نمونه قرارداد مربی ورزشی و نکات مهمی که باید در مورد قرارداد همکاری با مربی ورزشی بدانیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نمونه قرارداد مربی ورزشی

قرارداد مربی ورزشی ، یکی از انواع قرارداد کار است که برای به خدمت گرفتن مربی ورزشی استفاده می‌شود. بسیاری از مراکز ورزشی برای فعالیت خود نیازمند مربی ورزشی هستند. در واقع مربی‌های ورزشی، پرسنل این مراکز محسوب می‌شوند. گستردگی نیاز به مربی ورزشی به اندازه‌ای است که علاوه بر موسسه ورزشی، مدارس و فعالان در رشته‌های حرفه‌ای ورزشی و بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز برای شرکت یا کارخانه‌، مربی ورزشی استخدام می‌کنند. شرکت‌ها برای ایجاد روحیه تیمی، همکاری و ایجاد صمیمیت میان کارمندان، تیم‌های ورزشی تشکیل می‌دهند و با هم، در مسابقات کوچک بازی می‌کنند. برای اداره این تیم‌ها هم از مربی و از فرم قرارداد مربی ورزشی استفاده می‌شود. یکی دیگر از دلایل متداولی که به خاطر آن از قرارداد همکاری با مربی ورزشی استفاده می‌شود، زمانی است که یک ورزشکار برای کسب مهارت بیشتر و تمرینات بهتر، یک مربی را در اختیار می‌گیرد.

بنابراین، نمی‌توانیم نمونه قرارداد استخدام مربی ورزشی را به حالت مشخصی نسبت بدهیم. زیرا برای مکان‌های مختلف و به بهانه‌های مختلف می‌توان از مربی ورزشی استفاده کرد. امروزه همه به این باور رسیده‌‌اند که نیروی متخصص ورزشی و شخصی که در رشته مورد نظر، یک مربی ورزشی خوب باشد، در روند نتیجه گیری بسیار موثر است. بنابراین اگر کسی واقعا به دنبال نتیجه‌گیری باشد از تخصص مربی ورزشی استفاده می‌کند. می‌توانیم بگوییم که نمونه قرارداد با مربی ورزشی از جمله قراردادهای مهم و کاربردی است که بسیار هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد مربی ورزشی چیست؟

فرم قرارداد با مربی ورزشی برای مراکز ورزشی یا نمونه قرارداد مربی با ورزشکار یک نوع قرارداد استخدام است که براساس آن، یک مربی برای یک موسسه یا شخص ورزشکار به خدمت گرفته می‌شود. در متن قرارداد با مربی ورزشی درباره رشته ورزشی خاص، شرح وظایف مربی، چگونگی ارائه آموزش‌ها، تمرین‌ها، شرایط خاص، حقوق و مزایا، تعهدات، مدت زمان قرارداد و موارد مهم دیگر صحبت می‌شود.

این نمونه قرارداد، یک سند معتبر قانونی است. با استناد به این قرارداد می‌توانید از اداره کار بخواهید که به شکایت شما رسیدگی کند. یک نمونه قرارداد مربی ورزش اگر به خوبی تنظیم شده باشد، هیچ ابهامی ندارد. این قرارداد در اجرایی شدن بسیار کمک کننده خواهد بود. در حقیقت متن قرارداد با مربی ورزش مرجع رفتاری طرفین قرارداد است. یعنی قرارداد باید به اندازه صریح و روشن تنظیم شده باشد که اگر در زمان اجرای آن سوال یا مشکلی پیش آمد، بتوانید به متن قرارداد رجوع کنید.

نگاه قانون به این قرارداد

نمونه فرم قرارداد مربي ورزشي ، از نظر قانونی یک قرارداد کاری محسوب می‌شود. به همین ترتیب نیز از قانون کار پیروی می‌کند. برای نوشتن نمونه قرارداد مربی با ورزشکار ، ملاک ما قانون کار است و قرارداد با توجه به قواعد آن تنظیم می‌شود. قانون کار درباره قرارداد کار به طور روشن و کامل توضیح داده است. ماده 7 قانون کار می‌گوید:

«قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در مقابل دریافت دستمزد، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.»

در این تعریف، اصطلاحاتی مانند کارفرما، کارگر و دستمزد را مشاهده می‌کنید. قانون کار در ماده‌های مختلفی درباره هر کدام از این اصطلاحات توضیح داده است.

برای مثال ماده 3 قانون کار به طور کامل، کارفرما را تعریف کرده است:

«کارفرما یک شخصی حقیقی یا حقوقی است. کارفرما، کارگران و پرسنل را برای انجام کاری مشخص و با یک قرارداد استخدامی در اختیار می‌گیرد و به اندازه میزان زحمت و کارشان به آن‌ها حقوق می‌دهد.»

قانون کار، کارگر را نیز تعریف کرده است. ماده 2 معنای کامل آن را آورده است:

«کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان، در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.»

نحوه نوشتن قرارداد مربی ورزشی

از اقداماتی که موجب می‌شود نمونه فرم قرارداد مربي ورزشي ، به اندازه‌ای خوب باشد که از اختلافات و مشکلات احتمالی جلوگیری کند، تنظیم دقیق و صحیح متن قرارداد است. برای تنظیم حرفه‌ای متن قرارداد با مربی ورزشی لازم است که درباره نحوه تنظیم متن، اطلاعات و آگاهی کاملی داشته باشیم. هرچقدر که درباره محتوای قرارداد اطلاعات بیشتری داشته باشیم، در تنظیم قرارداد بهتر عمل می‌کنیم.

در ادامه، نکات مهم این قرارداد را بررسی می‌کنیم:

اطلاعات و مشخصات طرفین

ابتدای قرارداد به این نکته اشاره می‌کنیم که قرارداد حاضر یک قرارداد کار است و براساس قانون کار تنظیم شده است.

بعد از ذکر این نکته به معرفی طرفین قرارداد می‌پردازیم. در ابتدا کارفرما معرفی می‌شود. کارفرمای فرم قرارداد مربی ورزشی ، می‌تواند شخص حقیقی با حقوقی باشد. می‌تواند موسسه یا مرکز یا یک فرد انسانی باشد. اگر طرف قرارداد، شخص حقوقی باشد، لازم است که اطلاعاتی مانند نام موسسه ورزشی، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل موسسه ورزشی، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده را در متن قرارداد بنویسید. حالا اگر شخص کارفرما، شخص حقیقی باشد مانند یک ورزشکار، لازم است که اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس را در متن قرارداد بنویسیم.

بعد از معرفی کارفرما، نوبت معرفی مربی ورزشی است. مربی ورزشی شخص حقیقی محسوب می‌شود زیرا که یک فرد انسانی است. برای معرفی مربی ورزشی، مانند معرفی اشخاص حقیقی رفتار می‌کنیم. البته علاوه بر موارد گفته شده درباره معرفی مربی، لازم است اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری مانند وضعیت تاهل، وضعیت نظام وظیفه، تعداد فرزندان، سطح تحصیلات و آخرین مدرک تحصیلی، نداشتن سو سابقه، کارت سلامت و عدم اعتیاد نیز مشخص شود. این اطلاعات تاثیر مستقیمی بر میزان حقوق و مزایا می‌گذارد.

تعیین نوع قرارداد در نمونه قرارداد مربی ورزشی

در ابتدای قرارداد باید به این مسئله اشاره کنید که با نیرو چه نوع قراردادی امضا می‌کنید. آیا قرارداد شما، قرارداد دائمی یا قرارداد کار موقت است. البته اگر هدفتان از تنظیم قرارداد، تعیین دوره برای کار آموزشی یا آزمایشی است، باید در این بخش از قرارداد به آن اشاره کنید.

شرح وظایف مربی در نمونه قرارداد مربی ورزشی

شما می‌توانید با توجه به انتظارات خود، شرح وظایف دقیقی را برای مربی تعیین کنید. برای مثال:

  1. مربی باید به توان علمی و فنی و فیزیکی لازم رسیده باشد.
  2. مربی ورزشی باید برنامه مناسبی را ارائه دهد.
  3. مربی ورزشی باید شرایط شخص متقاضی یا کارفرما را آنالیز کند و با توجه به آن به او پیشنهادات خوبی ارائه کند.
  4. مربی ورزشی باید حسن معاشرت و اخلاق داشته باشد و از هیچ تلاشی فروگذار نباشد.

ساعت کاری در قرارداد

ساعت کاری مشخص شده برای نیروهای مختلف، از جمله مربی ورزشی، توسط قانون کار تعیین می‌شود. قانون کار مشخص می‌کند که میزان ساعت کاری در یک روز کاری دقیقا 7 ساعت و 22 دقیقه است. اگر مربی بیشتر از 7 ساعت و 22 دقیقه کار کند، برای او اضافه کاری محسوب می‌شود. کارفرما نیز موظف می‌شود که به تناسب حقوق اصلی، مبلغ اضافه کاری را به مربی پرداخت کند.

حق السعی در نمونه قرارداد مربی ورزشی

حق السعی یا حق الزحمه، مبلغ مشخصی است که میان طرفین و با توافق آن‌ها تعیین می‌شود. کارفرما باید در مقابل کار، حق الزحمه بپردازد. قانون کار درباره حق السعی اینگونه توضیح داده است:

«مزد یا حق الزحمه، وجه نقد یا غیر نقدی یا هم نقدی و هم غیرنقدی است که در ازای انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.»

اداره کار، هر سال با توجه به شرایط روز و نرخ تورم، مبلغی را به عنوان پایه حقوق اعلام می‌کند. این میزان حقوق، آن مبلغی است که باید کارفرما به کارگر بپردازد. ما در یک مقاله به صورت اختصاصی درباره حقوق و مزایای سال جاری توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌‎کنیم با زدن روی عبارت حداقل دستمزد سال ، به صفحه این مقاله بروید و آن را مطالعه کنید.

حق بیمه در نمونه قرارداد مربی ورزشی

ماده 148 قانون کار درباره حق بیمه کارگر توضیح داده است. براساس این قانون، کارفرما باید تمام پرسنل خود را بیمه کند. در بیمه کردن مربی، تفاوتی در نوع قرارداد وجود ندارد و هر نوع قراردادی شامل بیمه می‌شود.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد مربی ورزشی

مرجع حل اختلاف در این قرارداد و به طور کلی همه قراردادهای کار، اداره کار است.

در هر زمان که ایراد یا مشکلی در زمینه اجرای قرارداد پیش بیاید، طرفین قرارداد می‌توانند برای اثبات حقوق خود و رسیدگی به مشکل، به اداره کار مراجعه کنند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست خود، به صفحه تنظیم قرارداد بروید.

تیم حقوقی رکلا، قرارداد کار موقت را تنظیم کرده است. برای دریافت این قرارداد، به صفحه نمونه قرارداد سایت بروید. شما همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید.

قرارداد مربی ورزشی (استخدامی با پورسانت)

اگر مربی را مطابق قانون کار استخدام کرده‌اید و میان شما اینطور توافق شده است که علاوه بر حقوق و مزایا، امکان دریافت پورسانت نیز برای او فراهم باشد، می‌توانید این نمونه قرارداد را تهیه و امضا کنید.

نمونه قرارداد مربی ورزشی
دانلود نمونه قرارداد مربی ورزشی

قرارداد مربی با باشگاه (درصدی)

این نمونه قرارداد زمانی استفاده می‌شود که با مربی به صورت درصدی توافق کرده باشید.

نمونه قرارداد مربی با باشگاه
دانلود نمونه قرارداد مربی با باشگاه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
محمد مهدی فرخنده کلام
thumb_up_alt
درود. بنده موسس باشگاه ورزشی هستم (با مجوز اداره ورزش و جوانان). مطابق قانون، باشگاه باید دارای کادر پرسنل ذیل باشد: مدیر آقایان، مدیر بانوان، مربی آقایان، مربی بانوان. در خصوص عقد قرارداد با این ۴ شخص نیاز به کمک و مشاوره دارم. لذا خواهشمندم در صورت امکان در اسرع وقت نمونه قراردادی برای همکاری با این ۴ فرد برای بنده ارسال گردد (با پرداخت هزینه). در خصوص موضوع بیمه، افراد فوق یا بازنشسته تامین اجتماعی هستند یا بیمه آن‌ها از محل دیگری به سازمان تامین اجتماعی ارايه می‌گردد و افراد به صورت پاره وقت با باشگاه بنده همکاری دارند لذا موضوع بیمه تامین اجتماعی به خود افراد مربوط می‌گردد (مطابق ادعا و درخواست ایشان). از پیگیری شما سپاسگزارم.
16:31
30 اردیبهشت 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ما درخواست شما را برای ارائه نمونه قرارداد ثبت کردیم و با شما در تماس خواهیم بود. در خصوص بیمه تامین اجتماعی نیز در نظر داشته باشید که حتی با توافق میان شما و ایشان، مسئولیت در خصوص لزوم صدور لیست بیمه توسط کارفرما منتفی نخواهد شد. به بیان دیگر، قانون تامین اجتماعی یک قانون قابل توافق نیست زیرا یکی از انواع قوانین آمره کشور است.
18:35
31 اردیبهشت 1402