قرارداد اجاره پیکور را با اطلاع بیشتر از قوانین امضا کنید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/28
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره پیکور

قرارداد اجاره پیکور یک قرارداد آشنا و کاربردی برای پروژه‌هایی است که قصد تخریب و بازسازی یک بنا یا ساختمان را دارند. سازه‌های سنگی و بتنی به اندازه‌ای محکم هستند که به راحتی نمی‌توانید آن‌ها را تخریب کنید. به همین دلیل است که باید برای انجام پروژه‌ها و فعالیت‌های تخریب و بازسازی حتما از ابزار و تجهیزات مناسب بهره ببرید. پیکور یا پیکورها به مجموعه‌ای از تجهیزات گفته می‌شود که در واقع تجهیزات تخریب هستند. پیکور را با عناوین دیگری مانند بتن شکن یا سنگ شکن نیز می‌شناسند. پیکور در واقع یک بیل مکانیکی است که به منظور تخریب ساختمان و سازه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. صاحبان پروژه عمرانی با در اختیار داشتن دستگاه‌های پیکورها، پروژه‌های تخریب را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند.

اگر یک پروژه تخریب و بازسازی را به عهده گرفته‌اید، اجاره نامه پیکور یک قرارداد کاربردی برای شما است که امکان بهره برداری از این تجهیزات و همچنین انجام فرآیند تخریب را تسهیل‌ می‌کند. پیکورها ابزارهای قدرتمندی هستند که با توجه به توانایی‌ها و قابلیت‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته‌ شده‌ است، از قدرت و امکانات متنوعی بهره‌مند هستند و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود و پروژه‌ای که در دست دارید، این ابزار و دستگاه را اجاره کنند. در ادامه این مقاله به توضیحاتی درباره نمونه قرارداد اجاره پیکور می‌پردازیم.

نمونه قرارداد اجاره پیکور چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد اجاره پیکور در واقع یک توافق برای اجاره دادن دستگاه پیکور است. این قرارداد را می‌توانیم یکی از انواع قرارداد اجاره در نظر بگیریم. به واسطه تعریفی که در ماده 466 قانون مدنی آمده است، اجاره نامه پیکور در واقع یک توافق دو طرفه است که به موجب آن، مالک پیکور دستگاه خود را در اختیار شخصی می‌گذارد که تمایل دارد پیکور را اجاره کند. به این ترتیب، اجاره کننده پیکور برای مدت معینی، مالک منافع پیکور می‌شود و می‌تواند براساس نیازی که دارد از این دستگاه استفاده کند.

این قرارداد به واسطه ماده 467 قانون مدنی، یکی از انواع قرارداد اجاره اشیاء است. در این توافق، مالک پیکور، موجر نامیده می‌شود و طرف مقابل او نیز مستاجر است. پیکور نیز در قانون با عنوان عین مستاجره معرفی می‌شود. شما می‌توانید پیکور را از شخص حقیقی یا شرکت‌ها و موسسات مختلف اجاره کنید. محدودیتی در این خصوص وجود ندارد اما لازم است که در متن قرارداد ، حتما اطلاعات و مشخصات طرفین را بیان کنید تا به صراحت معین شود که مسئولیت این قرارداد به عهده چه اشخاصی است.

نمونه قرارداد اجاره پیکور از نگاه قانون

اوصاف و ویژگی‌های نمونه قرارداد اجاره پیکور از مهمترین مواردی است که باید برای تنظیم و امضای این قرارداد به آن توجه داشته باشید. این قرارداد یک عقد معین و لازم است. معین بودن اجاره نامه پیکور به این دلیل است که این قرارداد مطابق با قواعد و ضوابط مرتبط با عقد اجاره در قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود. قانون مدنی به صراحت درباره عقد اجاره توضیح می‌دهد و قواعد آن را نیز بیان می‌کند. به این ترتیب، اینطور بیان می‌شود که این قرارداد، یک عقد معین است. بنابراین، قراردادهایی مانند نمونه قرارداد اجاره پیکور که مطابق با این باب از قانون تهیه می‌شوند، یک قرارداد معین محسوب خواهند شد.

نکته دارای اهمیت دیگر در نمونه قرارداد اجاره پیکور ، لازم بودن این قرارداد است. بدون شک، زمانی که شما برای در اختیار داشتن یک یا چند دستگاه پیکور قراردادی را امضا می‌کنید، توقع دارید که موضوع قرارداد مطابق با آن چیزی که شرط کرده‌اید انجام شود. لازم بودن قرارداد نیز دقیقا به این مساله اشاره می‌کند و تاکید می‌کند که طرفین نمی‌توانند توافق را برهم بزنند یا اینکه یک جانبه یا یکباره قرارداد را فسخ کنند. البته این حق نیز برای طرفین در نظر گرفته شده است که بتوانند شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند.

شما می‌توانید امکان فسخ قرارداد را به شروط مشخصی محدود کنید تا تنها در آن شرایط، مالک و مستاجر پیکور بتوانند این قرارداد را فسخ کنند.

محتوای متن نمونه قرارداد اجاره پیکور

برای در اختیار داشتن یک نمونه قرارداد اجاره پیکور ، لازم است که ابتدا درباره بخش‌های مختلف این قرارداد اطلاعات داشته باشید. علاوه براین، باید درباره حقوق قانونی خود در این اجاره نامه اطلاعاتی کسب کنید و مطابق با اطلاعات و دانشی که دارید برای امضای این قرارداد تصمیم بگیرید.

محتوای متن نمونه قرارداد اجاره پیکور حاوی اطلاعات و مشخصاتی از هویت مالک و اجاره کننده پیکور است. علاوه براین، لازم است که در متن قرارداد، دستگاه پیکور به دقت و با جرئیات معرفی شود و درباره مشخصات این دستگاه اطلاعاتی را بیان کنید. در ادامه، به بیان موضوع قرارداد می‌پردازیم و درباره مواردی مانند اجاره بهای پیکور، بازه زمانی قرارداد، شروط و تعهدات و ضمانت‌های طرفین اطلاعاتی را بیان می‌کنیم. مجموع این اطلاعات به شما کمک می‌کند که با حفظ حقوق خود در این قرارداد، با یکدیگر توافق کنید.

اطلاعات و مشخصات هویتی که باید بیان شود!

محتوای متن اجاره نامه پیکور ، باید صریح، معین و بدون ابهام باشد. به این شیوه، دیگر نسبت به محتوای قرارداد ابهام یا کج فهمی ایجاد نمی‌شود و علاوه براین، از میزان اختلافات و مشکلات احتمالی نیز کاسته خواهد شد. از مسائل مهمی که باید درباره آن نیز توضیحاتی را بیان کنید، اطلاعات و مشخصات هویتی طرفین قرارداد است. فرقی نمی‌کند که یک شخص حقیقی باشید یا به عنوان یک شخص حقوقی در این قرارداد حضور داشته باشید، در هر صورت لازم است اطلاعات و مشخصات هویتی شما با جزئیات در متن قرارداد بیان شود.

علاوه بر معرفی موجر و مستاجر و بیان اطلاعات آن‌ها، لازم است که درباره پیکور نیز توضیح دهید. نکته مهم در خصوص این قرارداد، این است که پیکور یک وسیله یا دستگاه است که به دلیل استفاده‌های مکرر، در واقع یک کالای دست دوم محسوب می‌شود. بدون شک مدت زمانی که از پیکور استفاده شده است، باعث می‌شود که تغییراتی در ظاهر یا در توان فنی این دستگاه ایجاد شود. بنابراین، در ابتدای قرارداد لازم است که شما پیکور را به دقت مورد بررسی قرار دهید و کار کردن با آن را امتحان کنید.

با انجام این اقدامات، شما از سلامت پیکور مطمئن می‌شوید و اگر این دستگاه دارای نقص یا ایرادی نیز باشد، برای شما مشخص می‌شود. باید در متن قرارداد ویژگی‌های دستگاه را با جزئیات بیان کنید. به این صورت، در زمان تحویل پیکور، متعهد خواهید بود که پیکور را به همان شیوه‌ای که تحویل گرفته‌اید به موجر تحویل دهید.

بازه زمانی قرارداد

شما می‌توانید پیکور را با توجه به پروژه‌ای که در دست دارید برای مدت معینی اجاره کنید. برای مثال اگر پروژه تخریب شما یک پروژه گسترده باشد، شما می‌توانید این دستگاه را برای چند ماه در اختیار بگیرید. بازه زمانی نمونه قرارداد اجاره پیکور ، به واسطه نیاز مستاجر به دستگاه و توافق طرفین معین می‌شود. لازم است که حتما تاریخ دقیق شروع و پایان این توافق را در اجاره نامه بنویسید. به واسطه تاریخی که مشخص می‌شود، موجر ملزم است که پیکور را در اختیار مستاجر بگذارد. نکته مهم در این خصوص این است که موجر باید پیکور را به شیوه‌‌ای در اختیار مستاجر بگذارد که او بتواند از پیکور نفع ببرد و از آن استفاده کند. بنابراین، اگر این دستگاه دارای نقص باشد یا به هر دلیل دیگری امکان کسب منفعت مستاجر برقرار نشود، این قرارداد منعقد نخواهد شد.

در پایان مدت قرارداد نیز مستاجر ملزم است که پیکور را دقیقا به همان شیوه‌ای که تحویل گرفته ‌است، به مالک آن برگرداند. موجر می‌تواند برای ضمانت برگرداندن پیکور در زمان معین، شرطی را در نظر بگیرد. برای مثال، می‌تواند معین کند که در ازای هر روز دیرکرد در تحویل پیکور، مستاجر ملزم است که مبلغ مشخصی را به عنوان جریمه پرداخت کند.

مبلغ اجاره بها یا کرایه قرارداد اجاره پیکور

با امضای این قرارداد، مستاجر ملزم می‌شود که برای در اختیار گرفتن پیکور، مبلغی را به عنوان کرایه پرداخت کند. مبلغ اجاره بها پیکور یا همان کرایه، با توجه به مدتی که دستگاه در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد و مطابق با توافق دو طرف قرارداد، معین می‌شود. مالک پیکور و شخصی که تمایل دارد پیکور را اجاره کند، در مذاکرات اولیه پیش از امضای قرارداد ، درباره مبلغ کرایه یا اجاره بها گفتگو خواهند کرد و نتیجه نهایی و توافق خودشان را در خصوص مبلغ قرارداد در متن اجاره نامه می‌نویسند.

تعیین خسارت و زیان در نمونه قرارداد اجاره پیکور

گاهی ممکن است که در حین مدت اجاره، پیکور دچار مشکل یا نقص شود. در این زمان، این مساله اهمیت زیادی دارد که مشخص شود مسئولیت پرداخت خسارت و هزینه تعمیر دستگاه به عهده چه شخصی است. در این خصوص باید توضیح دهیم که اگر خسارت یا نقصی که ایجاد شده است به واسطه افراط و تعدی مستاجر به وجود آمده باشد، مستاجر ضامن خواهد بود و مسئولیت دارد که هزینه تعمیر پیکور و خسارت آن را به عهده بگیرد. از طرف دیگر، اگر پیکور به دلیل نقص فنی یا کاهش توان دچار نقص یا مشکل شود، مسئولیتی به عهده مستاجر نخواهد بود و موجر باید مسئولیت پیکور را به عهده بگیرد.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که پیکور و سایر ابزار و تجهیزات عمرانی را اجاره کنید، حتما نیاز دارید که یک قرارداد دقیق داشته باشید تا روابط میان شما و مالک را مشخص کند. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدماتی در خصوص تنظیم قرارداد اختصاصی ، نوشتن قرارداد شما را به عهده می‌گیرد و علاوه براین، شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید. در کنار شما هستیم.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره پیکور
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات