قرارداد بازاریابی تلفنی و بررسی انواع این قرارداد کاربردی + نمونه قرارداد کامل

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/14
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بازاریابی تلفنی

قرارداد بازاریابی تلفنی ، یکی از انواع قرارداد بازاریابی است که با استفاده از تلفن ثابت و تلفن همراه انجام می‌شود. کار بازاریابی، فعالیت هدفمندی است که کسب و کارهای بسیار زیادی از آن استفاده می‌کنند. بازاریابی به اندازه‌ای گسترش یافته است که یک مهارت و یک شغل مستقل محسوب می‌شود. شخص بازاریاب، نیروی انسانی متخصصی است که به خوبی از بازرگانی و تجارت آگاه است.

بازاریاب با آگاهی از شرایط بازار، بهترین ایده‌ها و طرح‌ها را ارائه می‌دهد. همچنین کار او به نوعی، جذب مشتری و انجام معامله است. با این حال، فعالیت بازاریاب یک شیوه هدفمند و موفق از نوع تبلیغات است. تمام این موارد که ذکر شد، از ویژگی‌های خاصی است که می‌تواند اهمیت و کاربرد قرارداد بازاریابی را مشخص کند.

سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب و کارهای متعددی تمایل دارند با کمک گرفتن از بازاریاب‌های متخصص و حرفه‌ای، کسب و کار خود را گسترش دهند و سود و درآمد بیشتری کسب کنند. صاحبان کسب و کار و بازاریاب‌های حرفه‌ای به دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند با سرعت بیشتری امور بازاریابی را انجام دهند. استفاده از روش‌های سریع برقراری ارتباط، می‌تواند این نیاز را برطرف کند. بازاریابی تلفنی از جمله روشی است که برای شیوه جدید بازاریابی شرایط مناسبی را فراهم کرده است.

این قرارداد چه کاربردی دارد؟

برای پاسخ به این سوال که نمونه قرارداد بازاریابی تلفنی ، چه کاربردی دارد و چه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابتدا لازم است که در رابطه با این مهارت اطلاعات دقیق‌تری کسب کنید. بازاریابی تلفنی، نوعی بازاریابی از راه دور است. به این معنی که بازاریاب با استفاده از امکانات تلفن و وسایل ارتباط اجتماعی، از راه دور با مشتریان و جامعه هدف شرکت یا سازمان گفت و گو می‌کند.

بازاریاب با اطلاعات دقیق و کاربردی و با استفاده از مهارت فن بیان، محصولات را به مراجعان ارائه می‌دهد و تلاش می‌کند که آن‌ها را به مشتری تبدیل کند. بنابراین، بازاریاب تلفنی می‌تواند هم در محل شرکت و هم در مکان دیگری وظایف و مسئولیت‌هایش را انجام دهد. به همین دلیل است که قرارداد دورکاری ، یا قرارداد کار از راه دور، از جمله محبوب‌ترین قراردادهایی است که میان بازاریاب‌ها و کارفرما استفاده می‌شود.

می‌توانید انواع دیگر بازاریابی را نیز به صورت تلفنی انجام دهید. در ادامه درباره آن‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

بازاریابی تلفنی زمانی انجام می‌شود که به دلیل محدودیت زمانی و مکانی حضور بازاریاب امکان پذیر نباشد. از طرف دیگر، سرعت برقراری ارتباط و دسترسی به مجموعه زیادی از مخاطب‌ها و مشتری‌ها، باعث شده است که شیوه بازاریابی تلفنی و بازاریابی در فضای مجازی بسیار رایج شود و بسیاری از اشخاص و کسب و کارها تمایل داشته باشند که از نمونه قرارداد بازاریابی تلفنی برای استخدام بازاریاب تلفنی استفاده کنند. باید به این مساله توجه کرد که قرارداد استخدام بازاریاب، باید بر اساس قرارداد کار باشد.

انواع نمونه قرارداد بازاریابی تلفنی

قرارداد بازاریابی تلفنی ، شیوه نوینی از بازاریابی است که با استفاده از نرم افزارهای ارتباطی و خطوط تلفن اجرایی می‌شود. قرارداد حاضر در شرایط گوناگون کاربرد دارد. آن چیزی که محتوای قرارداد را مشخص می‌کند رابطه کاری میان بازاریاب و کارفرما است. رابطه کاری، نوع همکاری، شرایط کار و ویژگی‌های خاص محصول، از جمله مواردی است که در نوع قرارداد تاثیر می‌گذارد. در ادامه انواع نمونه قرارداد بازاریابی تلفنی را نام می‌بریم و درباره هر کدام از این قراردادها توضیحاتی ارائه می‌دهیم:

قرارداد استخدام بازاریاب تلفنی

قرارداد استخدام بازاریاب تلفنی یا قرارداد کار بازاریابی ، نوعی از بازاریابی است که به صورت یک رابطه کارگر و کارفرما انجام می‌شود. در این قرارداد، کارفرما، بازاریاب را استخدام می‌کند. کارفرما ملزم است که مطابق با قانون کار عمل کند و حقوق و مزایای بازاریاب را بپردازد. در این قرارداد، علاوه بر قانون کار، مساله قانون تامین اجتماعی هم مطرح است. در قرارداد استخدام بازاریاب تلفنی ، کارفرما باید بازاریاب‌های استخدام شده را نزد بیمه تامین اجتماعی، بیمه کند.

اداره کار و اداره تامین اجتماعی، به قراردادهای کار نظارت می‌کنند. برای این منظور کارشناس‌های آن‌ها در محل کارگاه‌ها، اصناف، شرکت‌ها و تمام مراکز مشغول به فعالیت تجاری، حاضر می‌شوند و در صورت دیدن هرگونه تخلف به اداره کار و تامین اجتماعی گزارش می‌دهند. در ادامه جریمه‌های سنگینی برای کارفرمای متخلف تعیین می‌شود.

بنابراین اگر تمایل دارید که با نیروی بازاریاب تلفنی به صورت شرایط استخدامی قرارداد تنظیم کنید، لازم است که از قرارداد استخدام استفاده شود و از قوانین کار تبعیت کنید. لازم است که حقوق و مزایای بازاریاب تلفنی ، به صورت کامل پرداخت شود زیرا که ممکن است شخص بازاریاب برای شکایت به اداره کار مراجعه کند.

مساله دیگر در قرارداد استخدام بازاریاب تلفنی ، توافق کارگر و کارفرما خصوص میزان حقوق و پرداخت بیمه است. نکته‌ای که باید به آن تاکید کنید، این است که بازاریاب و کارفرما به هیچ وجه نمی‌توانند در خصوص این مسائل با یکدیگر توافق کنند زیرا که قانون کار توافق پذیر نیست.

نمونه قرارداد بازاریاب تلفنی به صورت پورسانتی یا درصدی

با اشاره به این نکته که اصطلاح قرارداد پورسانتی به همان معنای قرداد با احتساب درصد است، باید به این مساله اشاره کنیم که این نوع از بازاریابی نیز از انواع دیگر قرارداد بازاریابی محسوب می‌شود. این نوع از نمونه قرارداد بازاریابی تلفنی نیز به دو صورت مختلف تنظیم می‌شود. در یک نمونه از قرارداد کار درصدی ، بازاریاب در محل شرکت یا سازمان حضور دارد و با استفاده از وسایل ارتباطی موجود در شرکت، با مشتری‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

به دلیل حضور در شرکت و ساعت کاری مشخص ، قرارداد مشمول قانون کار است و کارفرما بازاریاب را استخدام می‌کند. بازاریاب نیز ملزم خواهد بود که برای 7 ساعت و 20 دقیقه در روز وظایفی که به او محول می‌شود را انجام دهد. شرایط اخذ درصد به اینگونه است که بازاریاب باید در ساعاتی خارج از ساعت کاری روزانه ، به امور بازاریابی بپردازد. هر میزان ثبت سفارش کالا یا جذب مشتری توسط بازاریاب محاسبه می‌شود و درصد مشخصی از آن به بازاریاب تعلق می‌گیرد.

البته امکان دارد که بازاریابی، با مهارت و توانایی ویژه، بتواند در ساعات کاری، سقف ثبت سفارش را انجام دهد. در این شرایط بازاریاب می‌تواند در ساعات کاری نیز ، به صورت پورسانت فعالیت کند.

قرارداد نسبی یا درصد به صورت همکاری

اگر بازاریاب ملزم به حضور در محل کارگاه نباشد و حقوق ثابت دریافت نکند، نوع قرارداد بازاریاب و کارفرما، قرارداد همکاری است. این قرارداد براساس ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود. بنابر ماده 10 قانون مدنی ، به شرط رعایت قانون، تمام قراردادهای خصوصی میان دو شخص نافذ هستند. این قرارداد از قانون مدنی تبعیت می‌کند. در این قرارداد، کارفرما حقوق ثابت پرداخت نمی‌کند و در خصوص بیمه بازاریاب‌ها مسئولیتی ندارد. نوع رابطه آن‌ها رابطه همکاری است و بازاریاب هر زمان که بخواهد می‌تواند در زمینه بازاریابی فعالیت کند.

حق الزحمه بازاریاب چگونه محاسبه می‌شود؟

لازم است مبلغ دقیق حق الزحمه بازاریاب را در متن نمونه قرارداد بازاریابی تلفنی ، به دقت بنویسید. این اقدام از بروز هرگونه اختلاف در خصوص مبلغ حق الزحمه جلوگیری می‌کند. اگر قرارداد شما از انواع قرارداد استخدامی باشد، حقوق بازاریاب مطابق با نرخ پایه حقوق کارگری تعیین می‌شود. البته شما می‌توانید برای تعیین مبلغ حق الزحمه بیشتر از حداقل دستمزد سال نیز با یکدیگر توافق کنید. قانون کار علاوه بر حقوق، مزایای دیگری نیز برای بازاریاب در نظر گرفته است که کارفرما ملزم به پرداخت آن خواهد بود.

در حالت دیگر، اگر قرارداد شما براساس توافقاتتان و خارج از چهارچوب قانون کار تنظیم شود، مانند انواع قراردادهای پیمانی که با استناد به ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‎‌شوند، می‌توانید در رابطه با میزان حقوق نیز با یکدیگر گفتگو کنید و بدون محدودیت خاصی و صرفا با توافق یکدیگر، مبلغی را به عنوان حق الزحمه در نظر بگیرید.

توصیه حقوقی رکلا

تبلیغات هدفمند و موثر، یک رکن اساسی و بسیار مهم برای رشد و موفقیت کسب و کارهای مختلف است. تولید کنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات، تلاش می‌کنند که به شیوه‌های متعددی با بازار هدف و مشتریان خود ارتباط بگیرند. از جمله روش‌های موثر و کاربردی که امروزه طرفداران زیادی دارد و فرصت شغلی بسیار زیادی ایجاد کرده، بازاریابی تلفنی است. برای همکاری با اشخاصی که تمایل دارند در این حیطه فعالیت کنند، باید قراردادی کامل و دقیق داشته باشید. برای تهیه آسان این قرارداد مطابق خواست و شرایط خود، به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید.

اگر سوال حقوقی یا ابهامی در این خصوص دارید، برای شما مناسب خواهد بود که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید. به این ترتیب، این امکان را خواهید داشت که با متخصصان حقوقی مجرب ارتباط بگیرید.

قرارداد استخدام بازاریاب تلفنی

برای دانلود قرارداد روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد استخدام بازاریاب تلفنی
دانلود نمونه قرارداد استخدام بازاریاب تلفنی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
بهنام رستمی
thumb_up_alt
سلام. ما یک شرکت هستیم که بازاریابهای تلفنی ما قبلا استخدامی و با شرایط قانون کار بودند. حالا میخواهیم با اون‌ها و نیروهای بیشتر و جدیدتر بدون هیچ مسئولیتی قرارداد ببندیم و از راه دور کار برامون انجام بدن. وبسایت شما رو مرور کردم. ظاهرا بهترین نوع قرارداد، قرارداد نسبی کارفرما و بازاریاب بر اساس ماده 10 قانون مدنی هست. دلایل زیر دلایلی هستند که فکر میکنیم این نوع قرارداد برای ما بهترینه: 1-نمیخوایم زیر بار تعهدات اداره کار باشیم (تا حالا بودیم) 2-نمیخوایم درگیر بیمه بازاریابها بشیم (تا بیش از 20 بیمه شده تا همین ماه قبل داشتیم) 3-میخواهیم از ظرفیت همکاری با بازاریابهای شهرهای مختلف بهره ببریم (ما همدان هستیم و نیروی حرفه‌ای اینجا محدوده) 4-میخواهیم از منعطف بودن شرایط جدید بهره ببریم (مثل ساعت کار منعطف یا استفاده از همکاران تمام وقت / پاره وقت) در ضمن ما محصولمون پنل کاربری یک وبسایت در حوضه املاکه که بازاریابهامون قراره از منزل خودشون یا هرجای دیگه (به غیر از حضوری در دفتر ما) به صورت تلفنی و کاملا پورسانتی کار کنند. یعنی با مشتریهامون (که آژانسهای املاک سراسر کشور هستند) تماس بگیرند و بسته‌های استفاده از پنل رو بهشون بفروشند. برای کمک در ایجاد یک قرارداد مناسب، ممنون میشم با من تماس بگیرید.
22:13
02 دی 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. برای اینکه رکلا را به عنوان مرجع تخصصی تنظیم متن انواع قرارداد انتخاب کرده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. در خصوص سوال شما، پاسخ را به صورت کلی خواهیم داد و تعامل، از طریق تماس برقرار خواهد شد: در نظر داشته باشید که تبدیل قرارداد کار به قرارداد مبتنی بر ماده 10 قانون مدنی، اگرچه ممکن است اما نتیجه قطعی به همراه نخواهد داشت. آنچه در تعیین وجود یا عدم وجود روابط کارگری و کارفرمایی از اهمیت زیادی برخوردار است مسائلی همچون حضور یا عدم حضور، تکلیف به حضور در ساعت مشخص یا عدم تکلیف و مسائل عدیده دیگر است که باید با ظرافت در متن قرارداد، مورد اشاره قرار بگیرد. علاوه بر تمام این‌ها، باید در نظر داشته باشید که مرجع صالح جهت تشخیص شمول یا عدم شمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی بر روابط میان شما و بازاریاب‌ها، همان اداره کار و سازمان تامین اجتماعی است که همین موضوع نیز، بار دیگر کار شما را دشوارتر خواهد کرد.
12:12
03 دی 1401