قرارداد اجاره کارواش از نظر بخش‌های مهم و مختلف آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/23
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره کارواش

اگر تمایل دارید که یک کارواش را اجاره کنید یا اینکه اگر ملکی دارید که برای راه اندازی یک کارواش مناسب است و قصد دارید که آن را اجاره دهید، بدون شک، نیاز است که از یک قرارداد اجاره کارواش بهره ببرید. این قرارداد یک توافق دو جانبه میان موجر و مستاجر است و به واسطه آن، مکان مورد نظر برای بهره برداری تجاری و به عنوان یک کارواش اجاره داده می‌شود.

نکته دارای اهمیت برای اجاره یک کارواش، این است که اگر ملک را به عنوان یک کارگاه یا زمین یا ملک تجاری اجاره می‌کنید، مالک در خصوص امکانات و تجهیزاتی که برای شروع کار یک کارواش ضروری است، تعهدی ندارد. بنابراین، اگر قصد دارید که ملک کارواش را به همراه تمام تجهیزات و امکانات اجاره کنید، لازم است که درباره این مساله به تفصیل در متن قرارداد توضیح دهید. همین نکته مشخص می‌کند که برای انجام این توافق، باید حتما از قرارداد مکتوب استفاده کنید و همچنین باید در نوشتن متن قرارداد اجاره کارواش و جزئیات مربوط به آن، دقت داشته باشید. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی درباره نکات مهم مرتبط با این قرارداد توضیح خواهیم داد.

قرارداد اجاره کارواش چگونه قراردادی است؟

نمونه اجاره نامه کارواش در واقع یکی از انواع قرارداد اجاره است. این قرارداد را می‌توانیم یک توافق خصوصی میان اشخاص در نظر بگیریم. در این قرارداد، یک طرف موجر و طرف دیگر، مستاجر است. موجر، مالک کارواش محسوب می‌شود و شخصی است که تمایل دارد ملک کارواش را در ازای دریافت اجاره بها، اجاره دهد. در مقابل، شخصی که تمایل دارد با پرداخت اجاره بها، کارواش را در اختیار بگیرد و در آن مشغول به کار شود، مستاجر نامیده می‌شود.

موجر و مستاجر باید برای امضای این اجاره نامه ، علاوه بر قواعد و ضوابطی که قانون مدنی درخصوص عقد اجاره مطرح می‌کند؛ شرایط صحت قرارداد را نیز رعایت کنند. برای مثال، موجر و مستاجر باید با قصد و رضایت یکدیگر این قرارداد را امضا کنند. همچنین موضوع قرارداد باید مشخص و معین باشد و دارای ابهام نباشد. موضوع اجاره نیز از نظر مشروعیت، مشکلی نداشته باشد. نکته دارای اهمیت دیگر این است که طرفین قرارداد باید اهلیت داشته باشند. یعنی اینکه موجر و مستاجر باید برای امضای قرارداد از صلاحیت قانونی برخوردار باشند.

قانون مرتبط با قرارداد اجاره کارواش

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، قانون ناظر بر قرارداد اجاره کارواش قانون مدنی است. قانون مدنی به صراحت درباره اجاره و قواعد مربوط به آن توضیح می‌دهد. به همین دلیل، عقد اجاره را یک عقد معین می‌نامند. بنابراین، اگر بخواهیم متن اجاره نامه کارواش را بنویسیم، نیاز داریم که به این قواعد توجه داشته باشیم. علاوه براین، این قرارداد، یک عقد معوض نیز محسوب می‌شود. معوض بودن این قرارداد به این معنی است که در ازای اجاره کارواش حتما عوض یا بهایی دریافت می‌شود.

نکته دارای اهمیت دیگر در خصوص متن اجاره نامه کارواش این است که این قرارداد، یک عقد لازم محسوب می‌شود. یعنی اینکه موجر و مستاجر نمی‌توانند یکباره یا یک جانبه قرارداد را فسخ کنند. موجر و مستاجر کارواش ملزم هستند که به تعهدات خود در خصوص این قرارداد عمل کنند و تا بازه زمانی که برای قرارداد در نظر گرفته شده است، با یکدیگر همکاری داشته باشند. البته این امکان وجود دارد که موجر و مستاجر بتوانند با توافق یکدیگر، شروطی را برای فسخ کردن قرارداد اجاره کارواش در نظر بگیرند. در این شرایط، امکان فسخ قرارداد به شروط مشخصی محدود می‌شود و تنها در صورت عدم رعایت آن شروط، طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.

اقدامات مهم پیش از امضای قرارداد

اگر قرار است که یک کارواش اجاره کنید، لازم است که حتما اقداماتی را پیش از امضای متن قرارداد اجاره کارواش انجام دهید تا اطمینان بیشتری از اجرای این توافق داشته باشید. برای مثال ابتدا مشخص کنید که کارواش مورد نظر چه تجهیزات و امکاناتی دارد. لازم است که درباره تمام تجهیزات کارواش به دقت توضیح دهید. به این صورت مشخص می‌شود که چه امکاناتی در اختیار مستاجر قرار گرفته است. به این صورت مستاجر نیز ملزم خواهد بود که در انتهای قرارداد، تمام ابزار و وسایلی را که تحویل گرفته است به همان صورت به موجر برگرداند. بنابراین، تهیه کردن لیستی از تمام تجهیزات و امکانات اهمیت بسیار زیادی دارد.

نکته بعدی این است که باید توجه داشته باشید که به این دلیل که ملک مورد نظر شما از نظر صنفی برای فعالیت در حوزه کارواش، نیازمند شرایط خاصی است، اگر ملک را به عنوان یک کارواش اجاره می‌کنید، لازم است که موجر ملزومات صنفی یک ملک برای فعالیت کارواش را تهیه کند. بنابراین، اگر ملک فاقد امکانات اصلی است، مستاجر می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا با این شرایط باز هم تمایل دارد که آن مکان را اجاره کند؟

اگر مستاجر تمام شرایط را با آگاهی بپذیرد، در آینده نمی‌تواند اعتراضی داشته باشد اما اگر این اطلاعات در ابتدا با او در میان گذاشته نشود، مستاجر می‌تواند در آینده در این خصوص ادعا داشته باشد و درخواست فسخ قرارداد دهد. از طرف دیگر، موجر می‌تواند مسئولیت تمام هزینه‌های لازم برای تجهیز و تکمیل کارواش را به عهده بگیرد. بنابراین، این امکان نیز وجود دارد که مستاجر با شرط تجهیز شدن کارواش، آن را اجاره کند.

اجاره نامه کارواش

محتوای متن نمونه اجاره نامه کارواش

زمانی که مذاکرات موجر و مستاجر پیش از امضای قرارداد به نتیجه برسد و طرفین در خصوص اجاره توافق داشته باشند و بخواهند که قرارداد را امضا کنند، مساله نوشتن نمونه قرارداد اجاره کارواش و محتوای آن مطرح می‌شود. محتوای متن قرارداد اجاره کارواش حاوی اطلاعات و مشخصاتی از موجر و مستاجر است. بعد از معرفی طرفین، موضوع قرارداد به صراحت بیان می‌شود و در ادامه، موجر و مستاجر می‌توانند در خصوص موارد مهمی مانند، مدت قرارداد، مبلغ اجاره بها، شروط و تعهدات، امکانات و تجهیزات، ضمانت‌ها و همچنین شروط فسخ قرارداد و شرط داوری صحبت کنند.

متن اجاره نامه کارواش باید جامع و کامل باشد و به طور دقیق روابط موجر و مستاجر را تحت پوشش قرار دهد. این قرارداد با امضای موجر و مستاجر برقرار می‌شود و میان طرفین معتبر و صحیح است. بنابراین، به محض امضای نمونه قرارداد اجاره کارواش ، موجر و مستاجر ملزم هستند که به تعهدات خود عمل کنند.

موضوع قرارداد اجاره کارواش

موضوع قرارداد اجاره کارواش باید صریح و معین باشد. بنابراین، نوشتن این بخش به صورتی که ابهام ایجاد کند، صحیح نیست و می‌تواند به اعتبار و صحت قرارداد شما لطمه بزند. در این بخش از قرارداد اجاره کارواش به صراحت توضیح دهید که کارواش با تمام تجهیزات و امکانات اجاره داده شده است. همچنین لازم است که آدرس دقیق کارواش را نیز بنویسید.

اگر با صراحت موضوع قرارداد را توضیح دهید، توضیحات شما می‌تواند به تعهدات موجر نسبت به مستاجر نیز، اشاره داشته باشد. برای مثال، زمانی که اینطور شرح دهید که یک واحد کارواش با تعداد سوله‌های مشخص، در متراژی معین همراه با امکاناتی مانند آب و برق یا یک سری تجهیزات و وسایل، اجاره داده می‌شود، در واقع موجر را نسبت به فراهم کردن این موارد و اقلامی که در بخش موضوع قرارداد شرح داده شده‌ است، متعهد کرده‌اید. بنابراین، برای برقرار ماندن این قرارداد، موجر باید تمام مواردی که در بخش موضوع قرارداد نوشته می‌شوند را آماده کند و در موعد مشخص در اختیار مستاجر قرار دهد. به این ترتیب، در مقابل نیز مستاجر ملزم خواهد بود که در ازای بهره مندی از منافع کارواش و امکانات آن، اجاره بها مورد توافق را به مالک کارواش پرداخت کند.

بازه زمانی اجاره

از مهمترین شروط صحت قرارداد اجاره کارواش ، تعیین مدت اجاره است. یعنی اگر قرارداد شما فاقد مدت باشد، عملا اجاره نامه باطل است. بنابراین، دقت داشته باشید که حتما تاریخ شروع و پایان قرارداد را مشخص کنید. منظور از مدت قرارداد، بازه زمانی مشخصی است که در آن مدت، ملک کارواش در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانیم اجاره به این معنا است که مستاجر برای مدت مشخصی مالک منافع موجر شود و بتواند از منافع آن مال بهره ببرد. بنابراین، بسیار مهم است که مدت اجاره معین باشد.

براساس تاریخی که در نظر گرفته می‌شود، موجر ملزم خواهد بود که کارواش را در اختیار مستاجر بگذارد و شرایط را برای کسب منفعت مستاجر فراهم کند. بنابراین، اگر به هر دلیل موجر از تحویل کارواش خودداری کند یا اینکه شرایطی ایجاد کند که مستاجر نتواند از ملک بهره ببرد، مستاجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

پیشنهاد ما

پیش از اقدام برای تنظیم قرارداد حتما از یک مشاور حقوقی اطلاعات بگیرید یا حتی از او بخواهید که قرارداد شما را مطالعه کند. این اقدام، بسیار هوشمندانه است و می‌تواند از حقوق قانونی شما در معاملاتی که انجام می‌دهید، محافظت کند. تیم حقوقی رکلا، با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، امکان گفتگوی تلفنی را برای شما فراهم کرده است. همچنین شما می‌توانید تنظیم قرارداد را نیز به رکلا بسپارید. موفق و سلامت باشید.

قرارداد اجاره کارواش (با پولِ پیش)

برای دریافت این قرارداد کامل روی تصویر زیر بزنید.

نمونه اجاره نامه کارواش
دانلود قرارداد

قرارداد اجاره کارواش (بدونِ پولِ پیش)

روی تصویر زیر بزنید و این قرارداد کامل را دانلود کنید.

نمونه قرارداد اجاره کارواش
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات