قرارداد عایق کاری ؛ تعریف و بیان نکات مهم نمونه قرارداد عایق کاری ساختمان

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1403/01/18
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد عایق کاری

مطابق با قواعد علم فیزیک، هوا از محیط گرم به محیط سرد منتقل می‌شود. عایق نیز ماده‌ای از جنس پشم شیشه یا دیگر مواد صنعتی است که بین دو محیط مختلف قرار می‌گیرد. عایق‌ کاری موجب می‌شود که از ورود هوای سرد در فصل زمستان و ورود هوای گرم در فصل تابستان به فضای داخل ساختمان جلوگیری به عمل بیاید. عایق کاری سازه‌های مختلف و به خصوص ساختمان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا عایق بندی حرارتی و برودتی ساختمان باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود. مطابق با مقررات ملی ساختمان ، عایق بندی یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که باید در هنگام اجرای پروژه‌های ساختمانی مدنظر قرار بگیرد. نمونه قرارداد عایق کاری ساختمان نیز با هدف محول کردن عایق بندی ساختمان به پیمانکار تنظیم می‌شود.

نمونه قرارداد ایزوگام نیز از دیگر قراردادهایی است که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع ایزوگام نوعی از عایق کاری محسوب خواهد شد که می‌توانید در یک مقاله مجزا درباره آن بخوانید.

چهارچوب کلی و تعریف قرارداد عایق کاری ساختمان

نمونه قرارداد عایق کاری ساختمان یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است که به وسیله توافق میان کارفرما و پیمانکار تنظیم می‌شود. پیمانکار به موجب این قرارداد، پروژه عایق بندی ساختمان را بر عهده می‌گیرد و متعهد می‌شود که مطابق با استانداردهای ملی، ساختمان مورد نظر را عایق بندی کند.

قرارداد پیمانکاری عایق بندی با استناد به ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود. در ماده 10 قانون مدنی، قراردادهای خصوصی میان اشخاص و اصل آزادی قراردادها مورد پذیرش قانون گذار قرار گرفته است.

شرایط و ضوابط مربوط به انجام پروژه عایق بندی براساس توافق میان کارفرما و پیمانکار تعیین می‌شود. آن‌ها باید در هنگام توافق درباره تنظیم قرارداد مربوط به عایق بندی ساختمان، استاندارد‌های ملی و مقررات مربوط به ایمنی ساختمان را نیز مد نظر قرار بدهند.

قرارداد عایق کاری ساختمان در شرایط گروهی و تک نفره

نمونه قرارداد عایق کاری ساختمان براساس تعداد نفراتی که به عنوان پیمانکار مسئول انجام پروژه عایق بندی ساختمان هستند؛ به قرارداد پیمانکاری جمعی و قرارداد پیمانکاری تک نفره تقسیم می‌شود؛

در قرارداد پیمانکاری جمعی (گروهی) تعدادی از افراد یا حتی یک شرکت، مسئولیت انجام پروژه عایق بندی ساختمان را بر عهده می‌گیرند. معمولاً قرارداد پیمانکاری برای پروژه‌های بزرگ عایق کاری تنظیم خواهد شد.

قرارداد پیمانکاری تک نفره برای انجام پروژه‌های کوچک عایق بندی تنظیم می‌شود. در قرارداد پیمانکاری تک نفره، مسئولیت انجام پروژه عایق بندی ساختمان بر عهده یک نفر گذاشته خواهد شد. مانند فردی که به عنوان پیمانکار متعهد شده است تا پشت بام ساختمان را ایزوگام کند.

فسخ قرارداد عایق کاری ساختمان و دیگر ویژگی‌های قانونی آن

شرایط و ضوابط مربوط به قرارداد پیمانکاری براساس توافق میان پیمانکار و کارفرما مشخص می‌شود. زیرا شرایط و مقررات مربوط به قرارداد پیمانکاری در قانون مشخص نشده و قانون گذار تعیین شرایط این قراردادها را به اراده طرفین آن واگذار کرده است. کارفرما و عایق کار در خصوص هر موضوع قانونی و مشروعی می‌توانند با یکدیگر توافق کنند.

نمونه قرارداد عایق کاری ساختمان لازم الاجرا و غیر قابل فسخ است. کارفرما و پیمانکار بعد از تنظیم و امضای قرارداد ، حق برهم زدن آن را ندارند. فسخ قرارداد تنها با اجازه قانون گذار و با رعایت شرایط قانونی امکان پذیر است.

عایق کار پروژه عایق بندی ساختمان را به صورت رایگان انجام نمی‌دهد بلکه در ازای انجام عایق بندی ساختمان از کارفرما حق الزحمه دریافت می‌کند. بنابراین قرارداد پیمانی عایق کاری، معوض است.

عهدی بودن قرارداد پیمانکاری یکی دیگر از ویژگی‌های قانونی مربوط به این قرارداد محسوب می‌شود زیرا تعهد به انجام عایق بندی ساختمان از سوی عایق کار و تعهد به پرداخت حق الزحمه عایق کار از سوی کارفرما موضوع اصلی این قرارداد را تشکیل می‌دهد.

تنظیم سند برای قرارداد پیمانکاری عایق کاری ساختمان

 نمونه قرارداد عایق کاری ساختمان به وسیله توافق و اراده عایق کار و پیمانکار تنظیم می‌شود. توافق کارفرما و پیمانکار نیز با اعلام اراده و قصد آن‌ها انجام می‌شود. پیمانکار و کارفرما می‌توانند به روش‌های مختلفی اراده خود را نسبت به امضای قرارداد اعلام کنند زیرا قانون گذار در خصوص نحوه اعلام اراده الزامی را مقرر نکرده است. بنابراین کارفرما و عایق کار می‌توانند به صورت شفاهی نیز با یکدیگر توافق کنند.

برای انجام پروژه‌های بزرگ، در اغلب موارد قرارداد مکتوب تنظیم می‌شود زیرا در قرارداد مکتوب تمام جزئیات مربوط به انجام پروژه و شرح وظایف عایق کار و کارفرما قید خواهد شد.

نسخه مکتوب قرارداد عایق کاری در واقع سند این قرارداد است و تنظیم و امضای آن را نیز به اثبات می‌رساند.

این قرارداد می‌تواند به صورت یک سند رسمی یا یک قرارداد عادی تنظیم شود:

نسخه عادی این قرارداد توسط کارفرما و پیمانکار تنظیم و امضا می‌شود. از طرف دیگر، کارفرما و عایق کار برای تنظیم نسخه رسمی قرارداد مکتوب عایق کاری باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند زیرا سند قراردادی که در دفاتر اسناد رسمی تهیه و تنظیم می‌شود، رسمی است. البته این اقدام چندان متداول نیست و قراردادهای دستی که میان کارفرما و پیمانکار تنظیم و امضا می‌شوند نیز معتبر هستند و مواقع لزوم، می‌توان این قراردادها را به راحتی به مراجع قضایی ارائه کرد.

چگونه قرارداد عایق بندی ساختمان بنویسیم؟

همانطور که در بالا گفتیم، نسخه مکتوب قرارداد در واقع سند اثبات کننده نمونه قرارداد عایق کاری ساختمان است و می‌تواند به صورت عادی یا رسمی تنظیم شود. مطابق با ماده 1289 قانون مدنی، سند رسمی و عادی قرارداد از ادله اثبات دعوا هستند. بنابراین کارفرما و پیمانکار در هنگام بروز اختلاف با استناد به سند قرارداد، می‌توانند ادعای خود را به اثبات برسانند. بنابراین تمام مطالبی که در نسخه مکتوب قرارداد پیمانکاری نوشته می‌شود دارای آثار حقوقی و قانونی است.

موضوع نمونه قرارداد عایق کاری ساختمان

موضوع این قرارداد، انجام عملیات عایق بندی ساختمان است و باید به همین صورت در متن قرارداد نوشته شود. در واقع موضوع قرارداد، باید نشانگر ماهیت و محتوای اصلی عملیاتی باشد که این قرارداد با هدف انجام آن، برقرار می‌شود. در ادامه نیز وظایف و تعهداتی در همین راستا، بر عهده پیمانکار و کارفرما، قرار می‌گیرد که آن تعهدات نیز باید در این قرارداد نوشته شوند.

نوع عایق بندی ساختمان، هدف از عایق بندی ساختمان، نقاطی از ساختمان که نیازمند عایق بندی هستند و هر نکته مهم دیگر را که لازم می‌دانید، می‌توانید در بخش موضوع قرارداد بنویسید.

کارفرما باید تمام جزئیات مربوط به عایق بندی ساختمان و شرایط مورد نظر خودش را در متن قرارداد قید کند. عایق کار موظف است که عایق بندی ساختمان را مطابق با انتظارات کارفرما انجام دهد. برای مثال، کارفرما باید مشخص کند که عایق بندی حرارتی و برودتی را در نظر دارد یا اینکه می‌خواهد ساختمان را در مقابل نفوذ رطوبت عایق بندی کند.

مبلغ توافقی در قرارداد عایق کاری ساختمان

مبلغ قرارداد عایق بندی ساختمان ، همان حق‌الزحمه‌ای است که از سوی کارفرما به عایق کار پرداخت می‌شود. حق‌الزحمه عایق کار به وسیله توافق میان او و کارفرما تعیین می‌شود. مسئولیت تامین تجهیزات و مواد لازم برای عایق کاری ساختمان، بر عهده کارفرما یا عایق کار قرار میگیرد. در صورتی که هزینه تامین مواد اولیه و تجهیزات لازم برای عایق کاری بر عهده عایق کار باشد؛ در تعیین میزان حق الزحمه او، هزینه تامین مواد اولیه و تجهیزات عایق کاری نیز لحاظ می‌شود.

نحوه پرداخت حق الزحمه عایق کار نیز به توافق میان او و کارفرما بستگی دارد و می‌تواند به صورت نقدی یا اقساطی پرداخت شود.

به صورت معمول، قسمتی از حق الزحمه پیمانکار در هنگام تنظیم قرارداد به او پرداخت می‌شود و مابقی حق الزحمه پیمانکار به عنوان تضمین حسن انجام تعهدات در نزد کارفرما باقی می‌ماند و بعد از اتمام پروژه به او پرداخت خواهد شد.

شرایط و تعهدات قرارداد

تعهد به معنای موظف شدن و پیمان بستن نسبت به انجام کاری است. پیمانکار به موجب این قرارداد متعهد می‌شود که عایق بندی ساختمان را انجام دهد. کارفرما نیز به وسیله امضای این قرارداد، تعهد می‌کند که حق الزحمه پیمانکار را به او بدهد.

انجام پروژه توسط پیمانکار و پرداخت دستمزد او از سوی کارفرما، مهمترین و اصلی‌ترین وظایفی است که به موجب امضای قرارداد پیمانکاری عایق کاری ساختمان بر عهده هر یک از عایق کار و کارفرما قرار می‌گیرد.

عایق کار و کارفرما می‌توانند درباره موضوعات دیگری نیز با یکدیگر به توافق برسند. تمام تعهدات و توافق‌های کارفرما و عایق کار لازم الاجرا هستند. هر یک از کارفرما و پیمانکار که به تعهدات خود عمل نکند، ملزم به پرداخت خساراتی می‌شود که در اثر کوتاهی یا عدم انجام تعهدات از سوی او به طرف دیگر قرارداد وارد شده است. برای مثال؛ عایق کار تعهد می‌کند که از مواد مرغوب و دسته اول استفاده کند. عایق کار در صورت عایق بندی ساختمان با مواد کهنه و نامرغوب به کارفرما خسارت میزند و ملزم به جبران خسارات او می‌شود.

داوری و حل اختلاف در نمونه قرارداد عایق کاری ساختمان

عایق کار و کارفرما برای حل و فصل اختلافات حقوقی خودشان باید به دادگاه حقوقی و شورای حل اختلاف واقع در محل تنظیم قرارداد یا محل اقامت خوانده مراجعه و طرح دعوا کنند.

نکته: خوانده به شخصی گفته میشود که در دادگاه حقوقی یا شورای حل اختلاف بر علیه او دعوایی طرح شده است.

داوری از دیگر مراجع قانونی است که کارفرما و عایق کار برای حل و فصل اختلافات خود می‌توانند به آن مراجعه کنند. داور به وسیله توافق میان کارفرما و عایق کار تعیین می‌شود و از آن پس، مرجع حل و فصل اختلافات حقوقی آن‌ها است.

هر کد ام از طرفین قرارداد پیمانکاری عایق بندی ساختمان برای طرح شکایت از طرف دیگر قرارداد باید به دادگاه کیفری 2 و دادسرای مربوط به آن مراجعه و شکایت نامه (شکوائیه) خود را  تنظیم کنند.

نسخه‌های نمونه قرارداد عایق کاری ساختمان

قرارداد پیمانکاری به تعداد کارفرما و عایق کار و به همراه یک نسخه اضافه تنظیم می‌شود. تمام نسخه‌های قرارداد عایق بندی باید از لحاظ شکل ظاهری و محتوا یکسان باشند و به امضای کارفرما و عایق کار نیز برسند.

ارائه یک پیشنهادی کاربردی

چه به عنوان یک پیمانکار انجام موضوع این قرارداد را به عهده می‌گیرید و چه شخصی باشید که تمایل دارد با یک عایق کار قرارداد امضا کند؛ در هر دو حالت، لازم است که درباره ابعاد حقوقی و قانونی قرارداد مورد نظرتان آگاهی کافی داشته باشید. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از هر اقدامی، حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و علاوه براین، مناسب است که تنظیم قرارداد را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد پیمانکاری عمومی را می‌توانید از اینجا دریافت کنید. برای این منظور، روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات