اصولی که به شما کمک می‌کند قولنامه ملک مسکونی را بدون مشکل امضا کنید!

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/02/06
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قولنامه ملک مسکونی

قولنامه را باید یک واژه مرکب بدانیم که از دو کلمه قول و نامه تشکیل شده و به معنای قول مکتوب است. قولنامه ، سندی است که تعهدات و موضوعات مورد توافق طرفین معامله در آن نوشته می‌شود. اگر هر یک از طرفین معامله از اجرای تعهدات خودش خودداری کرد، طرف دیگر با استناد به قولنامه می‌تواند در دادگاه اقامه دعوا کند. قولنامه‌ای که در بنگاه معاملات املاک یا در خارج از آنجا و به وسیله طرفین معامله تنظیم شده، سندی عادی است و باید به دقت زیادی تنظیم شود تا برای طرفین آن مشکل حقوقی یا قانونی به وجود نیاید. به این ترتیب، نمونه قولنامه ملک مسکونی نیز سندی است که توسط طرفین معامله و با توافق میان آن‌ها تنظیم می‌شود و بر وقوع معامله دلالت می‌کند.

ارائه این سند ثابت می‌کند که مالکیت املاک مسکونی مورد معامله به خریدار منتقل شده است. قولنامه‌ای که برای معامله ملک، در بنگاه یا خارج از آن تنظیم شده، یک سند معتبر و محکه پسند است اما در صورتی از اعتبار اسناد رسمی برخوردار می‌شود که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد.

در این مقاله قصد داریم که شرایط و تشریفات تنظیم و ثبت سندی که برای معامله املاک مسکونی تنظیم می‌شود را بررسی کنیم.

علاوه براین مقاله، مطالعه مقاله « قولنامه منزل مسکونی » نیز، اطلاعات کاربردی و مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

چرا درج امضای خریدار در نمونه قولنامه ملک مسکونی مهم است؟

قولنامه را باید سندی بدانیم که بر توافق میان مالک املاک مسکونی و خریدار آن دلالت دارد. این سند در صورتی معتبر است و بر انتقال مالکیت املاک مسکونی دلالت می‌کند که از سوی خریدار امضا شده باشد. امضای قولنامه از سوی مشتری را باید یک تصرف حقوقی مالی بدانیم زیرا امضای آن باعث انتقال مالکیت املاک مورد معامله به او می‌شود. قانون گذار به برخی از افراد اجازه انجام تصرفات حقوقی مالی را نداده است. این افراد، نمی‌توانند اسناد مالی مانند قولنامه را امضا کنند. افراد نابالغ، غیر رشید و مجنون، از جمله افرادی هستند که به حکم قانون، از انجام معامله و امضای اسناد مالی ممنوع شده‌اند. قولنامه‌ای که توسط خریدار نابالغ، مجنون و غیر رشید امضا شده، یک سند غیر معتبر است و باعث انتقال مالکیت املاک مورد معامله به انتقال گیرنده نمی‌شود.

اشخاص ورشکسته نیز از دیگر اشخاصی هستند که از انجام معامله و امضای اسناد مالی ممنوع شده‌اند. قولنامه‌ای که توسط خریدار ورشکسته امضا شده نیز یک سند غیر معتبر است.

اگر فروشنده، نمونه قولنامه ملک مسکونی را امضا نکند، چه می‌شود؟

قولنامه، سندی است که بر وقوع معامله دلالت می‌کند. معامله نیز یک عمل حقوقی است که به وسیله توافق میان دو یا چند شخص محقق خواهد شد. بنابراین، معامله املاک مسکونی زمانی انجام می‌شود که خریدار و فروشنده، در خصوص نقل و انتقال مالکیت اموال غیر منقول مورد معامله، به توافق رسیده باشند. امضای فروشنده یکی از مهمترین شرایط صحت قولنامه است. بنابراین، قولنامه‌ای که توسط فروشنده امضا نشده باشد، یک سند غیر معتبر خواهد بود و انتقال مالکیت ملک مسکونی به خریدار را به اثبات نمی‌رساند.

نکته1: فروشنده‌ای که متن قولنامه ملک مسکونی را امضا می‌کند نیز باید عاقل، بالغ و رشید باشد.

نکته 2: اشخاص ورشکسته، حق هیچگونه دخل و تصرفی در اموال و دارایی‌های خودشان را ندارند. بنابراین، قولنامه‌ای که توسط فروشنده ورشکسته امضا شده نیز یک سند فاقد اعتبار و اثر قانونی است.

شرایط پرداخت نسیه یا اقساطی بهای ملک در نمونه قولنامه ملک مسکونی

بهایی که در این سند برای ملک مسکونی مورد معامله تعیین می‌شود، به توافق میان انتقال دهنده و انتقال گیرنده و همچنین به عرف بازار املاک و مستغلات بستگی دارد. شرایط پرداخت مبلغی که در این سند مشخص شده است نیز براساس توافق میان طرفین معامله تعیین می‌شود. مشتری که قصد پرداخت اقساطی یا نسیه بهای ملک مسکونی مورد معامله را دارد، باید موافقت مالک را جلب کند. در شرایطی که مالک ملک مسکونی با پرداخت به صورت نسیه یا پرداخت اقساطی بهای ملک مسکونی موافقت نکرده است، مشتری باید بهای آن را به صورت نقدی پرداخت کند.

در برخی موارد، تاخیر مشتری در پرداخت بهای ملک مسکونی، باعث ایجاد شرایط فسخ قرارداد به نفع مالک می‌شود.

برای نقض تعهدات در نمونه قولنامه ملک مسکونی ، چه ضمانتی در نظر بگیریم؟

متن قولنامه ملک مسکونی ، یک سند مالی است که امضای آن باعث ایجاد تعهداتی برای هر یک از طرفین معامله می‌شود.

اگر نمونه قولنامه ملک مسکونی را به عنوان مالک امضا می‌کنید، باید بگوییم؛ تحویل ملک مورد معامله به مشتری، مهمترین تعهدی است به واسطه امضای این سند بر عهده شما گذاشته می‌شود.

در خصوص تعهدات خریدار نیز باید بگوییم که مهمترین و اصلی‌ترین تعهد او، پرداخت بهای ملک مورد معامله است. طرفین معامله در هنگام تنظیم متن قولنامه ملک مسکونی ، می‌توانند برای تاخیر در انجام تعهدات مقرر در آن، جریمه تعیین کنند. در اصطلاح حقوق مدنی به مبلغی که در این قرارداد به عنوان جریمه تعیین شده است، وجه التزام می‌گویند. مبلغ جریمه‌ای که در این سند تعیین می‌شود و شرایط پرداخت آن، به توافق میان طرفین معامله بستگی دارد.

بنابراین، اگر مالک بدون آنکه عذر موجهی داشته باشد، از تحویل ملک مسکونی مورد معامله به خریدار خودداری کند، باید مبلغ جریمه‌ای که در این سند مشخص شده است را بپردازد. از سوی دیگر، اگر مشتری در پرداخت بهای ملک مسکونی تاخیر داشته باشد نیز ملزم به پرداخت مبلغ وجه التزام می‌شود.

تصرف قانونی و شرعی با امضای نمونه قولنامه ملک مسکونی

نمونه قولنامه ملک مسکونی یک سند مالی است که اگر به صورت قانونی تنظیم شده باشد، باعث انتقال مالکیت مال غیر منقول مورد معامله می‌شود. به همین دلیل، باید انتقال مالکیت ملک مسکونی به مشتری را یکی از مهمترین آثار قانونی بدانیم که امضای این سند به دنبال دارد. به محض امضای این سند، مالکیت ملک مسکونی به مشتری منتقل می‌شود. مشتری پس از امضای این سند می‌تواند هر گونه تصرف قانونی و مشروعی را در ملک مسکونی مورد معامله انجام بدهد. فروشنده نیز پس از امضای این سند، نمی‌تواند مانع از تصرفاتی شود که مشتری می‌خواهد در ملک مسکونی مورد معامله انجام بدهد.

ممکن است که فروشنده پس از امضای قولنامه از تحویل ملک مورد معامله به مشتری خودداری کند. در این حالت، مشتری می‌تواند در مراجع قضایی بر علیه فروشنده طرح دعوا کند و الزام قانونی او نسبت به تحویل ملک مورد معامله را بخواهد.

انحلال قولنامه به واسطه فسخ و اقاله آن

قولنامه ملک مسکونی یک سند معتبر است. اسنادی که اشخاص با توافق یکدیگر تنظیم می‌کنند، در یک دسته بندی کلی به اسناد جایز و اسناد لازم تقسیم می‌شوند. اسنادی جایز هستند که با اراده و تصمیم هر یک از طرفین آن‌ها، منحل می‌شوند. اسناد لازم الاجرا نیز به اسنادی گفته می‌شود که هیچ یک از طرفین، حق فسخ آن‌ها را ندارند. انحلال اسناد لازم الاجرا، در شرایط خاص و استثنائی که در قانون پیش بینی شده است، امکان پذیر می‌شود. فسخ و اقاله از جمله مواردی هستند که در قانون برای فسخ این سند پیش بینی شده‌اند. فسخ به معنای انحلال اسناد لازم الاجرا، با اراده یکی از طرفین امضا کننده آن‌ها است.

همچنین، قانون گذار به طرفین اسناد لازم الاجرا اجازه می‌دهد که اسناد را با توافق یکدیگر منحل کنند. اصطلاح حقوقی، اقاله به معنای انحلال اسناد لازم الاجرا با تراضی و توافق طرفین آن‌ها است. اِقاله و فسخ این سند باعث ساقط شدن تعهدات و آثار ناشی از امضای آن می‌شود.

پیشنهادی برای انتقال مالکیت سریع‌تر

قولنامه‌ای که برای نقل و انتقال مالکیت املاک مسکونی تنظیم می‌شود، سند معتبر و لازم الاجرایی است که بر وقوع معامله دلالت می‌کند. قولنامه باید با دقت زیادی تنظیم شود زیرا تمام عبارت‌هایی که در آن نوشته خواهد شد، دارای آثار حقوقی هستند. بهتر است که تنظیم قولنامه به افرادی سپرده شود که با قوانین مدنی و ثبتی ایران آشنایی کامل دارند. استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، این امکان را برای طرفین معامله فراهم می‌کند که قولنامه مورد نیاز خودشان را به صورت اختصاصی و توسط وکلای حاضر در مجموعه تنظیم کنند.

وکلای ما در بخش خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، راهنمایی‌های لازم در خصوص نکات و شرایط قانونی قولنامه را به شما ارائه می‌دهند. با استفاده از شرایط مشاوره، این امکان را خواهید داشت که درباره نکات اصولی و ابهامات مربوط به قولنامه، از کارشناسان مجرب اطلاعات بگیرید.

نمونه قولنامه خانه (نقدی)

با استفاده از این قولنامه می‌توانید مالکیت ملک مسکونی خود را به خریدار منتقل کنید. برای تهیه سریع قولنامه، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد خانه
دانلود نمونه قرارداد خانه

نمونه قولنامه خانه ( فروش اقساطی )

اگر معامله ملک مسکونی به صورت اقساطی انجام می‌شود، این نمونه قولنامه برای شما مناسب خواهد بود.

قولنامه فروش اقساطی خانه
دانلود قولنامه فروش اقساطی خانه
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات