قرارداد آموزش دفاع شخصی ؛ قانونی یاد بدهید و یاد بگیرید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/03
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آموزش دفاع شخصی

قرارداد آموزش دفاع شخصی یک نوع قرارداد مهم و کاربردی است که توسط باشگاه‌های رزمی و مدرسان حرفه‌ای این ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. به واسطه این قرارداد، یک رابطه کاری میان مدرس و هنرجوی ورزشی برقرار می‌شود. در این رابطه، مدرس متعهد خواهد شد که در راستای انجام موضوع این قرارداد، مسئولیت‌هایی را به عهده بگیرد و در بازه زمانی که معین شده است، مهارت‌های مورد نظر را به هنرجو ورزشی آموزش دهد.

اشخاص در هر سطح از این رشته، می‌توانند با مدرسان حرفه‌ای و با باشگاه‌های ورزشی مختلف قرارداد امضا کنند و مدرسان زیادی نیز هستند که در زمینه آموزش این رشته فعالیت می‌کنند. دفاع شخصی از جمله ورزش‌های محبوبی است که علاقه‌مندان زیادی دارد و به دلیل ماهیت این ورزش، اغلب به صورت دو نفره انجام می‌شود. علاوه براین، آموزش مهارت‌های دفاع شخصی از جمله مهمترین مهارت‌هایی است که به نیروهای نظامی آموزش می‌دهند. به همین دلیل است که تعداد زیادی از سازمان‌ها و اشخاص حقوقی و حقیقی تمایل دارند که این ورزش را آموزش ببینند.

به منظور ارائه آموزش دفاع شخصی یا دریافت این آموزش‌ها، نیاز است که میان طرفین یک قرارداد مکتوب و معتبر تنظیم شود تا حدود روابط آن‌ها را مشخص کند. این قرارداد در واقع یک سند یا مدرک است که روابط میان طرفین و تعهدات و مسئولیت‌های آن‌ها نسبت به یکدیگر را مشخص می‌کند. در ادامه این مقاله به قرارداد آموزش دفاع شخصی می‌پردازیم و درباره آن صحبت خواهیم کرد.

چگونه قرارداد آموزش دفاع شخصی تنظیم کنیم؟

اگر تمایل دارید که به عنوان مدرس دفاع شخصی مشغول به فعالیت باشید یا اگر می‌خواهید این ورزش را از یک مدرس حرفه‌ای آموزش ببینید، ابتدا لازم است که یک قرارداد کامل تنظیم کنید. قراردادی که رابطه و شرایط همکاری طرفین قرارداد در آن، به دقت توضیح داده شود. این نکته نیز بسیار دارای اهمیت است که ماهیت اشخاص حاضر در قرارداد و شیوه همکاری آن‌ها با یکدیگر، می‌تواند در نوع قرارداد تاثیر بگذارد. در ادامه به انواع قرارداد آموزش دفاع شخصی اشاره می‌کنیم:

قرارداد آموزش دفاع شخصی با باشگاه

توضیح دادیم که رشته دفاع شخصی، از جمله رشته‌های مهم و محبوب است که علاقه‌مندان زیادی دارد. به همین دلیل، باشگاه‌های ورزشی نیز با ارائه آموزش‌های این رشته، علاقه‌مندان را جذب می‌کنند و به آن‌ها خدمات آموزشی ارائه می‌دهند. باشگاه، می‌تواند هم به صورت گروهی کلاس برگزار کند و هم این امکان را دارد که برای متقاضیان، کلاس‌های خصوصی در نظر بگیرد.

در این تعهد، یک طرف قرارداد، متقاضیانی هستند که تمایل دارند در کلاس‌های آموزشی دفاع شخصی حاضر شوند و طرف دیگر نیز باشگاه خواهد بود. البته از آن جهت که شخص ارائه دهنده آموزش‌ها یک شخص حقیقی است، بهتر خواهد بود که در متن قرارداد ، به نام مدرس دوره آموزش دفاع شخصی نیز اشاره شود زیرا در مواقعی نام مدرس، دلیل اصلی ثبت نام تعداد زیادی از متقاضیان است. به این صورت که آن‌ها تمایل دارند که این رشته ورزشی را از مدرس شناخته شده‌ای آموزش ببینند. حتی ممکن است متقاضیان در قرارداد شرط کنند که اگر مربی مورد نظرشان آموزش آن‌ها را به عهده نگیرد، قرارداد را فسخ خواهند کرد. به همین دلیل نام مربی، ساعات تمرینات و همچنین آموزش‌هایی که در هر دوره ارائه می‌شوند، از موارد مهمی هستند که باید حتما در متن قرارداد ذکر شوند.

در قرارداد آموزش دفاع شخصی با باشگاه ، شما مستقیم با مدرس قراردادی امضا نمی‌کنید بلکه توافق شما با باشگاه خواهد بود. بنابراین، باشگاه باید خدماتی که در قرارداد اعلام کرده است را به شما ارائه دهد. ممکن است که باشگاه با مدرس دفاع شخصی قرارداد کار یا قرارداد دیگری داشته باشد که به موجب آن، مدرس ملزم شود که برای ارائه آموزش‌ها به متقاضیان، به باشگاه مراجعه کند.

قرارداد آموزش دفاع شخصی با مدرس مستقل

مدرسان حرفه‌ای زیادی هستند که به ارائه آموزش‌ دفاع شخصی می‌پردازند. این مدرسان، بدون ارتباط با باشگاه یا مجموعه ورزشی خاصی، به صورت مستقل خدمات آموزش ورزشی را ارائه می‌دهند و چندین هنرجو و شاگرد دارند. اگر فکر می‌کنید که برای یادگیری و آموزش دوره‌های فشرده این ورزش نیاز به یک مدرس حرفه‌ای دارید، می‌توانید قرارداد آموزش دفاع شخصی را با یک مدرس مستقل تنظیم و امضا کنید. بسیاری از سازمان‌ها و مسئولان و همچنین مسئولان مربوطه در آموزش نیروی‌های نظامی در سراسر دنیا نیز برای تربیت و آموزش نیروهای خود، مدرسان حرفه‌ای دفاع شخصی را استخدام می‌کنند.

این سازمان‌ها با در اختیار گرفتن یک مدرس حرفه‌ای، از او می‌خواهند که در بازه زمانی و میزان ساعات مشخصی که برای ارائه آموزش‌های ورزشی در نظر گرفته شده است، آموزش‌های لازم را ارائه دهند و مهارت‌هایی که توافق شده است را به هنرجویان بیاموزند. این قرارداد میان مدرس دفاع شخصی و سازمان مربوطه تنظیم می‌شود و پرداخت تعهدات مالی آن و انجام موضوع قرارداد، از مسئولیت‌هایی است که برای طرفین در نظر گرفته می‌شود. برای انجام این توافق، می‌توانیم پیشنهاد کنیم که از قرارداد پیمانکاری تک نفره بهره ببرید. در این قرارداد توضیح می‌دهند که مدرس دفاع شخصی ملزم خواهد بود که موضوع قرارداد را مطابق با شرایطی که در قرارداد نوشته شده است، انجام دهد و به موجب این کار، مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود.

آیا این قرارداد قابل فسخ است؟

قابل فسخ بودن یا قابل فسخ نبودن قراردادها از مهمترین مواردی است که پیش از امضای قرارداد باید به آن توجه داشته باشید. قراردادهای آموزش، از جمله قراردادهایی هستند که مطابق با ماده 10 قانون مدنی و با توافق و نظر طرفین تنظیم و امضا می‌شوند. قانون مدنی درباره این نوع قراردادها به صراحت تعریفی بیان نکرده است اما مطابق با ماده 219 این قانون ، قراردادهای خصوصی میان اشخاص لازم الاتباع است و طرفین باید از آن تبعیت کنند و برای انجام موضوع این قرارداد، با یکدیگر همکاری داشته باشند.

از طرف دیگر، به دلیل لازم بودن این قرارداد، مدرس و هنرجوی قرارداد آموزش دفاع شخصی امکان فسخ قرارداد را ندارند. مگر در مواردی که شروطی برای فسخ در نظر گرفته شده باشد یا اینکه قرارداد به خواست و توافق طرفین، اقاله شود. اقاله قرارداد یعنی قرارداد به زمانی برگردد که انگار قراردادی منعقد نشده است.

اگر قرار است که به عنوان یک مربی حرفه‌ای مشغول به کار باشید و با هنرجویان همکاری کنید یا اگر سازمان یا موسسه‌ای هستید که می‌خواهید یک مربی را برای ارائه آموزش به پرسنل خود استخدام کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما برای قراردادتان، شروط فسخ در نظر بگیرید.

به واسطه شروطی که برای فسخ قرارداد در نظر گرفته می‌شود در صورت بروز آن شروط، هر کدام از طرفین می‌تواند قرارداد را فسخ کند و این همکاری را ادامه ندهد. این اقدام می‌تواند علارغم لازم بودن این قرارداد، آزادی عمل بیشتری برای طرفین در نظر بگیرد.

محتوای متن قرارداد آموزش دفاع شخصی

محتوای متن این قرارداد حاوی اطلاعات کاملی از اشخاص حاضر در قرارداد و فرآیند اجرایی شدن موضوع آن است. به این صورت که اطلاعات و مشخصات هویتی طرفین در ابتدای قرارداد نوشته می‌شود، در ادامه، موضوع قرارداد، شیوه انجام آن، بازه زمانی تعهد، مبلغ حق الزحمه، سایر شروط و تعهدات و موارد مهم دیگر نیز در متن قرارداد نوشته می‌شود. بیان این اطلاعات برای انجام این قرارداد لازم است و حدود روابط میان طرفین را مشخص می‌کند.

تعیین بازه زمانی همکاری با مربی در این قرارداد

برای نوشتن قرارداد آموزش دفاع شخصی ، باید تاریخ دقیق شروع و پایان همکاری با مربی دفاع شخصی را تعیین کنید و توافق نهایی در خصوص این موضوع را در متن قرارداد بنویسید. به طور جزئی‌تر شما می‌توانید در متن این قرارداد بنویسید که مربی دفاع شخصی متعهد به برگزاری چند جلسه تمرینی است و هر جلسه تمرین باید چند ساعت زمان ببرد. به همین ترتیب، می‌توانید مجموع ساعاتی که مربی باید به آموزش این رشته ورزشی بپردازد را مشخص کنید.

پیشنهاد ما

چه مدرس ورزش‌هایی مانند دفاع شخصی باشید و چه بخواهید در باشگاه ورزشی این آموزش‌ها را ارائه دهید، نیاز به تنظیم قرارداد دارید. علاوه براین، لازم است که درباره ماهیت حقوقی قراردادی که امضا می‌کنید، اطلاعات دقیقی داشته باشید. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید تا با این روش، به سوالات خود در خصوص قرارداد‌ها پاسخ دهید. علاوه براین، پیشنهاد می‌کنیم که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، قرارداد اختصاصی خود را در اختیار داشته باشید.

متن کامل این قرارداد

متن این قرارداد در دسترس شما است. شما می‌توانید با زدن بر روی تصویر زیر، این قرارداد را دریافت کنید.

نمونه قرارداد آموزش خصوصی
دسترسی به قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات