قرارداد ساخت میز با سازنده و شرایط صحیح بودن این قرارداد

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/12/02
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ساخت میز

تاریخچه استفاده از میز به دوران باستان می‌رسد اما امروزه انواع مختلف آن، مانند میز اداری، میز تحریر، میز ناهار خوری و غیره با کاربردهای متنوع ساخته می‌شوند. کارمندان ادارات، دانش آموزان، معلمان و بسیاری از افراد دیگر، بخش عمده‌ای از ساعات روزانه خود را در پشت میز و در حال انجام کار به سر می‌برند. به دلیل استفاده طولانی از میز، طراحی و ساخت میزهای استاندارد از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اگر میز به طور نامناسب، طراحی و ساخته شده باشد باعث مشقت و آسیب بدنی فردی می‌شود که از میز استفاده می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید میز، تولید میز دلخواهتان را سفارش دهید و نمونه قرارداد ساخت میز را امضا کنید. در ادامه این مطلب شما را با شرایط و نحوه تنظیم و امضای قانونی این قرارداد ، آشنا می‌کنیم.

بررسی ماهیت حقوقی نمونه قرارداد ساخت میز

قرارداد ساخت میز یک توافق دو جانبه از سوی سفارش دهنده میز و سازنده آن است. این قرارداد یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. به این معنا که سازنده و طراح به عنوان پیمانکار متعهد می‌شود که میز سفارشی را مطابق با شرایط قرارداد بسازد. در این قرارداد، سفارش دهنده، در سمت کارفرما خواهد بود و متعهد می‌شود که دستمزد سازنده میز را مطابق با شرایط قرارداد پرداخت کند.

قراردادهای پیمانکاری در قانون به صراحت تعریف نشده‌اند و در گروه قراردادهایی قرار می‌گیرند که به صورت خصوصی میان افراد برقرار شده‌اند. این قراردادها با استناد به ماده 10 قانون مدنی و اصل آزادی قراردادها تنظیم و امضا می‌شوند. شرایط و ضوابط قرارداد طراحی و ساخت میز با توافق طرفین آن تعیین می‌شود. این شرایط تا آنجا که مخالف با قانون و شرع نباشد الزامی هستند.

انواع نمونه قرارداد ساخت میز کدام است؟

قرارداد طراحی و ساخت میز ، یک قرارداد پیمانی است. این نوع قرارداد برحسب اینکه پیمانکار یک شخص حقیقی یا یک شخص حقوقی باشد به دو نوع قرارداد پیمانکاری جمعی و تک نفره تقسیم می‌شود که در ادامه هرکدام را بررسی می‌کنیم:

  1. قرارداد پیمانکاری جمعی (گروهی) ؛ در این نوع از قرارداد، گروهی از افراد به طور دسته‌جمعی و هماهنگ با یکدیگر، کار طراحی و ساخت میز را انجام می‌دهند. مانند اعضای یک کارگاه تولید مصنوعات چوبی یا یک کارخانه تولیدی میز که در قالب گروهی از افراد، میز یا میزهای سفارشی را می‌سازند.
  2. قرارداد پیمانکاری تک نفره ؛ پیمانکار یعنی سازنده میز، در این نوع از قرارداد یک شخص حقیقی خواهد بود. مانند قراردادی که برای طراحی و ساخت میز با یک نجار امضا می‌کنید. نجار یک شخص حقیقی است که به تنهایی مسئولیت اجرای این پروژه را به عهده گرفته است.

شروط صحت قانونی برای نمونه قرارداد ساخت میز

قرارداد طراحی و ساخت میز از نوع قراردادهای پیمانکاری و خصوصی میان افراد است که مطابق با مواد 10 و 190 قانون مدنی امضا می‌شود. در ماده 190 قانون مدنی شرایط صحت تمام قراردادها بیان شده است و رعایت این شرایط برای صحت و اعتبار قرارداد ضروری خواهد بود. در ادامه به بیان این شروط می‌‌پردازیم:

    1. باید از اهلیت امضای قرارداد برخوردار باشید یعنی؛ عاقل، بالغ و رشید باشید بنابراین قرارداد ساخت میز که توسط یک نوجوان کمتر از 18 سال یا توسط یک فرد مبتلا به آلزایمر امضا شده است فاقد اعتبار قانونی خواهد بود.
    2. باید قصد امضای قرارداد را داشته باشید یعنی به طور قاطعانه و در فکر خود تصمیم گرفته باشید که قرارداد طراحی و ساخت میز را امضا کنید. یعنی نباید قرارداد را به طور صوری و یا به جهت صحنه سازی امضا کرده باشید.
    3. باید قرارداد را با رضایت کامل امضا کنید و تحت فشار فیزیکی و تهدید از سوی دیگران مجبور به تنظیم قرارداد نشده باشید.
    4. باید جهت قرارداد شما مشروع باشد. یعنی انگیزه و نیت شما از امضای قرارداد امری مشروع و قانونی باشد. برای مثال، در شرایطی که هدف شما از امضای قرارداد طراحی و ساخت میز ؛ اختلاس از اموال دولتی باشد و سازنده میز با وجود آگاهی از نیت شما، قرارداد را امضا کند، توافق نامشروع و غیرقانونی است و موجب بطلان قرارداد می‌شود.
    5. موضوع قرارداد، یعنی ساخت میز باید معلوم باشد و سازنده و سفارش دهنده باید به طور کلی بدانند که موضوع قرارداد چیست. یعنی لازم است به صورت دقیق توضیح دهید که چه نوع میزی ساخته می‌شود.

بررسی ابعاد قانونی نمونه قرارداد ساخت میز

در ادامه مطالب به طور مختصر شما را با ویژگی‌های عمده و حقوقی قرارداد طراحی و ساخت میز آشنا می‌کنیم:

  1. قرارداد ساخت میز لازم الاجرا است. یعنی؛ هنگامی که شما این قرارداد را به عنوان سفارش دهنده یا سازنده امضا می‌کنید، ملزم به رعایت مفاد آن هستید و حق ندارید آن را منحل کنید مگر اینکه با توافق یکدیگر قرارداد را اقاله کنید یا آنکه حق فسخ قرارداد را داشته باشید.
  2. یک تعهد نامعین خواهد بود. یعنی در قانون مدنی تعریف نشده است و در راستای اصل آزادی قراردادها و با توافق شما و طرف دیگر قرارداد ایجاد می‌شود. احکام و شرایط این قرارداد را شما تعیین می‌کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که شرایط قرارداد، نباید مخالف با شرع و قانون باشد.
  3. یک توافق معوض است. معوض بودن قرارداد به این معنی است که شما در مقابل چیزی که به طرف دیگر می‌دهید، عوضی نیز دریافت می‌کنید. برای مثال، شما به عنوان سفارش دهنده، میز را دریافت می‌کنید و در ازای آن، حق‌الزحمه سازنده میز را می‌پردازید.
  4. یک قرارداد عهدی است. منظور از عهدی بودن این است که موضوع اصلی توافق، یعنی طراحی و ساخت میز، تعهدی برای انجام کار است.

مبلغ نمونه قرارداد ساخت میز و نحوه پرداخت آن

در قرارداد طراحی و ساخت میز معمولاً مبلغ قرارداد از پیش توسط سازنده تهیه شده است و سفارش دهنده با امضای قرارداد موافقت می‌کند که آن را پرداخت کند.

نحوه پرداخت مبلغ نیز با توجه به توافق سازنده و سفارش دهند میز می‌تواند به طور نقد یا اقساط باشد یا آنکه قسمتی از مبلغ در هنگام تنظیم قرارداد به عنوان پیش پرداخت و مابقی آن بعد از تحویل میز، پرداخت ‌شود.

تعهدات طرفین نمونه قرارداد ساخت میز

منظور از تعهدات قراردادی، موضوعاتی فرعی و غیر از موضوع اصلی قرارداد اما در عین حال مرتبط با آن هستند که سازنده و سفارش دهنده میز درباره آن‌ها با یکدیگر توافق می‌کنند. برای مثال ممکن است در یک پروژه ساخت میز، سازنده تعهد کند که طراحی و ساخت میز را با توجه به ویژگی‌های فیزیکی سفارش دهنده‌ای که نقص عضو دارد، انجام دهد. به واسطه این شرط، سازنده میز ملزم می‌شود با توجه به نقص عضو مشتری، سفارش ساخت میز او را انجام دهد.

از طرف دیگر، ممکن است سفارش دهنده در این قرارداد متعهد شود که هزینه حمل و نقل چوب‌های گردو و سایر مواد و ابزارهایی که برای ساخت میز لازم است را پرداخت کند. علاوه بر این دو مثال، ممکن است تعهدات قراردادی، تعهدات مربوط به طریقه ساخت میز، تعهداتی مربوط به کیفیت متریالی که استفاده می‌شود، تاریخ تحویل پروژه و مسائل جزئی و کلی دیگر باشند که برای طرفین این قرارداد اهمیت دارند. بنابراین، در متن قرارداد باید به تمام تعهدات مورد نظر طرفین اشاره کرد.

فسخ قرارداد

این توافق، لازم‌الاجرا است و پس از تنظیم و امضای قرارداد، هیچ‌ یک از سازنده و سفارش‌دهنده حق برهم زدن آن را ندارد اما آن‌ها می‌توانند شرایطی که در راستای حفظ حقوق خود ضروری می‌دانند را در متن قرارداد بنویسند و توافق کنند که در صورت عدم رعایت هر یک از این شرایط از سوی یکی از طرفین قرارداد، طرف دیگر، حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.

نسخه‌های نمونه قرارداد ساخت میز

قرارداد باید به تعداد سازنده و سفارش دهنده میز به همراه یک نسخه اضافه تهیه شود. نسخه اضافه به مرجع حل اختلاف داده خواهد شد. تمامی نسخه‌های قرارداد باید با قید تاریخ به امضای سازنده و سفارش دهنده میز برسد. در صورتی که طرفین در هنگام تنظیم و امضای قرارداد، فرد یا افرادی را به عنوان شاهد گرفته باشند؛ امضای شاهد یا شاهدان نیز لازم است.

پیشنهاد ما

قرارداد خودتان را به صورت اختصاصی داشته باشید. با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد می‌توانید در زمینه شغلی خودتان یک قرارداد اختصاصی داشته باشید. علاوه براین، با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، سوالات حقوقی شما در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد.

نمونه قرارداد پیمانکاری

برای اجرای بسیاری از قراردادهای پیمانی، می‌توانید از این فرم خام و عمومی قرارداد پیمانکاری استفاده کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات