قرارداد مشارکت فناوری چه شرایطی دارد + نکات تقسیم سهم در نمونه قرارداد مشارکت دانش فنی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/22
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت فناوری

شراکت در حوزه فناوری می‌تواند یک قدم تاثیر گذار و البته با نتایج مثبت در زمینه اقتصادی و بازرگانی باشد. قرارداد مشارکت فناوری ، از جمله انواع قرارداد است که با اهداف تجاری بلند مدت و همچنین با هدف درآمدزایی تهیه و تنظیم می‌شود. در این نوع قراردادها، یکی از طرفین شخصی است که در زمینه فناوری دارای مهارت و تجربه باشد و طرف دیگر نیز شخصی خواهد بود که تمایل دارد به عنوان یک سرمایه گذار در ارائه فناوری مورد نظر، مشارکت کند.

فناوری چیست؟ فناوری، مجموعه تکنیک‌ها و مهارت‌هایی است که به ما کمک می‌کند تولید و خدمات یا حتی تحقیقات علمی را به صورت هدفمند‌تر انجام دهیم. استفاده از فناوری‌های جدید سیستمی و ماشینی، شرایط را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که سرعت و کیفیت انجام امور به میزان زیادی افزایش پیدا کند. به طور حتم افزایش کمیت و کیفیت کالا و خدمات می‌تواند در تامین بازار، پاسخگویی به تقاضای مشتری و همچنین، در میزان درآمدزایی صاحب دانش، تاثیرات مثبت قابل توجهی ایجاد کند. به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه گذاران تمایل دارند که سرمایه خود را در مسیر پربازدهی مانند سرمایه گذاری در یک فناوری نوین و کارآمد هزینه کنند.

نمونه قرارداد مشارکت دانش فنی ، قراردادی است که به واسطه آن، می‌توانید با شخصی که دارای ایده یا دانش کاربردی در یک زمینه خاص است، همکاری داشته باشید و با یکدیگر کسب و کاری در حوزه فناوری ایجاد کنید. بسیاری از شرکت‌های استارتاپی و سرمایه گذاری‌های خطر پذیر در حوزه فعالیت‌های مرتبط با فناوری انجام می‌شوند.

قرارداد مشارکت در دانش فنی چگونه قراردادی است؟

قرارداد مشارکت فناوری ، در واقع یک نوع از قرارداد شراکت است. البته ممکن است این قرارداد، مانند یک تفاهم نامه یا تفاهم نامه نیز تنظیم شود. زمانی که اشخاص برای انجام یک پروژه در حوزه فناوری یا برای شروع یک کسب و کار در این زمینه با یکدیگر همکاری می‌کنند، بهتر است که پیش از شروع به کار، حتما از قرارداد مشارکت فناوری استفاده کنند و با توجه به شروطی که در نظر دارند، این قرارداد را امضا کنند.

قرارداد حاضر، در واقع یک سند قانونی از همکاری طرفین است. در این توافق نامه، ابتدا موضوع مورد نظر یا دانش فناوری، معرفی می‌شود. یعنی اینکه مشخص خواهد شد که طرفین درباره چه مساله‌ای با یکدیگر همکاری می‌کنند. علاوه بر موضوع قرارداد، ابعاد دیگر این همکاری، مانند مدت شراکت، سرمایه‌های طرفین، شروط و تعهدات خاص آن‌ها، ضمانت‌ها و موارد مهم دیگر نیز در متن قرارداد نوشته می‌شود.

قرارداد مشارکت فناوری از چه قانونی پیروی می‌کند؟

اگر تمایل دارید که با امضا قرارداد مشارکت فناوری ، با یک شخص شراکت کنید، باید بدانید که این قرارداد براساس کدام قوانین تنظیم می‌شود و از چه قواعدی پیروی خواهد کرد. نمونه قرارداد مشارکت دانش فنی ، با تبعیت از قانون مدنی و عقد شراکت تهیه و تنظیم می‌شود. قرارداد مشارکت، از توافق نامه‌های مهم و کاربردی در قانون مدنی است. قانون مدنی در تعریف شراکت اینطور بیان می‌کند که در این توافق نامه، شرکای قرارداد (دو نفر یا بیشتر از دو نفر) به منظور کسب منفعت و با اهداف یکسان، سرمایه خود را روی هم می‌گذارند و در حوزه مشخصی فعالیت خواهند کرد.

براساس این تعریف از قانون مدنی، طرفین نمونه قرارداد مشارکت دانش فنی ، در سود و زیان این شراکت سهیم هستند و تمام شرکا ملزم خواهد بود که براساس مسئولیت‌ها و تعهداتی که پذیرفته‌اند، به محتوای قرارداد عمل کنند.

سرمایه طرفین در قرارداد مشارکت در دانش فنی

در بخش پیش، شراکت را از زبان قانون مدنی تعریف کردیم. براساس این تعریف، طرفین قرارداد باید سرمایه‌های خود را برای انجام این شراکت روی هم بگذارند. در این زمان سوال اصلی این است که سرمایه اشخاص در نمونه قرارداد مشارکت دانش فنی ، چه چیزهایی خواهد بود؟

در پاسخ به این سوال، می‌توانیم بگوییم که ممکن است میزان و نوع سرمایه هر کدام از شرکا متفاوت باشد. برای مثال، این امکان وجود دارد که یک طرف قرارداد مشارکت ، فقط دانش فنی داشته باشد و طرف دیگر سرمایه نقدی بیاورد. از طرف دیگر، حالتی نیز امکان پذیر است که هر دو یا چند شخصی که در قرارداد مشارکت فناوری حضور دارند، هم سرمایه نقدی و هم سرمایه غیر نقدی (دانش فنی) داشته باشند. نکته دارای اهمیت در تعیین سرمایه طرفین، این است که باید به صورت دقیق میزان سرمایه نقدی آن‌ها مشخص شود و همچنین به صورت مفصل در رابطه با سرمایه غیر نقدی نیز توضیحاتی ارائه شود.

تقسیم سهم در قرارداد مشارکت فناوری

بدون شک هر چند شخصی که به منظور انجام یک کار مشخص با یکدیگر همکاری می‌کنند یا اینکه با یکدیگر شریک هستند، از نتیجه و درآمد حاصل از شراکت، سهم خواهند داشت. مساله اصلی در این نوع قراردادها، تعیین سهم دقیق هر کدام از شرکا است. در خصوص تعیین سهم هر شریک سوالات متعددی پرسیده می‌شود و اشخاص تمایل دارند که بدانند به چه صورتی باید سهم شرکا را تعیین کنند.

در پاسخ به تمام سوالاتی که درباره شیوه صحیح تقسیم سهم شرکا پرسیده می‌شود، می‌توانیم اینطور بگوییم که تعیین سهم به واسطه معیارهای مختلفی انجام می‌شود اما ملاکی که بر تمام معیارها اولویت دارد، توافق طرفین است. با مثالی این مساله را توضیح می‌دهیم:

چطور تعیین سهم کنیم؟ (یک مثال)

تصور کنید که با دو یا سه نفر از دوستانتان در زمینه فناوری شراکت می‌کنید. یکی از طرفین هم دانش فنی دارد و هم سرمایه نقدی، شریک دیگر نیز به همین صورت است و نفر سوم، شخصی خواهد بود که سرمایه نقدی بسیار بیشتری دارد اما دانش فنی ندارد و امور اجرایی را به عهده می‌گیرد. در این شرایط، چگونه باید میزان سهم هر شریک را مشخص کرد؟ ابتدا لازم است که تمام مسئولیت‌ها و فعالیتی که هر کدام از شرکا انجام می‌دهند را در نظر بگیرید. در ادامه، باید برای دانش فنی و در واقع برای سرمایه غیر نقدی شرکا، معادلی را تعیین کنید و در نهایت با توجه به تمام این موارد، درباره میزان سهم هر کدام از شرکا توافق کنید.

به این صورت، براساس مذاکرات و توافقاتی که انجام می‌شود، میزان سهم هر کدام از شرکا نیز معین خواهد شد. لازم است که در متن قرارداد مشارکت فناوری به دقت میزان سهم شرکا نوشته شود. برای معین کردن سهم هر شخص، به طور معمول درصد مشخصی را برای سهم هر شریک در نظر می‌گیرند.

شراکت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

در مواقعی اشخاص تمایل دارند که قرارداد مشارکت در دانش فنی را برای بازه زمانی طولانی تنظیم کنند. این مساله اصلا ایراد ندارد. شما می‌توانید به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت با یکدیگر همکاری و شراکت کنید اما لازم است که حتما مدت قرارداد را در نظر بگیرید. یعنی اینکه اگر تمایل دارید قرارداد مشارکت فناوری شما طولانی مدت باشد، نمی‌توانید از عباراتی مانند مادام العمر یا نامحدود استفاده کنید. شما می‌توانید برای این قرارداد، مدت 20 ساله، 30 ساله یا حتی بیشتر را انتخاب کنید اما لازم است که به طور دقیق سال‌های شراکت مشخص باشد.

عباراتی مانند مادام العمر یا نامحدود، دارای میزان مشخصی نیستند و مبهم خواهند بود. به همین دلیل امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد. در متن قرارداد به صورت دقیق تاریخ شروع و پایان قرارداد را معین کنید و به صورت مکتوب در قرارداد ثبت شود.

سود و زیان قرارداد

با تعیین سهم، طرفین در سود و زیان قرارداد شریک می‌شوند. یعنی به همان میزان که از سود و درآمد به آن‌ها تعلق دارد، به همان میزان نیز در زیان باید شریک باشند. البته اگر طرفین درباره شرایط زیان توافق کنند، ممکن است که شرایط دیگری نیز در نظر گرفته شود. برای مثال ممکن است که یکی از شرکا با ذکر این شرط در قرارداد حاضر شود که زیان یا خسارت را به عهده نگیرد. در این حالت، این شرط باید در متن قرارداد نوشته شود و سایر شرکا نیز با امضای قرارداد ، رضایت خود را از شروط مندرج در قرارداد مشارکت فناوری اعلام کنند.

تعیین شرایط فسخ برای این قرارداد

شما می‌توانید شروطی را برای فسخ قرارداد مشارکت فناوری در نظر بگیرید. فسخ قرارداد در قراردادهایی با موضوع شراکت، به تمام جنبه‌های آن توافق تاثیر می‌گذارد و گاهی فسخ یا عدم امکان فسخ یک شراکت می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری برای طرفین قرارداد به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که متخصصان امر قرارداد نویسی، تاکید می‌کنند که حتما در متن قراردادتان به شروط فسخ نیز بپردازید و برای امکان فسخ شراکت، شروط خاصی در نظر بگیرید. با توجه به این توضیحات، ابتدا به شما پیشنهاد می‌کنیم که در مذاکرات ابتدایی برای شروع شراکت، در خصوص شرایط فسخ قرارداد یا خروج از شراکت نیز با یکدیگر گفتگو کنید و در نهایت، نتایج گفتگو و مذاکراتتان را به صورت شروطی مشخص در بخش فسخ قرارداد بنویسید.

پیشنهاد ما

قرارداد مشارکت فناوری متقاضیان زیادی دارد و اشخاص زیادی هستند که تمایل دارند با استفاده از چنین قراردادی، شراکت و کسب و کار خود را راه اندازی کنند. برای انجام اقدامات هدفمند و موثر، به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما با مشاور حقوقی گفتگو کنید. استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی شرایط مناسبی را برای شما ایجاد خواهد کرد که بتوانید پاسخ سوالاتتان را پیدا کنید. علاوه براین، شما می‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، قرارداد مورد نظرتان را تنظیم کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات