قرارداد مربی شنا؛ این قرارداد را باید به چه شیوه‌ای بنویسیم؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/08
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مربی شنا

رشته شنا علاقه‌مندان زیادی دارد. این رشته را یک مهارت کاربردی در نظر می‌گیرند که فراگیری آن می‌تواند در مواقعی، حافظ جان شما باشد. دقیقا به همین دلیل، سن یادگیری این حرفه به حدود سن کودکان و نونهالان کاهش یافته است. یک نکته مهم در خصوص یادگیری شنا که باید به خاطر داشته باشیم، این است که یادگیری این حرفه به آموزش‌های تخصصی نیاز دارد و اشخاصی که به عنوان مربی شنا، در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید به میزان قابل قبولی مهارت داشته باشند و بتوانند اصول حرفه‌ای و علمی شنا را به علاقه‌مندان آموزش دهند. برای شروع همکاری با مربی‌های شنا، لازم است که با آن‌ها قرارداد مربی شنا امضا کنید.

امضای این قرارداد به این معنی است که رابطه‌ای میان مربی شنا و متقاضی برقرار شده است. در این رابطه کاری، یک طرف می‌خواهد از مهارتی که دارد برای کسب درآمد استفاده کند و دانش خود را در رابطه با یادگیری انواع شنا و مهارت‌های مربوط به آن در اختیار هنرجویان می‌گذارد. در مقابل، هنرجویی که تمایل دارد با گذراندن دوره آموزشی شنا ، این مهارت را یاد بگیرد، متعهد خواهد بود که در ازای زحمات مربی شنا، حق الزحمه او را بپردازد. به این ترتیب، یک قرارداد و یک رابطه کاری میان طرفین انجام می‌گیرد که برای ثبت مکتوب آن، می‌توانید از نمونه قرارداد مربی شنا استفاده کنید. در ادامه درباره این قرارداد توضیحات بیشتری را بیان خواهیم کرد.

قرارداد مربی شنا را در قالب چه قراردادی بنویسیم؟

به طور کلی مربی‌های شنا به 3 شیوه خدمات خود را ارائه می‌دهند. شرایط کلی همکاری با مربی شنا و ماهیت اشخاصی که در این توافق حضور دارند، نوع قرارداد آن‌ها را معین خواهد کرد. بنابراین، پیش از تنظیم قرارداد، باید به صورت دقیق مشخص شود که دریافت آموزش شنا با چه شرایطی همراه است و هر کدام از طرفین چه مسئولیت‌هایی را در خصوص این قرارداد به عهده گرفته‌اند. در ادامه این بخش، به 3 نوع متداول از این قرارداد اشاره خواهیم کرد:

قرارداد مربی شنا به صورت قرارداد استخدامی (قرارداد کار)

استخرهایی که دوره‌های آموزش شنا را به صورت خصوصی و گروهی برگزار می‌کنند، برای برگزاری این کلاس‌ها به مربی‌هایی نیاز دارند که به صورت حرفه‌ای به هنرجویان و متقاضیان آموزش دهند. به طور معمول این مربی‌ها توسط مدیر استخر به خدمت گرفته می‌شوند و با آن‌ها قرارداد کار امضا می‌شود. با تنظیم این قرارداد، مربی شنا، یکی از پرسنل استخر محسوب خواهد شد و ملزم می‌شود که در بازه زمانی که برای کار او در نظر گرفته شده است، به هنرجویان آموزش دهد.

در این نوع از قرارداد، تعهدات مالی مربی شنا، توسط مدیر استخر تامین می‌شود و مربی در این خصوص به صورت مستقیم با هنرجویان ارتباطی ندارد. این شیوه از توافق، با تبعیت از قانون کار و قانون تامین اجتماعی انجام خواهد شد.

برگزاری دوره‌های آموزشی و شراکت با مربی شنا (قرارداد مشارکت)

شیوه دیگری از همکاری میان مربی شنا با مدیر استخر، زمانی است که مربی شنا تمایل دارد دوره‌های آموزشی شنا به صورت شراکتی برگزار شوند. به این صورت که مکان و امکانات را مدیر استخر تامین ‌کند و ارائه دوره‌های آموزشی به عهده مربی شنا باشد. به این ترتیب، قرارداد مربی شنا در واقع یک قرارداد شراکت خواهد بود. این شیوه از همکاری، بیشتر توسط مربی‌های شناخته شده‌ای انجام می‌شود که تعداد متقاضیان و هنرجویان آن‌ها زیاد باشد و متقاضیان زیادی تمایل داشته باشند که در کلاس‌های آموزشی آن‌ها شرکت کنند.

قرارداد به صورت یک توافق پیمانی

در آخر، شیوه‌ دیگری از این قرارداد وجود دارد که میان متقاضی و مربی تنظیم خواهد شد. در این نوع از توافق، قرارداد مربی شنا یک قرارداد خصوصی است که به خواست و رضایت طرفین تهیه و امضا می‌شود. این قرارداد به طور معمول زمانی انجام خواهد شد که شخصی بخواهد به صورت اختصاصی و در یک دوره خصوصی با مربی، به آموزش شنا بپردازد یا اینکه تمایل داشته باشد که برای یادگیری بیشتر و کسب مهارت، از دانش و تخصص یک مربی شنا حرفه‌ای بهره ببرد. به این قرارداد، قرارداد آموزش شنا نیز گفته می‌شود.

یک مثال برای مورد بالا

برای مثال ممکن است که شما به عنوان یک شناگر حرفه‌ای بخواهید دوره‌ای اختصاصی را با یک مربی متخصص بگذرانید. در این شرایط، برای شما بهتر است که از یک قرارداد پیمانکاری بهره ببرید. به این صورت که متعهد می‌شوید در ازای دریافت خدمات، حق الزحمه مربی شنا را بپردازید و او نیز برای بازه زمانی مشخصی متعهد خواهد بود که به شما آموزش دهد. در این موقعیت، نمونه قرارداد پیمان فردی برای شما مناسب خواهد بود. این قرارداد با تبعیت از قانون مدنی میان طرفین تهیه و امضا می‌شود و تنها شرط اساسی برای برقراری این تعهد این است که محتوای توافق شما مغایر با قانون نباشد.

محتوای قرارداد مربی شنا

پیش‌تر توضیح دادیم که برای این قرارداد، انواع مختلفی در نظر گرفته می‌شود. مسلم است که هر کدام از انواع این قرارداد، محتوا و شرایط متفاوتی با یکدیگر دارند. برای مثال، محتوای قرارداد به خدمت گرفتن مربی شنا با قراردادی که برای شراکت میان مربی شنا و مدیر استخر امضا می‌شود، تفاوت‌های زیادی خواهد داشت. با این حال، در ادامه این مطلب محتوای این قرارداد را از جنبه قراردادهای پیمانی بررسی می‌کنیم. زیرا این شیوه از قرارداد، متقاضیان بیشتری دارد.

معرفی مشخصات طرفین

محتوای قرارداد مربی شنا به صورت پیمانی، باید حاوی اطلاعات و مشخصات دقیقی از طرفین قرارداد باشد. برای مثال، در این قرارداد دو طرف با عناوینی مانند کارفرما و پیمانکار تعیین می‌شوند. مربی شنا در سمت پیمانکار قرار می‌گیرد و متقاضی دریافت آموزش شنا، کارفرما خواهد بود. زیرا این قرارداد با درخواست او انجام می‌شود و هنرجو ملزم خواهد بود که در ازای آموزش‌هایی که دریافت می‌کند، حق الزحمه مربی شنا را بپردازد. این اشخاص با مشخصات هویتی مندرج در کارت شناسایی معرفی می‌شوند.

منظور از مشخصات هویتی، همه مشخصاتی است که با استفاده از آن‌ها بتوان شخص حاضر در قرارداد را از دیگر اشخاص تشخیص داد و در روز اختلاف، آن را به محاکم قضایی فراخواند. در واقع، اشخاصی که یک قرارداد را امضا می‌کنند، نسبت به آن متعهد هستند و باید به مفاد آن پایبند باشند و موضوع قرارداد را انجام دهند. شما باید در متن قرارداد به نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، محل تولد، محل اقامت کنونی (آدرس) و شماره تلفن اشاره کنید.

نوشتن موضوع این قرارداد

بعد از معرفی طرفین قرارداد ، نوبت به توضیح درباره موضوع قرارداد است. موضوع قرارداد را به صراحت توضیح دهید و بیان کنید که چه توقعاتی از مربی شنا دارید. علاوه براین، لازم است که در این قرارداد از موارد مهم دیگری مانند مدت قرارداد، مبلغ حق الزحمه، ساعات دقیق برگزاری کلاس‌های آموزشی، تاریخ دقیق هر کلاس، مکانی که برای ارائه آموزش‌ها در نظر گرفته می‌شود و شروط و تعهدات دیگر نیز صحبت شود.

توضیحاتی که درباره این توافق در متن قرارداد مربی شنا نوشته می‌شود، به طور کلی ماهیت روابط میان طرفین و حدود روابط آن‌ها را معین می‌کند، به همین دلیل است که تاکید می‌کنند برای نوشتن محتوای قرارداد، بیشتر دقت کنید و به صراحت درباره آن بنویسید.

تاریخ و مدت همکاری در این قرارداد

شرایط همکاری شما با مربی شنا به هر صورتی که توافق شده باشد، باز هم نیاز است که طول مدت همکاریتان را تعیین و در متن قراردادتان به این موضوع اشاره کنید. یعنی باید در متن قرارداد مربی شنا به صراحت بنویسید که همکاری شما با مربی از چه تاریخی آغاز می‌شود و در چه تاریخی به پایان می‌رسد. مسلم است که مطابق محتوای متن قراردادی که میان شما امضا خواهد شد، دو طرف قرارداد ملزم هستند در طول بازه زمانی که به عنوان مدت قرارداد در نظر گرفته شده است، به تعهدات قراردادی خود نسبت به یکدیگر پایبند باشند و به آن تعهدات عمل کنند. هرگونه کوتاهی یا کارشکنی در خصوص اجرای موضوع این قرارداد نیز می‌تواند برای شخص متخلف جریمه به همراه داشته باشد. شما می‌توانید در خصوص هر کدام از این مواردی که گفتیم، در متن قراردادتان توضیحات بیشتری نیز بنویسید.

پیشنهاد ما برای شما

برای آنکه قرارداد مناسبتان را در اختیار داشته باشید، ابتدا نیاز دارید که درباره شرایط کاری خود اطلاعات دقیقی کسب کنید. در ادامه لازم است که با توجه به شیوه توافق، درباره نکات قانونی قرارداد مورد نظر اطلاعات و مطالب کاربردی را بدانید. در این خصوص به شما پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، سوالات حقوقی خود را بپرسید. همچنین برای شما مناسب خواهد بود که با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، قرارداد اختصاصی خود را داشته باشید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، انواع نمونه قرارداد مرتبط با مربی را تنظیم کرده است که در بخش بانک قرارداد رکلا در دسترس شما خواهد بود.

قرارداد مربی شنا (استخدامی)

با امضای این قرارداد، مربی شنا را استخدام کنید. برای دریافت قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مربی شنا (استخدامی)
دریافت نمونه قرارداد مربی شنا (استخدامی)
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
ماهرخ سرداری
thumb_up_alt
با سلام یک هیات شنا می‌خواهد قراردادی با مربیان شنا منعقد نماید که در آن، مربیان کار آموزش رو انجام میدن از شهریه دریافتی ۸۰ درصد هیات شنا و ۲۰ درصد مربی دریافت می‌کند نوع قرارداد میتواند مشارکتی باشد؟
17:22
11 فروردین 1403
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ما با این نوع از همکاری موافق نیستیم. توصیه می‌کنیم حتما روابط کاری شما ذیل قانون کار و قانون تامین اجتماعی باشد. چنین قراردادهایی مانع از شمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی نسبت به این رابطه کاری نخواهد بود و مسئولیت بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت.
13:28
14 فروردین 1403