قرارداد سفید کاری ساختمان و همه جزئیات قانونی این نوع از قراردادها!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/19
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد سفید کاری

یکی از مراحل پایانی و مهم در ساخت و ساز ساختمان، مرحله سفید کاری است. این عملیات معمولا در انتهای پروژه‌های ساختمانی انجام می‌شود. هرچند سفید کاری از جمله متدهای خیلی جدید محسوب نمی‌شود اما یکی از محبوب‌ترین روش‌هایی است که برای پوشش دهی به دیوارهای داخلی ساختمان استفاده می‌کنند. قرارداد سفید کاری ساختمان ، یک نوع از قرارداد پیمانکاری است. این قرارداد زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخواهید انجام عملیات سفید کاری را به یک پیمانکار بسپارید.

احتمالا تا به حال خانه‌های نوساز را مشاهده کرده‌اید. قبل از سفید کاری، نمای دیوارهای واحد مسکونی یا تجاری زیبایی لازم برای یک ساختمان را ندارد. برای طرف کردن این مساله، از سال‌های بسیار گذشته از سفید کاری استفاده می‌کردند. سفید کاری به قصد برطرف شدن نقایص ظاهری و پوشش دهی به دیوارها انجام می‌شود. یکی از دلایل مهم برای انتخاب سفید کاری، هزینه متعادل آن است. به نسبت سایر روش‌ها برای پوشش دهی دیوارهای ساختمانی، سفید کاری هزینه بسیار کمتری دارد. به همین دلیل است که از این روش بیشتر از سایر روش‌ها استفاده می‌شود.

قرارداد پیمانکاری سفید کاری ساختمان ، چگونه قراردادی است؟

به منظور انجام سفید کاری، می‌توانیم از نمونه قرارداد اجرای سفید کاری ساختمان استفاده کنیم. در این قرارداد، شما کارفرما هستید و تمایل دارید سفید کاری ساختمان یا منزل را به شخص دیگری بسپارید. در مقابل پیمانکار نیز یک شخص متخصص در حوزه سفید کاری ساختمان است که متعهد می‌شود در بازه زمانی معین، اجرای سفید کاری ساختمان شما را به پایان برساند. ماهیت این قرارداد، یک قرارداد پیمانی است. در انواع مختلف قرارداد پیمانکاری، مانند قرارداد گچ کاری ، شخصی به عنوان پیمانکار حضور دارد و طرف مقابل نیز کارفرما است. کارفرما تمایل دارد که انجام اموری را به پیمانکار بسپارد. برای مثال در این قرارداد، اجرای عملیات سفید کاری به پیمانکار سپرده شده است.

هدف از اجرای این قرارداد، منافع مشترک کارفرما و پیمانکار است. به این صورت که پیمانکار به ازای انجام اموری که به او سپرده می‌شود، حق الزحمه دریافت می‌کند. دریافت حق الزحمه منفعتی است که نصیب پیمانکار می‌شود. در مقابل موضوع قرارداد، عملیاتی خواهد شد و به این روش هدف کارفرما نیز محقق می‌شود.

قوانین مرتبط

قرارداد سفید کاری ، از قانون مدنی تبعیت می‌کند. زیرا که یک قرارداد پیمانکاری است و با استناد به ماده 10 قانون مدنی تنظیم شده است. برای استناد به ماده 10 قانون مدنی، لازم است که شرایط صحت قرارداد تایید شده باشد. بنابراین، اشخاصی که تمایل دارند قرارداد سفید کاری تنظیم کنند، باید به قانون مدنی توجه داشته باشند.

ماده 10 قانون مدنی، به آزادی قراردادها معروف است. در این ماده توضیح می‌دهند که اشخاص مختلف می‌توانند به طریق متعدد با یکدیگر قرارداد امضا کنند. تنها شرط لازم برای این کار، این است که تمام مواد قانونی رعایت شود. با توجه به قانون مدنی، نمونه قرارداد سفید کار ، یک قرارداد لازم و نامعین است.

لازم بودن نمونه قرارداد اجرای سفید کاری ساختمان

نمونه قرارداد اجرای سفید کاری ساختمان ، یک قرارداد لازم است. لازم بودن به این معنی است که هر دو طرف قرارداد، متعهد هستند که در بازه زمانی معین، به تعهدات و وظایف خود در رابطه با قرارداد سفید کاری عمل کنند. علاوه براین، کارفرما و پیمانکار نیز متعهد هستند که تا پایان مدت قرارداد با یکدیگر همکاری کنند.

هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند بدون دلیل موجه یا به یکباره قرارداد را خاتمه دهند اما میتوانند شروطی برای فسخ آن در نظر بگیرند. این شروط در متن قرارداد نوشته می‌شود. تعیین شروط فسخ قرارداد ، اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا که در آینده و در صورت بروز اختلاف، می‌توانید به این شروط استناد کنید.

نامعین بودن نمونه قرارداد سفید کار

قرارداد معین ، به دسته‌ای از قراردادها گفته می‌شود که متن قانون به صراحت درباره چگونگی تنظیم و انجام آن‌‌ها توضیح داده است. در مقابل انواع قرارداد نامعین با اینکه از منظر قانون صحیح و معتبر هستند اما در متن قانون مدنی درباره آن‌ها توضیحی داده نشده است. همین مساله موجب می‌شود که طرفین بتوانند با آزادی بیشتری از قرارداد پیمانی استفاده کنند. هرچند نامعین بودن قرارداد، موجب آزادی بیشتری در تنظیم قرارداد می‌شود، اما این مساله به این صورت نیست که قرارداد پیمانی بدون نظارت قانون فعالیت کند. به منظور تنظیم و استفاده از قرارداد پیمانکاری سفید کاری ساختمان ، باید از قوانین مرتبط با قانون مدنی آگاهی داشته باشید.

مشخصات پیمانکار و کارفرما

از مهمترین اطلاعاتی که در متن قرارداد سفید کاری نوشته می‌شود، اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد است. معرفی این اشخاص باید به شیوه‌ای انجام شود که با استفاده از اطلاعات موجود در قرارداد، بتوانیم آن‌ها را از سایرین تشخیص دهیم. زمانی که اختلاف یا خطا پیش بیاید، دادگاه اشخاص حاضر در قرارداد را مسئول تخلف در نظر می‌گیرد و از آن‌ها می‌خواهد که در جلسات دادگاه حاضر شوند.

بنابراین یکی از مهمترین مواردی که پیش از انجام معامله باید به آن توجه شود، صحت اطلاعات قرارداد است. شما باید اطمینان حاصل کنید که مشخصاتی که در متن قرارداد نوشته شده‌ است، حقیقی و صحیح باشند. بهترین شیوه برای معرفی اشخاص حقیقی استفاده از اطلاعاتی مثل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس دقیق محل اقامتگاه شخص و شماره تماس است.

معرفی اشخاص حقوقی با استفاده از اطلاعات و مشخصات تجاری آن‌ها انجام می‌شود. اگر هر کدام از طرفین، شرایط حضور برای امضای قرارداد را نداشته باشد، می‌توانند از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بخواهند. مشاوره حقوقی قراردادها با کمکی شخصی انجام می‌شود که می‌تواند نقش سازنده‌ای در قراردادهای شما داشته باشد.

مشاور حقوقی قراردادها در قرارداد سفید کاری

از جمله خدماتی که مشاوران حقوقی و وکلا ارائه می‌دهند، خدمات مشاوره حقوقی است. این خدمات برای دسترسی سریع مراجعان به اطلاعات حقوقی، ارائه می‌شود. روش سریع‌تر دسترسی به مشاوران حقوقی که محدودیت مکان و زمان کمتری دارد، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی، به سرعت با یک مشاور حقوقی متخصص ارتباط برقرار می‌کنید.

علاوه بر مشاور حقوقی قرارداد، وکیل قرارداد نیز می‌تواند مرجع معتبری برای شما باشد. می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد سفید کاری را به وکیل یا مشاور حقوقی بسپارید. از طرف دیگر این امکان وجود دارد که پیش از امضا قرارداد، با وکیل گفت و گو کنید.

آشنایی با شروط خاص قانونی، آگاهی از حقوق خود و طرف مقابل و اطلاعات مهم دیگر، از جمله مزایای استفاده از مشاور حقوقی یا وکیل است.

اشاره به مهمترین شروط فسخ این قرارداد

شروط فسخ نمونه قرارداد سفید کاری ساختمان ، عبارت است از:

  1. اگر پیمانکار بدون اطلاع کارفرما، پروژه سفید کاری را به شخص دیگری بسپارد یا مسئولیت کلی این پروژه را به شخص دیگری واگذار کند، کارفرما می‌تواند قرارداد را فسخ کند؛
  2. اگر پیمانکار بخشی از پروژه را انجام نداده باشد نیز، امکان فسخ قرارداد وجود دارد؛
  3. چنانچه پیمانکار بعد از پذیرش پروژه، برای شروع کار تعلل کند و عملیاتی کردن پروژه را آغاز نکند، کارفرما میتواند برای فسخ قرارداد اقدام کند.

این نکته مهم را خاطر داشته باشید که برای ایجاد امکان فسخ قرارداد، می‌توانید شروط خاص خود را نیز در متن قرارداد اعمال کنید. البته هر دو طرف قرارداد باید نسبت به شروطی که منجر به فسخ قرارداد می‌شوند، آگاهی و توافق داشته باشند و در متن قرارداد آن‌ها نیز، به آن شروط اشاره شود.

پیشنهاد ما

این برای ما افتخار است که وظیفه تنظیم قرارداد شما را به عهده بگیریم. از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، قرارداد سفید کاری ساختمان را تنظیم کرده است و می‌توانید نمونه آماده آن را از سایت بگیرید.

اگر تمایل دارید که درباره نکات قانونی قراردادهایی که در نظر دارید، با مشاوران حقوقی یا وکلا مشورت کنید نیز، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قرارداد سفید کاری ساختمان (متری با مصالح)

اینجا بزنید و قرارداد را به آسانی دریافت کنید!

نمونه قرارداد سفید کاری ساختمان
دانلود نمونه قرارداد سفید کاری ساختمان
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات