قرارداد مشاوره فروش چه زمانی استفاده می‌شود؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/11
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره فروش

فروش، بخش نهایی یک فرآیند تجاری موفق است. زمانی که بعد از انجام مراحل متعدد معرفی کالا، به بخش فروش می‌رسید، با انجام شدن این معامله، انگار که به مقصد رسیده‌اید. در ادامه کار، انجام شدن و نهایی شدن فرآیند‌های متعدد فروش، مهمترین رکن حرفه و فعالیت شما خواهند بود. زیرا فروش باعث ادامه حیات و زنده ماندن کسب و پیشه شما می‌شود. برای آنکه بتوانید کار خود را ارتقا دهید و شرایط را برای رونق و رشد آن فراهم کنید، نیاز دارید که تجربه‌های موفقی از جذب مخاطب یا مشتری داشته باشید تا فرآیند فروش برای شما به تکرر انجام شود. بدون شک، انجام شدن این امور نیز مانند سایر موارد دیگر، نیاز به تخصص و دانش خاصی دارد که به واسطه تجربه، مشاهده فعال و کسب اطلاعات، میسر می‌شود. از مهمترین اقدامات شما در خصوص آگاهی درباره فروش، استفاده از قرارداد مشاوره فروش خواهد بود.

مساله فروش به اندازه‌ای مهم است که حتی اشخاص پیش از شروع به کار یا پیش از آغاز یک کسب و پیشه، درباره آن می‌اندیشند و درباره نحوه انجام اقداماتی که باید عملی شوند، استراتژی‌هایی را طراحی می‌کنند. به طور کلی اینگونه افکار، ایده‌ها و برنامه‌های تجاری هستند. این برنامه‌های تجاری زمانی نتیجه مثبتی خواهند داشت که به فروش و فروش بیشتر منتهی شود. تصور کنید که ایده و برنامه شما، فروش مطلوبی را ایجاد نمی‌کند. در این حالت چه شرایطی خواهید داشت؟

بله! شرایط بسیار حساسی است و حتی ممکن است ادامه کسب و پیشه شما در خطر باشد. به همین دلیل است که نیاز دارید از یک شخص متخصص در حوزه فروش کمک بگیرید.

اهمیت تنظیم قرارداد مشاور فروش و مشاوره با اشخاص متخصص!

بازار کسب و پیشه به اندازه‌ای گسترده و متنوع شده است که برای حضور در این بازار، واقعا باید کالا یا منفعت قابل قبولی برای خریدار داشته باشید تا از شما خرید کند و به مشتری شما تبدیل شود. بدون شک، بدون آگاهی از شرایط و ویژگی‌های یک فرآیند فروش موفق، نمی‌توانید در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام دهید. مساله فروش به اندازه‌ای پیچیده است که علاوه بر کیفیت و نوع محصول، به شیوه رونمایی و تبلیغ محصول نیز توجه ویژه‌ای می‌شود.

علاوه براین، اگر شرایط کار شما به این صورت است که با مشتری، به صورت حضوری و مستقیم ارتباط دارید، باید مهارت‌های مناسبی در حوزه آداب معاشرت و گفتگوی تجاری و بازاری را یاد بگیرید و روی مهارت‌هایی مانند حرکات بدن، بیان و ویژگی‌های رفتاری تمرکز داشته باشید. بسیاری از صاحبان کسب و پیشه با در اختیار گرفتن یک مشاور متخصص، در خصوص شیوه برخورد خود با مشتریان، مشاوره می‌گیرند یا اینکه از مشاور می‌خواهند استراتژی فروش آن‌ها را ارزیابی کند.

بنابراین، قرارداد مشاوره ای فروش یک قرارداد بسیار کاربردی است و برای اشخاصی مناسب خواهد بود که کسب و پیشه‌ای دارند یا اینکه به صورت اختصاصی در زمینه فروش، مشغول به فعالیت هستند. تنظیم و امضای قرارداد و دریافت مشاوره از شخص متخصص، به این اشخاص کمک می‌کند که بتوانند فروش بیشتر و فعال‌تری را تجربه کنند و از اقدامات خود، نتایج مثبتی به دست آورند.

این قرارداد چگونه قراردادی است؟

قرارداد مشاوره در فروش یک قرارداد خصوصی است که میان متخصص فروش و صاحب کسب و پیشه یا متقاضی دریافت مشاوره تهیه و امضا می‌شود. این قرارداد در واقع یکی از انواع قرارداد مشاوره است. قرارداد مشاوره را با تبعیت از قانون مدنی می‌نویسیم. در این قرارداد، توافق طرفین ملاک است. یعنی اینکه اشخاص می‌توانند با شرایط مختلف با یکدیگر همکاری کنند و نمونه قرارداد مشاوره خرید و فروش را امضا کنند.

به واسطه این قرارداد، یک طرف متعهد می‌شود که با موضوع شگرد‌های نوین فروش و افزایش خرید مشتریان، به متقاضی دریافت مشاوره، اطلاعات دهد. این اطلاعات در جلسه‌های مشاوره با متقاضی بیان می‌شود. در مقابل، متقاضی دریافت مشاوره نیز ملزم خواهد بود که در ازای حضور در جلسات مشاوره و گفتگو با مشاور متخصص، حق الزحمه او را بپردازد. یکی از متداول‌ترین درخواست‌های مشاوره، در خصوص قرارداد مشاوره فروش ملک است. خرید و فروش ملک به اندازه‌ای دارای اهمیت و درآمدزا است که علاقه‌مندان زیادی را مشتاق می‌کند که در این زمینه اطلاعات و دانش کسب کنند که با استفاده از این آموزه‌ها، در فروش ملک، فعالیت موفق‌تری داشته باشند.

موضوع قرارداد

شما می‌توانید قرارداد مشاوره فروش را با موضوعات مختلف تنظیم کنید. البته محور اصلی این مشاوره مربوط به اطلاعات و راهنمایی‌های مناسب در خصوص بهبود فرآیند فروش است اما شما می‌توانید درباره موضوعاتی مانند فروش آنلاین، فروش در فروشگاه‌ها و کمپین‌های تبلیغ نیز مشاوره بگیرید. علاوه براین موضوعات، موضوع مهارت‌های فروش حضوری نیز از مهمترین مباحثی هستند که درباره آن‌ها سوال‌هایی پرسیده می‌شود.

شما می‌توانید در قرارداد مشاور فروش ، به تفصیل توضیح دهید که موضوع قرارداد درباره چیست و قرار است که چه کارهایی انجام شود و همچنین مشاور در این قرارداد چه مسئولیت‌هایی را به عهده می‌گیرد. موضوع قرارداد مشخص می‌کند که مشاور شما باید چه اقداماتی را انجام دهد و در چه زمینه‌هایی می‌توانید از او درخواست داشته باشید.

مدت قرارداد مشاوره ای فروش

مدتی که برای نمونه قرارداد مشاوره خرید و فروش در نظر می‌گیرید، بازه زمانی مشخصی است که مشاور متعهد می‌شود که در آن مدت به شما مشاوره دهد یا اینکه برای شما جلسه مشاوره در نظر بگیرد. مدت قرارداد مشاوره فروش ، مطابق با نوع قرارداد شما تعیین می‌شود. برای مثال، ممکن است تمایل داشته باشید که شگرد خاصی از فروش را یاد بگیرید و برای گذراندن این دوره، نیاز باشد که 3 الی 6 ماه به صورت مداوم با مشاور فروش در ارتباط باشید. در این شرایط، بازه زمانی قرارداد شما نیز به این صورت تعیین خواهد شد. این قرارداد را می‌توانید به صورت یک قرارداد پیمانکاری تک نفره تنظیم کنید. زیرا مشاور متعهد می‌شود که در مدت معین، موضوع مشخصی را برای شما انجام دهد.

از طرف دیگر، ممکن است تمایل داشته باشید که در جلسه‌های معین، با مشاور خرید و فروش گفتگو کنید. برای مثال ممکن است برای قرارداد مشاوره فروش ملک ، 5 جلسه در نظر گرفته باشید. در این شرایط لازم است که تعداد جلسات را در بخش مدت قرارداد بنویسید و حتی می‌توانید در این بخش به تفصیل، تعداد جلسات و ساعات و تاریخ دقیق آن‌ها را معین کنید. علاوه براین، می‌توانید از شرایط قرارداد مشاوره ساعتی استفاده کنید و در متن قرارداد ، معین کنید که 10 ساعت با مشاور فروش، گفتگو خواهید کرد.

حق الزحمه قرارداد مشاوره فروش

حق الزحمه مشاور فروش براساس توافق طرفین و با توجه به میزان فعالیتی که انجام می‌دهند مشخص خواهد شد. برای مثال ممکن است که شما در یک قرارداد، انجام یک برنامه یا طراحی یک شیوه اجرایی خاص را به مشاور فروش سپرده باشید و با توافق یکدیگر، مبلغی را تعیین کنید. از طرف دیگر، ممکن است که توافق کرده باشید در ازای ساعات مشاوره، حق الزحمه او را بپردازید. در این شرایط، می‌توانید هزینه هر ساعت مشاوره را معین کنید تا در نهایت براساس هر ساعت مشاوره، حق الزحمه مورد نظر را بپردازید.

علاوه بر تعیین حق الزحمه، شما می‌توانید نحوه پرداخت آن را نیز در قرارداد مشاوره فروش مشخص کنید. برای مثال ممکن است شما توافق کرده باشید که حق الزحمه در ابتدا یا در انتهای قرارداد پرداخت شود یا اینکه به صورت مرحله‌ای و اقساطی،‍ تسویه حساب صورت بگیرد.

شرط نتیجه در قرارداد مشاوره فروش

در مواقعی ممکن است که شما با یک مشاور متخصص قراردادی را امضا ‌کنید که ملاک طرفین برای انجام قرارداد و دریافت حق الزحمه، شرط نتیجه باشد. یعنی اینکه اگر نتیجه مورد نظر حاصل شود، به این معنی است که مشاور متخصص تعهد خود را انجام داده است و مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود. شرط نتیجه در مواقعی تعیین می‌شود که هدف طرفین از این مشاوره ایجاد یک تغییر کاربردی و اساسی است. برای مثال، ممکن است که یک مشاور متخصص در زمینه خرید و فروش، ادعا کند که با برنامه و طرح پیشنهادی او، شما می‌توانید فروش خود را تا دو برابر افزایش دهید.

در این شرایط، شما می‌توانید با اشاره به این شرط، یعنی شرط افزایش دو برابری فروش، قرارداد مشاوره فروش را تنظیم کنید. با امضای این قرارداد توسط طرفین، آن‌ها متعهد به انجام موضوع قرارداد خواهند بود. در این قرارداد، عملیات فروش با راهنمایی‌ها و برنامه ریزی مشاور انجام می‌شود و بعد از دریافت نتیجه مطلوب، مشاور مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود.

شرط فسخ قرارداد مشاوره فروش

طرفین قرارداد می‌توانند شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. ممکن است که شما برای انجام این کار و همکاری با متقاضی دریافت مشاوره شروطی داشته باشید یا اینکه طرف مقابل برای همکاری با شما، شروطی در نظر گرفته باشد. در هر دو صورت، لازم است که شروط فسخ قرارداد را با توافق یکدیگر تعیین کنید و در متن قرارداد مشاوره فروش بنویسید.

پیشنهاد ما

قرارداد مشاوره فروش یک قرارداد کاربردی برای اشخاصی است که تمایل دارند فروش محصولات خود را افزایش دهند. شما می‌توانید سوالات خود را درباره این قرارداد از مشاوران حقوقی بپرسید. برای این منظور این امکان فراهم شده است که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. علاوه براین، شما می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، نوشتن این قرارداد را به تیم رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

نمونه قرارداد مشاوره فروش

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مشاوره فروش
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات