قرارداد مشاوره ایمنی

قرارداد مشاوره ایمنی یک نوع قرارداد مشاوره و یکی از قراردادهایی است که در مشاغل گوناگون و به ویژه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به واسطه امضای این قرارداد، طرفین به یکدیگر متعهد می‌شوند. امضای یک نمونه قرارداد مشاوره ایمنی و آتش نشانی به کارفرما این امکان را می‌دهد که از مشاوران مجرب در حوزه کاری خود استفاده کند. به کارگیری مشاور ایمنی باعث می‌شود که سطح ایمنی محیط کار افزایش پیدا کند. علاوه بر این، مشاور ایمنی با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد، از بروز بسیاری از حوادث ناگوار جلوگیری می‌کند.

مزایای تنظیم نمونه قرارداد مشاور ایمنی

تنظیم این قرارداد برای کارفرما، شرکت و سازمان او مزایایی به همراه دارد. در ادامه چند مزیت به کارگیری نیروی مشاوره ایمنی را بیان می‌کنیم:

  1. مشاوران ایمنی افرادی متخصص و آگاه هستند که در زمینه خاص تخصصی خود مشاوره می‌دهند. این اشخاص به شما کمک می‌کنند که با حداقل هزینه ممکن، ایمنی محیط کار خود را افزایش دهید.
  2. مشاورانی که نمونه قرارداد مشاوره ایمنی را امضا می‌کنند با بررسی مسائل فنی، تجهیزات محل کار و شرایط محیطی، می‌توانند در کمترین زمان ممکن، راهکارهای تخصصی برای افزایش ایمنی ارائه دهند.

قانون ناظر بر نمونه قرارداد مشاور ایمنی

زمانی که طرفین قرارداد تصمیم می‌گیرند که یک قرارداد مشاوره ایمنی تنظیم کنند، موظف خواهند بود که قرارداد را براساس اصول قانونی تنظیم کنند. شرایط قرارداد مشاوره باید به دقت و براساس قانون باشد. با توجه به نحوه تنظیم قرارداد و ارتباط کاری بین مشاور و کارفرما، قراردادهای مشاوره ایمنی می‌توانند تابع قانون مدنی، قانون کار، قانون مالیات‌های مستقیم و در برخی موارد تابع قانون تامین اجتماعی باشند.

قانون مدنی در خصوص قرارداد مشاور ایمنی

نمونه قرارداد مشاوره ایمنی و بهداشت از جمله قراردادهای تابع ماده‌ 10 قانون مدنی است. در متن این قرارداد بیان شده است که اشخاص می‌توانند قراردادهای میان خود را مطابق با توافقات قبلی، تکمیل کنند. این مساله مشروط به آن است که متن قرارداد مخالف سایر مواد قانونی نباشد. با توجه به این که نمونه قرارداد مشاوره ایمنی از جمله قراردادهایی است که در چند دهه اخیر شکل گرفته‌ است، قانون گذار فرم پیشنهادی برای تنظیم این قرارداد ارائه نکرده است. بنابراین این قرارداد از جمله قراردادهای نامعین در قانون مدنی است.

قانون تامین اجتماعی

طبق ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی ، نیروی کار انسانی باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. نمونه قرارداد مشاوره ایمنی و بهداشت در بسیاری از مواقع به صورت ساعتی تنظیم میشود. بر همین اساس پرداخت بیمه مشاور نیز با توجه به میزان ساعت کاری مشاور محاسبه میشود. البته کارفرما در صورتی موظف به پرداخت بیمه است که با مشاور ایمنی قرارداد کار تنظیم کرده باشد. اگر رابطه میان مشاور ایمنی و کارفرما، شبیه به رابطه کارگری و کارفرمایی باشد، کارفرما موظف به پرداخت بیمه خواهد شد.

قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص قرارداد مشاوره ایمنی

نکته مهم دیگر، بحث مالیات در نمونه قرارداد مشاور ایمنی است. در چنین قراردادهایی مطابق اصلاحیه تبصره ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم که با نظارت سازمان امور مالیاتی تعیین میشود، ۱۰ درصد به عنوان مالیات منظور شده است. کارفرما باید آن مبلغ را به اداره مالیاتی محل تحویل دهد. در غیر این صورت جریمه خواهد شد. کارفرما باید رسید پرداخت مالیات نمونه قرارداد مشاوره ایمنی را در اختیار مشاور، قرار دهد.

قرارداد مشاوره ایمنی و آتش نشانی

طرفین قرارداد

اشخاصی که به عنوان کارفرما یا مشاور، نمونه قرارداد مشاوره ایمنی را امضا می‌کنند، می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند.اطلاعات و مشخصاتی که درباره اشخاص حقیقی و حقوقی در متن قرارداد نوشته می‌شود، با توجه به ماهیتی که دارند متفاوت است.  اشخاص حقیقی همان افراد انسانی هستند و با اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، محل صدور، کد ملی، نشانی، کد پستی و شماره تماس در قرارداد معرفی می‌شوند. منظور از اشخاص حقوقی، شرکت‌ها و موسسات است. برای معرفی اشخاص حقوقی در نمونه قرارداد مشاوره ایمنی ، نیاز به استفاده از اطلاعات خاصی است. سازمان مورد نظر  به وسیله آن اطلاعات معرفی میشود. نام کاملی که شرکت با آن ثبت شده است، نام مدیرعامل، کد ثبتی، کد اقتصادی، نشانی، کد پستی و نام شخصی که قرارداد را امضا می کند به علاوه‌ی سمت او، از اطلاعاتی است که برای شناسایی اشخاص حقوقی در متن قرارداد استفاده میشود.

مدت قرارداد

با توجه به آن که نمونه قرارداد مشاوره ایمنی از قانون کار نیز تبعیت می‌کند، بنابراین طرفین می‌توانند مدت اعتبار آن را به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه یا برای مدت طولانی در نظر بگیرند. نکته مهم این است که بازه زمانی که در این قسمت از قرارداد مشخص می‌شود باید توسط هر دو طرف رعایت شود. به همین دلیل هیچ یک از آن‌ها نمی‌تواند پس از خاتمه اعتبار قرارداد، انجام تعهدات را از طرف مقابل درخواست کند.

محل انجام تعهدات

کارفرما باید مکان مشخصی را برای فعالیت مشاوره ایمنی در نظر بگیرید. در این قسمت از قرارداد، آدرس دقیق مکانی که مشاوره ایمنی باید در آن حاضر شود، نوشته می‌شود. در صورتی که آدرس اشتباه وارد شود یا آن که پس از مدتی تغییر کند، کارفرما موظف است آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اطلاع مشاور برساند.

حقوق و دستمزد

وجهی که طرفین برای حقوق نمونه قرارداد مشاوره ایمنی تعیین می‌کنند، نباید از حداقل مقرر شده توسط شورای عالی کار کمتر باشد. توجه کنید که اگر برای مثال یک نمونه قرارداد مشاوره ایمنی و بهداشت را تنظیم کرده‌اید و مدت آن دو ساعت است، مشاور مستحق دریافت تمام حقوق و مزایای مصوب قانون کار است.

تعهدات در قرارداد مشاوره ایمنی

زمانی که طرفین، قرارداد مورد نظر را امضا می‌کنند موظف به انجام تعهدات خود در خصوص تمامی مواد مندرج در قرارداد خواهند بود. علاوه بر این هر یک از طرفین می‌تواند انجام امور مشخصی را از طرف مقابل درخواست کند و برای آن ضمانت اجرا یا تضمینی نیز در نظر بگیرد. برای مثال پرداخت حقوق مشاور در زمان مقرر و با توجه به مقدار توافق شده از جمله تعهدات کارفرما است. بر همین اساس مشاور در زمان تنظیم قرارداد می‌تواند تضمینی برای این تعهد در نظر بگیرد.

برای نمونه می‌تواند در متن قرارداد قید کند که در صورت سه روز تاخیر از پرداخت وجه دستمزد کارفرما موظف خواهد بود که ۲۰۰ هزار تومان مازاد بر حقوق توافق شده را پرداخت کند. در مقابل مشاور نیز متعهد به انجام اموری خواهد بود. برای مثال مشاوری که نمونه قرارداد مشاوره ایمنی و بهداشت را امضا می‌کند، موظف است تمام مسائل و نکاتی را که در محیط کار مربوط به این قرارداد است را بررسی کند و گزارش آن را به صورت کتبی به مدیر مربوطه تحویل دهد.

قرارداد مشاوره ایمنی با بازنشستگان

به خاطر داشته باشید که بازنشستگان نیز می‌توانند به عنوان مشاور با سازمان‌های مختلف همکاری کنند و  این قرارداد را امضا کنند. به بیان حقوقی‌تر، با استناد به رای وحدت رویه در خصوص به کارگیری بازنشستگان، مانعی برای تنظیم قرارداد مشاوره ایمنی با بازنشستگان وجود ندارد. البته تنظیم این قرارداد مشروط بر آن است که کارفرما یک شرکت خصوصی باشد. زمان فعالیت بازنشستگان یک سوم کارمندان دیگر خواهد بود و حقوق و مزایای دریافتی آنان نیز بر همین اساس محاسبه می‌شود. شروع به کار بازنشستگان تامین اجتماعی باید به اطلاع شعبه مربوطه برسد، در غیر این صورت فرد جریمه خواهد شد.


یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند

سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید!

پشتیبان آنلاین است. image

با تیم رکلا صحبت کنید

rokla-chat