ایجاد می‌شود که تعهدات خود را به صورت یک طرفه به پایان برساند اما بر اثر اقاله، شرکا قادرند که توافقات خود را بر اساس اراده جمعی به پایان برساند. به عبارت دیگر، اقاله قرارداد مبنایی توافقی دارد و بر این اساس طرفین می‌توانند تعهدات خود در این موافقت نامه را در قالب یک عقد مستقل دیگر خاتمه دهند.

مشاوره حقوقی برای راه اندازی مشارکتی کارواش

در اغلب موارد، راه اندازی کسب و کارهای شراکتی، دغدغه‌ها و نگرانی‌های بی‌شماری به همراه دارد. شرکا علی رغم تمایل به شراکت و کسب سود از این طریق، نسبت به آینده شراکت و حفظ سرمایه خود نگران هستند. به همین دلیل، می‌کوشند تا با در نظر گرفتن تعهدات، شروط و ضمانت‌ها، میزان ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهند. بدون شک برای چنین منظوری، اطلاع و آگاهی از نکات حقوقی و قانونی تاثیر مثبتی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از امضای قرارداد یا حتی پیش از برگزاری مذاکرات ابتدایی، حتما با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب گفتگو کنید. مشاوره حقوقی تلفنی از خدماتی است که در راستای این نیاز، توسط تیم حقوقی رکلا ارائه می‌شود.

علاوه براین، در صورت تمایل می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، مسئولیت نوشتن این قرارداد را به تیم رکلا بسپارید.

قرارداد شراکت کارواش

آیا به دنبال یک فرم کامل از قرارداد شراکت کارواش هستید؟ با زدن روی عکس به آن دسترسی پیدا می‌کنید!

نمونه قرارداد شراکت کارواش
دریافت نمونه قرارداد شراکت کارواش
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات