قرارداد مشاوره علمی و انواع قرارداد مشاور علمی که باید بدانیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/19
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره علمی

قرارداد مشاوره علمی از انواع متداول قرارداد خدمات مشاوره است. اشخاص در گرایش‌های علمی و تجربی مختلف، از این قرارداد استفاده می‌کنند و به واسطه این قرارداد با یکدیگر همکاری دارند. مشورت در خصوص یک موضوع علمی، دریافت راهکار و انجام محاسبات دقیق برای انجام یک طرح، ارزیابی و بررسی یک موضوع از جنبه علمی و موارد دیگر، از جمله اموری هستند که برای انجام آن‌ها، می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید.

فرقی نمی‌کند که در کدام شاخه از علوم فعالیت دارید، هر زمانی که نیاز داشته باشید که از تجربه و علم یک متخصص در رشته خود استفاده کنید؛ می‌توانید با آن متخصص قرارداد مشاور علمی ، تنظیم کنید. شما به واسطه این قرارداد، با یک مشاور متخصص در حوزه رشته علمی خودتان، ارتباط برقرار خواهید کرد و می‌توانید سوالاتتان را از او بپرسید و راهنمایی بگیرید. در مقابل نیز، متعهد خواهید بود که در ازای دریافت مشاوره علمی، حق الزحمه مشاور را پرداخت کنید. این رابطه به واسطه نمونه قرارداد مشاوره علمی ، ثبت و اجرا می‌شود. در ادامه این مطلب، توضیحات بیشتری را در خصوص این قرارداد بیان خواهیم داد.

نمونه قرارداد مشاوره علمی چگونه قراردادی است؟

قرارداد مشاور علمی در حقیقت یک نوع توافق نامه میان اشخاصی است که تمایل دارند با یکدیگر همکاری کنند. در این قرارداد، یک طرف شخصی است که به هر دلیلی، تقاضا دارد که در زمینه علمی، از شخص متخصصی مشورت بگیرد و طرف مقابل نیز شخصی است که می‌پذیرد در ازای دریافت حق الزحمه، به شخص متقاضی مشاوره دهد.

این رابطه به صورت یک توافق همکاری میان آن‌ها تهیه و تنظیم می‌شود. قرارداد به واسطه امضای طرفین قرارداد معتبر خواهد شد و میان طرفین نافذ است. این قرارداد به نوعی یک قرارداد دریافت خدمت مشاوره است. قرارداد مشاور علمی را می‌توانیم از جمله قراردادهای خصوصی در نظر بگیریم که میان اشخاص تنظیم می‌شود. این قبیل قراردادها به استناد ماده 10 قانون مدنی ، صحیح و معتبر هستند و طرفین قرارداد ملزم خواهند بود که مطابق با توافقی که انجام شده است، به تعهدات خود عمل کنند.

نمونه قرارداد مشاوره علمی ؛ کاربرد و اهمیت!

تصور کنید که تمایل دارید یک تحقیق یا پژوهش علمی انجام دهید یا اینکه در طی انجام پروژه پایان تحصیلی یا مقالاتی که انجام می‌دهید، به مشکل خورده‌اید و نیاز به مشاوره دارید. در این زمان، به طور حتم، نیاز دارید که سوال‌های خود را از یک شخص متخصص بپرسید و درباره آن، اطلاعات بگیرید.

مشاوره با یک متخصص به شما این امکان را می‌دهد که با میزان خطای کمتری، فعالیت خودتان را پیش بگیرید و در بازه زمانی کوتاه‌تری به نتیجه برسید. این مشاوره علمی نه تنها در محیط دانشگاهی و برای انجام مقالات و تحقیق‌های علمی کاربرد دارد، بلکه می‌توانید از آن برای انجام موضوعات متنوع دیگر نیز استفاده کنید. برای مثال در عملیات ساخت و ساز یا کاشت و تهیه یک کالا یا محصول، مشاور علمی شخصی است که شما را راهنمایی می‌کند یا اینکه اطلاعات مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید از راهنمایی‌های این متخصص در پیشبرد کارهای خود، استفاده کنید.

تنظیم قانونی نمونه قرارداد مشاوره علمی

آیا در انجام یک طرح یا یک موضوع تحقیق، مشورت گرفتن از متخصصان و مشاوران علمی صحیح است؟

بدون شک در هر قراردادی مساله ابعاد قانونی آن بسیار دارای اهمیت است. لازم است که قرارداد شما به صورت قانونی تهیه و تنظیم شود. همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، نمونه قرارداد مشاوره علمی ، یک قرارداد خصوصی است. بنابراین، برای تنظیم آن، باید به ماده 10 قانون مدنی و ماده‌های 190 و 219 استناد کنیم. ماده 10 قانون مدنی، توضیح می‌دهد که اگر محتوای قرارداد شما، مطابق با قانون باشد، ایرادی برای تنظیم آن وجود ندارد و قراردادی که تنظیم شده است، میان مشاور علمی و متقاضی دریافت مشاوره، نافذ خواهد بود.

از طرف دیگر، ماده 219 قانون مدنی توضیح می‌دهد که این قرارداد میان آن‌هایی که آن را امضا کرده‌اند، صحیح است و باید به آن، عمل کنند. ماده 190 نیز شروطی را برای صحت قرارداد تعریف می‌کند که لازم است برای نوشتن قرارداد به آن توجه داشته باشند. این ماده اینطور بیان می‌کند که موضوع نمونه قرارداد مشاوره علمی ، باید مشروعیت داشته باشد و همینطور موضوع قرارداد به صورت صریح، واضح و روشن در متن قرارداد نوشته شود.

ماده 190 در ادامه توضیح می‌دهد که طرفین قرارداد باید با قصد و رضایت با یکدیگر همکاری کنند و قرارداد را امضا کنند. علاوه براین لازم است که صلاحیت امضای قرارداد را داشته باشند.

انواع قرارداد مشاوره علمی

قرارداد با مشاور علمی، به استفاده از توافق و نتایج مذاکرات شما تنظیم می‌شود. شما می‌توانید با استناد به ماده 10 قانون مدنی، به شیوه‌های مختلفی با یکدیگر قرارداد امضا کنید و شروط متعددی را برای آن در نظر بگیرید. برای مثال، اگر شما یک شرکت هستید یا اینکه یک طرح تحقیقی بلند مدت دارید، می‌توانید مشاور علمی را استخدام کنید و برای همکاری با مشاور علمی از قرارداد کار استفاده کنید. در این شرایط، این قرارداد مشمول قانون استخدام خواهد بود و برای استفاده از آن، ملزم هستید که از این قانون پیروی کنید.

اگر شرایط کار شما به صورتی نیست که نیاز داشته باشید که مشاور علمی به صورت روزانه و در ساعت مشخص دراختیار شما باشد، می‌توانید با مشاور علمی قرارداد مشاوره ساعتی تنظیم کنید. به واسطه این قرارداد، شما می‌توانید با مشاور علمی به صورت ساعتی همکاری داشته باشید و برای هر ساعت مشاوره، مبلغی را به عنوان حق الزحمه او در نظر بگیرید. شما می‌توانید ساعت‌ها یا جلساتی که قرار است با مشاور علمی دیدار کنید را مشخص کنید و تاریخ دقیق آن را بنویسید.

و در حالت آخر، تصور کنید که تقاضای شما از مشاور علمی، به این صورت است که طرح و تحقیق شما را بررسی کند و نقاظ ضعف و قدرت آن را با شما در میان بگذارد یا اینکه براساس خواسته شما، فعالیت علمی مشخصی را برای شما انجام دهد. در چنین شرایطی، شما می‌توانید از قرارداد پیمانکاری فردی استفاده کنید و برای عملی که مشاور علمی انجام خواهد داد، حق الزحمه و مدت تعیین کنید.

به واسطه این قرارداد، مشاور علمی متعهد خواهد بود که موضوع قرارداد را در بازه زمانی که مشخص شده است، انجام دهد.

محتوای قرارداد

محتوای قرارداد مشاور علمی حاوی اطلاعات دقیقی از طرفین است. در این بخش از قرارداد باید اطلاعات دقیق مشاور علمی و اطلاعات و مشخصات خودتان را بنویسید. در ادامه، موضوع قرارداد شرح داده می‌شود و مشخص خواهد شد که طرفین چه تعهداتی نسبت به یکدیگر دارند. مدت انجام قرارداد، حق الزحمه و سایر شروط و تعهدات نیز، از جمله مواردی هستند که در متن قرارداد نوشته می‌شوند.

نکته مهم در خصوص نگارش این قرارداد این است که هر چقدر شما اطلاعات و جزئیات بیشتری درباره شرایط همکاریتان با مشاور در متن این قرارداد بنویسید، در آینده احتمال بروز اختلاف در خصوص تعهدات و مسئولیت‌های طرفین کمتر می‌شود. علاوه براین، اگر اختلاف یا مشکلی نیز ایجاد شود، با استناد به محتوای قرارداد، می‌توانید به سادگی در خصوص آن تصمیم گیری کنید یا در مراجع قضایی به محتوای قرارداد و شروطی که میان شما برقرار شده بود، اشاره داشته باشید.

برای مثال شما باید به دقت شرح دهید که موضوع مشاوره علمی چیست و در چه مراحل و در خصوص چه مواردی مشاوره و راهنمایی دریافت می‌کنید. بدون شک تعیین دقیق موضوعات مشاوره، به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید فرآیند دریافت خدمات مشاوره را مدیریت کنید و مطمئن باشید که این خدمات را دقیقا مطابق با خواست و نیاز خود دریافت کرده‌اید. مساله بعدی که می‌تواند روابط شما را به خوبی مدیریت کند، توضیح درباره مبلغ حق الزحمه مشاور و چگونگی پرداخت آن است. علاوه براین، برای اینکه مشاور از دریافت مبلغ حق الزحمه اطمینان داشته باشد، می‌تواند درخصوص این موضوع، در متن قرارداد ضمانت اجرا در نظر بگیرد.

پیشنهاد ما

قرارداد مشاور علمی ، یک قرارداد بسیار مهم است. برای طرفین قرارداد بسیار مهم است که شروط و ضمانت‌های مناسبی را برای این قرارداد در نظر بگیرند. علاوه براین، برای طرفین این قرارداد اهمیت دارد که از ابعاد قانونی آن آگاه باشند. به منظور آگاهی از ابعاد قانونی این قرارداد و یافتن پاسخ سوال‌های خود، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. همچنین می‌توانید تنظیم قرارداد را به تیم رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

قرارداد مشاوره

متن کامل قرارداد را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات