نمونه قرارداد کمد دیواری و مهم‌ترین نکات قرارداد ساخت کمد دیواری چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/29
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کمد دیواری

قرارداد کمد دیواری را می‌توانیم یکی از انواع قرارداد پیمانکاری در نظر بگیریم. ساخت کمد دیواری معمولاً با انواع چوب و ام دی اف انجام می‌شود. قرارداد ساخت کمد دیواری جز مراحل انتهایی ساخت منزل و مرحله دکوراسیون داخلی است. می‌شود گفت که کمد دیواری محصول سبک جدید خانه سازی است. از زمانی که خانه‌ها کوچک و آپارتمانی شده‌اند، کمد دیواری‌ها جایگاه ویژه‌ای در دکوراسیون خانه پیدا کرده‌اند. کمد دیواری‌ها جای گنجه‌ها و صندوق‌ها و کمد‌های بزرگ را گرفته‌اند و در فضای کوچک خانه‌های آپارتمانی و کم متراژ، نعمت بزرگی به شمار می‌روند. ساخت کمد دیواری گزینه مناسبی است. در واقع، کوچکی متراژ خانه و آپارتمان را با ساخت هر چه بیشتر کمد دیواری جبران می‌کنند. به این ترتیب، فضای بیشتری در دسترس ساکنین قرار می‌گیرد و به غیر از بحث زیبایی، بسیار کاربردی است.

اگر تجربه سفارش ساخت کمد دیواری را داشته باشید، با این مساله مواجه شده‌اید که بسیاری از ام دی اف کارهای جوان، به صورت شخصی مسئولیت ساخت کمد دیواری‌های شما را به عهده می‌گیرند و در کارگاه‌های شخصی خود، اقدام به ساخت کمد دیواری می‌کنند. در توافقاتی که میان شما به عنوان کارفرما و ام دی اف کار انجام می‌شود، می‌توانید از انواع قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده کنید. این قرارداد نیز، یک نوع توافق انجام پروژه پیمانی است که با یک شخص خاص نوشته و امضا می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این قرارداد، حتما روی لینک مشخص شده بزنید و مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

بگذارید یک خاطره را برای شما بازگو کنم.

دیدار با خانم ارجمند

خانم ارجمند را از موسسه خیریه می‌شناختم. چند وقت پیش در موسسه خیریه‌شان نمایشگاهی برگزار شده بود. نمایشگاه را دختران جوان بی سرپرست یا بدسرپرست آماده کرده بودند. نمایشگاه برای فروش محصولات دست ساز و انواع کیک و کلوچه‌های محلی بود که این دختران در کارگاه مهارت آموزی، یاد گرفته بودند. خانم ارجمند در کنار حمایت از دختران، بسیار دغدغه‌مند است و بسیار تاکید دارد که حتماً مهارت بیاموزند و بتوانند درآمد داشته باشند و مستقل باشند.

در نمایشگاه، کارهای دست سازی که این دختران هنرمند ساخته‌ و تهیه کرده بودند به فروش می‌رسید. درآمد و سود حاصل از نمایشگاه، برای خودشان و در جهت ارتقای مهارتشان استفاده می‌شود.
از حضور در نمایشگاه و دعوت خانم ارجمند بسیار خوشحال بودم و سعی می‌کردم که نهایت استفاده را از آن زمانی که در نمایشگاه بودم، ببرم. در کنار غرفه‌ای مشغول بازدید بودیم که خانم ارجمند به سمت ما آمدند. صحبت را با احوالپرسی‌های معمول، و تبریک بابت نمایشگاه و کار فوق العاده بچه‌ها شروع کردیم. خانم ارجمند گفتند که تمایل دارند بعد از بازدید از نمایشگاه با هم صحبتی داشته باشیم. گفتند که می‌خواستند به رکلا بیایند، اما حالا خوشحالند که می‌توانیم صحبتی داشته باشیم. از پیشنهادشان استقبال کردم و گفتم که حتماً با هم صحبتی خواهیم داشت.

قرارداد ساخت کمد دیواری می‌خواستند!

نمایشگاه رو به پایان بود و تقریباً جمعیت کمتر می‌شد. در دفتر خانم ارجمند منتظرشان نشسته بودیم. کمی طول نکشید که با همان لبخند همیشگی‌شان وارد شدند. خانم ارجمند از مشتریان قدیمی رکلا بودند که قراردادهای کاریشان را در رکلا تنظیم می‌کردند، اما من تا به حال با ایشان کار نکرده بودم.

خانم ارجمند بعد از پذیرایی و تعارف‌های معمول، صحبتشان را شروع کردند. خانم ارجمند توضیح دادند که ساختمانی قدیمی داشتند. چندی پیش تصمیم می‌گیرند که آن را بازسازی کنند و از آنجا برای نگهداری تعدادی دیگر از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست استفاده کنند. خانم ارجمند توضیح دادند که قرارداد بازسازی ساختمان را در رکلا تنظیم کرده‌اند و کارهای ابتدایی بازسازی شروع شده است.

خانم ارجمند گفتند که در صحبتی که با پیمانکار بازسازی داشتند، برای استفاده بهتر از فضای ساختمان، باید بیشتر از تعداد معمول از کمد دیواری استفاده شود و تا جایی که ممکن است کمد دیواری‌ها بزرگ و جادار باشند. حرفشان را تایید کردم و گفتم که این کار برای استفاده بهتر از فضا بسیار کاربردی است. خانم ارجمند گفتند که برای این‌ کار می‌خواهند که قرارداد ساخت کمد دیواری را برایشان تنظیم کنم. هچنین دوست داشتند که درباره فرم خام قرارداد کمد دیواری و نحوه نوشتن متن قرارداد کمد دیواری برایشان توضیح دهم.

توضیحاتی درباره قرارداد ساخت کمد دیواری دادم

کمد دیواری‌ها را معمولاً از چوب یا ام دی اف می‌سازند. اندازه و ابعاد ساخت کمد دیواری به نقشه اصلی خانه و شرایط آن بستگی دارد. البته سازندگان کمد دیواری همیشه نهایت سعی خود را می‌کنند که کمد دیواری بسیار جادار و بزرگ ساخته شود. هزینه و قیمت ساخت کمد دیواری، بر اساس نرخ مصوبه صنف است. البته قیمت کمد دیواری در مقایسه با کمدهای سیار موجود در بازار بسیار به صرفه‌تر است. یعنی هزینه کردن برای کمد دیواری از هر جهت کار درستی است و شما را پشیمان نمی‌کند. در بحث ساختن کمد دیواری باید حساسیت و دقت کافی داشته باشید.

سعی کنید با سلیقه خودتان تصمیم نهایی را بگیرید. کمدهای دیواری ثابت هستند و نمی‌شود جایشان را تغییر داد. طرح و مدل و طبقات آن‌ها نیز ثابت است. بنابراین سلیقه‌ی شما در انتخاب این موارد بسیار مهم است. طرح‌های مختلف و مواد مختلف در قیمت کمد دیواری تاثیر گذار است.

لازم است که کمد دیواری را انتخاب کنید که به بودجه شما بسیار نزدیک باشد. در ساخت و نصب کمد دیواری، مکان نصب، دارای اهمیت است. شما در هر کجا که بخواهید نمی‌توانید کمد دیواری نصب کنید. کمد دیواری باید در بین دو ستون، قناسی دیوار و برجستگی تیر آهن ساخته شود. نبود امکان تعویض، حساسیت انتخاب مکان و طرح کمد دیواری را بیشتر می‌کند.

پیشنهاد این است که در ابتدا و با حوصله درباره جزئیات ساخت کمد دیواری اطلاعات کسب کنید و با هم به نتیجه برسید. بعد از توافق‌های ابتدایی اقدام به سفارش ساخت کمد دیواری بدهید.

از من خواستند جزئیات متن قرارداد کمد دیواری را توضیح بدهم

خانم ارجمند به دقت به توضیحاتم گوش دادند و در تایید آن‌ها گفتند که برای خودشان هم خیلی مهم است که از فضای ساختمان و طبقه‌ها به بهترین شکل استفاده شود. این کار باعث می‌شود که بچه‌ها در ساختمان با نظم و تربیت و آرامش بیشتری زندگی کنند. خانم ارجمند خواستند که کمی درباره محتوای متن قرارداد کمد دیواری توضیح دهم. گفتند که برای اولین بار است که می‌خواهند این قرارداد را با پیمانکار امضا کنند و چیزی درباره آن نمی‌دانند.

این اطمینان خاطر را دادم که حتماً به طور مفصل درباره نحوه نوشتن فرم خام قرارداد کمد دیواری برایشان توضیح خواهم داد. این اظلاعات برایشان بسیار مفید خواهد بود و می‌توانند در تنظیم قرارداد ساخت کمد دیواری از آن استفاده کنند. البته آگاهی نسبت به قوانین قرارداد مهم است و باید نسبت به حقوق خود مطلع باشند. ولی بهتر است که نوشتن قرارداد را مانند قراردادهای گذشته‌شان به مشاور حقوقی یا وکیل بسپارند. خانم ارجمند در تایید صحبت‌هایم گفتند که برای خودشان هم بسیار اهمیت دارد که کارهایشان با رعایت جوانب قانونی انجام شود و بابت این مسئله همکاری‌های خوبی با رکلا داشته‌اند. من نیز از این رضایت و اعتمادشان ابراز خوشنودی کردم.

نحوه نوشتن متن قرارداد کمد دیواری

در ادامه، درباره نحوه نوشتن و تنظیم نمونه قرارداد کمد دیواری توضیحاتی دادم. توضیح درباره این قرارداد را مانند همیشه با عنوان قرارداد آغاز کردم.

عنوان در نمونه قرارداد کمد دیواری

برای خانم ارجمند توضیح دادم که همانطور که احتمالا می‌دانند، همه قراردادها با عنوان آغاز می‌شوند. این عنوان به نوعی محتوای کلی قرارداد را مشخص می‌کند و معلوم می‌کند که قرارداد درباره چیست. با توجه به توضیحاتی که خانم ارجمند دادند، به ایشان گفتم که عنوان قراردادشان را اینگونه باید بنویسیم: قرارداد پیمانکاری ساخت و نصب کمد دیواری

قراردادی که درباره آن صحبت می‌کنیم نوعی قرارداد پیمانکاری است. در آن، شما به عنوان کارفرما از شخصی می‌خواهید که برایتان کمد دیواری طراحی کند، بسازد و نصب کند. در ازای این پیمان همکاری، کارفرما موظف می‌شود که مبلغی را به عنوان حق الزحمه انجام پروژه به پیمانکار بپردازد. به همین دلیل است که در عنوان این قرارداد از کلمه پیمانکاری استفاده می‌شود.

مشخصات و اطلاعات طرفین

در این بخش از قرارداد، مشخصات و اطلاعات افراد حاضر در قرارداد به دقت و با جزئیات نوشته می‌شود. در این بخش مشخص می‌شود که چه کسانی در قرارداد حاضر هستند و مسئولیت قرارداد به عهده چه کسانی است. در این بخش از قرارداد، اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، نشانی دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس نوشته می‌شود. همچنین در ادامه، طرفین قرارداد نیز مشخص می‌شوند. با نوشتن عبارت پیمانکار یا کارفرما در مقابل اسامی افراد حاضر در قرارداد، می‌توانید طرفین قرارداد را مشخص کنید.

معمولاً قراردادهای پیمانکاری میان دو شخص حقیقی تنظیم می‌شود، اما در صورتی که یکی از طرفین، شخص حقوقی (مانند شرکت) است، باید نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی، تلفن، نام و نام خانوادگی نماینده و سمت نماینده با دقت نوشته شود.

موضوع نمونه قرارداد کمد دیواری

در بخش بعدی، موضوع قرارداد نوشته می‌شود. موضوع قرارداد همان پروژه‌ای است که برای انجام آن اقدام به تنظیم قرارداد پیمانکاری می‌کنید. برای مثال، در قرارداد حاضر باید توضیح دهید که چه چیزی را انتظار دارید. این که در کدام ساختمان و در چه آدرسی، چه اندازه کمد دیواری و با چه کیفیتی ساخت و نصب شود. این توضیحات مشخص می‌کند که هدف از قرارداد چیست؟ چه کاری باید انجام شود و کارفرما به طور کلی چه چیزی می‌خواهد.

نمونه قرارداد کمد دیواری

مشخصات فنی نمونه قرارداد کمد دیواری

در این بخش از قرارداد، اطلاعاتی در زمینه بخش فنی قرارداد داده می‌شود. اطلاعاتی مانند جنس و موارد ساخت کمد دیواری، متراژ و ابعاد و اندازه‌هایی که برای ساخت کمد دیواری مورد توجه است. طرح و نحوه ساخت و اطلاعاتی از این قبیل که در زمینه ساخت و نصب کمد دیواری است در این بخش از قرارداد نوشته می‌شود.

مبلغ نمونه قرارداد کمد دیواری

قبل از شروع به کار و نوشتن نمونه قرارداد کمد دیواری ، باید درباره مبلغ و هزینه قرارداد با یکدیگر به توافق برسید. مبلغ قرارداد از مسائل بسیار مهم است که قرارداد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعد از توافق بر سر مبلغ و هزینه قرارداد، آن مبلغ مشخص شده را در این بخش از قرارداد می‌نویسیم. در ادامه، هزینه هر بخش از کار به ترتیب انجام و به صورت جزئی نوشته می‌شود. علاوه بر توافق طرفین که دارای اهمیت زیادی است، قیمت اتحادیه صنفی نیز مهم است. در تعیین مبلغ مورد نظر برای پرداخت، باید مبلغ مشخص شده در اتحادیه صنفی را نیز در نظر گرفت.

نحوه پرداخت مبلغ نمونه قرارداد کمد دیواری

بعد از توافق بر سر مبلغ و هزینه قرارداد، در این بخش، درباره نحوه پرداخت آن توضیح داده می‌شود. معمولاً نحوه پرداخت مبلغ قرارداد با توافق طرفین صورت می‌گیرد اما طرحی پیشنهادی وجود دارد که نحوه‌ی پرداخت در آن به این صورت است:

  1. مبلغی از قرارداد پیش از انجام کار و پیش از اقدام به ساخت کمد دیواری به پیمانکار پرداخت می‌شود. البته ممکن است سازنده کمد دیواری، تنها ساخت آن را به عهده بگیرد و شما مجبور شوید که با نصاب و شخص دیگری قرارداد نصب کمد دیواری را تنظیم کنید. البته به طور معمول همان کسی که کمد دیواری را می‌سازد آن را نصب می‌کند.
  2. درصدی از مبلغ قرارداد در زمان اتمام ساخت کمد دیواری پرداخت می‌شود.
  3. درصدی از مبلغ قرارداد در زمان نصب و جایگذاری کمد دیواری در ساختمان و خانه پرداخت می‌شود
  4. مبلغ باقی مانده نیز در انتهای کار به پیمانکار پرداخت می‌شود.

البته همیشه مبلغی از قرارداد را برای تضمین و حسن انجام کار نگه می‌دارند و بعد از تایید نهایی، به پیمانکار پرداخت می‌کنند.

وظایف و تعهدات پیمانکار و کارفرما

در این بخش از قرارداد، درباره وظایف، تعهدات، مسئولیت‌ها و توقعات طرفین از قرارداد توضیح داده می‌شود. تمام انتظارات طرفین از یکدیگر در این بخش نوشته می‌شود. معمولاً اصلی‌ترین تعهدی که به عهده کارفرما وجود دارد، پرداخت مبلغ قرارداد در زمان‌های مشخص شده است.

موارد فسخ نمونه قرارداد کمد دیواری

قراردادی که تنظیم می‌شود را نمی‌توان به دلخواه و یکباره و بدون دلیل خاصی فسخ کرد. در این بند شرایطی که امکان فسخ قرارداد را می‌دهد نوشته می‌شود. مواردی مانند تمام نشدن کار در زمان مشخص، تعطیل کردن کار بدون اطلاع کارفرما، سپردن کار به شخص دیگر بدون اطلاع کارفرما و از این قبیل، مواردی هستند که امکان فسخ قرارداد را ایجاد می‌کنند.

مرجع حل اختلافات

شاید مهم‌ترین بخش هرقرارداد، مرجع حل اختلافات آن است. می‌توانید بین داوری و دادگاه یکی را انتخاب کنید. اما سرعت رسیدگی در دادگاه قابل مقایسه با داوری نیست. نمونه قراردادهای رکلا نیز، دارای شرط داوری هستند.

در پایان صحبت‌هایم به خانم ارجمند گفتم که حتماً با دقت، قرارداد پیمانکاریشان را تنظیم خواهیم کرد. همچنین بیان کردم که رکلا بسیار خوشحال می‌شود که بتواند در راه شادی و رفاه کودکان مجموعه آن‌ها گامی بردارد. به خانم ارجمند گفتم که بابت تنظیم قرارداد از ایشان هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم و امیدواریم که روزهای شادی در انتظار ساختمان جدید و این کودکان باشد.

پیشنهاد ما

می‌توانید تنظیم قرارداد کمد دیواری خود را به ما بسپارید. برای سفارش تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. ضمن آنکه شما می‌توانید به بانک نمونه قرارداد ما دسترسی داشته باشید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

این قرارداد هم اکنون در اختیار شما قرار دارد و می‌توانید با زدن بر روی تصویر زیر، آن را دریافت کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دریافت نمونه قرارداد پیمانکاری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات