تضمین منافع شما در متن قولنامه منزل مسکونی و قواعد امضای این قولنامه

-
بروزرسانی:1400/12/25
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قولنامه منزل مسکونی

نمونه قولنامه منزل مسکونی ، یک قرارداد است که به منظور خرید و فروش منزل مسکونی فی ما بین خریدار و فروشنده منعقد می‌شود. تنظیم و انعقاد این قولنامه، ‌از مهم‌ترین مراحل معامله است زیرا با وجود این موافقت نامه، شما قادر خواهید بود که با آرامش خاطر بیشتری، معامله مورد نظر خود را انجام دهید. دقت داشته باشید که تنظیم این موافقت نامه، نیازمند توجه به نکات حقوقی خاصی است. هر گونه بی توجهی به این نکات، ممکن است اعتبار موافقت نامه شما را به مخاطره بیندازد. به همین منظور در این مقاله قصد داریم که ابتدا چهارچوب حقوقی حاکم بر این موافقت نامه را مورد بررسی قرار دهیم و سپس نکات لازم را برای شما بیان کنیم. قولنامه حاضر، یکی از انواع مبایعه نامه محسوب می‌شود.

چرا نوشتن قولنامه منزل مسکونی ، برای خریداران و فروشندگان مستغلات دارای اهمیت زیادی است؟

تنظیم و انعقاد این سند، از عوامل تضمین کننده حقوق و منافع خریدار و فروشنده است. به این صورت که موافقت نامه حاضر، کلیه حقوق و تعهدات طرفین را به طور مستند مورد تاکید قرار می‌دهد. به همین خاطر شما می‌توانید در مواقع مورد نیاز، به این موافقت نامه و آثار حاصل از آن استناد کنید. برای مثال، قرارداد بیع منزل در صورتی که دارای کلیه شرایط صحت باشد، در محاکم قضایی یا داوری قابل ارائه خواهد بود. از سوی دیگر این موافقت نامه، کلیه ابعاد خرید و فروش منزل مسکونی را مورد بررسی قرار می‌دهد و موارد احتمالی را نیز می‌سنجد. این امر سبب می‌شود که رابطه فی ما بین خریدار و فروشنده قاعده مند شود.

چرا نمونه قولنامه منزل مسکونی ، از عقود تملیکی به حساب می‌آید؟

این موافقت نامه، یکی از انواع عقود تملیکی است. به این صورت که با انعقاد آن، مالکیت منزل مسکونی، از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. در واقع، هدف اصلی از انعقاد این موافقت نامه، انتقال و کسب مالکیت است. به این بیان که فروشنده قصد دارد مالکیت منزل متعلق به خود را منتقل کند و در مقابل خریدار می‌خواهد که مالکیت آن را به دست بیاورد. به همین ترتیب با انعقاد این موافقت نامه، خریدار در ازای کسب مالکیت مورد معامله، مبلغ مورد توافقی را به فروشنده پرداخت می‌کند. در این راستا نیز می‌توان اشاره داشت که علاوه بر ماهیت تملیکی قولنامه خام منزل مسکونی ، این موافقت نامه ماهیتی معوض نیز دارد.

آیا می‌توان این موافقت نامه را به عنوان یک بیع نامه در نظر گرفت؟

بله. همان طور که در خصوص هدف اصلی از انعقاد نمونه قولنامه منزل مسکونی بیان کردیم، موافقت نامه حاضر به عنوان یک بیع نامه قابل بررسی است. نظام حقوق مدنی، برای انواع قرارداد بیع ، قواعد خاصی را مورد نظر قرار می‌دهد. این قواعد، تحت ماده ۳۳۸ الی ۴۶۵ قانون مدنی بیان شده‌اند. قواعد مزبور، احکامی را در خصوص شرایط صحت و تنظیم این موافقت نامه بیان می‌کنند. در این راستا شما باید کلیه این قواعد را در زمان تنظیم قولنامه مد نظر قرار دهید. در غیر این صورت موافقت نامه شما با مشکل روبرو می‌شود.

ضرورت پیروی از موارد مزبور، به دلیل ماهیت معین این قولنامه است. زمانی که یک موافقت نامه ماهیتی معین دارد، آن موافقت نامه باید از چهارچوب منحصر به فرد خود پیروی کند. زیرا در قانون برای موافقت نامه مورد نظر، عنوان و احکام خاصی در نظر گرفته شده است. بر خلاف موافقت نامه‌های معین که از هیچ عنوان و چهارچوب مخصوص در نظام حقوقی حاکم بر عقود برخوردار نیستند.

تحت مواد ۳۳۸ الی ۴۶۵ قانون مدنی، با دو دسته از قواعد روبرو می‌شوید:

دسته اول از این قواعد، قواعد امری هستند. این قواعد به منظور قاعده مند کردن نظم و منافع عمومی یک ملت مورد قانونگذاری قرار گرفته‌اند. به همین خاطر آن‌ها از درجه بالایی از اهمیت برخوردار هستند. بنابراین اگر شما علیه قواعد امری در قولنامه خام منزل مسکونی ، تدابیری را مورد توافق قرار دهید، قانونگذار آن را نخواهد پذیرفت. در نتیجه، موافقت نامه شما باطل خواهد شد. دسته دوم از قواعد، قواعد تکمیلی است. این قواعد سبب می‌شوند که قواعد امری کامل شوند. به همین دلیل این امکان برای خریدار فروشنده یافت می‌شوند که بر اساس توافق،‌ تدابیری را خلاف این قواعد در موافقت نامه حاضر در نظر بگیرند.

در چه مواردی، خریدار و فروشنده برای نوشتن قولنامه منزل مسکونی ، به عنوان اشخاص صالح در نظر گرفته می‌شوند؟

خریدار و فروشنده زمانی صلاحیت انعقاد این موافقت نامه را دارند که دارای اهلیت باشند. منظور از اهلیت، همان صلاحیت‌هایی است که در قانون برای اعمال حقوقی اشخاص مقرر می‌شود. در این زمینه، اهلیت به دو دسته قابل تقسیم است.

اهلیت تَمَتُّع و اهلیت اِستیفا. اهلیت تَمَتُّع، به معنای صلاحیت برخورداری اشخاص از حقوق است. شما از زمان تولد تا مرگ، از این صلاحیت برخوردار هستید. از طرف دیگر اهلیت اِستیفا، صلاحیت اشخاص در زمینه استفاده از حقوقشان است. صلاحیت اخیر، با سه شرط عقل، بلوغ و رشد تحقق پیدا می‌کند. در خصوص انعقاد نمونه فرم قولنامه فروش منزل مسکونی ، خریدار و فروشنده باید از دو صلاحیت فوق بهره مند باشند. در غیر این صورت، موافقت نامه‌ آن‌ها از اعتبار لازم برخوردار نخواهد شد.

این موافقت نامه چه زمانی شکل می‌گیرد؟

نمونه فرم قولنامه منزل مسکونی ، یک موافقت نامه رضایی است. به این بیان که به محض تحقق رضایت خریدار و فروشنده برای انجام معامله منزل مسکونی، موافقت نامه مزبور میان ‌آن‌ها منعقد می‌شود. در نتیجه انعقاد این قولنامه نیازمند تشریفات نیست و کلیه تعهدات و آثار موافقت نامه، از زمان تحقق رضایت بر طرفین بار خواهد شد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که برای صحت این موافقت نامه، رضایت خریدار و فروشنده نیز ضروری است. بنابراین هر عاملی که سبب خدشه دار شدن اراده طرفین شود، این موافقت نامه را از لحاظ اعتبار متزلزل خواهد کرد. برای مثال، اکراه یا اجبار طرفین در انعقاد موافقت نامه حاضر، آثاری را در اعتبار موافقت نامه به همراه خواهد داشت.

علاوه بر آن باید اشاره داشت که رضایت طرفین، در قالب ایجاب و قبول مطرح می‌شود. ایجاب، پیشنهاد و اعلام رضایت فروشنده برای فروش منزل مسکونی است. در مقابل، قبول، پاسخ مثبت یا همان ابراز اراده خریدار برای انجام چنین معامله‌ایی خواهد بود. در ایجاب و قبول، خریدار و فروشنده باید الفاظی را مطرح کنند که به صورت صریح در معنای خرید و فروش باشد.

چه مواردی را باید برای بیان موضوع نمونه فرم قولنامه منزل مسکونی مورد توجه قرار داد؟

موضوع این موافقت نامه، خرید و فروش منزل مسکونی است. در این زمینه، شما باید مواردی را در متن این قولنامه وارد کنید که به تبیین اوصاف حاکم بر مورد معامله کمک کند. البته منظور از اوصاف، اوصاف مهم و قابل توجه منزل مسکونی است. در این خصوص، شما می‌توانید مشخصات ثبتی، تعداد اتاق خواب، متراژ و امکانات مورد معامله را در متن موافقت نامه قید کنید. بیان کلی یا مبهم این اوصاف باعث می‌شود که اعتبار نمونه فرم قولنامه فروش منزل مسکونی از بین برود.

توصیه رکلا برای امضای این قولنامه

شاید تا به حال، درباره قولنامه مطالب متعددی را شنیده یا به هر طریق دیگر، نسبت به آن اطلاعاتی داشته باشید. اگرچه این اطلاعات می‌توانند شما را در امضای این سند یاری کنند اما ممکن است اطلاعات کاملا صحیحی نباشند یا اینکه ممکن است اطلاعات شما به صورت جامع تمام ابعاد حقوقی این سند را در بر نگیرد. به همین دلیل است که تاکید می‌شود حتما از مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. در این جلسات مشاوره، می‌توانید سوالات خود را از مشاوران حقوقی مجرب بپرسید یا اگر در خصوص قولنامه ابهامی دارید، درباره آن سوال کنید. کسب اطلاعات به این شیوه، با صرفه اقتصادی همراه است و همچنین در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود.

نکته دارای اهمیت دیگر این است که شما باید یک قولنامه جامع و کامل در اختیار داشته باشید که محتوای متن آن، تمام موارد لازم برای انجام این معامله را در بر بگیرد. برای در اختیار داشتن این قولنامه، می‌توانید مسئولیت تنظیم آن را به مشاوران حقوقی مجرب و وکلای حقوقی بسپارید. همچنین می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی تیم رکلا نیز بهره ببرید.

قرارداد فروش آپارتمان (نقدی)

معامله آپارتمان به عنوان یک ملک مسکونی را می‌توانید با امضای این قرارداد، مکتوب کنید.

نمونه قرارداد فروش آپارتمان
دانلود نمونه قرارداد فروش آپارتمان

نمونه قولنامه خانه (نقدی)

برای فروش انواع منزل مسکونی، می‌توانید از این قولنامه استفاده کنید. برای تهیه آن، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد خانه
دانلود نمونه قرارداد خانه
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات