قرارداد فروش کفش از نظر ماهیت قانونی!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/02
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش کفش

قرارداد خرید و فروش کفش از جمله انواع قرارداد است که هر روزه میان تاجران و فعالان در حوزه معاملات کفش و پوشاک انجام می‌شود. قرارداد فروش کفش یکی از انواع قرارداد فروش کالا است. در واقع می‌توانیم بگوییم که این قرارداد یک نوع از توافق بیع است. به طور معمول معاملات کفش میان تولید کنندگان کفش ملی یا وارد کنندگان کفش و مغازه داران انجام می‌شود. صاحبان فروشگاه‌های کفش و مغازه داران با تنظیم نمونه قرارداد فروش کفش ، میزان مشخصی کفش را به صورت عمده خریداری می‌کنند تا بتوانند آن کفش‌ها را به صورت جزء به خریداران و مشتریان بفروشند.

این قرارداد را مطابق با اصول و قواعد قانون مدنی در خصوص عقد بیع می‌نویسند و قرارداد میان خریدار و فروشنده کفش تنظیم و امضا می‌شود. قرارداد بیع ، از عقود معین در قانون است که در خصوص معاملات خرید و فروش توضیح می‌دهد. براساس این قرارداد، شخصی مال خود را در ازای دریافت مبلغ مشخصی به شخص دیگر واگذار می‌کند. یعنی اینکه مالکیت مال را به شخص دیگری می‌سپارد.

برای مثال، وارد کننده یا تولید کننده کفش، مالکیت تعداد مشخصی کفش را در اختیار دارد. این شخص با متقاضی که تمایل دارد آن کفش‌ها را بخرد، توافق می‌کند که در ازای دریافت مبلغ معین، کفش‌ها را در اختیار او قرار دهد. در این موقعیت و با انجام این معامله، کفش‌ها به خریدار تحویل داده می‌شوند و در این زمان، خریدار، مالک کفش‌ها خواهد بود. یعنی خریدار می‌تواند در کفش‌ها دخل و تصرف کند یا آن‌ها را مجدد به فروش برساند.

ماهیت قانونی نمونه قرارداد فروش کفش

همانطور که توضیح دادیم، نمونه قرارداد فروش کفش در واقع یک قرارداد معین است و از قانون مدنی پیروی می‌کند. معین بودن این قرارداد به این علت است که در متن قانون، به صراحت درباره قواعد و ضوابط مرتبط با معامله بیع توضیح می‌دهند. بنابراین، اگر تمایل دارید که این قرارداد را تنظیم کنید، حتما باید به این مساله توجه داشته باشید که قرارداد شما باید با توجه به تمام این قواعد و ضوابط نوشته شود و مطابق با آن‌ها تنظیم گردد.

قرارداد حاضر یک عقد معوض است زیرا برای اجرایی شدن آن، لازم است که عوض یا بهای کفش‌ها به مالک اصلی پرداخت شود. معامله فروش کفش نیز به این شیوه انجام خواهد شد. این قرارداد با رضایت و توافق طرفین و با ایجاب و قبول آن‌ها برقرار می‌شود. نکته دیگر در خصوص معامله کفش این است که قرارداد حاضر یک توافق لازم محسوب می‌شود. یعنی اینکه خریدار و فروشنده کفش نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند یا اینکه بگویند که از انجام تعهدات قرارداد پشیمان شده‌اند.

اگرچه به موجب قانون مدنی، اختیاراتی برای فسخ عقد بیع در نظر گرفته شده است. به طور کلی، فسخ قرارداد تنها در شرایطی امکان پذیر خواهد بود که یا در قانون برای آن اختیاری پیش بینی شده باشد یا اینکه طرفین با خواست خود شروطی را برای آن در نظر گرفته باشند. در غیر این صورت، طرفین امکان فسخ قرارداد را ندارند.

سه رکن اصلی نمونه قرارداد فروش کفش

به واسطه توضیحاتی که در قانون مدنی بیان شده است، نمونه قرارداد فروش کفش دارای سه رکن اصلی خواهد بود. متعاملین، ثمن و مبیع سه رکن اصلی این قرارداد هستند که باید حتما برای انجام این معامله حضور داشته باشند. بدون حضور هر کدام از این سه رکن، عملا معامله بیع کفش انجام نخواهد شد. در ادامه این مطلب درباره هر کدام از این ارکان، توضیحات مختصری را بیان خواهیم کرد.

متعاملین

متعاملین در نمونه قرارداد فروش کفش عبارتند از مالک کفش‌ها و متقاضیانی که تمایل داشتند کفش‌ها را خریداری کنند. در واقع متعاملین طرفین قرارداد خرید کالا هستند. یعنی اشخاصی که بیع را می‌پذیرند و متعهد هستند که معامله را انجام دهند. لازم است که در متن قرارداد به دقت به معرفی متعاملین پرداخته شود. متعاملین یا شخص حقیقی هستند یا شخص حقوقی خواهند بود که باید به طور صریح و با مشخصاتی که هویت آن‌ها را مشخص کند، در متن قرارداد معرفی شوند.

مبیع

مبیع همان کالایی است که برای انجام معامله خرید و فروش آن، متعاملین با یکدیگر توافق می‌کنند. در نمونه قرارداد فروش کفش ، مبیع، کفش است. در این قرارداد با توافق طرفین، تعداد مشخصی کفش معامله می‌شود. تاکید می‌کنند که حتما باید در متن قرارداد به صراحت درباره مبیع توضیح دهید. شما ملزم هستید که نوع، میزان و مقدار مبیع را معین کنید تا مشخص باشد که دقیقا چه کالایی معامله می‌شود. خریدار نیز باید در زمان تحویل کفش‌ها، آن‌ها را به دقت بررسی کند تا مطمئن شود که دقیقا مطابق با سفارشی است که در متن قرارداد ثبت شده بود. اگر مبیع با سفارش مغایرت داشته باشد، خریدار می‌تواند قرارداد را فسخ کند و کفش‌ها را تحویل نگیرد.

ثمن نمونه قرارداد فروش کفش

سومین رکن نمونه قرارداد فروش کفش نیز ثمن قرارداد است. ثمن قرارداد مبلغی است که در ازای خرید و معامله کفش‌ها به مالک آن‌ها پرداخت می‌شود. مقدار ثمن معامله با معیارهای مختلفی معین خواهد شد. با توجه به نوع کالا، مبلغ ثمن قرارداد براساس مبلغی که در عرف رایج است و با توافق طرفین معین می‌شود. علاوه بر مبلغ قرارداد، شما می‌توانید شیوه پرداخت ثمن را نیز مشخص کنید. به طور معمول، اینگونه معاملات پوشاک و کفش یا به صورت نقدی خواهند بود یا اینکه با پرداخت چک انجام می‌شود.

به همین ترتیب، شما می‌توانید تمام مبلغ قرارداد را در زمان تحویل کفش‌ها پرداخت کنید یا اینکه برای تاریخ مشخصی، چک بدهید. شما می‌توانید در متن قرارداد، لیست قیمت‌ تمام کفش‌هایی که معامله شده‌اند را معین کنید و در کنار آن نیز مبلغ کلی معامله را بنویسید. انجام این امور به شما کمک می‌کند که به راحتی بتوانید مبلغ قرارداد را محاسبه کنید و همچنین برای شما در فروش مجدد کفش‌ها کاربرد خواهد داشت. زیرا شما لازم دارید که براساس فاکتور، مبلغی را برای فروش جزء کفش‌ها در نظر بگیرید.

انتخاب داور برای نمونه قرارداد فروش کفش

شما می‌توانید برای نمونه قرارداد فروش کفش ، داور انتخاب کنید. انتخاب داور به شما کمک می‌کند که در صورت بروز اختلاف یا مشکل، بتوانید به سرعت به داور مراجعه کنید و بخواهید که اختلاف و مشکل پیش آمده میان شما را بررسی کند و میان شما حکم دهد.

با تعیین داور برای این قرارداد، در واقع شما رسیدگی به شکایات یا اختلافات احتمالی طرفین قرارداد را به داور واگذار کنید و دیگر نیاز نیست که با مراجعه به دادگاه، برای پیگیری شکایت خود وقت و هزینه زیادی صرف کنید. در نظر داشته باشید که داور باید با توافق طرفین انتخاب شود و همچنین لازم است که مشخصات او به صورت کامل در متن این قرارداد نوشته شوند.

پیشنهاد ما

اگر قصد دارید که در حوزه کفش و پوشاک فعالیت کنید و نیاز به تنظیم قراردادهای خرید و فروش کفش دارید، ابتدا به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از هر معامله یا مذاکره‌ای با طرف دیگر قرارداد، از حقوقی که باید در این معامله به شما اختصاص داشته باشد، مطلع شوید. برای این منظور نیز بهترین راهکار استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است که تیم رکلا با شرایط بسیار مناسبی در اختیار عموم مردم قرار داده است. علاوه براین، راهکار دیگری که می‌تواند معامله شما را با امنیت بیشتری اجرا کند، تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی است که این خدمات نیز توسط تیم رکلا ارائه می‌شود.

قرارداد فروش اقساطی کالا

با زدن روی تصویر زیر می‌توانید این قرارداد را در دو فرمت وُرد و پی دی اف دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

برای تهیه سریع این نمونه قرارداد، روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات