قرارداد آموزش شنا و مهمترین مواردی که باید در این قرارداد نوشته شود!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آموزش شنا

زمانی که برای آموزش شنا به سالن‌های ورزشی و استخرها مراجعه می‌کنید، اولین اقدامی که برای ثبت نام شما و شروع کلاس‌ها و دوره‌های آموزش شنا انجام می‌شود، تنظیم و امضای یک قرارداد است. قرارداد آموزش شنا قراردادی است که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول استخرها و سالن‌های ورزشی قراردادهایی از پیش آماده دارند که در آن درباره نوع آموزش، میزان کل ساعتی که برای آموزش در نظر گرفته شده است، تاریخ دقیق شروع و اتمام کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی، تعهدات و مسئولیت‌های هر کدام از طرفین و هر مورد مهم دیگر توضیحاتی بیان خواهد شد.

در این قرارداد، استخر در سمت ارائه دهنده خدمات است و اشخاصی که تمایل دارند در کلاس‌های آموزشی حضور داشته باشند، دریافت کننده خدمات خواهند بود. علاوه براین، در نوع دیگری از نمونه قرارداد آموزش شنا ، ممکن است با یک مدرس حرفه‌ای در رشته شنا قرارداد امضا کنید و از او بخواهید که شما را برای مسابقاتی که در پیش دارید آموزش دهد یا اینکه تمایل داشته باشید که ورزش شنا را به صورت خصوصی و زیر نظر یک مدرس حرفه‌ای آموزش ببینید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، اشخاص مختلف می‌توانند به شیوه‌های متعددی با یکدیگر قرارداد امضا کنند و شروط و تعهدات خود را نیز در متن قرارداد بنویسند. گاهی این قرارداد یک توافق در زمینه دریافت آموزش از یک موسسه یا سالن زیبایی است و گاهی ممکن است که قرارداد شما مانند یک قرارداد پیمانکاری تک نفره صرفا برای دریافت خدمات آموزشی، میان مدرس و شاگرد او تنظیم و امضا شود. در ادامه این مقاله به نمونه قرارداد آموزش شنا می‌پردازیم و درباره آن توضیح خواهیم داد.

اشخاص حاضر در قرارداد آموزش شنا

با توجه به نوع قرارداد، اشخاص حاضر در قرارداد نیز متفاوت خواهد بود. طرفین قرارداد ، یعنی اشخاصی که مسئولیت این تعهدات را به عهده می‌گیرند، ممکن است شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشند. برای مثال، استخر یا سالن ورزشی یک ماهیت حقوقی محسوب می‌شود. برای معرفی این شخص در قرارداد، باید به شماره ثبتی و اطلاعات مربوط به مکان و شماره تماس آن اشاره کنید. اگرچه به طور معمول مدیر یا مسئول مربوطه از جانب این سازمان قرارداد را امضا می‌کند که در این شرایط نیز لازم است که اطلاعات و مشخصات آن مدیر یا نماینده را هم در قرارداد بنویسید.

علاوه بر استخر یا سالن زیبایی، اشخاص دیگری که در قرارداد حضور دارند، اغلب اشخاص حقیقی هستند. برای مثال، متقاضیانی که تمایل دارند ورزش شنا را آموزش ببینند یا یک مدرس شنا، اشخاص حقیقی محسوب می‌شوند. برای معرفی این اشخاص، لازم است که اطلاعات دقیقی درباره مشخصات هویتی آن‌ها ارائه شود تا در متن قرارداد، قابل شناسایی باشند. به طور معمول برای شناسایی این اشخاص لازم است که نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس دقیق محل اقامتگاه شخص و شماره تماس آن‌ها در قرارداد نوشته شود.

به خاطر داشته باشید که هر مطلبی که در قرارداد می‌نویسید، به هیچ وجه نباید مبهم باشد. بنابراین، معرفی صریح و دقیق اشخاص حاضر در قرارداد، اهمیت زیادی خواهد داشت.

موضوع نمونه قرارداد آموزش شنا را مشخص کنید

نوشتن عبارت «آموزش شنا»، به صراحت قصد و هدف شما از این قرارداد را مشخص نمی‌کند. از طرف دیگر، به طور دقیق نیز مشخص نخواهد بود که مدرس شنا چه مسئولیتی را در این قرارداد به عهده دارد. به همین دلیل، لازم است که به صورت دقیق‌تری درباره موضوع این قرارداد توضیح دهید. برای مثال بنویسید که موضوع قرارداد آموزش شنا به سبک شنای پروانه و شنای کرال است یا اینطور بنویسید که این آموزش‌ها به منظور افزایش سطح کیفی مهارت‌های ورزشکار برای حضور در مسابقات انجام می‌شود.

هدف از بیان این مطالب این است که موضوع نمونه قرارداد آموزش شنا را به صورت صریح، واضح و بدون ابهام بنویسید. زیرا این توضیحات به صورت مکتوب در قرارداد ثبت می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که در پایان قرارداد با در نظر گرفتن این موارد، سطح کیفی آموزش‌هایی که دریافت کرده‌اید را بررسی کنید. همچنین می‌توانید ارزیابی کنید که مدرس شنا به تمام تعهدات خود عمل کرده است یا خیر!

میزان ساعت آموزش در نمونه قرارداد آموزش شنا

میزان کل ساعات آموزش، در واقع میزان ساعاتی است که مدرس شنا متعهد است به آن میزان به شما آموزش دهد. لازم است در متن قرارداد به میزان کل ساعات اشاره کنید. برای مثال بنویسید که مدرس متعهد به ارائه 30 ساعت آموزش است. در ادامه، می‌توانید جزئیات بیشتری از ساعات و تاریخ‌هایی که برای ارائه این آموزش‌ها در نظر گرفته شده است، بیان کنید. طرفین قرارداد می‌توانند در خصوص ساعات و تاریخ‌های آن، با یکدیگر توافق کنند و نتیجه مذاکرات خود در این زمینه را در متن قرارداد بنویسند.

برای مثال ممکن است اینطور توافق شود که روزهای زوج و در بازه زمانی 6 تا 8، جلسات آموزش شنا را برگزار خواهید کرد. البته در مواردی که با استخر یا سالن ورزشی، قرارداد آموزشی شنا امضا می‌کنید، به طور معمول سانس‌ها و تاریخ و زمان آموزش از پیش توسط موسسه یا استخر، تعیین شده‌ است که متقاضی باید آن موارد را بپذیرد و رعایت کند.

میزان حق الزحمه مدرس شنا یا شهریه

برای دریافت خدمات آموزش شنا، ملزم خواهید بود که حق الزحمه یا شهریه پرداخت کنید. به طور معمول استخرها و سالن‌های ورزشی، تعرفه مشخصی را برای ارائه خدمات آموزشی خود تعیین کرده‌‌اند. بنابراین، معین خواهد بود که چه مبلغی بابت شهریه خدمات آموزشی شنا پرداخت می‌شود. از طرف دیگر، اگر با یک مدرس شنای حرفه‌ای قرارداد آموزش شنا را امضا می‌کنید، این امکان برای شما فراهم است که بتوانید در خصوص مبلغ حق الزحمه با او توافق کنید. در نهایت، مبلغی که میان طرفین توافق می‌شود، در متن قرارداد نوشته خواهد شد.

امکان فسخ قرارداد آموزش شنا

به طور کلی، قراردادهای خصوصی میان اشخاص، در گروه قراردادهای لازم قرار دارند و امکان فسخ آن‌ها وجود ندارد. مگر زمانی که در هنگام تنظیم قرارداد آموزش شنا ، شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر گرفته باشید یا اینکه با خواست و رضایت طرفین، قرارداد را اقاله کنید. منظور از اقاله قرارداد این است که قرارداد را به زمانی برگردانید که انگار توافقی میان طرفین برقرار نشده است. به عبارت دیگر، طرفین توافق می‌کنند که توافقات قبلی، کاملا از بین برود. به صورتی که انگار، هیچ توافقی انجام نشده است.

معمولا سالن‌های ورزشی، برای فسخ دوره‌های آموزشی متقاضیانی که ثبت نام کرده‌اند، مبلغی را بابت خسارت در نظر می‌گیرند و وجه پرداختی شما بابت شهریه را با کسر خسارت به شما برمی‌گردانند. در قراردادهای میان شاگرد و مدرس شنا نیز، به منظور فسخ قرارداد، شروطی در نظر گرفته می‌شود که طرفین قرارداد می‌توانند مطابق با آن شروط، عمل کنند.

مرجعی که برای حل اختلاف وجود دارد

یکی از مسائل مهمی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد تعیین مرجع حل اختلاف قرارداد آموزش شنا است. اگر شما در قراردادتان در مورد وجود داوری خاص یا داور مورد رضایت طرفین، تعیین تکلیف نکنید در زمان اختلاف باید به دادگاه بروید. مگر آنکه در همان زمان اختلاف، طرفین برای مراجعه به داوری خاص به توافق برسند.

در واقع مدرس و مربی شنا و شخصی که می‌خواهد این آموزش را از او فرا بگیرد، می‌توانند با توافق و رضایت یکدیگر، شخص دارای صلاحیتی را به عنوان داور این قرارداد معرفی کنند. معرفی داور به این صورت است که باید مشخصات هویتی و شناسایی او در متن قرارداد به صراحت ذکر شود. علاوه براین، این نکته نیز بسیار مهم است که داور ترجیحا با هیچ یک از طرفین قرارداد وابستگی سببی و نسبی نداشته باشد. این نکته را نیز باید ذکر کنیم که رای داور لازم الاجرا است و اگر داور در خصوص اختلاف یا مشکلی که پیش آمده است، رای دهد، دو طرف قرارداد ملزم به رعایت و اجرای آن حکم خواهند بود.

مهمترین مزیت انتخاب داور برای این قرارداد این است که در صورت بروز مشکل، فرآیند رسیدگی به آن با سرعت بیشتر و هزینه کمتری انجام می‌شود. با این حال، اگر دو طرف این قرارداد اینطور به توافق برسند که به داور نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند اختلافاتشان در مراجع حل اختلاف پیگیری شود، این حق انتخاب را دارند که برای قراردادشان داور نداشته باشند.

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد اقدامی اصولی برای جلوگیری از بروز شکایات و اختلافات میان طرفین است. خدمات تنظیم قرارداد رکلا به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید با شرایط خودتان، قرارداد مورد نظرتان را تنظیم کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، در خصوص این موارد سوالات خود را مطرح کنید.

قرارداد آموزش خصوصی

برای دریافت سریع این قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد آموزش خصوصی
دانلود نمونه قرارداد آموزش خصوصی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات