قرارداد مشاوره تحصیلی را از لحاظ قانونی و نوع بشناسید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/09
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره تحصیلی

قرارداد مشاوره تحصیلی و به طور کلی یک قرارداد مهم مربوط به خدمات مشاوره تحصیلی و از جمله قراردادهایی است که امروز به تعدد و تکرر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قرارداد، از انواع قرارداد مشاوره است. دانش آموزان و دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی حضور دارند، برای پذیرفته شدن در دانشگاه‌ها و مدارس محبوب خود، نیازمند کسب رتبه یا معدل معین شده‌ای هستند. در مواردی این دانش آموزان و دانشجویان به صورت شخصی برای مطالعه دروس، برنامه ریزی می‌کنند و به نتایج مثبتی نیز می‌رسند. از طرف دیگر، شواهد نشان می‌دهد که درصد بسیار زیادی از این دانشجویان و دانش آموزان، تمایل دارند که به منظور آمادگی برای یک آزمون خاص یا به منظور پذیرفته شدن در یک دانشگاه یا مدرسه معین، از خدمات مشاوره تحصیلی استفاده کنند.

تجربه نشان داده است که اقدامات سازنده، مستلزم استفاده از مهارت، تجربه و دانش اختصاصی است. اگر تمایل دارید که آزمون و خطای کمتری انجام دهید و با سرعت بیشتری در مسیر رسیدن به جایگاه یا رتبه‌ مورد نظر حرکت کنید، بدون شک، بهره گیری از خدمات مشاوره یک شخص متخصص برای شما مفید خواهد بود.

مشاوران تحصیلی به صورت اختصاصی در زمینه آزمون‌های مختلف تحقیق و پژوهش انجام می‌دهند و با ارزیابی‌ها و بررسی‌های خود، برنامه مشخصی را تهیه و تنظیم می‌کنند و راهکارهای جدیدی را برای افزایش بازدهی تحصیلی بیان خواهند کرد. همچنین موسسات زیادی هستند که برای مقاطع مختلف، خدمات مشاوره تحصیلی را انجام می‌دهند. از طرف دیگر، مشاوران بسیار زیادی نیز به صورت شخصی، خدمات خود را تبلیغ می‌کنند و با اشخاص متقاضی، به منظور همکاری به توافق می‌رسند.

نمونه قرارداد مشاوره تحصیلی چه کاربردی دارد؟

همانطور که می‌دانید، کنکورهای مقاطع تحصیلی مختلف، به خصوص کنکور ورود به مقطع کارشناسی، از مهمترین آزمون‌هایی هستند که هر سال برگزار می‌شوند. این آزمون‌ها متقاضیان زیادی دارند و تعداد زیادی از دانش آموزان و دانشجویان در این آزمون‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند. این اشخاص برای اینکه بتوانند به صورت کارآمدتری مطالعه کنند و برای این آزمون‌ها آمادگی داشته باشند، ترجیح می‌دهند که با تنظیم و امضای یک نمونه قرارداد مشاوره تحصیلی ، از یک شخص متخصص کمک بگیرند.

مشاوران تحصیلی، یا اشخاصی هستند که در دوره‌های گذشته در این آزمون‌ها رتبه‌های بسیار مطلوبی کسب کرده‌اند و تمایل دارند که تجربیات خود را از شرکت در این آزمون‌ها در اختیار سایرین قرار دهند یا اینکه اشخاصی هستند که به صورت اختصاصی در این زمینه مطالعه و تحقیق کرده‌اند و مدام شرایط جدید آزمون‌ها را بررسی می‌کنند. با توجه به این مساله که موسسات و اشخاص بسیار زیادی در زمینه مشاوره تحصیلی فعالیت می‌کنند، اولین قدم در استفاده از قرارداد مشاوره تحصیلی ، انتخاب مشاور تحصیلی مناسب است. بعد از آنکه با توجه به مقطع تحصیلی، آزمون مورد نظر و شرایط مرتبط دیگر، مشاور تحصیلی را انتخاب کردید و با یکدیگر به توافق رسیدید، می‌توانید برای ثبت این توافق، از قرارداد مشاوره تحصیلی استفاده کنید.

انواع قرارداد

در ابتدا بگوییم که شیوه همکاری شما با مشاور تحصیلی، نوع قراردادتان را مشخص می‌کند. برای مثال، اگر به عنوان یک موسسه با یک مشاور تحصیلی قرارداد تنظیم می‌کنید، بدون شک، قرارداد شما، قرارداد استخدام یا قرارداد کار موقت خواهد بود یا اینکه ممکن است برای برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی، با مشاور تحصیلی یک قرارداد شراکت تنظیم کنید. البته به طور معمول، قرارداد مشاوره، میان متقاضی و مشاور تحصیلی تنظیم می‌شود. به این صورت که مشاور تحصیلی متعهد می‌شود که متناسب با موضوع قرارداد، مشاوره‌ها و خدماتی را در اختیار متقاضی بگذارد. در مقابل نیز متقاضی متعهد خواهد بود که در ازای دریافت خدمات مشاوره، به مشاور تحصیلی، حق الزحمه‌ بپردازد.

اگر بخواهیم نمونه قرارداد مشاوره تحصیلی را از جنبه موضوع مشاوره دسته بندی کنیم، انواع بسیار متعددی از این قرارداد را در اختیار خواهیم داشت. زیرا مشاوران تحصیلی می‌توانند در مقاطع، رشته‌ها و در خصوص آزمون‌های متفاوتی تخصص داشته باشند و با توجه به حوزه تخصصی خود، خدمات مشاوره را در اختیار متقاضیان قرار دهند. با این حال، اگر این قرارداد مطابق با قانون و به درستی انجام شود، صحیح و معتبر است و می‌توانید از آن، بدون هیچ نگرانی استفاده کنید.

قرارداد مشاوره تحصیلی از نگاه قانون

اگر بخواهیم این قرارداد را به صورت مشخص به یک قانون مرتبط بدانیم، بدون شک، باید به قانون مدنی اشاره کنیم. انجام خدمات مشاوره در ازای دریافت حق الزحمه به همراه شروط و توافقات طرفین، شیوه‌ای از توافق است که میان اشخاص مختلف تهیه و تنظیم می‌شود. دانش آموزان و دانشجویان نیز می‌توانند به شیوه‌های متعددی با مشاور تحصیلی قرارداد امضا کنند. طرفین قرارداد برای تعیین شروط و توافقات متنوع، محدودیتی ندارند و محتوای قرارداد به رضایت و توافق طرفین بستگی دارد.

قرارداد مشاوره تحصیلی مطابق با قانون مدنی و با استناد به ماده 10 و 190 این قانون تهیه و تنظیم می‌شود. ماده 10 قانون مدنی ، به این مساله اشاره می‌کند که به شرط رعایت قانون، توافقات خصوصی میان اشخاص، نافذ است. در این شرایط، قرارداد شما صحیح است و می‌توانید از آن استفاده کنید. ماده 190 و ماده‌های دیگر در این زمینه، به شرایط صحت قراردادها اهمیت می‌دهند. براساس ماده 190 قانون مدنی ، قرارداد مشاوره تحصیلی زمانی صحیح است که دارای مشروعیت باشد؛ طرفین صلاحیت امضای قرارداد را داشته باشند؛ موضوع قرارداد معین باشد و طرفین با قصد و رضایت قرارداد را امضا کنند.

بنابراین لازم است که موضوع قرارداد را به دقت بنویسید و اگر متقاضی، زیر سن قانونی است، ولی و سرپرستان او این قرارداد را امضا کنند.

محتوای قرارداد

برای نوشتن محتوای متن نمونه قرارداد مشاوره تحصیلی بسیار دقت کنید. زیرا محتوای قرارداد مشخص می‌کند که شما به چه شیوه‌ای با یکدیگر همکاری خواهید کرد. اگر این قرارداد میان مشاور متخصص و موسسه انجام می‌شود، لازم است که به تمام جوانب این همکاری اشاره شود. اگر مشاور تحصیلی تمایل داشته باشد که با متقاضی خود قرارداد امضا کند، باز هم لازم است که موضوع قرارداد به دقت بیان شود تا هر کدام از طرفین به خوبی از تعهدات خود مطلع باشند.

محتوای نمونه قرارداد مشاوره تحصیلی ، حاوی اطلاعات دقیقی از مشاور تحصیلی و متقاضی دریافت خدمات مشاوره است. منظور از اطلاعات، مشخصات هویتی طرفین است. این قبیل مشخصات به طور معمول به مشخصات کارت شناسایی معروف هستند. در متن قرارداد نیز لازم است که دقیقا مشخصات کارت شناسایی مشاور و متقاضی، به همراه شماره تماس و آدرس دقیق محل اقامت طرفین نوشته شود. به این صورت، مشخص خواهد شد که چه اشخاصی در قرارداد حضور دارند و مسئولیت توافق به عهده چه کسانی خواهد بود.

علاوه بر اطلاعات و مشخصات طرفین، موارد دیگری مانند موضوع قرارداد، میزان حق الزحمه، تعداد ساعات مشاوره یا شیوه دریافت خدمات مشاوره به همراه تعهدات و شروط خاص طرفین در نمونه قرارداد مشاوره تحصیلی نوشته می‌شود. این اطلاعات به طرفین کمک می‌کند که حدود اختیارات و تعهدات خود را بشناسند و متناسب با آن، به تعهداتشان عمل کنند.

موضوع قرارداد مشاوره تحصیلی

موضوع نمونه قرارداد مشاوره تحصیلی ، ارائه یا دریافت خدمات مشاوره و راهنمایی در حوزه برنامه ریزی تحصیلی است. البته این عنوان کمی مبهم و کلی به نظر می‌رسد. به همین دلیل لازم است که زمان نگارش محتوای متن این قرارداد، حتما به صورت جرئی‌تر، توضیح دهید که هدفتان از امضای نمونه قرارداد مشاوره تحصیلی چیست. یعنی شرح دهید که مشاور در این قرارداد، چه اقداماتی باید انجام دهد و طرف مقابل به عنوان متقاضی دریافت مشاوره، چه خدماتی دریافت خواهد کرد. برای مثال در این بخش از قرارداد باید اینطور توضیح دهید که موضوع قرارداد عبارت است از بیان راهنمایی‌های مناسب و پاسخگویی به سوالاتی که مربوط به آزمون، رشته یا مرتبه تحصیلی شخص متقاضی باشند یا توضیح دهید که به همراه انجام برنامه ریزی تحصیلی برای دانش آموز یا دانشجو، نظارت به اجرای صحیح برنامه ریزی تحصیلی نیز به صورت ماهانه یا هفتگی انجام خواهد شد.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که با یک مشاور تحصیلی قرارداد امضا کنید، ابتدا لازم است از ابعاد حقوقی و قانونی این همکاری مطلع باشید. برای این منظور، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. از طرف دیگر، تیم رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد ، قرارداد مورد نظر شما را با شرایطی که در نظر دارید، تنظیم خواهد کرد. به واسطه برقراری ارتباط با مشاوران و وکلای مجرب، این امکان را دارید که درباره ابعاد قانونی این شیوه از همکاری با مشاور تحصیلی، اطلاعات بگیرید و سوالات حقوقی خود در این زمینه را بپرسید. همچنین با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد، اطمینان خواهید داشت که قرارداد مورد نظر شما با در نظر گرفتن تمام جوانب قانونی نوشته می‌شود.

قرارداد مشاوره تحصیلی

برای تهیه این قرارداد، روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره تحصیلی
دانلود نمونه قرارداد مشاوره تحصیلی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات