قرارداد با اداره پست برای فروشگاه اینترنتی و همه شرایط قانونی آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پست با فروشگاه اینترنتی

قرارداد پست با فروشگاه اینترنتی ، نقطه عطفی برای ارائه محصولات اینترنتی متنوع به سراسر کشور است. با رشد سایت‌ها و صفحه‌های مختلفی که در فضای اینترنت اقدام به فروش کالا می‌کنند، شکل خرید و فروش از حالت سنتی خارج شده است. با یک جستجوی ساده، بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی را خواهید دید که با خلاقیت بسیار، محصولات خود را معرفی می‌کنند. شیوه سنتی خرید کالا، شما را به فروشگاه‌های نزدیک محل اقامت یا شهر محل سکونتتان محدود میکرد اما برای استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی هیچ محدودیت مکانی وجود ندارد. شما به راحتی می‌توانید به کالایی مورد نظرتان، دست پیدا کنید. حتی اگر آن کالا در شهر یا منطقه‌ای بسیار دورتر از شما باشد.

استفاده از خدمات فروشگاه‌های اینترنتی، بسیار کاربردی است. قبل از توسعه این نوع از فروشگاه‌ها، یکی از دغدغه ‌های بزرگ خریداران و صاحبان کالا، این بود که کالای خریدار به موقع و سالم به او برسد. هرچند از مدت ها پیش امکان ارسال کالا از شهری به شهر دیگر یا منطقه‌ای به منطقه دیگر مهیا بود، اما استفاده از این روش برای ارسال شمار زیادی از کالا‌های سفارشی، دارای ابهام بود. شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران که به اختصار پست یا اداره پست نامیده می‌شود، شرایطی را برای ارائه خدمات بهتر و با کیفیت ‌تر به فروشندگان و خریداران در نظر گرفته است. باید اشاره کنیم که استفاده از خدمات پستی، موجب رونق بیشتر شرکت پست نیز شده است.

قرارداد با پست برای فروش اینترنتی

امضا قرارداد با شرکت پست برای فروشگاه اینترنتی ، در مواقعی تنها راه مطمئن و معتبر برای ارسال کالای فروخته شده است. سایت‌های فروش کالا، صفحه‌های اینستاگرام و تلگرام و به طور کلی هر صفحه‌ای که در فضای مجازی، کالایی را برای فروش ارائه می‌کند، برای آنکه بتواند اجناس فروخته شده را به خریداران برساند، نیازمند همکاری با اداره پست است. به واسطه امضا یک قرارداد ، اداره پست موظف می‌شود که مرسولات فروشگاه‌ اینترنتی را به مقصد معین، ارسال کند. نکته مهم در عقد قرارداد با اداره پست برای ارسال مرسولات مشتری، مساله نحوه پرداخت مبلغ کالا است. براساس نحوه پرداخت مبلغ کالا، می‌توانیم قرارداد با اداره پست برای فروشگاه اینترنتی را به دو صورت تنظیم ‌کنیم:

قرارداد با اداره پست به صورت دریافت مبلغ در محل

یکی از عواملی که قرارداد پست با فروشگاه اینترنتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نحوه پرداخت هزینه کالا و هزینه پست است. به غیر از سایت‌‌های محدودی که هزینه ارسال را خودشان پرداخت می‌کنند، در اکثر مواقع هزینه ارسال کالا توسط خریدار پرداخت می‌شود. نحوه پرداخت هزینه ارسال و مبلغ کالا، به صورت مستقیم روی نحوه قرارداد با پست برای فروشگاه اینترنتی و تنظیم آن، تاثیر خواهد داشت. از نگرانی‌های مهم مردم درباره خرید اینترنتی، مساله کلاهبرداری اینترنتی است. بسیاری از مردم نمی‌توانند به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد کنند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند مبلغ کالا و هزینه پست را در زمان تحویل کالا پرداخت کنند.

در قرارداد پست با فروشگاه اینترنتی به صورت دریافت مبلغ در محل، مامور پست موظف می‌شود که در زمان تحویل کالا، مبلغ کالا را از خریدار تحویل بگیرد. علاوه بر این، خریدار موظف خواهد بود که هزینه ارسال را نیز در همان زمان پرداخت کند. این شیوه از فروش کالای اینترنتی، موجب آسودگی خاطر خریداران می‌شود. اما به دلیل ایراداتی که دارد، فروشگاه‌های اینترنتی ترجیح می‌دهند که کالا را فقط در صورت پرداخت شدن مبلغ آن، برای خریدار ارسال کنند.

نحوه پرداخت مبلغ کالا به صاحبان فروشگاه اینترنتی

در قرارداد پست با فروشگاه اینترنتی ، در صورتی که تحویل مبلغ کالا و هزینه پست در محل انجام شود، تمام مبالغ واریزی خریدار به حساب پست واریز می‌شود. در متن قرارداد باید به این مساله اشاره شود که اداره پست به چه طریقی مبلغ دریافتی در ازای کالا را به فروشگاه پرداخت خواهد کرد.

معمولا اداره پست هزینه قرارداد فروش کالا را به صورت هفتگی، یا دو بار در هفته، به حساب فروشگاه اینترنتی پرداخت خواهد کرد.

قرارداد با پست به صورت پرداخت آنلاین

علاوه بر امکان پرداخت در محل، می‌توانید با استفاده از امکان پرداخت آنلاین، هزینه پست را پرداخت کنید. در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی، مبلغ کالا و هزینه پست آن، در زمان ثبت خرید از خریدار اخذ می‌شود. یعنی ثبت خرید زمانی انجام می‌شود که خریدار مبالغ مورد نظر را واریز کرده باشد. این گروه از فروشگاه‌های اینترنتی معمولا شناخته شده هستند و توانسته‌اند اعتماد مخاطبان خود را جلب کنند. به همین دلیل خریداران به آن‌ها اعتماد کرده و سفارش خود را با واریز مبلغ ثبت می‌کنند. به همین ترتیب سایت فروشگاه یا پیچ فروش کالا، موظف است هزینه مرسوله پستی را پرداخت کند.

نحوه تنظیم قرارداد پست با فروشگاه اینترنتی

اداره پست درباره نحوه قرارداد با پست برای فروشگاه اینترنتی، دستورالعمل مشخصی ارائه داده است. در سایت رسمی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، درباره قرارداد با پست جهت فروش اینترنتی فروشگاه‌ها، توضیحات کاملی وجود دارد. براساس دستورالعمل اداره پست، هر فروشگاه یا سایت فروش، برای تنظیم قرارداد باید مراحلی را بگذراند. در ادامه مطلب مراحل ثبت درخواست برای قرارداد پست با فروشگاه اینترنتی را شرح می ‌دهیم:

مراحل ثبت درخواست

  1. فروشنده، صاحب صفحه یا سایت فروشگاه، می‌تواند به صورت یک شخص حقیقی یا به صورت یک شخص حقوقی ، درخواست خود را در سامانه پست ثبت کند. فروشنده متقاضی برای ثبت درخواست، باید به سایت Pardakht.com وارد شود و به عنوان فروشنده ثبت نام کند.
  2. بعد از ثبت درخواست، پشتیبان سایت با فروشنده تماس خواهد گرفت و برای تنظیم قرارداد، زمانی را تعیین خواهد کرد.
  3. فروشندگان یا صابحان فروشگاه اینترنتی، در زمان تعیین شده برای عقد قرارداد به اداره پست مراجعه می‌کنند. بعد از امضای قرارداد، فروشنده می‌تواند گزینه «سبد خرید سیستم پرداخت» را در سایت خود قرار دهد.

مراحل ارائه خدمات شرکت پست

با تنظیم قرارداد پست با فروشگاه اینترنتی ، شرکت پست موظف خواهد بود که به فروشگاه‌های مجازی و خریداران آن‌ها خدمات ارائه دهد. در ادامه شرح کاملی از نحوه انجام این خدمات را توضیح خواهیم داد:

  1. با اضافه شدن سبد خرید سیستم پرداخت، یک بخش کنترلی در اختیار مدیریت صفحه یا مدیریت فروشگاه اینترنتی قرار می‌گیرد. زمانی که خریداران درخواست خرید خود را ثبت می‌کنند، سفارش خریدار در بخش کنترلی به حالت معلق دریافت می‌شود.
  2. مدیریت سایت بعد از مشاهده درخواست، می‌تواند آن را از حالت تعلیق خارج کند و تایید کند. با تایید مدیریت، سفارش آماده ارسال می‌شود. روزانه تعداد زیادی سفارش خرید توسط مدیریت تایید می‌شود و در صف ارسال قرار می‌گیرد.
  3. بعد از تایید سفارش‌ها توسط مدیریت سایت، کارمند پست برای تحویل سفارش خریداران به محل فروشگاه مراجعه می‌کند و کالاها را تحویل می‌گیرد.
  4. کالایی که تحویل پست داده می‌شود براساس آدرس تعیین شده، به هر جای کشور ارسال خواهد شد.
  5. درباره نحوه دریافت هزینه پست نیز، طرفین براساس توافق نوشته شده در قرارداد، عمل می‌کنند.

تعهدات طرفین در قرارداد پست با فروشگاه اینترنتی

بدون شک عقد یک قرارداد، برای طرفین آن مسئولیت‌هایی را به همراه خواهد داشت. از جمله مهمترین تعهداتی که به‌عهده هر یک از دو طرف قرارداد، قرار می‌گیرد، انجام صحیح همان تعهد متقابل قراردادی است. پرداخت به موقع تعهدات مالی قرارداد، محافظت و نگهداری از کالا، ارسال به موقع کالا و جذب رضایت مشتریان، از جمله تعهداتی هستند که می‌توانیم برای این قرارداد در نظر بگیریم. تعهدات مالی از مهمترین نکاتی هستند که در متن این قرارداد نیز درباره آن‌ها توضیح داده می‌شود. به این صورت که در متن قرارداد باید به صراحت درباره نحوه پرداخت هزینه پست توضیح داده شود. از طرف دیگر اگر فروشگاه این امکان را برای مشتریان خود مهیا کرده است که هزینه کالا را در زمان تحویل آن (درب منزل) پرداخت کنند، شرکت پست باید مشخص کند که به چه طریقی مبلغ دریافتی از مشتری را به فروشگاه پرداخت خواهد کرد.

ضمانت در قرارداد پست با فروشگاه اینترنتی

طرفین قرارداد می‌توانند از جهت حسن انجام کار، از یکدیگر ضمانت دریافت کنند. ضمانت می‌تواند به صورت اوراق بهاداری مانند چک یا سفته باشد. در متن قرارداد باید به اوراقی که بابت ضمانت تعیین شده‌اند، اشاره شود. علاوه بر این به صراحت توضیح داده شود که اوراق بهادار، به عنوان ضمانت حسن انجام کار در نزد طرفین امانت است.

توصیه می‌کنیم

توصیه می‌کنیم برای اجرای موضوع این قرارداد، حتما یک قرارداد مکتوب داشته باشید. مناسب است که قرارداد شما به صورت اختصاصی و با توجه به شرایط خاص شما تنظیم شود. با ثبت درخواست در بخش تنظیم قرارداد ، می‌توانید مسئولیت نگارش و تنظیم قرارداد مورد نظرتان را به تیم رکلا بسپارید. علاوه براین، استفاده از سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، به شما کمک می‌کند که بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن، با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب ارتباط بگیرید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات