نمونه قرارداد ایزوگام را به عنوان یک قرارداد پیمانکاری بیشتر بشناسید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/03/04
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ایزوگام

نمونه قرارداد ایزوگام در دسته بندی قرارداد پیمانکاری قرار دارد و از قراردادهای بسیار کاربردی است که برای عایق کردن پشت بام ساختمان‌ها یا برای عایق استخر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه قرارداد پیمانکاری نصب ایزوگام میان صاحبان ساختمان یا ساختمان سازان و اشخاص متخصص در نصب و اجرای ایزوگام تنظیم می‌شود. اهمیت عایق کردن پشت بام‌ها به خصوص در شهرهایی که میزان بارش سالانه زیادی دارند، بسیار زیاد است. ایزوگام عایقی مطمئن است که از نم و رطوبت جلوگیری می‌کند. این عایق از فرآورده‌های نفتی ساخته شده است و به وفور مورد استفاده ساختمان سازان قرار می‌گیرد. تهیه ایزوگام هزینه گزافی برای شما به همراه ندارد، در صورتی که اگر ساختمان عایق نشده باشد، امکان خسارت و خرابی احتمالی، هزینه‌های سنگینی به جا خواهد گذاشت. به همین دلیل است که تمایل به اجرای ایزوگام بسیار زیاد است.

در هر صورت استفاده از ایزوگام مقرون به صرفه است، زیرا با یک بار نصب آن تا سال‌ها نیاز به تمدید ندارد. البته نصب و اجرای ایزوگام نیز نیازمند مهارت و تجربه است. برای اطمینان از اجرای با کیفیت ایزوگام می‌توانید این کار را به نصاب‌های با تجربه ایزوگام بسپارید. البته بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که ایزوگام را از آنجا تهیه می‌کنید، خدمات اجرا و نصب را هم به عهده می‌گیرند و احتمالا بابت این کار هزینه‌ بیشتری از مبلغ ایزوگام‌ها از شما خواهند گرفت. در مجموع چه اجرای ایزوگام را به شرکت بسپارید چه به پیمانکار شخصی واگذار کنید، لازم است که از قرارداد نصب ایزوگام یا قرارداد اجرای ایزوگام استفاده کنید.

نمونه قرارداد ایزوگام چه نوع قراردادی است؟

نمونه قرارداد ایزوگام کاری ، سند مکتوبی است که از ارتباط کاری کارفرما و پیمانکار اجرای ایزوگام صحبت می‌کند. در این قرارداد، کارفرما شخصی است که تمایل دارد عملیات نصب ایزوگام را برای ساختمان مورد نظر انجام دهد. پیمانکار، نصاب ایزوگام است که می‌پذیرد در بازه زمانی مشخصی این کار را انجام دهد. متن قرارداد حاوی اطلاعاتی درباره چگونگی انجام کار، تعیین ساختمان مورد نظر، تعیین مساحت و متراژی که قرار است ایزوگام شود، بازه زمانی اجرای تعهد، حق الزحمه پیمانکار و شروط و تعهدات و توافقات طرفین است. قرارداد به عنوان یک سند معتبر قانونی در اختیار طرفین قرار می‌گیرد. در صورت بروز هرگونه خطا یا مشکل، طرفین می‌توانند با استناد به قرارداد در دادگاه یا شورای حل اختلاف حاضر شوند و شکایت خود را اعلام کنند.

نمونه قرارداد ایزوگام از نگاه قانون

قرارداد انجام ایزوگام ، یک قرارداد پیمانکاری است. این قرارداد با توجه به اصول قانون مدنی تنظیم می‌شود . برای اثبات اعتبار این قرارداد می‌توانیم به ماده 10 قانون مدنی استناد کنیم. ماده 10 قانون مدنی می‌گوید مانعی برای تنظیم قراردادهای خصوصی وجود ندارد. به شرط رعایت قانون و عرف جامعه، قراردادهای تنظیم شده صحیح است. قرارداد نصب ایزوگام از آن جهت که یک قرارداد پیمانکاری است، قراردادی نامعین محسوب می‌شود. نامعین به این معنی که در متن قانون مدنی شرایطی برای اجرای این قرارداد نیامده است و طرفین آزادند که با توجه به شرایط خودشان قرارداد را تنظیم کنند. بنابراین تنظیم صحیح قرارداد اجرای ایزوگام اهمیت بسیاری دارد. زیرا هر چیزی که در ادامه اجرا خواهد شد به متن قرارداد بستگی دارد.

لازم بودن و نمونه قرارداد پیمانکاری نصب ایزوگام

از دغدغه‌های طرفین قراردادها این است که الزامی برای حضور طرف دیگر در قرارداد وجود داشته باشد و طرفین نتوانند به یک باره کار را رها کنند. نمونه قرارداد پیمانکاری نصب ایزوگام این مساله را پوشش می‌دهد. زیرا این قرارداد از نگاه قانون مدنی یک قرارداد لازم است. به این معنی که طرفین موظف به حضور در قرارداد و اجرای موضوع آن هستند. هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند یک جانبه قرارداد را ترک یا فسخ کنند.

همراه با مصالح یا بدون مصالح؟!

این قرارداد را می‌توانیم به دو صورت قرارداد با مصالح و بدون مصالح تنظیم کنیم. در نمونه قرارداد ایزوگام با مصالح، کارفرما وظیفه تامین مصالح را به عهده پیمانکار می‌گذارد. پیمانکار موظف است که ایزوگام مورد نیاز را تهیه کند. وظیفه تامین هزینه ایزوگام در هر صورت با کارفرما است. کارفرما برای پرداخت هزینه ایزوگام می‌تواند به دو شیوه عمل کند. در روش اول، کارفرما مبلغ مشخصی را که از پیش برای تهیه ایزوگام تخمین زده‌اند در اختیار پیمانکار می‌گذارد. در این شرایط پیمانکار موظف به تحویل رسید خواهد بود. تفاوت هزینه یا مبلغ پرداختی کارفرما نیز در انتها محاسبه خواهد شد.

در روش دیگر، کارفرما از پیمانکار می‌خواهد که ایزوگام را تهیه کند. پیمانکار باید کاغذ یا فاکتور ایزوگام خریداری شده را به کارفرما تحویل دهد. در اخر کارفرما مبلغی که بابت تهیه ایزوگام هزینه شده است را به پیمانکار باز می‌گرداند.

موضوع در نمونه قرارداد ایزوگام

موضوع این توافق عبارت است از اجرای ایزوگام ساختمان در آدرسی که کارفرما مشخص می‌کند. با آن که نمونه قرارداد ایزوگام پشت بام ، متداول‌ترین قرارداد است. اما عایق ایزوگام برای بخش‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که در بخش موضوع قرارداد می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. عملیات نصب ایزوگام می‌تواند شامل بخش‌های از این قبیل باشد:

  1. ایزوگام دیوارهایی که در مجاورت خاک است
  2. ایزوگام کف آشپرخانه و آبریز تا یک متر
  3. ایزوگام کف حمام و سرویس‌ها
  4. ایزوگام پشت بام

نمونه قرارداد ایزوگام و اسناد و مدارک

از موارد مهمی که در متن قرارداد پیمانکاری ایزوگام درباره آن توضیح می‌دهند، اسناد، مدارک و مشخصات فنی قرارداد است. از جمله اسناد و مدارکی که در این بخش از قرارداد آورده می‌شود، عبارتند از:

  1. قرارداد حاضر
  2. مشخصات فنی خصوصی که توسط کارفرما به پیمانکار داده می‌شود. این بخش شامل خواسته‌های خاص کارفرما و سفارشات او است.
  3. برنامه پیشرفت فیزیکی و برآورد مقادیر کاری که قرار است در هر مرحله انجام شود.
  4. و غیره.

مبلغ قرارداد

در این بخش از متن قرارداد ایزوگام پشت بام ، لازم است که مبلغ یا هزینه توافق نوشته شود. مبلغ قرارداد شامل هزینه اجرای ایزوگام در ازای هر متر است. در این بخش مساحت دقیق مکانی که باید ایزوگام شود، مشخص می‌شود. با محاسبه مبلغ تعیین شده برای هر متر ایزوگام برای مساحت مورد نظر، مبلغ کلی قرارداد به دست می‌آید. در قرارداد می‌توانید به این مساله اشاره کنید که مبلغ با 25 درصد افزایش یا کاهش همراه خواهد بود.

نحوه پرداخت قرارداد انجام ایزوگام

کارفرما و پیمانکار بعد از توافق روی مبلغ قرارداد، نحوه پرداخت آن را در این بخش از قرارداد توضیح می‌دهند. به طور معمول هزینه قراردادهای پیمانکاری به صورت مرحله‌ای پرداخت می‌شود. کارفرما می‌تواند انجام کار را به مراحلی تقسیم کند و تعیین کند که چه میزان از مبلغ قرارداد در هر مرحله پرداخت شود. برای مثال نحوه پرداخت می‌تواند به این صورت باشد:

  1. درصدی پیش از شروع به کار
  2. درصدی بعد از انجام نیمی از کار
  3. مابقی مبلغ نیز در انتهای کار به پیمانکار پرداخت می‌شود.

کارفرما می‌تواند درصدی از مبلغ قرارداد را به عنوان ضمانت حسن انجام کار نزد خود نگه دارد. بعد از تایید نهایی، آن مبلغ نیز به پیمانکار پرداخت خواهد شد.

تعهدات پیمانکار در این قرارداد

پیمانکار موظف است براساس تعهدات و وظایفی که برای او در شرح نمونه قرارداد ایزوگام تعریف می‌شود، عمل کند. در ادامه به چند مورد از تعهدات پیمانکار در نمونه قرارداد ایزوگام اشاره می‌کنیم:

  1. پیمانکار موظف است طبق برنامه کاری تعیین شده کار را پیش ببرد و در بازه زمانی مشخص شده، هر مرحله را به اتمام برساند.
  2. اگر وظیفه تامین مصالح به‌عهده پیمانکار باشد، موظف است که از مصالح با کیفیت استفاده کند.
  3. پیمانکار مسئولیت پرسنل استخدامی خود را به عهده دارد و مسئولیتی متوجه کارفرما نیست. بنابراین، وظیفه پرداخت حقوق، بیمه و سایر مزایای پرسنل پیمانکار به عهده او است و مسئولیتی برای کارفرما وجود ندارد.
  4. پیمانکار باید شرایط ایمنی کار را برای کارگران فراهم کند و از کلیه قوانین و مقررات مرتبط با ایمنی حین انجام کار آگاه باشد.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از نمونه قرارداد ایزوگام است و توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است توجه کنید. متن تعهدات طرفین باید با دقت کافی و با واژگان دقیق حقوقی تنظیم شود تا اختلافات طرفین در این مورد به حداقل برسد:

نمونه قرارداد ایزوگام

تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد ایزوگام

همانطور که تعهدات پیمانکار در متن نمونه قرارداد ایزوگام تعریف می‌شود، تعهدات کارفرما نیز باید مشخص شود. کارفرما باید شرایط را برای اجرای موضوع نمونه قرارداد ایزوگام مهیا کند. اگر مسئولیت تهیه ایزوگام به عهده کارفرما باشد، لازم است که در اسرع وقت و بدون وقفه ایزوگام و مصالح مورد نیاز را در اختیار پیمانکار و نیروهای کار او قرار دهد. از دیگر تعهدات کارفرما این است که باید در زمان‌های تعیین شده اقدام به پرداخت هزینه قرارداد کند.

فسخ نمونه قرارداد ایزوگام

از آنجایی که قرارداد حاضر یک قرارداد لازم است، طرفین ملزم به حضور در قرارداد هستند و نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند اما پیمانکار و کارفرما می‌توانند شروط خاصی را برای فسخ قرارداد تعیین و در صورت بروز هر کدام از این شروط طرفین می‌توانند برای فسخ قرارداد اقدام کنند. از جمله مواردی که امکان فسخ قرارداد را ایجاد می‌کند، عبارت است از :

  • انجام نشدن تعهدات توسط هر کدام از طرفین و عدم وفای به عهد؛
  • پرداخت نشدن حق الزحمه و هزینه قرارداد توسط کارفرما؛
  • کارشکنی کارفرما که موجب اختلال در روند اجرای موضوع نمونه قرارداد ایزوگام شود؛
  • مشکلات قهری میان طرفین؛
  • و …

پیشنهادی که ما داریم

تیم حقوقی رکلا به عنوان مرجع تخصصی تنظیم قرارداد، نمونه قرارداد ایزوگام را تنظیم کرده است که می‎‌توانید آن را تهیه کنید. علاوه براین، اگر به یک قرارداد اختصاصی نیاز دارید، خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین این امکان را نیز خواهید داشت که با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ، از این سرویس خدمات حقوقی نیز بهره ببرید.

قرارداد ایزوگام و قیرگونی (متری)

برای دریافت این نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد ایزوگام
دانلود نمونه قرارداد ایزوگام
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
نرگس نامداری
thumb_up_alt
ایزوگام چندین بار باد کرده و آب زیر ایزوگام جمع می‌شود و پیمانکار زیر بار تعمیر نمی‌رود. چاره چیست؟
00:04
03 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد لازم است ابتدا متن قرارداد میان شما و طرف مقابل توسط ما بررسی شود تا بتوانیم حدود انتظارات قراردادی شما از پیمانکار را بررسی کنیم و پس از آن، میزان عملیات اجرایی انجام شده توسط پیمانکار با تعهدات ایشان مقایسه شود.
14:06
04 بهمن 1400