شروع همکاری مربی و باشگاه در قالب دو شیوه متفاوت از قرارداد مربی بدنسازی

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/05/10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مربی بدنسازی

در سال‌های اخیر، پرورش اندام از اهمیت زیادی برخوردار شده است و به همین دلیل، باشگاه‌های بدنسازی با استقبال زیادی روبه‌رو شده‌اند. بدنسازی یکی از مهم‌ترین روش‌های پرورش و تقویت عضلانی است که به سلامتی اندام کمک می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که بدنسازی، روشی کاربردی برای داشتن بدنی سالم و ورزیده است. بدنساز به فردی می‌گویند که تمرینات بدنسازی را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد. یک بدنساز حرفه‌ای باید یک مربی بدنسازی متخصص و با تجربه نیز داشته باشد. اغلب مربیان بدنسازی در باشگاه‌ها کار می‌کنند و تمرینات بدنسازی را به هنرجویان آموزش می‌دهند. مربی بدنسازی باید از دانش و تجربه کافی در زمینه بدنسازی و پرورش اندام برخوردار باشد. سابقه ، توانایی انتقال درست و اخلاق خوب از مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که یک مربی خوب را از سایر مربیان متمایز می‌کند. قرارداد مربی بدنسازی ، قراردادی است که با هدف به کارگرفتن مربی بدنسازی در یک باشگاه تنظیم می‌شود.

این قرارداد باید مطابق با شرایط و ضوابط مقرر در قانون کار باشد. در این نوشته، نکات قانونی مربوط به این قرارداد را بررسی می‌کنیم. قرارداد حاضر، یکی از انواع قرارداد با مربی ورزشی محسوب می‌شود.

نمونه قرارداد مربی بدنسازی از چه قوانینی تبعیت می‌کند؟

نمونه قرارداد مربی بدنسازی باید مطابق با شرایط و ضوابط مقرر در قانون کار تنظیم شود. مطابق با ماده 7 قانون مدنی، قرارداد کار به وسیله توافق میان کارگر و کارفرما امضا و ایجاد می‌شود. نمونه قرارداد مربی باشگاه بدنسازی نیز به وسیله توافق میان کارگر و کارفرما امضا و ایجاد خواهد شد. مربی بدنسازی، متن قرارداد مربی بدنسازی را به عنوان کارگر امضا می‌کند. سرپرست باشگاه نیز این قرارداد را به عنوان کارفرما امضا خواهد کرد.

مربی بدنسازی و سرپرست باشگاه باید نمونه قرارداد مربی بدنسازی را مطابق با شرایط و ضوابط قانون کار تنظیم کنند. تمامی شرایط و ضوابط مقرر در قانون کار، آمره و لازم الاجرا هستند. بنابراین مربی بدنسازی و سرپرست باشگاه در هنگام تنظیم و امضای این قرارداد نمی‌توانند برخلاف شرایط و ضوابط قانون کار با یکدیگر توافق کنند.

نمونه قرارداد با مربی بدنسازی می‌تواند به صورت شفاهی یا کتبی تنظیم و امضا شود. مطابق با ماده 7 قانون کار، مدت اعتبار قرارداد کار شفاهی تنها یک ماه است. بنابراین مربی بدنسازی و باشگاه پس از گذشت یک ماه از تنظیم و امضای قرارداد کار شفاهی باید نسبت به مکتوب کردن آن اقدام کنند.

انواع نمونه قرارداد مربی بدنسازی چه شرایطی دارند؟

نمونه قرارداد مربی باشگاه بدنسازی می‌تواند به صورت دائم، معین و موقت، آزمایشی و درصدی تنظیم شود. در ادامه هر یک از انواع این قرارداد را بررسی می‌کنیم:

  1. فرم قرارداد مربی بدنسازی به صورت دائم: این فرم بدون ذکر مدت و برای بازه زمانی نامحدودی تنظیم می‌شود و روابط میان طرفین رسمی است.
  2. قرارداد به صورت کار معین (کار مشخص): این قرارداد برای انجام کار معینی تنظیم و امضا خواهد شد. پس از انجام شدن کار معین موضوع قرارداد، رابطه کاری میان مربی بدنسازی و سرپرست باشگاه نیز خاتمه پیدا می‌کند. علی الاصول، قرارداد کار مدت معین ، بدون ذکر مدت تنظیم می‌شود اما مربی بدنسازی و مدیر باشگاه در هنگام تنظیم و امضای قرارداد کار معین می‌توانند در خصوص تعیین مدت آن نیز با یکدیگر توافق کنند.
  3. فرم قرارداد مربی بدنسازی به صورت موقت (مدت معین): این قرارداد برای بازه زمانی محدودی تنظیم می‌شود. به موجب تنظیم و امضای قرارداد کار موقت ، مربی بدنسازی به صورت موقت و برای بازه زمانی محدودی در باشگاه به کار گرفته می‌شود. مدت قرارداد کار موقت قابل تمدید است. بنابراین، مربی بدنسازی و سرپرست باشگاه با توافق یکدیگر می‌توانند مدت قرارداد کار موقت را تمدید کنند.
  4. متن قرارداد مربی بدنسازی به صورت آزمایشی (یک نوع قرارداد کار موقت): باشگاه و مربی در هنگام تنظیم و امضای قرارداد کار می‌توانند مدتی را به صورت آزمایشی در نظر بگیرند. حداکثر مدت قرارداد کار آزمایشی برای مربیان بدنسازی ماهر، سه ماه و برای مربیان بدنسازی نیمه ماهر ، یک ماه است.

دستمزد مربی در نمونه قرارداد مربی بدنسازی چگونه محاسبه می‌شود؟

دستمزد مربی بدنسازی به وسیله توافق میان او و سرپرست باشگاه تعیین می‌شود. شورای عالی کار هر ساله حداقل میزان دستمزد کارگران را اعلام می‌کند. دستمزد مربی بدنسازی نباید کمتر از حداقل دستمزدی باشد که از سوی شورای عالی کار اعلام شده است. نحوه پرداخت دستمزد مربی بدنسازی نیز به وسیله توافق میان او سرپرست باشگاه مشخص می‌شود. مربی بدنسازی و سرپرست باشگاه می‌توانند در خصوص پرداخت روزانه، هفتگی یا ماهیانه دستمزد با یکدیگر توافق کنند.

حقوق به دستمزدی می‌گویند که در پایان ماه به مربی بدنسازی پرداخت می‌شود. حقوق و دستمزد مربی بدنسازی باید در فواصل زمانی معین و در روزهای غیر تعطیل به او پرداخت شود. حق السعی مربی بدنسازی، تمام دریافت‌های قانونی او را شامل می‌شود. مهم‌ترین دریافت‌های قانونی مربی بدنسازی عبارتند از:

  1. دستمزد؛
  2. کمک هزینه عائله مندی؛
  3. کمک هزینه خوار و بار؛
  4. کمک هزینه ایاب و ذهاب؛
  5. کمک هزینه مسکن؛
  6. دیگر مزایای نقدی و غیر نقدی.

ساعات کاری در نمونه قرارداد مربی بدنسازی باید چگونه مشخص شود؟

در حالتی که قرارداد مدنظر یک قرارداد استخدام است، ساعات کاری مربی بدنسازی به وسیله توافق میان مربی و کارفرما مشخص خواهد شد. ساعات کاری مربی بدنسازی باید با توجه به قانون کار تعیین شود. مطابق با قانون کار ساعات کاری مربی بدنسازی در طول یک روز نباید بیشتر از 8 ساعت باشد. ساعات کار هفتگی مربی بدنسازی نیز نباید بیشتر از 44 ساعت تعیین شود.

ساعات کاری مربی بدنسازی به محض ورود او به باشگاه شروع می‌شود. هم زمان با خروج مربی بدنسازی از باشگاه، ساعات کاری او نیز خاتمه پیدا می‌کند. بنابراین، مدت زمانی که مربی بدنسازی صرف رفت آمد از منزل به باشگاه می‌کند، جزء ساعات کاری او در نظر گرفته نمی‌شود. ساعات کاری مربی بدنسازی در طول یک ماه نباید بیشتر از 190 ساعت باشد.

ساعت کاری بیشتر از 8 ساعت در روز، 44 ساعت در هفته و بیشتر از 190 ساعت در ماه به عنوان اضافه کاری مربی بدنسازی در نظر گرفته می‌شود. ساعات اضافه کاری مربی بدنسازی نیز نباید بیشتر از 4 ساعت در روز باشد. همچنین، سرپرست باشگاه نمی‌تواند مربی بدنسازی را مجبور به اضافه کند زیرا او نیز باید موافقت خودش را نسبت به اضافه کاری اعلام نماید.

مربی بدنسازی به ازای هر ساعت اضافه کاری مستحق دریافت اضافه دستمزدی معادل با 40 درصد مزد عادی روزانه است. مربی بدنسازی در صورتی روز کار محسوب می‌شود که ساعات کاری او از ساعت 6 صبح تا 22 بامداد باشد. در صورتی مربی شب کار خواهد بود که از ساعت 22 بامداد تا 6 صبح در باشگاه مشغول به کار شود. مربی بدنسازی به ازای هر ساعت شب کاری مستحق دریافت اضافه دستمزدی معادل با 35 درصد مزد عادی روزانه خواهد بود.

تعطیلات در نمونه قرارداد مربی بدنسازی چگونه محاسبه می‌شود؟

مطابق با شرایط و ضوابط مقرر در قانون کار، تعطیلات مربی بدنسازی به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • تعطیلی جمعه: مربی بدنسازی که در طول هفته، 6 روز کار می‌کند، مستحق یک روز مرخصی اجباری در روز جمعه است؛
  • تعطیلی رسمی: تعطیلاتی که در تقویم مشخص شده است نیز جزو تعطیلات مربی بدن سازی محاسبه می‌شود؛
  • تعطیلی روز کارگر: یازده اردیبهشت روز کارگر است و در شمار تعطیلی‌های مربی بدنسازی محاسبه خواهد شد.

نکته: مربی بدنسازی به ازای هر یک ساعت جمعه کاری، مستحق دریافت اضافه دستمزدی معادل با 40% مزد عادی ساعتی روزانه است.

آیا این قرارداد در قالب قرارداد مشارکت نیز تنظیم می‌شود؟

قرارداد مشارکت میان دو یا چند شریک تنظیم می‌شود. مشارکت با هدف مزج و درهم آمیختن آورده‌های نقدی و غیر نقدی شرکا تنظیم و امضا خواهد شد. شرکایی که در قالب شراکت با یکدیگر همکاری می‌کنند در سود و زیانی که حاصل می‌شود نیز با یکدیگر شریک هستند.

سرپرست باشگاه و مربی بدنسازی می‌توانند در قالب قرارداد شراکت نیز با یکدیگر همکاری کنند. در این حالت، طرفین به عنوان شرکای کاری یکدیگر محسوب می‌شوند و در سود و زیان حاصل از باشگاه بدنسازی نیز با یکدیگر شریک هستند. مشارکت میان سرپرست باشگاه و مربی مطابق با ماده 10 قانون مدنی تنظیم و امضا می‌شود.

برای امضای این قرارداد مناسب است که:

اگر تمایل دارید که به عنوان یک مربی فعالیت کنید یا اگر می‌خواهید یک مربی را به خدمت بگیرید، بدون شک برای شروع همکاری و ثبت این رابطه، امضای یک قرارداد، ضروری و لازم است. تنظیم قرارداد اختصاصی به شما این امکان را می‌دهد که تعهدات و توافقاتی که در نظر دارید را در متن قرارداد اعمال کنید. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که تعیین شروط و تعهدات باید مطابق با قوانین باشد. به این منظور لازم است که حتما در این باره با یک شخص آگاه مشورت کنید. مناسب‌ترین اقدام برای این مساله، بهره برداری از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است که کسب اطلاعات حقوقی در رابطه با موضوع مورد نظر شما را به سهولت ممکن می‌سازد.

قرارداد مربی با باشگاه (درصدی)

این قرارداد به شرایطی اشاره می‌کند که مربی و باشگاه به صورت همکاری درصدی به توافق رسیده باشند.

نمونه قرارداد مربی با باشگاه
دریافت نمونه قرارداد مربی با باشگاه

قرارداد مربی بدنسازی (استخدامی با پورسانت)

اگر مربی بدنسازی را استخدام می‌کنید و امکان دریافت پورسانت را نیز برای او در نظر می‌گیرید، این نمونه قرارداد برای شما مناسب خواهد بود.

نمونه قرارداد مربی بدنسازی
دریافت نمونه قرارداد مربی بدنسازی
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
بهرام
thumb_up_alt
من 6 ماهه با یک مربی بدنسازی غیر حرفه ای کار کردم و خیلی ضرر کردم.
11:37
17 تیر 1401