قرارداد خرید و فروش باغ و نکاتی که دانستن آن برای همه ما واجب است!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/05/03
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش باغ

قرارداد فروش باغ یکی از انواع مهم قرارداد خرید ملک است. امروزه آلودگی هوا و شلوغی محیط شهر‌ها و کلان ‌شهر‌ها انسان را به رفتن به سمت باغ و طبیعت و زندگی دور از هیاهوی شهری تشویق می‌کند. انسان همواره به دنبال آرامش و محیط زندگی پاک و دلنشین است تا بتواند خود را از دغدغه‌های فکری رها کند. بسیاری از از افراد، روز‌هایی از هفته را به گردش در باغ و طبیعت اختصاص می‌دهند. برخی افراد نیز اگر سرمایه‌ای در اختیار داشته باشند، به فکر خرید یک باغ هستند. اینجاست که این افراد باید مواظب باشند تا باغی را خریداری کنند که هم مناسب هدف آن‌ها باشد و هم در حین خرید و زمان تنظیم نمونه قرارداد خرید باغ ، مورد کلاهبرداری افراد سودجو قرار نگیرند.

اهمیت تنظیم فرم قرارداد فروش باغ

اهمیت تنظیم فرم قرارداد فروش باغ از آن جهت است که به واسطه این قرارداد، خریدار می‌تواند مالکیت خود را اثبات کند. طبق این قرارداد مشخص می‌شود که چه زمانی باغ تحویل خریدار داده شده و اگر مشکلی برای باغ رخ دهد، مسئولیت با خریدار جدید است. برای مثال: پرداخت مالیات و عوارض تا قبل از انعقاد قرارداد به عهده فروشنده است، اما از زمانی که قرارداد تنظیم شود، به عهده خریدار خواهد بود. تنظیم فرم قرارداد فروش باغ ، تعهدات طرفین قرارداد را در برابر هم نشان می‌دهد. اگر هر کدام از طرفین این تعهدات را نادیده بگیرند، به موجب ضمانت اجرایی که در متن قرارداد خرید و فروش باغ ذکر شده، با او برخورد می‌شود.

بررسی فرم قرارداد فروش باغ از نگاه قانون

در این بخش، تعدادی از ماده‌های قانونی مربوط به قرارداد خرید باغ را بررسی می‌کنیم. توجه داشته باشید که این قرارداد با قرارداد شراکت باغ و قرارداد اجاره باغ متفاوت است و قواعد قانونی آن‌ها نیز فرق می‌کند.

با توجه به ماده 385 قانون مدنی در زمان انتقال مالکیت باغ، هر چیزی که به زمین وصل باشد و نتوان آن را بدون خرابی جدا کرد، متعلق به خریدار است. اما میوه‌های درخت متعلق به فروشنده است، هر چند طرفین قرارداد می‌توانند در این مورد توافق و تراضی کنند.

با مطالعه ماده 352 قانون مدنی متوجه می‎‌شویم که اگر کسی باغ متعلق به دیگری را بفروشد، این قرارداد صحیح نیست. مگر اینکه مالک باخبر شود و اجازه این قرارداد خرید و فروش باغ را بدهد.

با توجه به ماده 376 قانون مدنی، اگر خریدار مبلغ باغ را برای فروشنده پرداخت کند، ولی فروشنده باغ را به خریدار تحویل ندهد، خریدار از طریق دادگاه فروشنده را ملزم به تسلیم می‌کند. در مقابل، اگر فروشنده باغ را به خریدار تحویل دهد ولی خریدار مبلغ قرارداد را پرداخت ‌نکند، اینجا فروشنده می‌تواند الزام خریدار به پرداخت مبلغ قرارداد را از دادگاه بخواهد.

از ماده 356 قانون مدنی چنین برداشت می‌شود که طبق عرف منطقه، هر چیزی که متعلق به باغ باشد، به محض انعقاد نمونه متن قرارداد خرید و فروش باغ ، به خریدار منتقل می‌شود. برای مثال: اگر بنا یا دستگاه آبیاری قطره‌ای درختان در باغ باشد مطابق عرف منطقه به خریدار واگذار می‌شود، حتی اگر در قرارداد چیزی در این مورد ذکر نشود.

فرم قرارداد فروش باغ چه نوع قراردادی است؟

فرم قرارداد فروش باغ یک قرارداد بیع است. بیع به معنای خرید و فروش و یا داد و ستد است. در قرارداد بیع یک طرف مالک مبیع (در اینجا باغ مبیع است) و یک طرف خریدار باغ است که می‌خواهد با پرداخت مبلغی مشخص، مالکیت این باغ را به دست آورد. فرم قرارداد فروش باغ یک قرارداد لازم است. مطابق ماده 185 قانون مدنی عقد لازم عقدی است که دو طرف قرارداد جز در موارد معین، حق فسخ و بر هم زدن آن را ندارند.

در برخی مواد قانون مدنی به طرفین قرارداد بیع، حق فسخ داده شده است. خودشان هم می‌توانند در فرم قرارداد فروش باغ با توافق و رضایت هم، برای خود حق فسخ در نظر بگیرند. فرم قرارداد فروش باغ یک قرارداد معین و معوض است. معین به معنای این است که در قانون درباره عقد بیع صحبت شده و معوض یعنی در این قرارداد یک طرف که خریدار است، در مقابل پرداخت مبلغ قرارداد، مالکیت باغ را به دست می‌آورد و یک طرف قرارداد، فروشنده است که مالکیت خود را نسبت به باغ، در ازای دریافت مبلغ مشخصی واگذار می‌کند.

قرارداد خرید و فروش قطعی باغ

شرایط صحت فرم قرارداد فروش باغ

طبق ماده 190 قانون مدنی برای صحت هر معامله شرایط اساسی زیر لازم است:

  1. قصد و رضای طرفین
  2. اهلیت طرفین
  3. موضوع معین که مورد معامله باشد
  4. مشروعیت جهت معامله

یعنی لازم است این 4 شرط وجود داشته باشد تا یک قرارداد صحیح باشد. اگر فرم قرارداد فروش باغ حتی یکی از این شرایط را نداشته باشد، باطل است.

مبلغ در قرارداد خرید و فروش قطعی باغ

در این قسمت از متن قرارداد فروش باغ دو طرف قرارداد مبلغ مورد توافق خود و نحوه پرداخت آن را می‌نویسند. تمام مبلغ مورد توافق با حروف و با ریال نوشته می‌شود و مشخص می‌شود که به صورت نقد یا اقساط پرداخت خواهد شد. در صورتی که خرید باغ به صورت اقساطی باشد باید موعد پرداخت هر قسط و مقدار آن مشخص شود.

بخش شرایط و تعهدات طرفین در قرارداد خرید و فروش قطعی باغ

در این قسمت از متن قرارداد خرید باغ خریدار و فروشنده تمام شرایط و تعهدات خود را می‌نویسند و امضاء می‌کنند. پرداخت تمام دیون، مالیات و عوارض باغ تا قبل از انعقاد قرارداد به عهده فروشنده است.

دو طرف می‌توانند برای عدم انجام تعهداتی که در قرارداد نوشته شده ضمانت اجرا و حتی جریمه معین کنند. برای مثال اگر خریدار بعد از قرارداد هنوز مبلغ را کامل پرداخت نکرده و از انجام تعهدات خودداری کند و بگوید از خرید باغ منصرف شده‌ام، باید مبلغی را به عنوان جریمه به فروشنده بپردازد.

در صورتی که باغ رهن باشد یا مطابق قانون امکان انتقال آن به خریدار ممکن نباشد، فروشنده علاوه بر کل مبلغ قرارداد باید خسارت خریدار را هم به طور کامل پرداخت کند.

در این بخش از متن قرارداد خرید باغ ، دو طرف قرارداد با هم تاریخی را مشخص می‌کنند که در آن روز، فروشنده باغ و تمام متعلقات آن را به خریدار تحویل دهد. دو طرف می‌توانند با هم توافق کنند و برای عدم تخلیه باغ در موعد مقرر، ضمانت اجرایی در نظر بگیرند.

فسخ قرارداد

اگر باغ به شرط داشتن مساحت معین مثلا 4 هکتار فروخته شود و بعد از قرارداد معلوم شود که از آن مقدار کمتر است خریدار حق فسخ قرارداد خرید و فروش قطعی باغ را دارد. اما در صورتی که مشخص شود مساحت باغ بیشتر از 4 هکتار است اینجا فروشنده اختیار دارد که قرارداد را فسخ کند. البته می‌توانند با هم توافق کنند و قرارداد را فسخ نکنند.

دو طرف این اختیار را دارند که در متن قرارداد خرید باغ برای خود، حق فسخ در نظر بگیرند و برای آن، تاریخ و زمان مشخص کنند و توافق شود که برای مثال تا یک هفته، هر کدام حق فسخ دارند و می‌توانند برای این فسخ، جریمه هم تعیین کنند. مثلا بنویسند: فسخ کننده قرارداد باید 10 درصد از مبلغ کل قرارداد را به طرف مقابل بپردازد.

مرجع حل اختلاف در فرم قرارداد فروش باغ

خریدار و فروشنده می توانند با توافق یکدیگر برای این قرارداد یک داور در نظر بگیرند تا در صورت بروز اختلاف یا مشکل، بتوانند به او مراجعه کنند. مسلم است که توافق طرفین در انتخاب داور، اهمیت زیادی دارد. خریدار و فروشنده بعد از توافق نهایی در خصوص انتخاب داور، باید او را در متن قرارداد معرفی کنند و اطلاعات هویتی و شناسایی او را نیز بنویسند. در نظر داشته باشید اگر در متن قرارداد خرید باغ درباره مرجع حل اختلاف توافقی نشده باشد و داوری معرفی نشود، دادگاه مرجع رسیدگی به اختلافات احتمالی این قرارداد خواهد بود.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد خرید باغ را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد کاربردی شوید.

همچنین شما می‌توانید تنظیم قرارداد خرید باغ را به ما محول کنید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قولنامه باغ

قولنامه باغ را با زدن روی تصویر پایین تهیه کنید. به سرعت می‌توانید به این قولنامه دسترسی داشته باشید.

نمونه قولنامه باغ
دانلود نمونه قولنامه باغ
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
اکرم
thumb_up_alt
پدرم می‌خواهد در زمان حیات خود، باغ کشاورزی خودش رو به فرزندان واگذار کنه ولی تا در قید حیات هست فرزند نصف قیمت برداشت محصول رو به وی پرداخت کنه و مثلا گردو کلا مال خودش باشه و فرزند حق دخل و تصرف رو برای باغ واگذار شده فعلا نداشته باشه. چنانچه اگه بعد از برداشت، مبلغش رو پرداخت نکردند حق واگذاری به دیگری داشته باشه.
21:01
30 تیر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این مورد یک صلح نامه عمری نوشته و امضا شود. در متن قرارداد، حق فسخ به صورت شرط ضمن عقد نوشته شود. در خصوص برداشت گردو نیز می‌توانند قرارداد مساقات را به صورت یک قرارداد مجزا تنظیم کنند.
13:05
31 تیر 1400