قرارداد پروژه ای و بررسی فرم قرارداد کار پروژه ای از نظر قانونی!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/07
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پروژه ای

بخش گسترده‌ای از قراردادها با هدف پیاده سازی پروژه‌های پیمانی تنظیم می‌شوند. پروژه در لغت به معنای طرح و نقشه است. این واژه، مجموعه‌ای از اهداف را در بر می‌گیرد که به وسیله عمل کردن به فعالیت‌ها و عملیات‌های متفاوت، محقق می‌شوند. همانطور که در معنای لغوی نیز اشاره شده است، پروژه طرح و نقشه‌ای برای اقدام به کار است. به بیان ساده‌تر، موضوع کاری مورد نظر شما، با تمام ابعاد، در قالب یک طرح کلی یا پروژه تنظیم می‌شود و برای پیگیری و عملیاتی شدن، به اشخاصی سپرده می‌شود. قرارداد پروژه ای ، قراردادی است که در رابطه با این مناسبات کاری صحبت می‌کند.

با توجه به ماهیت قرارداد و نحوه عملکرد آن، قرارداد پروژه ای می‌تواند از انواع قرارداد پیمانکاری و در مواقعی یک قرارداد کار باشد. بسیاری نیز معتقد هستند که نمونه قرارداد کارهای پروژه ای ، در دسته قرارداد دورکاری قرار می‌گیرد. هر یک از این تقسیم بندی‌ها به نوعی صحیح هستند و دلیلی برای نفی این تقسیم بندی یا مخالفت با آن وجود ندارد. البته معمولا این قرارداد، به صورت پیمانی تنظیم می‌شود.

قرارداد پروژه ای

اگر به تازگی وارد بازار کسب و کار شده‌اید یا حتی اگر به صورت جدی در یک حیطه خاص مشغول به کار باشید، احتمالا به تناسب کسب و کار خودتان، از نکاتی درباره پذیرش پروژه کاری مطلع هستید. البته شرایط کاری شما نیز باید متناسب با شرایط قرارداد باشد تا بتوانید به این شیوه نیز فعالیت کنید. به هر حال به احتمال زیاد، مطالبی درباره قرارداد پروژه‌ای شنیده‌اید یا اینکه ممکن است سوالاتی در خصوص ماهیت این قرارداد داشته باشید.

توجه داشته باشید که ضروری است قبل از شروع هر کاری، به درستی بدانید که قرارداد پروژه ای چیست ؟! آگاهی درباره ماهیت این قرارداد و آشنایی با نحوه عملیاتی کردن آن، به شما کمک می‌کند که نمونه قرارداد کار پروژه ای خود را به شکلی صحیح و معتبر تنظیم کنید و برای واگذاری پروژه به اشخاص متخصص، اطمینان کافی داشته باشید. فرم قرارداد پروژه ای ، قراردادی کاربردی است که برای شروع رابطه پیمانکاری میان طرفین مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرارداد پروژه ای شامل بندهای مختلفی است که در آن، روند عملیاتی شدن طرح یا پروژه مورد نظر شرح داده می‌شود. اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد ، موضوع قرارداد، محل کار، بازه زمانی به پایان رساندن موضوع قرارداد، میزان حق الزحمه، شرایط خاص قرارداد، شرط فسخ، خسارت‌های ناشی از عدم پایبندی به تعهدات، خسارات ناشی از دیرکرد در اتمام پروژه و غیره از جمله محتویات مهم متن قرارداد پروژه ای است.

کاربرد نمونه قرارداد واگذاری پروژه

نمونه فرم قرارداد کار پروژه ای ، برای پیاده سازی بسیاری از پروژه‌های عملیاتی، فنی و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید در میان دانشجویان بسیار درباره پیاده سازی پروژه‌های دانشگاهی شنیده باشید. شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ پروژه‌هایی را می‌پذیرند و در بسیاری از موارد، تنها راه درآمدزایی این شرکت‌ها و مجموعه‌ها، پذیرش پروژه‌ها و نظارت بر روند عملیاتی شدن آن است.

ممکن است شما شخصی باشید که به عنوان پیمانکار، نمونه قرارداد های پروژه ای را امضا می‌کنید و متعهد می‌شوید که در زمان تعیین شده، موضوع پروژه را نهایی کنید. علاوه بر پروژه‌های دانشگاهی، بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها در صورت نیاز می‌توانند پروژه‌هایی را به اشخاص بیرون از سازمان بسپارند. در مقابل اشخاصی نیز به صورت دورکاری می‌پذیرند که پروژه مورد نظر را عملیاتی کنند.

ممکن است شما به عنوان نیروی کار، قرارداد خود را با یک پیمانکار تنظیم کنید یا اینکه کسب و کار شما به نوعی باشد که خودتان به صورت مستقیم با مشتریان در ارتباط باشید و بتوانید پروژه‌های سفارشی آن‌ها را بپذیرید. علاوه بر تمام این موارد، می‌توانید قرارداد مورد نظر خود را به صورت نمونه ي قرارداد كار پروژه اي سفارش دهید.

تنظیم قرارداد پروژه ای به صورت قرارداد کار

یکی از انواع قرارداد پروژه ها ، فرمتی از قرارداد است که به صورت قرارداد کار تنظیم می‌شود. فرمت قرارداد پروژه ای به صورت قرارداد کار، بر اساس قانون کار ایران و در نتیجه با موضوعی معین تنظیم می‌شود. در این نوع از قرارداد پروژه ایی ، پروژه مشخصی به شخص یا اشخاصی سپرده می‌شود. همچنین موضوع پروژه مشخص است.

به همین دلیل قرارداد کار معین ، بهترین قرارداد برای این رابطه است. ویژگی‌های خاص این قرارداد مثل محدودیت 8 ساعت کار در طول روز و دریافت حقوق ثابت، از جمله عواملی هستند که این قرارداد را در دسته قراردادهای مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی قرار می‌دهند. علاوه بر این فرم قرارداد پروژه ای ، کارفرما را ملزم به پرداخت بیمه کارگر می‌کند و سایر حقوق و تمام مزایای قانون کار نیز باید برای کارگر در نظر گرفته شود.

شرایطی را در نظر بگیرید که برای عملیاتی کردن پروژه خاص و برای مدت موقت، قرارداد کار موقت تنظیم می‌کنید. ممکن است شخصی قصد داشته باشد که پروژه بزرگی را به عمل رساند و برای این منظور، به صورت موقت، اشخاصی را به خدمت گیرد. برای تنظیم قرارداد با این شخص، لازم است که از نمونه قرارداد کار پروژه ای استفاده شود.

در حقیقت نمونه قرارداد کارهای پروژه ای ، موقعیت مناسبی را برای واگذاری پروژه‌ها در قالب قرارداد دورکاری یا قرارداد برون سپاری به وجود می‌آورد. همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره کردیم، این قراردادها هم به صورت نمونه قرارداد پیمانکاری پروژه و هم به صورت قرارداد کار تنظیم می‌شوند.

اهمیت مذاکره و توافق در پروژه

قبل از قطعی شدن رابطه کاری میان طرفین و در نتیجه تنظیم قرارداد و امضای آن، طرفین باید با یکدیگر مذاکره کنند. مذاکرات ابتدایی طرفین، منجر به شکل گیری توافق و تفاهم میان آن‌ها می‌شود. تفاهم نامه پروژه حاوی توافقات طرفین به صورت مکتوب است. هر آنچه در مذاکرات ابتدایی میان آن‌ها بیان شده است، در متن تفاهم نامه پروژه نوشته می‌شود.

مطالب درج شده در تفاهم نامه، بخش گسترده‌ای از محتوای قرارداد را تشکیل می‌دهد. طرفین ملزم هستند که براساس توافقات و نظرات یکدیگر، شرایط و مواد قرارداد را بنویسند. به همین دلیل است که پیش از تنظیم هر قرارداد، پیشنهاد می‌شود که طرفین مذاکره کنند و درباره مواد تعهد پیمانی، به توافق برسند.

شرط عدم افشا اطلاعات در نمونه فرم قرارداد کار پروژه ای

شرط عدم افشای اطلاعات از شروط مهمی است که باید در متن نمونه قرارداد واگذاری پروژه به آن اشاره شود. این شرط به انداره‌ای دارای اهمیت است که در مواردی در قالب یک قرارداد جداگانه میان کارفرما و پیمانکار تنظیم می‌شود. در پروژه‌های پیمانی که به صورت دورکاری یا برون سپاری انجام خواهند شد، بخش زیادی از اطلاعات مهم و حیاتی شرکت یا سازمان در اختیار طرف انجام دهنده پروژه قرار می‌گیرد.

به منظور حفاظت از اطلاعات و اطمینان از عدم افشای اطلاعات مهم سازمان، لازم است که شرط محرمانگی اطلاعات در قرارداد اعمال شود. با قبول این شرط، پیمانکار باید متعهد باشد که اطلاعات کارفرما را محفوظ نگه می‌دارد و تعهد دهد که با استفاده از آن اطلاعات، به سازمان مربوطه آسیب یا خسارت وارد نخواهد کرد.

پیشنهاد ما: وکیل و مشاوره حقوقی تلفنی

شما می‌توانید تنظیم قرارداد پروژه ای خود را به ما بسپارید. برای تنظیم قرارداد ، بر روی لینک مربوط به آن بزنید. شما به عنوان یکی از طرفین قرارداد پروژه ای می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا بهره مند شوید. برای استفاده از این خدمات و در نتیجه رسیدن به پاسخ سوالات قراردادی خود، می‌توانید بر روی لینک تعیین شده بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

برای توافق در خصوص اجرای موضوع پروژه‌هایی که به یک گروه سپرده می‌شوند، معمولا از انواع قرارداد پیمانکاری استفاده می‌کنند. برای تهیه فرم خام قرارداد پیمانکاری عمومی، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری

قرارداد پیمانکاری تک نفره

با امضای این قرارداد، انجام موضوع پروژه مورد نظر خود را به یک شخص حقیقی بسپارید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات