اجاره نامه باغ انار ؛ بیان نکات اصولی و شرایط تنظیم رسمی قرارداد اجاره باغ انار

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/06/16
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره باغ انار

انار یکی از مرغوب‌ترین محصولاتی است که در کشورهای معدودی مانند ایران، پاکستان، افغانستان، عراق و ترکیه کشت می‌شود. این محصول خوش طعم در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. به گونه‌ای که طبق آمار ارائه شده، انار جزء ده محصول باغی برتر دنیا است. ایران بزرگ‌ترین کشور تولید کننده انار محسوب می‌شود. شرایط اقلیمی و آب و هوای ایران برای تولید انار بسیار مناسب است زیرا انار، بیشتر در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و آب و هوای سرد باعث سرما زدگی و از بین رفتن آن می‌شود. به همین دلیل اغلب باغ‌های انار کشور در حاشیه مناطق و شهرهای کویری واقع شده‌اند. نمونه قرارداد اجاره باغ انار به منظور اجاره کردن این باغ تنظیم می‌شود.

انارهای شیراز، ساوه، تفت، قم، یزد، خراسان و کاشان از شهرت جهانی برخوردار هستند. استان‌های یزد و فارس عمده‌ترین مراکز تولید انار در ایران محسوب می‌شوند. کشور ایران از زمان‌های گذشته، جزء پنج کشور اصلی تولید کننده و صادر کننده انار به حساب می‌آمده است. کشت و برداشت انار جزء کسب و کارهای پر رونق محسوب می‌شود. به واسطه تمام این دلایل، اجاره کردن باغ‌های انار راهکاری مناسب برای ورود به بازار تولید، عرضه و صادرات انار خواهد بود که طرفداران زیادی نیز دارد. در این مطلب می‌خواهیم مسائل قانونی و حقوقی قراردادهای اجاره باغ انار را بررسی کنیم. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد اجاره باغ میوه است.

علاوه براین قرارداد، که به مساله اجاره کردن باغ اشاره می‌کند، پیش‌تر مقالاتی مانند قرارداد فروش باغ و قرارداد شراکت باغ را نیز منتشر کرده‌ایم که مطالعه آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نکات و اصول قانونی مربوط به نمونه قرارداد اجاره باغ انار

یک فصل از قانون مدنی به قرارداد اجاره و شرایط تنظیم و امضای آن اختصاص داده شده است.

نمونه قرارداد اجاره باغ انار باید مطابق با قانون مدنی تنظیم و امضا شود. مطابق با ماده 466 این قانون، قرارداد مربوطه به واسطه توافق میان اجاره دهنده و اجاره کننده باغ انار تحقق پیدا می‌کند. در اصطلاح قانون مدنی به اجاره دهنده باغ انار، موجر و به اجاره کننده آن مستاجر گفته می‌شود.

بعد از تنظیم این قرارداد، مالکیت باغ انار، منافع و متعلقات آن، به صورت موقت و برای یک بازه زمانی معین به مستاجر منتقل می‌شود.

شرایط این قرارداد و چگونگی انجام آن به توافق میان موجر و مستاجر بستگی دارد اما موجر و مستاجر باغ‌، باید نمونه قرارداد اجاره باغ انار را مطابق با شرایط آمره اجاره تنظیم کنند. شرایط آمره قرارداد اجاره در قانون مدنی ذکر شده و لازم الاجرا است. رعایت نکردن قوانین آمره باعث باطل و بی‌اثر شدن اجاره نامه می‌شود. موجر و مستاجر باغ انار می‌توانند برخلاف قوانین تکمیلی با یکدیگر توافق کنند. قوانین تکمیلی در صورتی لازم الاجرا می‌شوند که موجر و مستاجر باغ انار برخلاف آن‌ها با یکدیگر توافق نکرده باشند.

آیا تنظیم رسمی اجاره نامه باغ انار الزامی است؟

این قرارداد به وسیله توافق میان موجر و مستاجر تحقق پیدا می‌کند. موجر و مستاجر باغ انار زمانی می‌توانند با یکدیگر به توافق برسند که رضایت و اراده خودشان را اعلام کرده باشند. به اعلام اراده از سوی موجر، ایجاب و به اعلام اراده از سوی مستاجر، قبول گفته می‌شود. ایجاب و قبول موجر و مستاجر باغ انار می‌تواند به صورت کتبی یا شفاهی اعلام شود اما در قانون روابط موجر و مستاجر (مصوب 1376) تنظیم قرارداد مکتوب اجاره الزامی دانسته شده است.

در اصطلاح به قرارداد مکتوب، اجاره نامه گفته می‌شود. اجاره نامه باغ انار ممکن است که به صورت عادی یا رسمی تنظیم شود:

در حالت عادی، باغ انار توسط موجر و مستاجر تنظیم و امضا می‌شود. نوع رسمی آن نیز در دفاتر اسناد رسمی تنظیم خواهد شد و به امضای مامور رسمی نیز می‌رسد.

از نظر قانونی، اجاره نامه عادی باغ انار از سندیت و اعتبار قانونی لازم برخوردار است. مطابق با ماده 2 قانون روابط میان موجر و مستاجر، اجاره نامه عادی باغ انار باید در دو نسخه تهیه شود، علاوه براین، این قرارداد هنگامی از سندیت و اعتبار قانونی لازم برخوردار می‌شود که توسط دو نفر شاهد گواهی شده باشد. این دو نفر شاهد باید مورد اعتماد موجر و مستاجر باغ انار باشند.

ویژگی‌های اختصاصی مورد اجاره در قرارداد اجاره باغ انار

پس از امضای اجاره نامه، مالکیت منافع باغ انار به مستاجر منتقل می‌شود و او حق استفاده از باغ انار را پیدا می‌کند. قانون مدنی در رابطه با مورد اجاره شرایطی را مطرح کرده است که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  1. باغ انار باید معلوم و معین باشد. موجر و مستاجر در زمان امضای اجاره نامه باید نسبت به موقعیت مکانی و مساحت باغ اطلاع داشته باشند. مجهول و نامعین بودن این اطلاعات باعث باطل شدن قرارداد اجاره می‌شود.
  2. باغ انار باید از لحاظ موقعیت مکانی و وضعیت حقوقی به گونه‌ای باشد که موجر بتواند آن را به مستاجر تحویل بدهد. برای مثال، موجر نمی‌تواند باغ اناری که به موجب اجرای حکم دادگاه توقیف شده است را اجاره بدهد زیرا این باغ توقیف شده است و موجر نمی‌تواند آن را به مستاجر تحویل دهد. در این شرایط، اگر قراردادی نیز منعقد شود، مستاجر می‌تواند نمونه قرارداد اجاره باغ انار را فسخ کند.
  3. ممکن است که موجر توانایی تحویل دادن مورد اجاره به مستاجر را نداشته باشد اما خود مستاجر بتواند به مورد اجاره دسترسی پیدا کند. در این شرایط امکان اجاره دادن فراهم می‌شود. برای مثال، صاحب باغ اناری در خارج از کشور زندگی می‌کند و نمی‌تواند باغ انار را به مستاجر تحویل بدهد اما مستاجر ساکن ایران است و به راحتی می‌تواند به باغ انار دسترسی پیدا کند. در این مثال، مستاجر نمی‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کند.
  4. باغ اناری که مشاع است را نیز می‌تواند اجاره داد اما در هنگام امضای قرارداد اجاره تمام شرکا باید رضایت خودشان را اعلام کنند.
  5. اجاره دادن باغ انار موقوفه نیز جایز است. باغ انار موقوفه توسط متولی و با در نظر گرفتن مصلحت آن اجاره داده می‌شود.

آیا ذکر مدت در نمونه قرارداد اجاره باغ انار الزامی است؟

منظور از مدت نمونه قرارداد اجاره باغ انار بازه زمانی مشخصی است که در طول آن منافع باغ به مستاجر منتقل می‌شود. این قرارداد در شمار قراردادهای موقت به شمار می‌رود و ذکر مدت در آن‌ها الزامی است. مطابق با ماده 468 قانون مدنی، نامعین و مجهول بودن مدت قراردادهای اجاره باغ انار باعث باطل و بی‌اعتبار شدن آن‌ها می‌شود.

ابتدای مدت این قرارداد به وسیله توافق موجر و مستاجر مشخص می‌شود. ممکن است که موجر و مستاجر در خصوص ابتدای مدت قرارداد اجاره با یکدیگر توافق نکرده باشند. در این حالت، تاریخ امضای اجاره نامه (رسمی یا عادی) به عنوان ابتدای مدت قرارداد اجاره در نظر گرفته خواهد شد. موجر و مستاجر قبل از انقضای مدت نمونه قرارداد اجاره باغ انار می‌توانند در خصوص تمدید کردن مدت آن با یکدیگر توافق کنند.

مبلغ قرارداد چگونه تعیین می‌شود؟

در اصطلاح قانون مدنی به مبلغ نمونه قرارداد اجاره باغ انار ، اجاره بها گفته می‌شود. میزان اجاره بهای باغ انار به وسیله توافق میان موجر و مستاجر مشخص خواهد شد.

نحوه پرداخت اجاره بهای باغ انار به توافق موجر و مستاجر بستگی دارد. موجر و مستاجر باغ انار می‌توانند در خصوص پرداخت نقدی یا اقساطی اجاره بهای آن، با یکدیگر توافق کنند. اجاره بهای اقساطی باغ انار باید در فواصل زمانی مشخصی پرداخت شود.

لازم به ذکر است که مطابق با ماده 508 قانون مدنی، هزینه دفع آفات در نمونه قرارداد اجاره باغ انار بر عهده مستاجر است. موجر و مستاجر باغ انار می‌توانند در خصوص نحوه پرداخت هزینه دفع آفات و تقسیم بندی آن نیز با یکدیگر توافق کنند.

علی الاصول، هزینه تعمیرات باغ انار در مدت قرارداد اجاره، بر عهده موجر است. موجر و مستاجر در هنگام تنظیم و امضای اجاره نامه می‌توانند در خصوص نحوه پرداخت هزینه تعمیرات باغ انار و چگونگی پرداخت آن با یکدیگر توافق کنند.

راهکارهای حل اختلاف در نمونه قرارداد اجاره باغ انار

موجر و مستاجر باغ انار اگر نتوانستند در هنگام بروز اختلاف به تفاهم برسند، باید به مراجع قضایی مراجعه کنند. شورای حل اختلاف و دادگاه عمومی حقوقی از مراجع قضایی رسیدگی و حل و فصل اختلافات حقوقی میان موجر و مستاجر هستند.

موجر و مستاجر باغ انار برای طرح دعوا بر علیه یکدیگر، باید به دادگاه عمومی و شورای حل اختلاف محل تنظیم اجاره نامه یا محل اقامه دعوا مراجعه کنند.

برای امضای این قرارداد به خاطر داشته باشید:

در هنگام امضای این قرارداد، به خاطر داشته باشید که هر قرارداد از اصول و قوانین خاصی پیروی می‌کند که پیش از تنظیم و نگارش قرارداد، لازم است از آن قواعد آگاه باشید. آگاهی از این مساله به شما کمک می‌کند که بتوانید حقوق خود را مطالبه کنید. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که حتما پیش از هر اقدامی، با مشاور حقوقی تلفنی گفتگو داشته باشید تا در این زمینه راهنمای شما باشد.

علاوه بر این، برای شما مناسب خواهد بود که برای انجام این معامله یک قرارداد اختصاصی داشته باشید. برای این منظور کافی است که روی لینک بزنید و درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید.

قرارداد اجاره باغ انار (بدون پول پیش)

اگر برای اجاره باغ انار، مبلغی را بابت پول پیش (ودیعه) پرداخت نخواهید کرد، از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه اجاره نامه باغ انار (بدون پول پیش)
دانلود نمونه اجاره نامه باغ انار (بدون پول پیش)

قرارداد اجاره باغ انار (با پول پیش)

این نمونه فرم قرارداد اجاره باغ انار را با زدن روی تصویر زیر دریافت کنید.

نمونه قرارداد اجاره باغ انار (با پول پیش)
دانلود نمونه قرارداد اجاره باغ انار (با پول پیش)
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات