قرارداد عایق کاری لوله به همراه شرایط خاتمه دادن به آن

-
بروزرسانی:1401/02/10
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد عایق کاری لوله

عایق کاری، در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. این عمل سبب ممانعت از نفوذ رطوبت، کاهش آلودگی صوتی و کاهش اتلاف انرژی می‌شود. انواع عایق کاری، شامل عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی است. در این راستا عایق کاری لوله، برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی در سیستم تأسیسات ، در زمان لوله کشی انجام می‌شود زیرا گرمای تولید شده توسط سیستم‌های تولید حرارت، باید به محل‌هایی مانند سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه منتقل شود. بنابراین می‌توان نقش عملیات عایق کاری لوله را در فرآیند ساخت و ساز درک کرد. در این میان نمونه قرارداد عایق کاری لوله ، قراردادی است که به منظور انجام عایق کاری لوله،‌ میان اشخاص منعقد خواهد شد و به موجب آن، چارچوب حاکم بر عملیات و روابط طرفین مشخص می‌شود. این قرارداد زیر مجموعه قرارداد عایق کاری قرار می‌گیرد و در واقع یکی از انواع آن است. علاوه براین، از نگاه حقوقی، این قرارداد، یکی از انواع قرارداد پیمانکاری نیز محسوب می‌شود.

از آنجا که عملیات عایق کاری لوله و قراردادهای مربوط به آن، کاربرد زیادی دارند، در این قسمت کلیات و برخی از ابعاد این قرارداد را برای شما توضیح می‌دهیم.

طرفین، چه نقشی در قرارداد عایق کاری لوله دارند؟

برای اینکه به جایگاه حقوقی طرفین در این قرارداد پی ببرید، ابتدا ذات این قرارداد را مورد بررسی قرار می‌دهیم. به این منظور، ابتدا باید این سوال را مطرح کرد که موضوع اصلی این قرارداد چیست و چه حوزه‌هایی را در بر می‌گیرد؟ در این قرارداد، انجام عملیات عایق کاری لوله، به عنوان هدف اصلی از تنظیم آن است که به موجب آن، یکی از طرفین از طرف دیگر، عایق کاری لوله‌ را درخواست می‌کند. بر این اساس، ماهیت این قرارداد، پیمانکاری است و طرفین آن به عنوان کارفرما و پیمانکار شناخته می‌شوند. به موجب این قرارداد، کارفرما و پیمانکار، باید تکالیفی را انجام دهند که در ادامه، آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

دامنه عملیات عایق کاری را چه شخصی تعیین می‌کند؟

در نمونه قرارداد عایق کاری لوله ، کارفرما وظیفه تعیین کم و کیف اجرایی عملیات را بر عهده دارد زیرا او شخصی است که انجام آن عملیات را از عایق کار تقاضا کرده است. به همین منظور، او باید تمامی اوصاف حاکم بر عایق کاری را برای عایق کار شرح بدهد. برای مثال ممکن است کارفرما بخواهد که لوله‌های مورد نظر، با فایبرگلاس یا پلاستیک عایق شوند. در صورتی که کارفرما دامنه اجرایی و کیفی حاکم بر عایق کاری را در متن قرارداد مشخص نکند، پیمانکار وظیفه دارد که بر اساس عرف، عایق کاری را انجام دهد. به این معنا که عایق کار باید به نحو استاندارد در صنف خود، عملیات را جلو ببرد و در صورت عدم رعایت این استانداردها و ورود خسارت، مسئولیت خواهد داشت.

از سویی دیگر، پیمانکار تعهد دارد که مبلغ نمونه قرارداد عایق کاری لوله را پرداخت کند. این پرداخت به این دلیل است که این قرارداد در زمره‌ی قراردادهای معوض قرار می‌گیرد. پس شما به عنوان یک کارفرما، نمی توانید این قرارداد را به صورت مجانی تنظیم کنید. در صورت عدم تعیین مبلغ برای این قرارداد، قرارداد اعتبار نخواهد داشت.

مسئولیت اجرای دقیق قرارداد عایق کاری لوله با چه شخصی است؟

در نمونه قرارداد عایق کاری لوله ، پیمانکار مسئولیت اجرای موضوع قرارداد را بر عهده دارد. به بیانی دیگر، او موظف است که مطابق با اوصاف مورد نظر کارفرما، برای انجام عایق کاری اقدام کند. در این راستا، عایق کار باید کلیه مواد و اصولی را که کارفرما در متن قرارداد معین کرده است، مورد استفاده قرار دهد. به موجب این قرارداد، عایق کار باید تمامی اصول حفاظتی و ایمنی را برای عایق کاری رعایت کند. در صورت وقوع خسارات به دلیل عدم رعایت استانداردها، او مسئول جبران خسارات است.

در بسیاری از موارد، عایق کار به دلیل گستردگی برخی از پروژه‌ها، کارگرانی را به استخدام در می‌آورد. این کارگران، در امر عایق کاری لوله‌ها به پیمانکار کمک می‌کنند. باید توجه کنید که در این موارد، پیمانکار تعهد دارد که حق بیمه کارگران را بپردازد. زیرا در چنین حالتی، پیمانکار با کارگران رابطه کاری دارد. به شما توصیه می‌شود که به عنوان کارفرما در این مواقع، مبلغی از کل قرارداد را پیش خود نگهداری کنید. این اقدام، به عنوان ضمانتی برای این مساله است که عایق کار به تعهد ضمنی خود نسبت به پرداخت حق بیمه کارگران عمل کند.

جایز یا لازم بودن قرارداد عایق کاری لوله

به موجب نمونه قرارداد عایق کاری لوله ، کارفرما و پیمانکار در مقابل یکدیگر متعهد می‌شوند و تعهدات آن‌ها لازم الاجرا است. بنابراین طرفین قرارداد نمی‌توانند این قرارداد را به صورت یک جانبه فسخ کنند یا هر وقت که خواستند، به پایان برسانند. در نتیجه این قرارداد لازم است و اتمام آن نیاز به شرایطی دارد.

موضوع قرارداد عایق کاری

در نمونه قرارداد عایق کاری لوله ، عایق کاری موضوع و هدف اصلی قرارداد است. برای تحقق مقصود اصلی کارفرما از انعقاد قرارداد، او موظف است که کلیه ویژگی‌های عایق کاری را به عایق کار ارائه دهد. در این موارد لازم است که با توجه به تخصصی بودن امر عایق کاری، موارد فنی و تخصصی حاکم بر آن نیز لحاظ شود.

مبلغ قرارداد عایق کاری

در نمونه قرارداد عایق کاری لوله ، مبلغ به صورت توافقی تعیین می‌شود. معمولا برای اینکه اجرای عملیات آغاز شود، کارفرما به عایق کار مبلغی را به عنوان پیش پرداخت می‌پردازد. این مبلغ به جهت تهیه ابزار و مواد لازم برای عایق کاری همانند فایبرگلاس یا پلاستیک‌های مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین نحوه پرداخت این مبلغ، کاملا توافقی است. برای مثال طرفین می‌توانند عایق کاری را به چند عملیات جزیی تقسیم کنند و شرط کنند که در پایان اجرای هر فاز، پرداخت از سوی کارفرما صورت گیرد.

مدت قرارداد عایق کاری لوله

با تعیین مدت در نمونه قرارداد عایق کاری لوله ، می‌توان به طور آسان‌تری مراحل پروژه را طی کرد. به همین دلیل حتما توصیه می‌شود که در زمان تنظیم این قسمت از قرارداد دقت کنید زیرا در صورت عدم تعیین مدت، هیچ زمان قطعی برای انجام عملیات از سوی عایق کار وجود ندارد و به همین دلیل بستر وقوع اختلافات فراهم می‌شود. علاوه بر آن، تاریخ شروع مدت قرارداد را نیز مشخص کنید. البته در صورت عدم تعیین این تاریخ، تعهدات ناشی از این قرارداد، از زمان امضای قرارداد توسط طرفین تعیین می‌شود.

شرایط خاتمه قرارداد عایق کاری لوله

برای خاتمه نمونه قرارداد عایق کاری لوله ، حالت‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال ممکن است که پروژه عایق کاری به عنوان موضوع اصلی قرارداد، انجام شود. در این مواقع قرارداد به پایان می‌رسد و طرفین دیگر تعهدی ندارد. از سوی دیگر، ممکن است که عایق کاری هنوز به اتمام نرسیده باشد اما از مدت مقرر در قرارداد گذشته باشد. در این گونه موارد، قرارداد به خاتمه می‌رسد یا طرفین می‌توانند آن را تمدید کنند. در مواقع تمدید نمونه قرارداد عایق کاری لوله ، تعهدات ناشی از قرارداد، مجددا بر کارفرما و پیمانکار بار می‌شود.

از حالت‌های دیگری که می‌توان برای خاتمه این قرارداد بیان کرد، موارد مربوط به فسخ است. فسخ قرارداد عایق کاری، به دلایل مختلف قانونی اتفاق می‌افتد. برای مثال در قانون پیش بینی شده است که اگر کارفرما، در مدت مقرر دستمزد پیمانکار را به نحو توافق شده نپردازد، پیمانکار قادر است که حق فسخ خود را به اجرا در آورد و به قرارداد خاتمه دهد.

از سوی دیگر ممکن است هیچ یک از حالت‌های مطرح شده فوق رخ ندهد و طرفین بر اتمام نمونه قرارداد عایق کاری به صورت جمعی رضایت دهند. از این عمل حقوقی، در ماده 219 قانون مدنی به عنوان اقاله یاد می‌شود. به موجب اقاله حقوق و تعهدات ناشی از قرارداد به اتمام می‌رسد.

پیشنهادی برای این نوع پروژه

درباره قراردادی که تنظیم می‌کنید با مشاوران حقوقی مجرب گفتگو کنید.

دریافت راهنمایی با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، آسان‌ترین راه دسترسی به این خدمات است. علاوه براین، می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، نوشتن قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

فرم خام و عمومی قرارداد پیمانکاری را با زدن روی تصویر زیر به آسانی تهیه و دریافت کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات