قرارداد مدیر کنترل کیفیت کار و نکات حقوقی و قانونی مربوط به آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/31
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مدیر کنترل کیفیت

قرارداد مدیر کنترل کیفیت یک قرارداد کاربردی برای استخدام نیروی متخصص در سازمان‌ها و مجموعه‌های صنعتی و تولیدی است. کیفیت فعالیت هر سازمان اعم از تولید یا ارائه خدمات، از مهم‌ترین معیارها برای ارزیابی یک واحد تولیدی یا یک شرکت تجاری است. در حقیقت حفظ کیفیت محصولات و همچنین ارائه خدمات متناسب با خواسته‌های مشتریان، به صورت مستقیم با ادامه حیات مجموعه در ارتباط است. اعتبار و ارزش برند و نام تجاری شما با توجه به سطح کیفی محصولات تولید شده یا خدمات ارائه شده، سنجیده می‌شود.

نظارت و پیگیری این بخش به اندازه‌ای مهم است که به طور معمول در سازمان‌های مختلف، یک کارشناس متخصص به صورت مستقل، مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد. قرارداد مدیر کنترل کیفیت ، قرارداد مورد نیاز برای جذب و استخدام نیروی متخصص کنترل کیفیت است. به عبارت دیگر این قرارداد زمانی تنظیم می‌شود که شخص متخصصی برای بررسی و نظارت بر کیفیت تولید یا ارائه کالاها و خدمات، استخدام شود.

ویژگی‌های مدیر و وظایف او

مدیر کنترل کیفیت محصول به طور کلی کیفیت فعالیت‌های تولیدی و خدماتی مجموعه را بررسی می‌کند. این رده شغلی نیازمند روحیه مسئولیت‌پذیری بالا، دانش تخصصی، قدرت تحلیل و بررسی، آشنایی با استانداردهای کیفی و موارد مهم دیگری است. همچنین مدیر کنترل کیفی موظف است فعالیت‌هایی مانند بازرسی بخش تولید و خدمات، سنجش نهایی محصول، بررسی کلی و جزئی فرآیند انجام عملیات تولید و عرضه، تلاش در جهت افزایش سطح کیفی تولید در راستای اهداف سازمان و غیره را انجام دهد. متخصصان کنترل کیفیت، معمولا با استفاده از قرارداد استخدامی مدیر کنترل کیفیت کارگاهها و کارخانجات ، به این مجموعه‌ها اضافه می‌شوند.

شرایط استخدام مدیر کنترل کیفیت

شرایط استخدام مدیر، با ماهیت این شغل در ارتباط است. مدیریت کیفی یعنی پذیرش انجام تمام اموری که به نوعی با بخش کیفی محصولات یا خدمات واحد صنعتی مرتبط است. ویژگی‌های کیفی محصول و استانداردهای تعیین شده برای بررسی روند کار تولید، براساس اهداف و مقاصد سازمان و اساسنامه نظام کیفی سازمان تعیین می‌شوند. علاوه بر این، دانش تخصصی مدیر کیفی نیز در تایید نهایی کیفیت محصول موثر است.

شخص متخصصی که تمایل دارد به عنوان مدیر کنترل کیفیت در یک سازمان مشغول به کار شود، لازم است از یک رشته تحصیلی مرتبط با صنعت مورد نیاز سازمان، کالای در حال تولید یا خدمات در حال ارائه، اطلاع کافی داشته باشد. البته در مواردی با کسب تجربه از طریق سابقه کار در سمت‌های مرتبط یا گذراندن دوره‌های تایید شده، می‌توانیم صلاحیت مدیر کنترل کیفیت را برای این شغل تایید کنیم.

همچنین ممکن است هر سازمان یا مجموعه، شرایط خاصی برای پذیرش مدیر کنترل کیفیت داشته باشد. این شرایط به عنوان شروط فرعی بیان می‌شوند و البته در نهایت در جذب و استخدام شخص برای این سمت شغلی بسیار موثر هستند.

توجه داشته باشید که شرایط اختصاصی سازمان‌ها، در مصاحبه استخدامی ، به شخص متقاضی سمت مدیریت کیفیت اعلام می‌شود. در حقیقت طرفین قرارداد می‌توانند با بررسی شرایط کاری یکدیگر، فرصت شغلی و استخدامی به وجود آمده را بپذیرند یا آن را رد کنند.

اهمیت تخصص و مهارت شخص مدیر

با توجه به مطالبی که درباره شرایط استخدام مدیر کنترل کیفی بیان شد، تخصص شخص متقاضی، از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مهارت‌های لازم برای جذب و استخدام او است. زیرا مهارت‌ها و تخصص مدیر، به طور مستقیم با کیفیت کلی محصولات یا خدمات در ارتباط است. بعد از اطمینان از صلاحیت متقاضی، می‌توانید با استفاده از نمونه قرارداد مدیر کنترل کیفیت او را استخدام کنید. بعد از امضای قرارداد ، متقاضی از پرسنل شما محسوب شده و می‌تواند برای سازمان کار کند.

قرارداد استخدامی مدیر کنترل کیفیت

قراردادی که برای استخدام مدیریت کنترل کیفی تنظیم می‌شود، به واسطه رابطه کارگری و کارفرمایی که بین مدیر و شرکت وجود دارد، در قالب قرارداد کار یا قرارداد استخدام قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که در عنوان این قرارداد، از واژه استخدام استفاده می‌شود، مانند عنوان قرارداد استخدامی مدیر کنترل کیفیت یا قرارداد استخدامی مدیر کنترل کیفیت کارگاهها و کارخانجات که کلمه استخدام، در میان آن‌ها مشاهده می‌شود.

قرارداد کار ، سند معتبری است که براساس آن نیروی کار انسانی در یک سازمان یا یک مجموعه استخدام می‌شود. در نمونه قرارداد مدیر کنترل کیفی ، به صورت کامل، توضیحاتی درباره شرح وظایف این سمت شغلی بیان خواهد شد. علاوه بر این حدود اختیارات و مسئولیت‌ها توضیح داده می‌شود.

در نتیجه مطالبی که بیان کردیم، قرارداد مدیر کنترل کیفیت براساس قانون کار تنظیم می‌شود و در نتیجه طرفین ملزم هستند که بخش‌های مختلف آن را بر اساس ماده‌های تعیین شده در قانون کار بنویسند.

مفهوم کارگر و کارفرما در متن قانون کار

با اینکه عنوان شغلی مدیر کنترل کیفیت، به مدیریت اشاره می‌کند، اما قانون کار به طور کلی نیروی انسانی استخدام شده برای این سمت شغلی را کارگر می‌نامد. ماده 2 و 3 قانون کار به ترتیب کارگر و کارفرما را تعریف کرده است. مطابق ماده 2: «کارگر شخصی است که می‌پذیرد در ازای انجام کار مشخص و ساعت کاری تعیین شده، حقوق و مزایا دریافت کند.» همچنین بر اساس ماده 3 این قانون: «کارفرما شخص حقیقی یا شخص حقوقی است که نیروی انسانی را به خدمت می‌گیرد و می‌پذیرد که در ازای انجام امور تعیین شده توسط کارگر، به او حق السعی یا حق الزحمه بپردازد.»

همانطور که مشاهده می‌کنید، برداشت قانون گذار از واژه کارگر، آن برداشتی نیست که عرف جامعه از آن دارد. به عبارت دیگر واژه کارگر در اصطلاح علم حقوق، معنای گسترده‌تر از معنای عرفی را در نظر گرفته است و کلیه مستخدمین غیر دولتی را تحت شمول ماده 2 این قانون قرار داده است.

انواع فرم قرارداد کار مدیر کنترل کیفیت

به طور کلی قراردادهایی که با توجه به متن قانون کار تنظیم می‌شوند، انواع مختلفی دارند. این قراردادها به شرح زیر هستند:

  1. فرم قرارداد کار مدیر کنترل کیفیت موقت
  2. فرم قرارداد مدیر کنترل کیفیت دائمی
  3. فرم قرارداد مدیران کنترل کیفیت برای کار مشخص و تایید شده

طرفین قرارداد می‌توانند با توجه به شروطی که در نظر دارند و همچنین شرایط کاری سازمان یا مجموعه مورد نظر، هر کدام از انواع قرارداد را انتخاب کنند.

قوانین مرتبط با قرارداد مدیر کنترل کیفیت

همانطور که بیان کردیم، قراردادهایی که به واسطه آن‌ها نیروی انسانی به خدمت گرفته می‌شوند، با در نظر گرفتن متن قانون کار تنظیم خواهند شد. علاوه بر قانون کار، قانون تامین اجتماعی نیز به منظور حفظ کرامت انسانی و افزایش سطح رفاه اجتماعی تصویب شده است. این قوانین به رابطه کاری ایجاد شده، شرایط کار، محیط کار، میزان حق الزحمه، حقوق و مزایا، تعهدات، مسئولیت‌های طرفین و موارد مهم دیگری در خصوص رابطه کارگری و کارفرمایی اشاره کرده است.

براساس قانون کار، تمام قراردادهای استخدامی ملزم هستند که از مصوبات این قانون پیروی کنند. هرگونه توافق یا پیمانی مغایر با قانون کار، تخلف محسوب می‌شود و متخلفین توسط اداره کار و تامین اجتماعی جریمه خواهند شد. در حقیقت قانون کار صراحتا اعلام می‌کند که تمام روابط کارگری و کارفرمایی، باید مطابق با قانون ایجاد شوند.

البته تاکید قانون کار به رعایت قانون به این معنی نیست که نتوانید در هیچ زمینه‌ای با یکدیگر توافق کنید. به غیر از مساله میزان حقوق پایه که توسط اداره کار اعلام می‌شود، بیمه تامین اجتماعی و سقف ساعت کاری در روز، در سایر موارد می‌توانید با توافق یکدیگر روند کاری خود را برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال ممکن است شرایط یک کسب و کار به نوعی باشد که شیفت‌های کاری، به صورت متغیر طراحی شوند یا اینکه شیفت‌های کاری در سه نوبت صبح، ظهر و شب در گردش باشند.

برای آزادی بیشتر قرارداد ننویسیم!

گاهی اوقات کارفرما با این تصور که بدون قرارداد مسئولیتی به عهده او نیست، از تنظیم قرارداد طفره می‌رود یا اینکه بدون تنظیم قرارداد شروع به همکاری می‌کند. لازم به ذکر است که این کار نه تنها از شما سلب مسئولیت نمی‌کند، بلکه موجب مسئولیت بیشتر شما و خسارت بیشتری می‌شود. رابطه کارگری و کارفرمایی بدون قرارداد، به منزله قرارداد کار دائم است و به همین ترتیب تبعات بیشتری برای کارفرمای متخلف به دنبال دارد.

مرجع حل اختلاف قرارداد مدیر کنترل کیفیت

چه مدیر کنترل کیفیت باشید چه کارفرمایی که برای سازمان خود مدیر کنترل کیفیت استخدام کرده است، این احتمال وجود دارد که در روابط کاری خود، با اختلافاتی مواجه شوید یا ممکن است طرف مقابل قرارداد شما تخلفی انجام دهد که نیاز به پیگیری و رسیدگی داشته باشد. برای رسیدگی به اختلافات و مشکلات احتمالی میان طرفین یک قرارداد، باید به مرجع حل اختلاف مراجعه کنید. مرجع حل اختلاف قراردادهای کار، اداره کار است. بنابراین، برای پیگیری شکایت و رسیدگی به دادخواستتان باید به اداره کار بروید و با ارائه گزارش درباره تخلفی که به وجود آمده است، شکایت خود را مطرح کنید.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد مدیر کنترل کیفیت خود را به ما بسپارید. برای تنظیم قرارداد ، بر روی لینک تعیین شده بزنید.

مشاوره حقوقی تلفنی نیز برای پاسخگویی به هر گونه سوالات حقوقی مربوط به تنظیم قرارداد و نکات قانونی مرتبط با آن، برای شما در نظر گرفته شده است که می‌توانید با انتخاب لینک مربوطه، از این خدمات نیز استفاده کنید.

قرارداد مدیر کنترل کیفیت کار

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مدیر کنترل کیفیت
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات