قرارداد بیع آپارتمان ؛ انتقال مالکیت آپارتمان و الزامات قانونی که باید رعایت شود

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1400/08/13
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بیع آپارتمان

قرارداد بیع آپارتمان یکی از انواع قرارداد بیع و یکی از متداول‌ترین قراردادهایی است که برای معامله آپارتمان‌های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. منظور از بیع، توافقی است که به موجب آن، آپارتمان مورد نظر در ازای مبلغ معین، به شخص دیگری غیر از مالک اصلی آن، تملیک می‌شود. بیع در قانون مدنی نیز به همین صورت تعریف شده است. ماده 338 قانون مدنی، به صراحت توضیح می‌دهد که عین به عوض معلوم تملیک می‌شود. در این تعریف، آپارتمان عین یا همان مورد معامله است که در ازای بها یا عوض معلوم معامله می‌شود.

همانطور که اشاره کردیم، یکی از متداول‌ترین قراردادهایی که در بنگاه‌ها و میان اشخاص مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمونه قرارداد بیع اپارتمان است. ممکن است تمایل داشته باشید که یک آپارتمان را تهیه کنید یا اینکه به هر دلیلی بخواهید آپارتمان خود را در ازای دریافت مبلغ مشخصی به شخص دیگری بدهید. در هر دو حالت، لازم است که درباره نکات و الزامات قانونی که باید برای این معامله رعایت کنید، آگاه باشید. در این خصوص ابتدا به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما پیش از انجام معامله آپارتمان، با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی قراردادها ، نسبت به معامله‌ای که در نظر دارید، دانش و اطلاعات کافی کسب کنید.

در ادامه، لازم است که پیش از امضای قرارداد، با آگاهی و دانشی که کسب کرده‌اید، محتوای متن نمونه قرارداد بیع آپارتمان را به دقت مطالعه کنید.

در این مقاله درباره معامله آپارتمان و نمونه قرارداد بیع اپارتمان توضیح می‌دهیم و سعی داریم که نکات کاربردی را در خصوص این قرارداد بیان کنیم.

انتقال مالکیت نمونه قرارداد بیع آپارتمان

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید؛ انجام قرارداد بیع، به این منزله است که مالکیت آپارتمان به طور کلی به شخص دیگری منتقل می‌شود. بنابراین، اگر تمایل دارید که آپارتمان خود را در رهن بگذارید یا اینطور توافق کرده‌اید که آپارتمان مورد نظرتان ضامن قرارداد دیگری باشد، تنظیم و امضای نمونه قرارداد بیع آپارتمان به صلاح شما نیست. در موقعیت مورد نظر شما، بهترین اقدام استفاده از قرارداد رهن است که ماهیت و احکام مختص به خود دارد. در گذشته درباره شرایط رهن و نکات قانونی مربوط به آن، مقاله‌ای در وبلاگ رکلا منتشر شده است. پیشنهاد می‌کنیم که حتما آن مقاله را مطالعه کنید.

از طرف دیگر، اگر در روابط میان اعضای خانواده یا فرزندان نیز مساله‌ای پیش آمده است که برای حل آن، ترجیح می‌دهید که آپارتمان مورد نظر را به یکی از اعضا بدهید، باید به این مساله توجه داشته باشید که با تنظیم و امضای قرارداد بیع، عملا دیگر اختیاری در خصوص آن آپارتمان نخواهید داشت. زیرا قرارداد حاضر یک قرارداد تملیکی است و ماهیت آن، انتقال مالکیت میان اشخاص است. از آنجایی که آپارتمان دارای ارزش نقدی است و سرمایه‌ای گران قیمت محسوب می‌شود، لازم دانستیم که به این موارد اشاره کنیم.

معرفی طرفین قرارداد بیع آپارتمان

اولین بند از قرارداد شما، مربوط به اطلاعات و مشخصات هویتی طرفین معامله است. برای نوشتن این بخش لازم است که مالک آپارتمان و مشتری با مشخصات هویتی دقیقی معرفی شوند و اطلاعات و مشخصات هویتی مندرج در کارت شناسایی آن‌ها در قرارداد ذکر شود. اطلاعات و مشخصاتی که در قرارداد نوشته می‌شود، باید به اندازه‌ای صریح و روشن باشد که در شناخت طرفین معامله اشکال یا ابهام ایجاد نکند. به همین دلیل اطلاعاتی که در این بخش نوشته می‌شود، اهمیت بسیار زیادی دارد و اشتباه در بیان مشخصات هویتی اشخاص، می‌تواند مالکیت آن‌ها نسبت به آپارتمان را با اشکال مواجه کند. به همین دلیل به بیان اطلاعات دقیق در قرارداد تاکید زیادی شده است.

مشخص کنید که دقیقا کدام آپارتمان را معامله می‌کنید!

از موارد مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، بیان مشخصات و اطلاعات دقیق آپارتمان است. لازم است که در متن قرارداد بیع آپارتمان ، توضیح دهید و مشخص کنید که آیا تمامیت آپارتمان به شخص دیگر منتقل می‌شود یا اینکه صرفا معامله چند دانگ از آپارتمان را در نظر دارید. علاوه براین، مشخصات کامل آپارتمان، نظیر؛ آدرس دقیق، شماره پلاک، کدپستی و مساحت آپارتمان باید در متن قرارداد نوشته شود. امکانات آپارتمان و تجهیزات آن نیز از دیگر موارد مهمی هستند که باید درباره آن‌ها توضیح دهید. دقت داشته باشید که در نهایت، آپارتمان باید با تمام این ویژگی‌ها و امکانات تحویل داده شود. بنابراین، اگر درباره امکانات یا شرایط خاصی در قرارداد توضیح می‌دهید اما آپارتمان فاقد آن امکانات یا شرایط است، شخصی که آپارتمان را تهیه می‌کند، می‌تواند در خصوص این مساله شاکی باشد.

مبلغ و شیوه پرداخت نمونه قرارداد بیع آپارتمان

مبلغ آپارتمان، با توجه به موقعیت مکانی آن متفاوت است. به طور معمول عواملی مانند موقعیت مکانی، توافق میان طرفین معامله و عرف منطقه را می‌توانیم از عوامل تاثیر گذار در مبلغ نهایی آپارتمان در نظر بگیریم. در نهایت، هر مبلغی که برای انجام این معامله در نظر گرفته می‌شود، باید به صورت مکتوب در قرارداد ثبت شود. علاوه براین، لازم است مشخص کنید که مبلغ قرارداد به چه شیوه‌ای پرداخت خواهد شد.

برای مثال اگر توافق طرفین به این صورت است که تمام مبلغ قرارداد یکباره پرداخت شود، باید تاریخ دقیق پرداخت مبلغ، شماره حساب مقصد و مبلغ قرارداد به حروف و عدد در متن قرارداد نوشته شود. اگر برای پرداخت مبلغ قرارداد از چک استفاده می‌کنید، می‌توانید شماره چک، تاریخ آن، حساب جاری واریز کننده و نام بانک را در قرارداد بنویسید.

در مواقعی ممکن است که توافق طرفین به این صورت باشد که مبلغ قرارداد به صورت مرحله‌ای و در چند قسط مشخص پرداخت شود، در این شرایط نیز لازم است که به تاریخ دقیق هر مرحله و مبلغی که باید پرداخت شود، اشاره کنید.

در مواقعی ممکن است که معامله شما در واقع یک قرارداد پیش فروش آپارتمان باشد و پیش از تحویل آپارتمان، مبالغی را پرداخت کنید. به طور کلی این شیوه از قرارداد، دارای ویژگی‌های خاص است. پیش‌تر درباره این قرارداد مقاله‌ای را منتشر کرده‌ایم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

حواستان به این جمله باشد!

«اسقاط کافه خیارات از طرفین به عمل آمد من جمله خیار غبن ولو به اعلی درجه»

اگر در نمونه قرارداد بیع آپارتمان این جمله را مشاهده کردید، باید از این مساله آگاه باشید که جمله فوق به این معنا است که تمام اختیارات قانونی برای فسخ این معامله از طرفین سلب شده است. بنابراین، اگر با وجود این جمله شروط دیگری را به صورت دستی در قرارداد بنویسید، چندان موثر نخواهد بود. بنابراین، جملاتی مانند اینکه اگر تعهدات قرارداد عمل نشد؛ اگر چک پاس نشود؛ اگر آپارتمان دارای اشکال باشد؛ اگر آپارتمان به قیمت کمتری از قیمت عرف معامله شود و موارد اینچنینی دیگر، نمی‌توانند از حقوق شما دفاع کنند. بنابراین، اگر در قرارداد خود، جمله‌ای مشاهده کردید که اختیارات قانونی را از طرفین سلب می‌کند، بهتر است که قرارداد را امضا نکنید یا درخواست کنید که این جمله از قرارداد حذف شود.

پیشنهاد ما

معامله آپارتمان از جمله معاملات مهمی است که برای انجام آن باید نکات حقوقی دقیقی را در نظر بگیرید. به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید تا شما را در خصوص ابعاد قانونی این قرارداد راهنمایی کنند. با وارد شدن به صفحه مشاوره حقوقی تلفنی و ثبت درخواست، در بازه زمانی که معین شده است با شما تماس می‌گیریم. علاوه براین، این امکان فراهم است که تنظیم قرارداد خود را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید. برای این منظور لازم است که درخواستتان را در صفحه تنظیم قرارداد ثبت کنید.

قرارداد فروش اقساطی آپارتمان

برای دریافت این نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی آپارتمان
دریافت نمونه قرارداد فروش اقساطی آپارتمان

قرارداد فروش آپارتمان (نقدی)

معامله بیع آپارتمان به صورت نقدی را با امضای این قرارداد انجام دهید. برای دسترسی سریع به این مبایعه نامه، روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد فروش آپارتمان
دانلود نمونه قرارداد فروش آپارتمان
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات