قرارداد تور لیدر؛ یک قرارداد استخدامی معتبر و مطابق با قانون

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/07/04
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تور لیدر

تور لیدر (Tour Leader) به فردی گفته می‌شود که مسئولیت سفر مسافران در تور مسافرتی را بر عهده دارد. مسئولیت، هماهنگی با راننده، اقامتگاه، راهنمای تور و حل مشکلات پیش آمده بر عهده تور لیدر است. در واقع، تور لیدر نقش موثری در تعیین کیفیت مسافرت به عهده خواهد داشت. همچنین، تور لیدر باید اطلاعات لازم را در طول مسیر سفر در اختیار مسافران قرار بدهد. به همین دلیل، تور لیدرها باید دانش و اطلاعات کافی در زمینه برگزاری سفر و تعیین مسیرها داشته باشند و در این خصوص، آموزش ببینند. به صورت کلی، تور لیدر، کسی است که سرپرستی و مسئولیت تور را بر عهده دارد و سفر را مدیریت می‌کند. اغلب تور لیدرها برای آژانس‌های مسافرتی کار می‌کنند. قرارداد تور لیدر ، یک توافق نامه استخدامی است که طرفین آن، تور لیدر و آژانس مسافرتی هستند.

تمام افراد می‌توانند تور لیدر شوند اما برای اینکه بتوانند در این زمینه موفق شوند باید آموزش ببینند و از ویژگی‌های متناسب با این شغل نیز برخوردار باشند قراردادی که به منظور استخدام تور لیدر تنظیم شده در واقع، یک قرارداد کار است که از شرایط و مقررات قانون کار تبعیت می‌کنند. در ادامه این مطلب با شرایط تنظیم و مفاد قراردادی که برای استخدام در این موقعیت شغلی تنظیم شده است، بیشتر آشنا می‌شویم.

ارائه یک توضیح مختصر از قرارداد تور لیدر

در اصطلاح قانون کار به قراردادی که طرفین آن کارگر و کارفرما هستند، قرارداد استخدام گفته می‌شود. هر کارگر و کارفرمایی که قرارداد کار را امضا کند، تحت شمول قانون کار قرار می‌گیرد. قرارداد کار نیز یک قرارداد آمره و لازم الاجرا است. به همین دلیل، کارفرما و کارگر حتی با توافق یکدیگر نیز نمی‌توانند ضوابط و مقررات این قانون را نقض کنند. بنابراین قراردادی که برای استخدام تور لیدر تنظیم شده در صورتی معتبر است که مفاد آن با ضوابط و مقررات قانون کار مطابقت داشته باشد.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که شرایط اجرای نمونه قرارداد تور لیدر به واسطه توافق میان طرفین آن مشخص می‌شود. البته طرفین نمی‌توانند شرایط اجرای این قرارداد را به گونه‌ای تعیین کنند که با ضوابط و مقررات قانون کار مغایرت داشته باشد.

مفاد قرارداد تور لیدر

مفاد این توافق نامه باید به گونه‌ای تنظیم شود که تمام مسائل و موضوعات مورد توافق میان تور لیدر و آژانس مسافرتی را در بر بگیرد. مشخصات طرفین، نوع قرارداد، حقوق تور لیدر، تعهدات طرفین، ساعات کاری، محل انجام کار و مواردی از این قبیل، مهمترین موضوعاتی هستند که باید در قرارداد کار مورد بررسی قرار بگیرند. در ادامه، مهمترین مفاد قرارداد تور لیدر را بررسی می‌کنیم.

مشخصات طرفین در قرارداد تور لیدر

قرارداد تور لیدر به واسطه توافق میان طرفین آن تحقق پیدا خواهد کرد. به همین دلیل، بهتر است که نخستین بخش این قرارداد به تعیین مشخصات طرفین آن اختصاص پیدا کند. طرفین این توافق نامه نیز هدایت کننده گردشگران و آژانس مسافرتی هستند. نام، نام خانوادگی، آدرس محل سکونت، نام پدر، کد ملی و شماره تلفن ثابت و همراه، از جمله مشخصات تور لیدر است که باید در متن قرارداد قید شود.

شماره مجوز و دیگر اطلاعات مربوط به آژانس مسافرتی نیز باید در این قرارداد قید شده باشد.

تعیین نوع قرارداد تور لیدر

قرارداد کار با توجه به مدت آن می‌تواند به صورت دائم یا غیر دائم تنظیم شود. قرارداد کار غیر دائم نیز می‌تواند برای یک مدت موقت یا به منظور انجام کار معین تنظیم شود. در ادامه، هر یک از انواع قرارداد کار را به صورت مختصر بررسی می‌کنیم:

  1. قرارداد کار دائم: این نوع از قرارداد کار به صورت دائم و برای یک بازه زمانی نامحدود و غیر معین تنظیم می‌شود.
  2. قرارداد کار موقت : این قرارداد برای یک بازه زمانی محدود و معین تنظیم خواهد شد؛
  3. قرارداد کار معین اداره کار : این قرارداد نیز به صورت غیر دائم و برای انجام کار معینی تنظیم می‌شود.

هر یک از انواع قرارداد، شرایط و ضوابط قانونی خاصی دارند. به همین دلیل، کارفرما و تور لیدر در هنگام تنظیم و امضای قرارداد کار باید نوع آن را مشخص کنند.

تعیین ساعات کاری در قرارداد تور لیدر

با توجه به ماده 51 قانون کار می‌توان گفت، ساعت کار به مدت زمانی گفته می‌شد که کارکنان، نیرو و وقت خودشان را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهند. ساعات کاری کارکنان باید مطابق با شرایط و ضوابط مقرر در قانون کار تعیین شود. ساعات کاری در قرارداد تور لیدر نیز از ضوابط و مقررات قانون کار تبعیت می‌کند. با توجه به ماده 51 قانون کار می‌توان گفت که ساعات کاری تور لیدر نباید بیشتر از 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته باشد.

بررسی شرایط اضافه کاری

تعیین اضافه کاری برای تور لیدر در صورتی ممکن می‌شود که او با این موضوع موافقت کرده باشد. تعیین اضافه کاری برای تور لیدر، بیشتر از 4 ساعت در شبانه روز امکان پذیر نیست. تور لیدر به ازای هر یک ساعت اضافه کاری، مستحق دریافت اضافه دستمزدی معادل با 40 درصد مزد ساعتی عادی است.

ساعات کار روز از 6 صبح شروع می‌شود و تا 22 شب ادامه دارد. کار شب نیز به کاری گفته می‌شود که تمام یا برخی از ساعات آن در فاصله زمانی 22 شب تا 6 صبح قرار دارد. کارفرما در صورتی می‌تواند برای تور لیدر شب کاری تعیین کند که او با این موضوع موافقت کرده باشد. تور لیدر به ازای هر یک ساعت شب کاری، مستحق دریافت اضافه دستمزدی معادل با 35 درصد مزد عادی ساعتی است.

تعیین حقوق و مزایا در قرارداد تور لیدر

حقوق به دستمزدی می‌گویند که کارفرما در پایان ماه به کارکنان خود پرداخت می‌کند. پایه حقوق کارگری سال جدید ، هر ساله از سوی شورای عالی کار اعلام می‌شود. حقوق کارکنان نباید کمتر از حداقل دستمزدی باشد که توسط شورای عالی کار اعلام شده است. مبلغی که تحت عنوان حقوق به تور لیدر پرداخت می‌شود، با توجه به توافق میان او و آژانس مسافرتی تعیین خواهد شد. با این حال، حقوق تور لیدر نمی‌تواند کمتر از حداقل دستمزد اعلام شده توسط شورای عالی کار باشد. لازم به ذکر است که مزایایی مانند حق مسکن، حق خوار و بار، هزینه ایاب و ذهاب و حق اولاد نیز به تور لیدر تعلق می‌گیرد.

تعهدات طرفین در قرارداد تور لیدر

تعهدات به معنای وظایف و تکالیفی است که در اثر امضای قرارداد کار بر عهده هر یک از کارفرما و  کارپذیر قرار می‌گیرند. قرارداد کار، یک قرارداد لازم الاجرا به حساب می‌آید و به همین دلیل اجرای تعهدات قید شده در این قرار داد نیز الزامی است.

تعهدات قرارداد تور لیدر نیز به واسطه توافق میان طرفین آن تعیین می‌شود. با این حال، می‌توان گفت که تعهدات قید  شده در این قرارداد، هنگامی معتبر و لازم الاجرا هستند که مغایر با مقررات و ضوابط قانون کار نباشند.

شرایط خاتمه این توافق نامه

خاتمه قرارداد کار به معنای آن است که یک قرارداد بنا به مورد از روز اول یا از زمانی که بنا به اراده طرفین به پایان می‌رسد، فاقد آثار حقوقی می‌شود. وقتی که یک قرارداد، با اراده طرفین، از روز اول، فاقد آثار باشد، اقاله قرارداد اتفاق می‌افتد و وقتی از اثنای مدت آن، این اعتبار به پایان می‌رسد فسخ قرارداد محقق خواهد شد.

خاتمه قرارداد تور لیدر باعث ساقط شدن رابطه استخدامی میان طرفین آن می‌شود. قانونگذار، شرایط خاتمه قرارداد کار را در ماده 21 قانون کار پیش بینی کرده است. با توجه به ماده 21 و 27 این قانون می‌توان گفت که قرارداد تور لیدر در موارد زیر خاتمه پیدا می‌کند:

  1. فوت تور لیدر؛
  2. بازنشستگی تور لیدر؛
  3. از کار افتادگی کلی تور لیدر؛
  4. انقضای مدت (اگر قرارداد کار تنظیم شده، موقت باشد)؛
  5. پایان کار (در صورتی که این توافق نامه استخدامی برای انجام کار معینی تنظیم شده باشد)؛
  6. استعفای تور لیدر؛
  7. اخراج تور لیدر توسط کارفرما.

خدمات گروه رکلا

توافق نامه‌ای که به منظور استخدام تنظیم شده در صورتی معتبر و موثر است که از شرایط و ضوابط قانون کار تبعیت کند. به همین دلیل، مفاد این قرارداد نباید با مقررات قانون کار مغایرت داشته باشند. بنابراین می‌توان گفت که تنظیم این قرارداد در حوزه تخصص کارشناسان حقوق کار است.

گروه حقوقی رکلا با ارائه خدماتی مانند تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی به تور لیدر و کارفرمای او امکان می‌دهد که قرارداد کار مد نظر خودشان را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوق کار تنظیم کنند.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات