قرارداد اجاره تاکسی را مطابق با قانون مدنی تنظیم کنید

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره تاکسی

قرارداد اجاره تاکسی یکی از انواع قرارداد اجاره است. این قرارداد در میان صاحبان تاکسی، رانندگان یا اشخاص حقیقی و حقوقی منعقد می‌شود و کاربرد زیادی دارد. کار با تاکسی از کارهای متداولی است که در بسیاری از کشور‌ها، اشخاص زیادی به آن مشغول هستند. تاکسی‌ها مسئولیت بخش قابل توجهی از حمل و نقل شهری را به عهده دارند. این مسئولیت، به اندازه‌ای است که بدون حضور تاکسی‌ها مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‌شود و شلوغی‌های بسیار زیادی در شهر پیش می‌آید.

به تعبیر دیگر می‌توانیم بگوییم که تاکسی سرمایه راننده است. بنابراین، برای درآمدزایی از طریق رانندگی تاکسی، باید یک دستگاه تاکسی در اختیار داشته باشید.

تاکسی‌ها، خودروهای سواری هستند که در سازمان تاکسی‌رانی ثبت نام شده‌اند. به همین ترتیب اجازه دارند که در مسیرهای مشخص مسافرکشی کنند. یعنی مسافران شهری را جابه جا کنند. حتی در بسیاری از مکان‌های شهر، خط ویژه‌ای برای عبور و مرور تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها وجود دارد. تاکسی‌ها معمولا با دستور سازمان تاکسی‌رانی، به یک رنگ خاص خواهند بود که به راحتی توسط عموم مردم شناسایی شوند. خودروهای سواری که به عنوان تاکسی فعالیت می‌کنند، مزیت‌هایی دارند که باعث می‌شود اشخاص تمایل داشته باشند از آن‌ها استفاده کنند.

اشخاصی که تمایل دارند شغل رانندگی را برای امرار معاش و کسب درآمد انتخاب کنند، باید تاکسی داشته باشند، اما اگر مالک یک دستگاه تاکسی نیستند یا اینکه توانایی تهیه و خرید تاکسی را ندارند، می‌توانند از اشخاص دیگر، یک تاکسی اجاره کنند.

نمونه قرارداد اجاره تاکسی در چه مواردی کاربرد دارد؟

همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، رانندگانی هستند که توانایی تهیه یک دستگاه تاکسی را ندارند. از طرف دیگر، ممکن است اشخاصی باشند که تاکسی دارند ولی نمی‌خواهند با آن کار کنند. ممکن است به دلیل شرایط خاص مانند مریضی، تغییر شغل، عدم توانایی یا به هر دلیل دیگر، نخواهند که با تاکسی فعالیت کنند. این اشخاص با اجاره دادن تاکسی به رانندگان متقاضی، شرایط را برای کار آن رانندگان فراهم می‌کنند و از طرف دیگر، با دریافت اجاره بها، برای خود منبع درآمدی ایجاد خواهند کرد. البته این شرایط تنها یکی از حالت‌هایی است که می‌توانیم برای نمونه قرارداد اجاره تاکسی تصور کنیم.

به شرط رعایت قانون، اشخاص می‌توانند به روش‌های گوناگونی با یکدیگر قرارداد امضا کنند. برای مثال، تصور کنید که یک شخص برای انجام یک کار یا پروژه، چند روز به یک ماشین سواری نیاز دارد. آن شخص می‌تواند یک تاکسی را برای چند روز یا برای مدت معین اجاره کند.

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، به طور کلی، دلیل اجاره اهمیتی ندارد. مهم این است که عقد اجاره برقرار شود و طرفین مطابق با قانون مدنی در باب اجاره عمل کنند. اگر تاکسی را یک شی در نظر بگیریم، قانون مرتبط با آن، قانون اجاره اشیاء خواهد بود که قانون مدنی به صراحت درباره آن توضیح می‌دهد.

قانون مدنی درباره اجاره نامه تاکسی چه می‌گوید؟

قانون مدنی در باب اجاره، درباره شرایط تنظیم و اجرای اجاره نامه توضیح می‌دهد. براساس این قانون، اجاره قراردادی است که به واسطه آن، مورد اجاره (تاکسی)، در ازای دریافت اجاره بها به مستاجر سپرده می‌شود. این قرارداد، مدت مشخص دارد. یعنی در ابتدای قرارداد مشخص خواهد بود که در چه زمانی آغاز می‌شود و در چه زمانی به پایان می‌رسد.

مستاجر در بازه زمانی تعیین شده، مالک منافع تاکسی است. یعنی می‌تواند از تاکسی استفاده کند. البته استفاده از تاکسی نباید به گونه‌ای باشد که شرایط و ماهیت این دستگاه تغییر کند. بنابراین، استفاده‌ای که موجب خسارت و آسیب به تاکسی باشد اشتباه است و مستاجر باید خسارت آن را بپردازد.

در این قرارداد، موجر مالک تاکسی است یا ممکن است که نماینده یا وکیل باشد. این شخص اجازه دارد که در زمان امضای قرارداد حاضر شود و به وکالت از موجر، قرارداد را امضا کند. در مقابل، مستاجر شخصی است که تمایل دارد به هر دلیلی یک دستگاه تاکسی اجاره کند. رابطه‌ای که در این قرارداد ایجاد می‌شود، رابطه موجر و مستاجر است. طرفین به واسطه این قرارداد به یکدیگر متعهد هستند.

معین و لازم بودن قرارداد

نمونه قرارداد اجاره تاکسی یک قرارداد معین است. برای اثبات این جمله، کافی است که به قانون مدنی مراجعه کنید. متن قانون مدنی حاوی اطلاعات صریح و دقیق درباره عقد اجاره است. این مساله به سادگی مشخص می‌کند که اجاره نامه تاکسی ، یک قرارداد معین است. معین بودن قرارداد، شما را ملزم می‌کند که قرارداد را مطابق با قوانین مرتبط با آن تنظیم کنید.

از طرف دیگر، نمونه قرارداد اجاره تاکسی یک قرارداد لازم است. زمانی که یک تاکسی را اجاره می‌دهید، نمی‌توانید با گذشت چند روز اعلام کنید که از قرارداد پشیمان شده‌اید و تمایل دارید که قرارداد را فسخ کنید. لازم بودن قرارداد به معنای الزام طرفین برای حضور در قرارداد است. یعنی موجر و مستاجر ملزم هستند که در قرارداد باقی بمانند و برای اجرای موضوع قرارداد تلاش کنند.

محتوای قرارداد اجاره تاکسی

محتوای قرارداد، شالوده اصلی یک قرارداد است. برای مثال محتوای قرارداد اجاره تاکسی ، مشخص می‌کند که چه رابطه‌ای میان طرفین آن برقرار است. مشخص می‌شود که طرفین چه وظایف و تعهداتی دارند و باید به چه شیوه‌ای عمل کنند. هنگام امضای قرارداد، لازم است که محتوای قرارداد را به دقت مطالعه کنید. این کار به شما کمک می‌کند که از حدود تعهدات آگاه شوید. علاوه براین، بهتر است که پیش از امضای قرارداد، درباره شرایط قانونی آن اطلاعات کسب کنید. این کار باعث می‌شود که به خوبی از شرایط قانونی مطلع باشید. محتوای نمونه قرارداد اجاره تاکسی ، حاوی اطلاعاتی مانند اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد ، موضوع قرارداد اجاره، مدت قرارداد، مبلغ اجاره، تعهدات، شروط و موارد مهم دیگر است که رفتار موجر و مستاجر در قرارداد اجاره را تعریف می‌کند. برای نوشتن قرارداد باید به این نکات توجه کرد.

مشخصات طرفین

طرفین قرارداد می‌توانند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشند. البته به طور معمول این قرارداد میان اشخاص حقیقی تنظیم می‌شود. برای معرفی موجر و مستاجر در قرارداد اجاره تاکسی ، لازم است که اطلاعات شناسایی آن‌ها، به دقت در متن قرارداد نوشته شود. اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره تماس و آدرس دقیق محل اقامتگاه شخص ، مشخصاتی هستند که موجر و مستاجر را معرفی می‌کنند. در این بخش از قرارداد، نقش هر کدام از طرفین نیز مشخص می‌شود. به این صورت که باید در مقابل نام هر کدام، به موجر یا مستاجر بودن آن‌ها اشاره کنید.

موضوع قرارداد

موضوع قرارداد اجاره تاکسی ، اجاره یک یا چند دستگاه تاکسی است. در این بخش از قرارداد نوشته می‌شود که یک دستگاه تاکسی برای استفاده در مسیرهای تاکسی‌رانی و اشتغال در شغل رانندگی تاکسی به شخص مستاجر، اجاره داده می‌شود. در این بخش می‌توانید هر دلیل دیگری را برای اجاره بنویسید. این مساله به شرایط شما بستگی دارد. ممکن است توافقات شما به اینگونه باشد که تاکسی برای مورد مشخصی استفاده شود یا اینکه ممکن است در این زمینه تعهد یا شرطی در نظر نداشته باشید. در هر صورت، لازم است که به این موارد اشاره شود و درباره آن توضیح داده شود.

مدت قرارداد

مدت قرارداد اجاره به اندازه‌ای مهم است که قانون مدنی قرارداد بدون مدت را معتبر نمی‌داند. در قانون مدنی تاکید شده است که قرارداد اجاره باید دارای مدت باشد. تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد در این بخش نوشته می‌شود. مالک تاکسی در زمان معین، تاکسی را به مستاجر تحویل می‌دهد و مستاجر نیز بعد از به پایان رسیدن قرارداد، متعهد می‌شود که تاکسی را به همان صورتی که تحویل گرفته است، به مالک اصلی برگرداند.

مبلغ اجاره

مبلغ اجاره یا اجاره بهاء مبلغی است که از طرف مستاجر به ازای استفاده از تاکسی به موجر پرداخت می‌شود. این مبلغ پیش از امضای قرارداد، میان موجر و مستاجر توافق شده است. پیشنهاد می‌کنیم که مبلغ اجاره را در متن قرارداد بنویسید تا مدرک معتبری از این توافق در دست باشد. بعد از مشخص شدن مبلغ قرارداد، لازم است که نحوه پرداخت آن نیز مشخص شود. برای مثال تعیین می‌کنید که مبلغ اجاره در ابتدا دریافت شود یا اینکه به صورت ماهانه یا هفتگی به شماره حساب مشخصی واریز شود.

پیشنهاد ما در مورد این قرارداد

تیم حقوقی رکلا مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است. شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خودتان را ثبت کنید یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی بدهید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم و اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار بگیرد.

همینطور ما یک نمونه قرارداد تنظیم کرده‌ایم که از طریق زدن روی تصویر زیر می‌توانید آن را دریافت کنید.

نمونه قرارداد کامل

برای اینکه به قرارداد دسترسی داشته باشید روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد اجاره تاکسی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات