نمونه قرارداد واگذاری ترانه و نکات مهم مالکیت معنوی ترانه سرا

-
بروزرسانی:1402/09/29
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش ترانه

قرارداد فروش ترانه پل ارتباطی میان فعالان موسیقی است. ترانه به عنوان متن و محتوای موسیقی اهمیت بالایی دارد. توجه به همین نکته مهم باعث انعقاد نمونه قرارداد واگذاری ترانه می‌شود‌. ممکن است شما نیز در خصوص تنظیم قانونی قرارداد فروش ترانه و حقوق طرفین آن سوالی داشته باشید. در متن حاضر پاسخ سوالات شما را نوشته‌ایم.

نوع قرارداد فروش ترانه

این قرارداد در قانون کشور ما یک عقد لازم به شمار می‌آید. عقود لازم مجموعه قراردادهایی هستند که پس از انعقاد آن‌ها امکان فسخ یک جانبه وجود ندارد. از سوی دیگر، اشخاصی که قصد انعقاد نمونه قرارداد فروش ترانه را دارند، موظفند به طور کامل مطابق با انتظارات قانونی عمل کنند. البته نمونه قرارداد واگذاری ترانه از انواع قرارداد نامعین محسوب می‌شود. یعنی این قرارداد جهت انعقاد، فرم و روش مخصوصی ندارد و به شرط رعایت شرایط عمومی صحت قرارداد ، سایر مفاد مطابق با توافق طرفین تنظیم می‌شود.

شرایط صحت این قرارداد

این شرایط، در واقع اصولی هستند که در صورت نادیده گرفتن آن‌ها از سوی طرفین، قرارداد فروش ترانه از اعتبار قانونی برخوردار نخواهد بود. شرایطی که باید برای صحت قرارداد رعایت شوند، به شرح زیر هستند:

  1. قصد و رضایت طرفین؛
  2. اهلیت طرفین؛ به معنای وصف و شایستگی طرفین از منظر قانون جهت امضا کردن قرارداد؛
  3. موضوع معین که مورد معامله باشد.

نکات مهم پیش از تنظیم قرارداد

مطابق ماده ۲ قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان، ترانه سرا بر اثر خود دو نوع حق دارد:

  1. حقوق مادی پدیدآورنده : بر اساس این حق، ترانه سرا می‌تواند از طریق انعقاد نمونه قرارداد فروش ترانه ، کسب درآمد کرده و منفعت مالی برای خود ایجاد کند. بنابراین حق مادی قابل انتقال است. برای مثال ترانه سرا پس از انعقاد قرارداد فروش ترانه با یک آهنگساز، به او این حق را می‌دهد که از ترانه‌ای که سراییده است، منفعت مالی ببرد.
  2. مالکیت معنوی : تنها شخصی که می‌تواند از حقوق معنوی، شامل پخش، انتشار و اجرای ترانه برخوردار باشد، ترانه سرا است. مطابق ماده سوم قانون حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان، این حق با گذشت زمان خاتمه نمی‌یابد. ضمن اینکه قابل انتقال به اشخاص دیگر نیست. یعنی حتی با انعقاد نمونه قرارداد واگذاری ترانه ، باز هم ترانه متعلق به ترانه سرا است و شخص طرف قرارداد، باید آن ترانه را به اسم ترانه سرا پخش کند. بنابراین طرف معامله موظف است که ترانه را به اسم ترانه سرا تولید و منتشر کند.

اگر ترانه سرا فوت کند، حق استفاده مادی و معنوی از آثار او به مدت پنجاه سال به وراث منتقل می‌شود. بعد از آن در اختیار حاکم جامعه اسلامی خواهد بود.

مبلغ در قرارداد فروش ترانه

وجه معامله مانند تمامی قسمت‌های دیگر قرارداد باید حاصل توافق طرفین قرارداد باشد. سفارش دهنده می‌تواند تمام مبلغ را به صورت نقد به ترانه سرا پرداخت کند. در غیر این صورت می‌توانند با یکدیگر توافق کنند که مبلغ قرارداد به صورت اقساط پرداخت شود. معمولا وجه نمونه قرارداد فروش ترانه ، در دو قسط به صورت کامل پرداخت می‌شود. قسط اول به صورت پیش پرداخت و جهت شروع کار و قسط دوم بعد از دریافت ترانه پرداخت می‌شود. اگر فردی به نمایندگی از ترانه‌ سرا قرارداد را امضا می‌کند، باید مشخص شود که آیا او صلاحیت دریافت وجه را از سفارش دهنده دارد یا خیر.

حفظ محرمانگی

مطابق این بند از نمونه قرارداد فروش ترانه ، سفارش دهنده متعهد می‌شود که تا زمان پخش اثر، متن ترانه فاش نشود و همچنین نباید به شخص دیگری واگذار شود. در این صورت ترانه ‌سرا می‌تواند از او طلب خسارت کند. به علاوه، سفارش دهنده موظف به پرداخت مبلغ قرارداد نیز خواهد بود. توجه کنید که مطابق قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان هر کسی که تمام یا قسمتی از اثری را که متعلق به فرد دیگر است، بدون اجازه او به شخص دیگری واگذار کند، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

شروط و تعهدات

طرفین می‌توانند برای خود یا شخص ثالث در متن نمونه قرارداد فروش ترانه شرط خاصی بنویسند. یعنی هر یک از طرفین قرارداد می‌تواند طرف مقابل را متعهد به انجام عملی کند که در صورت نادیده گرفتن آن از سوی طرف مقابل، حق فسخ قرارداد یا طلب خسارت ایجاد می‌شود. تعهدات و شروط تا زمانی اعتبار دارند که قرارداد از اعتبار خارج نشده باشد یا اینکه شخصی که تعهد یا شرط به نفع او نوشته شده است از آن صرف نظر نکند. در این صورت مانند این است که آن تعهد یا شرط از ابتدا در متن نمونه قرارداد فروش ترانه نوشته نشده است.

نمونه قرارداد واگذاری ترانه

پایان دادن به اعتبار قرارداد فروش ترانه

نمونه قرارداد فروش ترانه از جمله قراردادهایی است که امکان فسخ یک جانبه آن‌ها وجود ندارد، مگر آن که طرفین در متن قرارداد حق فسخ را برای خود تعریف کنند یا آنکه بر مبنای اختیارات قانونی قرارداد قابل فسخ باشد. ضمنا طرفین می‌توانند با توافق و رضایت کامل یک دیگر قرارداد را از اعتبار خارج کنند. در اصطلاح حقوق، این عمل را اقاله قرارداد می‌گویند.

اختیارات

طرفین قرارداد فروش ترانه می‌توانند بر مبنای اختیارات قانونی خود قرارداد را از اعتبار خارج کرده و آن را فسخ کنند یا طرف مقابل را متعهد به پرداخت خسارت کنند. در ادامه به برخی از اختیارات طرفین اشاره می کنیم:

اگر در متن قرارداد فروش ترانه تاریخی برای پرداخت و تحویل ترانه تعیین نشده باشد و سه روز از امضای قرارداد بگذرد و هیچ یک از وجه یا ترانه به طرف مقابل واگذار نشده باشد، ترانه سرا می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

چنانچه ترانه سرا به شرط محتوا و موضوع مشخص، نمونه قرارداد فروش ترانه را با سفارش دهنده تنظیم کرده باشد و سفارش دهنده پس از دریافت متن ترانه متوجه شود که با آنچه توصیف شده متفاوت است، می‌تواند قرارداد را فسخ کند یا آن را به همان شکلی که هست بپذیرد.

اگر بعد از اینکه نمونه قرارداد فروش ترانه امضا شد و متن ترانه به سفارش دهنده تحویل داده شد، او متوجه شود که از نظر وزن یا سایر اوصاف، ترانه ویژگی لازم را ندارد، می‌تواند قرارداد را فسخ کند یا آن را به همان شکل قبول کند یا از ترانه سرا بخواهد که به او خسارت پرداخت کند.

مرجع حل اختلاف در خصوص قرارداد فروش ترانه

طرفین می‌توانند در متن قرارداد ، مرجعی را برای حل اختلافات احتمالی خود تعیین کند. در صورت بروز اختلاف ابتدا از طریق روش‌های مسالمت آمیز و سپس با مراجعه به مرجع تعیین شده، اختلاف پیش آمده را حل می‌کنند. البته ممکن است به هر دلیلی مرجع حل اختلاف به صورت توافقی تعیین نشود، در این صورت اگر مشکلی در خصوص قرارداد حاصل شود، طرفین می‌توانند با مراجعه به داوری یا دادگاه مشکلات را حل و فصل کنند. البته بهتر است که برای حل مسئله پیش آمده به داوری مراجعه شود، زیرا از اتلاف وقت به شکل زیادی جلوگیری خواهد شد.

تعداد نسخه‌های این قرارداد!

قانونگذار تعداد نسخه‌های این قرارداد را مشخص نکرده است اما به طور معمول از نمونه قرارداد فروش ترانه دو نسخه یک شکل و با عبارات کاملا یکسان تنظیم می‌شود که یک نسخه از آن در اختیار سفارش دهنده و نسخه دیگر نزد ترانه سرا قرار خواهد گرفت. اگر طرفین این قرارداد، مرجعی را جهت حل اختلاف احتمالی خود تعیین کرده باشند، می‌توانند یک نسخه از نمونه قرارداد فروش ترانه را نیز به آن مرجع تحویل دهند.

در هنگام تنظیم تعداد نسخه‌های قرارداد، نکات زیر را رعایت کنید:

  1. تمام نسخه‌ها باید کاملا مشابه یکدیگر یا به عبارت دیگر متحدالشکل باشند؛
  2. نسخه‌ها با امضا طرفین اعتبار و رسمیت پیدا می‌کنند؛
  3. شماره صفحات باید حتما به صورت چاپی و به صورت جز از کل وارد شوند، برای مثال صفحه ۱ از ۲؛
  4. اگر نمونه قرارداد فروش ترانه به صورت دست نویس نوشته شده باشد، علاوه بر امضای دو طرف، حتما اثر انگشت آن‌ها نیز باید در تمام صفحات زده شود.

چند نکته مهم در رابطه با این قرارداد

  1. اگر سفارش دهنده نتواند به تعهد خود در خصوص پرداخت وجه معامله عمل کند، ترانه سرا این حق را دارد که قرارداد را فسخ کند یا شکایت خود را در مراجع قضایی صالح مطرح کند و از این مرجع بخواهد که کارفرما را به پرداخت وجه معامله، ملزم کنند؛
  2. اگر یکی از طرفین این قرارداد فوت کند، وراث او باید به تعهدات این قرارداد عمل کنند؛
  3. تعداد قطعات و ترانه‌ها و نام آن‌ها را باید به دقت در متن قرارداد بنویسید؛
  4. ترانه سرا می‌تواند ترانه را به صورت خام یا به همراه ملودی به سفارش دهنده تحویل دهد؛
  5. ترانه سرا موظف است که از انتشار و افشا قطعه معامله شده به اشخاص دیگر، خودداری کند.

پیشنهاد ما

مانند هر قرارداد مهم دیگری، کارشناسان رکلا این افتخار را دارند که در تنظیم این قرارداد نیز به شما کمک کنند. اگر برای واگذاری ترانه خود به یک قرارداد نیاز دارید یا اگر شخصی هستید که می‌خواهید از یک ترانه سرا، ترانه بگیرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مسئولیت نگارش محتوای قرارداد مورد نظر خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. برای برقراری ارتباط با تیم حقوقی رکلا در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ، کافی است روی لینک مشخص شده بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

مسلم است که آگاهی از حدود قانونی روابط کاری و قراردادها به شما کمک می‌کند که با اطمینان بیشتری فعالیت کنید. لازم است که در توافقات خود، به این نکات توجه داشته باشید. برای کسب اطلاعات جامع در خصوص مباحث حقوقی و قانونی، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

قرارداد واگذاری ترانه

اگر ترانه‌ای را واگذار می‌کنید، این نمونه قرارداد مناسب شما است. با زدن روی تصویر پایین آن را دریافت کنید.

نمونه قرارداد واگذاری ترانه
دانلود نمونه قرارداد واگذاری ترانه
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
اکبر ملایی
thumb_up_alt
چگونه می‌توانم به سایت‌هایی که در زمینه خرید و فروش ترانه فعال هستند اعتماد کنم و اینکه چگونه می‌توانم اقدام به فروش ترانه‌هایم کنم؟ ممنون از راهنمایی شما عزیزان.
10:57
17 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در این مورد توصیه ما این است که با وب سایت‌های فعال در حوزه بازاریابی ترانه، قرارداد همکاری تنظیم کنید و سپس ترانه‌های خود را در اختیار ایشان قرار دهید. عرصه برای سو استفاده در این مورد باز است.
13:50
18 مهر 1400
account_circle
ماهی
thumb_up_alt
سلام. من یک شعر و ملودی بصورت نقدی خریدم، به تنظیم کننده مراجعه کردم. بنابر دلایلی پولی به تنظیم کننده پرداخت نکردم و از ادامه همکاری با ایشان صرف نظر کردم. حالا تنظیم کننده ادعا میکنه صاحب اثره و قصد فروش شعر و ملودی من رو داره که از شخص دیگه‌ای گرفتم، آیا این حق رو داره؟ من هیچ قراردادی با هیچ کدوم ندارم ولی با ترانه سرا هم مشکلی ندارم.
00:20
03 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
این امکان برای ایشان وجود ندارد و صرف پذیرش وظیفه تنظیم موسیقی برای یک ترانه و ملودی، حق مالکیت خاصی را برای تنظیم کننده نسبت به ترانه و ملودی ایجاد نمی‌کند. توصیه می‌کنیم حتما با ترانه سرا قرارداد تنظیم کنید.
09:43
04 آذر 1400
account_circle
زهرا وطنی
thumb_up_alt
سلام. ترانه رو برای یک آهنگساز ارسال کردم تا خواننده‌ای پیدا بشه روش کار کنه ولی هر چی از قرارداد صحبت می‌کنم میگن اول باید کار ملودی روی ترانه انجام بشه. آیا این روش درسته؟ قید ترانه رو زدم و البته قبلا جای دیگه هم عرضه کردم ترانه رو. ممنون میشم راهنمایی کنید.
05:55
31 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. هیچ اشکالی وجود ندارد که همزمان با دادن ترانه به ایشان، قرارداد تنظیم شود. موکول کردن تنظیم قرارداد به زمان ساخت ملودی، به توافق طرفین بستگی دارد اما در مجموع بهتر است که تنظیم قرارداد همزمان با اعطای ترانه انجام شود.
14:01
01 اردیبهشت 1401