نمونه قرارداد اجاره باغ میوه و نمونه فرم اجاره نامه باغ چه نکاتی دارد؟ + نمونه قرارداد

-
بروزرسانی:1402/09/21
زمان مطالعه: 13 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نمونه قرارداد اجاره باغ میوه

قرارداد اجاره باغ یکی از مجموعه قراردادهایی است که مطابق با ماده 466 قانون مدنی تنظیم شده است و در دسته بندی انواع اجاره نامه قرار می‌گیرد. این نمونه قرارداد به‌ ویژه زمانی کاربرد دارد که شما باغی را در اختیار دارید که از امکانات و شرایط ویژه‌ای برای باردهی و پرورش میوه برخوردار است. از این رو قصد دارید باغ را اجاره دهید و از سود ناشی از دریافت اجاره بها آن بهره‌مند شوید یا ممکن است به فعالیت در عرصه باغداری علاقه‌مند باشید و بخواهید باغ مناسبی را اجاره کنید تا با کار کردن در آن باغ و پرورش درختان، از محصولی که از درختان باغ به دست می‌آید، منفعت کسب کنید. حتی این امکان نیز وجود دارد که بخواهید باغ را برای مواردی غیر از پرورش میوه و برای برگزاری جشن و مراسم به کار بگیرید. برای تمام حالت‌هایی که شرح دادیم، لازم است که میان مالک باغ و مستاجر، اجاره نامه باغ تنظیم شود.

در واقع امضای اجاره نامه باغ میان موجر و مستاجر، می‌تواند مدرکی معتبر از این موضوع باشد که هر یک از طرفین این قرارداد، نسبت به توافقات، تعهدات، مسئولیت‌ها و خواسته‌های یکدیگر مطلع هستند و ملزم خواهند بود که به این تعهدات و مسئولیت‌ها عمل کنند. برای مثال، در متن این قرارداد اینطور شرط شده است که مستاجر در زمان مشخص، اجاره بهای باغ را به موجر پرداخت کند. در واقع در این قرارداد میزان اجاره بها و تاریخ دقیق پرداخت آن، تعیین می‌شود. همچنین شرط خواهد شد که موجر یا صاحب باغ، به امتیازاتی که برای مستاجر تعیین شده است، احترام بگذارد.

تنظیم و امضای یک اجاره نامه باغ مکتوب که از تمام نکات حقوقی و مفاد قانونی برخوردار باشد، می‌تواند از بروز بسیاری از اختلافات و مشکلات جلوگیری کند. در این مقاله، نکات مهم نمونه فرم اجاره نامه باغ را بررسی می‌کنم و درباره بخش‌های مختلف این قرارداد توضیح خواهیم داد.

اجاره دادن باغ

اگرچه این قرارداد از مصداق‌های فراوانی برخوردار است، اما به هر حال، با سایر قرارداد‌هایی که مشمول ماده 466 قانون مدنی هستند تفاوتی ندارد.

از جمله مصادیق اجاره نامه باغ می‌توان به نمونه قرارداد اجاره باغ میوه مانند نمونه قرارداد اجاره باغ سیب ، قرارداد اجاره باغ پسته و غیره اشاره کرد.

علاوه بر این موارد، هر نوع اجاره محصول باغ نیز ، مشمول قواعد این قرارداد خواهد بود.

البته در قرارداد اجاره باغ همواره نکاتی وجود دارد که باید رعایت شود، مثلا مالیاتی که از سوی دولت به باغ تعلق می‌گیرد از جمله این نکات است.

همچنین می‌توان به مسائل مربوط به تخلیه باغ و سایر مقررات مربوط به نمونه فرم اجاره نامه باغ اشاره کرد که باید در قرارداد اجاره به آن‌ها توجه شود.

بنابراین طبق این قرارداد ، موجر یا مالک با تعیین زمان معین در قرارداد و دریافت اجاره بها از مستاجر ، ملک را به وی اجاره می‌دهد.

معمولا اجاره نامه باغ به صورت یک ساله میان طرفین تنظیم می‌شود.

موجر یا اجاره دهنده در مقابل واگذار کردن باغ به مستاجر ، با توجه به توافق میان دو طرف، ممکن است پیش از واگذاری، مبلغی را به عنوان ودیعه، دریافت کند. همچنین مبلغی نیز ماهیانه به عنوان اجاره بها از مستاجر دریافت می‌شود.

شرایط موجر و مستاجر

برای تنظیم نمونه فرم اجاره نامه باغ باید موجر و مستاجر از شرایطی برخوردار باشند و در این صورت قرارداد فوق اعتبار کامل خواهد داشت.

شرایط مورد نیاز برای موجر و مستاجر عبارت است از:

مالکیت باغ

موجر برای تنظیم اجاره نامه باغ باید مالک آن باشد یا از مالک، وکالت برای اجاره دادن باغ داشته باشد.

بنابراین، جز فرد مالک یا وکیل او، فرد دیگری اجازه ندارد باغ را به دیگری اجاره دهد و قرارداد اجاره باغ تنظیم کند.

همچنین، طبق ماده 474 قانون مدنی مستاجر نیز می‌تواند ملکی را که اجاره کرده است، بار دیگر، به شخص دیگری اجاره دهد مشروط به اینکه، خلاف این اختیار در قرارداد اجاره باغ پیش بینی نشده باشد.

اهلیت طرفین معامله

مطابق ماده 211 قانون مدنی دو طرف معامله باید بالغ، عاقل و رشید باشند.

در نتیجه، کودکان، افرادی که از توان عقلی کافی برخوردار نیستند و غیره حقی در مورد معامله یا تنظیم قرارداد ندارند.

در این شرایط، ولی یا قیم هر یک از این افراد می‌توانند متن اجاره نامه باغ میوه را به عنوان جانشین مالک، امضاء کنند.

نکات مربوط به تنظیم قرارداد اجاره باغ

رعایت نکات حقوقی ، به شما در تنظیم قراردادی کاربردی و قانونی، کمک می‌کند. از جمله نکات مهم و ضروری که باید در تنظیم متن اجاره نامه باغ میوه به آن‌ها توجه داشته باشید عبارت اند از:

کتبی بودن متن اجاره نامه باغ

یکی از نکات مهمی که باید در خصوص تنظیم قرارداد رعایت شود، کتبی بودن آن است.

بدون تردید، قرارداد شفاهی اختلاف ساز است و توصیه ما این است که حتی در مورد تمدید قرارداد نیز، شفاهی توافق نکنید.

مدت زمان اجاره باغ

مدت زمانی که مستاجر قصد دارد ملک را اجاره کند و در اختیار داشته باشد باید در نمونه فرم اجاره نامه باغ بیان شود.

به عبارت دیگر، اگر مدت نمونه قرارداد اجاره باغ میوه مشخص نباشد، این قرارداد باطل است.

شاهدان و امضاء آن‌ها

برای قرارداد اجاره باغ ، حضور دو شاهد ضروری است و هر دو باید تمام صفحات قرارداد را امضاء کنند.

همچنین جهت اطمینان بیشتر، بهتر است شهود نیز، قرارداد را امضاء کنند. پیشنهاد می‌کنیم که شهود، تک تک صفحات را امضا کنند و اثر انگشت بزنند.

تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد اجاره باغ میوه

اجاره نامه باغ ، باید در دو نسخه تنظیم شود، یک نسخه برای موجر و یک نسخه برای مستاجر است.

تهیه این دو نسخه باعث می‌شود تا هر دو طرف متن اجاره نامه باغ میوه ، از امتیازاتی که قانون روابط موجر و مستاجر تعیین کرده است بهره‌مند شوند.

نمونه قرارداد اجاره باغ سیب

تکالیف موجر و مستاجر

هر یک از طرفین اجاره نامه باغ ، تعهدات و وظایفی دارند که باید به آن‌ها توجه شود.

در این بخش، به تکالیف موجر و در ادامه، به تکالیف مستاجر اشاره می‌کنیم.

تعهدات موجر

در این بخش، تعهدات موجر را مورد بررسی قرار می‌دهیم. توجه داشته باشید که طرفین می‌توانند علاوه بر این شرایط، موارد دیگری را به قرارداد اضافه کنند. در واقع، توافق طرفین مورد حمایت قانون است.

تحویل ملک به مستاجر

موجر موظف است پس از تنظیم نمونه قرارداد اجاره باغ ، باغ مورد نظر را در اختیار مستاجر بگذارد مگر آنکه بر خلاف این موضوع توافق شود.

درصورتی که موجر ، باغ را در زمان معین به مستاجر تحویل ندهد، مستاجر می‌تواند با استناد به ماده 515 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی ، علیه موجر ، اقامه دعوی الزام به انجام تعهد کند.

پرداخت پیش پرداخت مستاجر هنگام پایان مدت زمان اجاره نامه باغ

معمولا افرادی که ملک یا زمین زراعی یا باغی را به شخص دیگری اجاره می‌دهند و قرارداد اجاره خانه یا قرارداد اجاره زمین کشاورزی تنظیم می‌‎شود، به غیر از کرایه‌ای که ماهانه دریافت می‌کنند ، مقداری پول را به عنوان پیش پرداخت (ودیعه) دریافت می‌کنند که این مبلغ، در اصطلاح حقوقی ، قرض الحسنه نام دارد.

موجر موظف است زمانی که مدت زمان مندرج در نمونه فرم اجاره نامه باغ به پایان می‌رسد، مبلغی را که به عنوان قرض الحسنه از مستاجر در ابتدای کار دریافت کرده است، به او پرداخت کند.

انجام تعمیرات اساسی و کلی

موجر موظف است تمامی تعمیرات کلی باغ مانند ایرادات احتمالی ناشی از سیستم آب رسانی آن را، انجام دهد.

البته چنانچه در مورد تعمیرات جزئی میان طرفین اجاره نامه باغ توافقی نشده باشد یا عرفی در خصوص موضوع قرارداد فوق وجود نداشته باشد، با استناد به ماده 486 قانون مدنی، مالک یا موجر موظف به تعمیرات جزئی نیز می‌باشد.

تعهدات مستاجر

در بخش دیگر قرارداد، در خصوص تعهدات مستاجر صحبت کنید. ما بخشی از این تعهدات را توضیح داده‌ایم. ادامه مطلب را به صورت کامل مطالعه کنید.

پرداخت کرایه در موعد مقرر

مستاجر باید طبق آنچه در متن اجاره نامه باغ میوه توافق کرده است، در مهلت زمانی معین، کرایه پرداخت کند.

تخلیه باغ مورد اجاره

مستاجر باید پس از پایان مهلت اجاره، ملک را تخلیه کند و به موجر تحویل دهد. فرقی نمی‌کند که نمونه قرارداد اجاره باغ سیب یا قرارداد اجاره باغ پسته یا هر مرکبات و میوه‌های دیگری، تنظیم شده باشد.

ماده 494 قانون مدنی نیز به این موضوع اشاره کرده است.

انجام تعمیرات جزئی

همانطور که اشاره کردیم در صورتی که توافقی در این زمینه وجود داشته باشد یا عرف بر این مسئله حاکم باشد، مستاجر موظف است تعمیرات جزئی باغ مانند تعویض لامپ سوخته و… را خودش انجام دهد.

پرداخت هزینه های آب و برق، تلفن و سایر امکانات باغ

روشن است که مستاجر از امکاناتی مانند آب،برق و غیره در باغ مورد اجاره‌ای استفاده می‌کند.

در نتیجه، باید هزینه‌هایی که به این امور مربوط می‌شوند را پرداخت کند و در این زمینه، موجر مسئولیتی نخواهد داشت.

وارد نکردن خسارت به مال مورد اجاره

مستاجر باید به شیوه‌ای از باغ استفاده کند که به باغ خسارت وارد نشود.

در صورتی که خساراتی برای باغ به وجود بیاید مانند آتش سوزی یا خشک شدن نهال‌ها، به طوری که اراده مستاجر در آنها نقش داشته باشد، او مسئول خسارات خواهد بود.

مراحل تنظیم نمونه قرارداد اجاره باغ

برای تنظیم یک اجاره نامه باغ کاربردی و قانونی ، طرفین باید مراحلی را طی کنند و در تنظیم قرارداد خود به نکات حقوقی لازم اشاره کنند.

بدون شک، توجه به هر یک از این نکات قانونی، بسیار مهم است و در بالا بردن کیفیت قرارداد اجاره شما، موثر خواهد بود.

در اینجا به مهم‌ترین نکاتی که باید مورد توجه قراردهید و مراحل تنظیم متن اجاره نامه باغ میوه ، اشاره می‌کنیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این قسمت مشخصات کامل طرفین معامله، یعنی موجر و مستاجر مشخص می‌شود.

موضوع نمونه فرم اجاره نامه باغ

موضوع نمونه قرارداد اجاره باغ چنان که مشخص است اجاره باغ می‌باشد. البته برخی موضوع قرارداد فوق را اجاره محصول باغ می‌دانند اما بهتر است برای موضوع قرارداد، اجاره باغ در نظر گرفته شود.

مدت اجاره

در این قسمت، مدت اجاره که به توافق هر دو طرف رسیده است در متن قرارداد اجاره باغ بیان می‌شود. اگر قرارداد مدت نداشته باشد باطل است.

نحوه پرداخت اجاره بها

لازم است میزان کرایه ماهانه، که باید از سوی مستاجر پرداخت شود در متن قرارداد ذکر شود.

همچنین در صورت دریافت قرض الحسنه از سوی موجر، مقدار آن نیز باید ذکر شود.

تسلیم مال مورد اجاره

در این بخش، مطالبی در خصوص تحویل مال مورد اجاره به مستاجر نوشته می‌شود. برای مثال، تاریخ تحویل کلید باغ در این قسمت نوشته می‌شود.

شرایط قرارداد اجاره باغ

در این قسمت، تعهداتی که هر یک از طرفین قرارداد نسبت به یکدیگر دارند، نوشته می‌شود.

همچنین تمامی الزامات مربوط به طرفین، مانند الزام به پرداخت هزینه‌های اساسی از سوی موجر در این بخش ذکر خواهد شد.

در ادامه، به برخی از مصادیق نمونه قرارداد اجاره باغ میوه اشاره می‌کنیم.

اجاره نامه باغ پسته

امروزه مشاهده می‌کنیم که کسب و کارهای حوزه خرید و فروش پسته، رونق فراوانی دارند و از منافع ارزشمند مالی برخوردار هستند.

بسیاری از افراد نسبت به اجاره باغ پسته مشتاق می‌باشند و در پی دانستن چگونگی انعقاد قرارداد اجاره باغ پسته هستند.

نکته مهم در خصوص اجاره نامه باغ پسته ، این است که ماهیت این قرارداد با اجاره نامه باغ تفاوتی ندارد و شما می‌توانید برای اجاره باغ پسته نیز، از نمونه قرارداد اجاره باغ استفاده کنید.

نمونه قرارداد اجاره باغ سیب

قرارداد فوق نیز همانند اجاره نامه باغ پسته از ماهیتی مشابه با اجاره نامه باغ برخوردار است و بنابراین، برای اجاره باغ سیب نیز می‌توانید از نمونه قرارداد اجاره باغ میوه استفاده کنید. البته تیم حقوقی رکلا، نمونه قرارداد اجاره باغ سیب را تنظیم کرده است.

سخن آخر

با توجه به بسیاری از معیار‌هایی که امروزه در جامعه ما وجود دارد، بسیاری از افراد به اجاره یک ملک یا باغ بیشتر از خرید آن‌ها فکر می‌کنند.

همانطور که اشاره کردیم عقد اجاره، نیازمند قراردادی است که بتوانیم به وسیله آن، انجام تعهدات هر یک از طرفین را تضمین کنیم و البته، از اختلافات احتمالی جلوگیری شود.

بسیاری از افرادی که به تنظیم قرارداد‌های اجاره می‌پردازند از مسائل روز حقوقی آگاه نیستند و حتی ممکن است برخی از حقوق قانونی شما را نادیده بگیرند.

بنابراین توصیه می‌شود برای انعقاد یک قرارداد بدون نقص که تمامی شرایط را شرح داده باشد و از تمامی حقوق مختص به شما برخوردار باشد، با متخصصان حقوقی مشورت کنید.

یک متخصص حقوقی، از نکات حقوقی و قانونی قرارداد‌ها اطلاع دارد و می‌تواند به شما در پیشبرد هدف خود کمک کند. برای دسترسی آسان به یک مشاور حقوقی با تجربه یا یک وکیل مجرب، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. این سرویس از خدماتی است که توسط گروه حقوقی رکلا ارائه می‌شوند. با زدن روی لینک، می‌توانید برای ارتباط با مشاوران حقوقی، درخواستتان را ثبت کنید.

پیشنهاد ما

پیشنهاد می‌کنیم اگر شروط خاصی مدنظر شما است یا اگر توافق کرده‌اید که به شیوه خاصی با یکدیگر همکاری کنید، حتما از خدمات تنظیم قرارداد بهره ببرید. می‌دانیم که نوشتن قرارداد یک اقدام قانونی است که به دانش حقوقی و تجربه نیاز دارد. به همین دلیل سپردن مسئولیت نگارش متن قرارداد به متخصصان حقوقی، اقدامی هوشمندانه خواهد بود. تیم رکلا، با ارائه این سرویس، شرایطی ایجاد کرده است که بتوانید به سهولت به قراردادهایی که به آن نیاز دارید، دسترسی پیدا کنید.

همچنین تیم حقوقی رکلا، یک نمونه قرارداد با موضوع این مقاله نیز تنظیم کرده است. برای دسترسی به این نمونه قرارداد، روی تصویر زیر کلیک کنید:

دریافت قرارداد کامل

این قرارداد را همین حالا دانلود کنید. برای این کار، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد اجاره باغ
دریافت این قرارداد
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
مهرزاد یغمایی
thumb_up_alt
سلام من یک باغ میوه را به مدت ۵ سال اجاره دادم الان ۲ سال باقی مانده است که تصمیم به فروش گرفتم. آیا مستاجر می‌تواند مانع من شود؟
10:33
14 آذر 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. در این مورد مانعی وجود ندارد. اما در قراردادی که با مالک جدید تنظیم می‌شود، باید حقوق مستاجر تامین شود و به مالک جدید، وجود یک رابطه استیجاری با مستاجر یادآوری شود.
22:05
16 بهمن 1399
account_circle
ایوب محمدپور
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. من چطور می‌تونیم به قرارداد اجاره باغ دسترسی داشته باشم؟ ممنون از راهنمایی شما.
08:18
13 تیر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در منوی سایت روی «نمونه قرارداد» بزنید. سپس از دسته بندی قراردادها، روی «اجاره» بزنید. قرارداد در دسترس شما خواهد بود.
15:18
14 تیر 1400
account_circle
مهدی حیدری
thumb_up_alt
سلام. ملکی به صورت کامل اجاره شده. صاحب خانه اجازه ورود برای چیدن میوه‌های حیاط رو داره؟
09:24
05 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد باید به متن قرارداد مراجعه کرد. اگر باغ به صورت کامل اجاره شده باشد آن بخش نیز به عنوان بخشی از منافع محسوب می‌شود و متعلق به مستاجر است.
14:37
06 تیر 1401