قرارداد لباس عروس و بررسی اهمیت تنظیم نمونه قرارداد مزون لباس عروس

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/29
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد لباس عروس

ازدواج و به دنبال آن اجرای مراسم و آیین‌های مربوط به آن، از رسوماتی است که با فرهنگ مردم نواحی مختلف جغرافیایی رابطه بسیار نزدیکی دارد، زیرا ازدواج از مهمترین جشن‌ها در میان جوامع انسانی است. مراسم ازدواج، اهمیت نظام خانواده را مشخص می‌کند و در هر فرهنگی به شکل خاص خود انجام می‌شود. تنظیم قرارداد لباس عروس که نوعی قرارداد اجاره است نیز از جمله اقداماتی است که با توجه به آداب و رسوم و عرف حاکم بر جامعه انجام خواهد شد.

در گذشته کسب مهارت‌های فردی متعدد برای دختران جوان نوعی مزیت محسوب می‌شد. به همین منظور مهارت‌هایی مانند خیاطی، قالی بافی، گلیم بافی و غیره بسیار با اهمیت و متداول بود. تغییرات فرهنگی و اجتماعی به مرور باعث شد که تمایل به تجملات و تهیه لباس مخصوص و زیور آلات بیشتر شود. همین مساله موجب به وجود آمدن عروسی‌های مجلل، لباس عروس‌های خاص و در نتیجه آداب و رسوم جدید شد.

چرا از قرارداد لباس عروس استفاده می‌کنیم؟

برگزاری جشن عروسی برای شروع زندگی زوجین، یک رسم مشترک در میان تمام مردم جهان است. امروزه برگزاری مراسم ازدواج قابل قبول، برای جوانان و خانواده‌های آن‌ها بسیار اهمیت پیدا کرده است. به همین نسبت، برای برگزاری این مراسم، هزینه زیادی پرداخت می‌شود. یکی از مهم‌ترین اقلامی که لازم است برای برگزاری مراسم عروسی تهیه شود، لباس عروس است. امروزه لباس‌های عروسی با شرایط خاص و طراحی‌های مخصوص تهیه می‌شوند.

هرچند می‌توانید دوخت لباس عروس دلخواه خود را به مزون‌ها و خیاط‌ها‌ سفارش دهید ولی این کار هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. در واقع همین هزینه زیاد برای دوخت لباس، موجب به وجود آمدن مزون‌هایی با کاربرد اجاره لباس عروس شده است. گروهی از خیاطان و سرمایه گذاران، این شیوه از کسب و کار را برای درآمدزایی خود انتخاب کرده‌اند.

شرایط کار مزون‌ها به این صورت است که لباس‌ عروس‌های آماده و دوخته شده را برای برگزاری مراسم عروسی، اجاره می‌دهند. در این نوع معامله، خانواده عروس، هزینه کرایه یک شبانه روز لباس را پرداخت می‌کند و دیگر نیاز نیست که هزینه بسیار زیادی برای دوختن لباس یا خرید آن صرف شود. قرارداد لباس عروس از جمله قراردادهای مهمی است که پیش از اجرای مراسم عروسی تنظیم می‌شود.

اهمیت تنظیم نمونه قرارداد مزون لباس عروس

ممکن است سوالی توسط شما مطرح شود مبنی بر اینکه اجاره لباس برای یک شب، چه نیازی به تنظیم نمونه قرارداد لباس عروس دارد؟

فرم قرارداد اجاره لباس عروس ، میان مالک مزون لباس و شخص حقیقی «متقاضی» تنظیم می‌شود. براساس قرارداد مزون لباس عروس ، مالک مزون موظف می‌شود که در تاریخ تعیین شده، لباس مورد نظر را به طرف دیگر قرارداد تحویل دهد. لباس‌های عروس معولا گران قیمت هستند. هر گونه آسیب رسیدن به لباس، برای مزون، خسارت به همراه دارد و از طرف دیگر اجاره لباس عروس نیز برای برگزاری مراسم عروسی امری الزامی است. بنابراین بسیار اهمیت دارد که لباس عروس، به موقع در اختیار شخص متقاضی قرار بگیرد.

همانطور که اشاره شد، طرفین قرارداد نسبت به یکدیگر مسئول هستند و لازم است که ضمانتی برای حسن نیت و حسن انجام کار آن‌ها وجود داشته باشد. علاوه بر این، اجاره لباس عروس به هر حال انجام یک معامله است که به موجب آن، در ازای در اختیار گرفتن لباس، هزینه‌ای به عنوان کرایه پرداخت می‌شود.

بدیهی است انجام هر معامله‌ای نیازمند یک قرارداد اصولی و دقیق است که رابطه کاری ایجاد شده را مدیریت کند و موجب آسودگی خیال طرفین شود. ضمانت‌ها، شروط و تعهدات مندرج در متن قرارداد اجاره لباس عروس ، باعث می‌شود که این قرارداد، با احتمال خطای کمتری تنظیم شود. حتی اگر اختلافی نیز بین طرفین به وجود آید، این قرارداد، مدرک معتبری است که از حقوق طرفین دفاع می‌کند و اثبات می‌کند که میان آن‌ها، معامله و تعهدی وجود دارد.

قرارداد لباس عروس چگونه قراردادی است؟

متن قرارداد لباس عروس براساس قانون مدنی و سایر قوانین اختصاصی که در ادامه بیان می‌کنیم، تنظیم می‌شود. این قرارداد به صورت خاص، از مبحث اجاره اشیاء پیروی می‌کند. قرارداد، حاوی اطلاعاتی درباره طرفین قرارداد، نوع لباس، مدل و متعلقات همراه با لباس است. علاوه بر این، توضیحاتی درباره مدت قرارداد، تاریخ دقیق ارائه و تحویل لباس، شرایط طرفین، تعهدات، مبلغ تعیین شده بابت اجاره، ضمانت تحویل و موارد مهم دیگر نیز در متن قرارداد کرایه لباس عروس آورده می‌شود.

قوانین حاکم!

برای تنظیم متن قرارداد اجاره لباس عروس ، همانطور که از عنوان هم مشخص است، باید به سراغ عقد اجاره برویم. برای این منظور، لازم است که به خوبی از مواد عقد اجاره و به خصوص قوانین قرارداد اجاره اشیا آگاه باشیم. زیرا لباس عروس در گروه اشیا قرار می‌گیرد و شرایط اجاره دادن آن، در این قوانین بیان شده است.

ماده 466 قانون مدنی، عقد اجاره را تعریف می‌کند. بر اساس این ماده، نمونه فرم قرارداد لباس عروس ، قراردادی است که به واسطه آن، مستاجر «کرایه کننده لباس» به مدت مشخص و در ازای پرداخت مبلغ تعیین شده، می‌تواند از منافع مورد اجاره بهره ببرد. یعنی می‌تواند لباس عروس اجاره شده را بپوشد و استفاده کند. همچنین ماده 467 نیز در ادامه توضیح می‌دهد که مورد اجاره، می‌تواند اشیاء، حیوان یا انسان باشد.

علاوه بر متن قانون مدنی، قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 نیز بر متن نمونه فرم قرارداد لباس عروس حاکمیت دارد. بنابراین ضروری است که طرفین قرارداد، به متن قانون اشاره شده نیز توجه داشته باشند.

نمونه قرارداد لباس عروس جایز است یا لازم؟

عقود قانون مدنی به دو دسته عقد لازم و عقد جایز تقسیم می‌شوند. عقد اجاره از جمله عقود لازم است. لازم بودن این قرارداد به این معنی است که طرفین قرارداد موظف هستند که به مواد مندرج در قرارداد متعهد باشند و شروط و تعهدات پذیرفته شده را انجام دهند. لازم بودن نمونه فرم قرارداد لباس عروس باعث می‌شود که طرفین نتوانند به صورت یک جانبه قرارداد را فسخ کنند یا اینکه از انجام آن صرف نظر کنند. این ویژگی که برای قرارداد اجاره لباس عروس تعیین شده است، نوعی ضمانت برای اجرای قرارداد نیز محسوب می‌شود.

 قرارداد لباس عروس معین است یا نامعین؟

معین یا نامعین بودن قرارداد در نحوه نوشتن متن قرارداد لباس عروس بسیار اهمیت دارد. قراردادها از نگاه قانون مدنی به قراردادهای معین و نامعین تقسیم می‌شوند. بعضی از قراردادها، در قانون مدنی نام مشخصی ندارند. اینگونه قراردادها با استناد به ماده 10 قانون مدنی نوشته می‌شوند و به شرط عدم مغایرت با قانون، صحیح و معتبر هستند. این دسته از عقود را قرارداد نامعین می‌نامند. برای نوشتن این قراردادها، محدودیت خاصی وجود ندارد و طرفین می‌توانند به هر طریقی که تمایل دارند، توافق کنند.

در مقابل عقود معین، آن دسته از قراردادهایی هستند که در قانون مدنی به صورت صریح به آن‌ها اشاره شده است. قانون مدنی در بعضی از مواد، به این دسته از قراردادها اشاره کرده است و توضیحاتی را نیز در خصوص آن‌ها بیان می‌کند. اگر شخصی تمایل داشته باشد که از عقود معین استفاده کند، باید پیش از نوشتن قرارداد ، به صورت کامل از مواد اختصاص یافته به قرارداد خود، آگاهی داشته باشد.

قرارداد موضوع این نوشتار، از جمله عقود معین است، زیرا در گروه قراردادهای اجاره اشیاء قرار می‌گیرد. قانون مدنی به صورت مفصل درباره نحوه تنظیم متن قرارداد لباس عروس توضیح می‌دهد. در نتیجه شخص مستاجر و موجر، باید از مواد عقد اجاره اطلاع داشته باشند تا بتوانند یک اجاره نامه صحیح و معتبر را تنظیم کنند.

مبلغ قرارداد

تعیین مبلغ قرارداد اهمیت ویژه‌ای دارد. از مهمترین عوامل در یک معامله، مبلغ آن است. مبلغ قرارداد در گفت و گوی ابتدایی مزون با شخص متقاضی تعیین می‌شود. توافق نهایی طرفین به عنوان مبلغ تایید شده، در متن قرارداد نوشته می‌شود و شخص اجاره دهنده ملزم به پرداخت آن است.

نحوه تنظیم قرارداد لباس عروس به این صورت است که معمولا از چندین وقت قبل از مراسم، تنظیم می‌شود. گاهی ممکن است که شخص متقاضی از اجاره لباس منصرف شود یا اینکه تمایل داشته باشد که لباس دیگری را انتخاب کند. به طور معمول، مزون‌های لباس عروس درصد مشخصی از مبلغ قرارداد را به عنوان خسارت کنسلی در نظر می‌گیرند و متقاضی اجاره لباس باید خسارت مربوطه را پرداخت کند.

شروط و تعهدات طرفین

به منظور انجام موضوع این معامله، شروط و تعهداتی میان طرفین آن برقرار می‌شود. در متن این قرارداد به این شروط اشاره خواهد شد و طرفین به موجب امضای قرارداد ، ملزم خواهند بود که به تعهداتی که به عهده دارند، عمل کنند. این شروط معمولا درباره نحوه استفاده از لباس، چگونگی تحویل لباس، متعلقات همراه لباس، تعهد در خصوص ارائه دقیق لباس انتخاب شده، تعهد ارائه لباس در زمان مقرر و موارد دیگری از این دسته هستند که در متن قرارداد به صراحت به آن اشاره می‌شود. علاوه بر این، مشخص خواهد شد که در صورت انجام نشدن این تعهدات چه خسارت‌هایی گریبانگیر طرفین خواهد بود.

پیشنهاد ما

ما یک نمونه کامل از این قرارداد تنظیم کرده‌ایم که می‌توانید با زدن بر روی تصویر زیر به آن دسترسی پیدا کنید.

ضمن اینکه شما می‌توانید تنظیم قرارداد لباس عروس خود را به ما بسپارید. برای تنظیم قرارداد ، بر روی لینک تعیین شده بزنید. همچنین شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره مند شوید. برای استفاده از این دسته از خدمات، بر روی لینک مربوطه بزنید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره لباس عروس
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
پيمان هويدا
thumb_up_alt
نمونه قرارداد همكاري يك خياط لباس با يك فروشنده (به عنوان فروشنده فقط). يعني ايشون توليدي لباس دارن و من به عنوان فروشنده. توليد كننده لباس مجاز به فروش فقط براي من هست. هر دو داراي پيج هستن.
17:34
09 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. لطفا با شماره‌های تیم حقوقی رکلا تماس حاصل کنید و جزئیات را به صورت دقیق بفرمایید تا در مورد وجود نمونه قرارداد مناسب شما یا تنظیم قرارداد اختصاصی، شرایط همکاری را عارض شویم.
17:26
10 مهر 1400