نمونه قرارداد کار مشخص چیست؟ لزوم توجه به قواعد و قوانین قرارداد کار مشخص

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/08/12
زمان مطالعه: 5 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار مشخص

نیروی کار، فردی است که در مقابل دریافت حق السعی، تعهد می‌کند که کار مورد نظر کارفرما را انجام دهد. کارفرما نیز شخصی است که نیروی کار انسانی برای او کار می‌کند. قرارداد کار تنها قرارداد پیش بینی شده در قانون است که با هدف تنظیم روابط نیروی کار و کارفرما تنظیم و امضا می‌شود. قرارداد کار انواع مختلفی دارد و یکی از انواع آن قرارداد کار مشخص است.

امروزه بسیاری از قراردادها در بخش خصوصی و همچنین در بخش دولتی به این صورت تنظیم و امضا می‌شوند. به همین دلیل شناخت ویژگی‌ها و مقررات قرارداد از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که به عنوان نیروی کار یا کارفرما قصد تنظیم و امضای قرارداد کار مشخص را دارید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

قرارداد کار مشخص چیست؟

قرارداد کار مشخص یکی از انواع قرارداد کار است و برای انجام کار مشخصی بین کارفرما و نیروی کار امضا می‌شود. پس از انجام شدن کار، قرارداد نیز خاتمه پیدا می‌کند. برای مثال؛ یک شرکت سهامی با هدف تنظیم دفاتر تجاری خود حسابداری را به خدمت می‌گیرد و با او قرارداد کار معین تنظیم می‌کند. این قرارداد پس از تنظیم دفاتر تجاری، خاتمه پیدا می‌کند. در این قرارداد، حسابدار به عنوان نیروی کار و شرکت سهامی به عنوان کارفرما، طرفین توافق را تشکیل می‌دهند.

انواع قرارداد انجام کار مشخص چیست؟

قرارداد کار مشخص براساس ذکر مدت یا عدم ذکر آن به انواع زیر تقسیم می‌شود:

  1. قرارداد بدون ذکر مدت: در این نوع از توافق، مدتی ذکر نمی‌شود و پس از انجام شدن کار، مدت قرارداد نیز خاتمه پیدا می‌کند.
  2. قرارداد با ذکر مدت: ذکر مدت در قرارداد کار مشخص، بلامانع است اما پس از به پایان رسیدن مدت، قرارداد کار نیز خاتمه پیدا می‌کند. حتی اگر کار موضوع قرارداد، به صورت کامل انجام نشده باشد. برای این منظور می‌توانید از قرارداد کار موقت نیز استفاده کنید.

نکته: قرارداد کار مشخص بر اساس نوع تنظیم آن به قرارداد شفاهی و کتبی تنظیم می‌شود. قرارداد شفاهی کار مشخص همان آثار و قواعد قرارداد کتبی را دارد اما مدت اعتبار آن تنها یک ماه است و بعد از آن باید قرارداد کتبی تنظیم شود.

قرارداد کار مشخص تابع چه قانونی است؟

قوانین مربوطه به این قرارداد، در قانون کار آمده است. این قوانین آمره هستند و به همین دلیل کارفرما و نیروی کار نمی‌توانند برخلاف آن‌ها با یکدیگر توافق کنند. هرگونه توافق برخلاف قواعد و شرایط قانون کار باطل و بدون اثر است و مورد حمایت قانون گذار قرار نمی‌گیرد. با ما همراه باشید تا قوانین این نوع از قرارداد کار را به شما آموزش دهیم.

شرایط قانونی نمونه قرارداد کار مشخص

قرارداد کار مشخص یک توافق دو جانبه از سوی کارفرما و نیروی کار است که در اصطلاح حقوقی به آن عقد گفته می‌شود. برای صحت این قرارداد رعایت شرایطی لازم است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

قصد و رضایت نیروی کار و کارفرما در کار مشخص

قصد به معنای تصمیم قطعی کارفرما و نیروی کار نسبت به تنظیم قرارداد کار و انجام دادن کار مشخص در قرارداد است. قراردادی که کارفرما و نیروی کار قصد تنظیم و امضای آن را ندارند یا اینکه قرارداد را به صورت صوری یا در حالت مستی امضا کرده‌اند باطل و فاقد اثر قانونی است و به همین دلیل قانون گذار از چنین توافقی حمایت نمی‌کند.

رضایت به معنای اختیار و اراده کامل کارفرما و نیروی کار نسبت به تنظیم و امضای قرارداد است. بنابراین تنظیم و امضای این قرارداد تحت فشار و اجبار فیزیکی، باطل و بدون اثر است. قانون کار در ماده 127 به صراحت کار اجباری را ممنوع اعلام کرده است.

اهلیت نیروی کار و کارفرما

کارفرما و نیروی کار باید برای امضای قرارداد کار اهلیت و شایستگی قانونی داشته باشند. قانون گذار، با هدف حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، تنظیم و امضای قرارداد کار با کودکان و نوجوانان کمتر از 15 سال را به صراحت ممنوع اعلام کرده است. همچنین به کار گماردن اتباع بیگانه‌ای که پروانه کار ندارند نیز ممنوع است.

با توجه به این مطالب، قراردادی که کودکان زیر 15 سال و اتباع بیگانه فاقد پروانه کار امضا می‌کنند نه تنها باطل است بلکه از نظر قانون گذار تنظیم چنین قراردادی جرم محسوب می‌شود و مجازات کیفری کارفرما را به دنبال دارد.

تعلیق چیست؟ شرایط تعلیق در این قرارداد

تعلیق به شرایطی گفته می‌شود که در اثر آن کارفرما و نیروی کار قادر به انجام وظایف و تکالیف خود نیستند در این شرایط، قرارداد کار مشخص به حالت تعلیق درمی‌آید.

قراردادی که برای انجام کار مشخص تنظیم و امضا شده است به علت وقوع هر یک از موارد زیر قبل از خاتمه کار یا قبل از اتمام مدت آن به حالت تعلیق درمی‌آید:

  1. ناشی از وضعیت نیروی کار: سربازی، بیماری، زایمان و در توقیف بودن کارگر از عواملی هستند که موجب تعلیق قرارداد کار مشخص می‌شوند.
  2. ناشی از وضعیت کارگاه: تعطیلی تمام یا بخشی از کارگاه در اثر گزارش بازرس کار یا در اثر وقوع حوادث طبیعی و غیر مترقبه مانند سیل، زلزله و شیوع بیماری از دیگر عوامل تعلیق قرارداد کار هستند.
  3. ناشی از توافق کارفرما و نیروی کار انسانی: مرخصی تحصیلی نیروی کار و مرخصی بدون حقوق او نیز باعث تعلیق این قرارداد می‌شوند.

تعلیق قرارداد جنبه غیر دائم دارد و اصولا نیروی کار در زمان تعلیق، حقوق دریافت می‌کند. همچنین مدت تعلیق جزء سوابق وی محسوب می‌شود. نیروی کار بعد از رفع حالت تعلیق باید به کار خود برگرد در غیر این صورت کارفرما حق اخراج او را خواهد داشت.

پیشنهاد ما

بهترین راه برای آگاهی از ابعاد قانونی یک قرارداد این است که با مشاوران حقوقی مجرب در خصوص آن قرارداد صحبت کنید. تیم حقوقی رکلا برای این منظور خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را ارائه می‌دهد. می‌توانید روی لینک بزنید و درخواستتان را ثبت کنید تا در بازه زمانی که معین شده است، با شما تماس بگیریم. علاوه براین، با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، این امکان را دارید که تنظیم قرارداد مورد نظرتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. علاوه بر این، تیم حقوقی رکلا نمونه قراردادی را در این زمینه تنظیم کرده است که در ادامه با زدن روی تصویر می‌توانید به صفحه توضیحات آن مراجعه کنید.

نمونه قرارداد کامل

برای دریافت این قرارداد دقیق روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد کار معین
دانلود قرارداد
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات