قرارداد استخدام عکاس و توضیحاتی درباره این نوع قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/14
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد استخدام عکاس

قرارداد استخدام عکاس یکی از انواع قرارداد کار است. این قرارداد میان عکاس به عنوان نیروی کار متخصص و کارفرما تهیه و امضا می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این قرارداد، یک عکاس حرفه‌ای یا مبتدی را در چهارچوب قواعد و ضوابط قانون کار استخدام کنید. نمونه قرارداد کار عکاسی به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید در ساعات مشخصی از روز، عکاس را در اختیار داشته باشید و همچنین بتوانید با توجه به تخصص او، امور مشخصی را به عکاس بسپارید. عکاس نیز به موجب امضا کردن قرارداد استخدام عکاس، متعهد می‌شود که اموری که به او سپرده شده است را انجام دهد.

نمونه قرارداد کاری عکاسی در واقع یک قرارداد استخدام است. شما می‌توانید این قرارداد را با شرایط مختلف تنظیم کنید و برای آن بازه زمانی متعددی را در نظر بگیرید اما آن چیز که مسلم است، این است که تحت هر شرایطی باید قرارداد شما منطبق بر قانون کار باشد. موسسات و مراکز بسیار زیادی هستند که با استفاده از فرم قرارداد کاری عکاسی یک یا چند عکاس را استخدام می‌کنند تا بتوانند پروژه‌های عکاسی را انجام دهند. ممکن است که عکاس شما، علاوه بر کار عکاسی، مهارت‌های جانبی دیگری نیز در این حوزه داشته باشد که متناسب با توافقاتی که در ابتدا میان شما برقرار می‌شود، می‌توانید از عکاس بخواهید که امور دیگری را نیز انجام دهد.

در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی درباره نمونه قرارداد استخدام عکاس توضیح خواهیم داد.

نمونه قرارداد استخدام عکاس چه شرایطی دارد؟

هنر عکاسی را می‌توانیم مجموعه‌ای از دانش، مهارت و تجربه در نظر بگیریم. شما می‌توانید به فراخور پروژه و شرایطی که دارید از عکاسان در سطوح مختلف استفاده کنید و با آن‌ها قراردادهای استخدامی تنظیم کنید. آن چیزی که اهمیت دارد این است که امروزه عکاسی چه به صورت حرفه‌ای و چه در حدود پروژه‌های عکاسی از شخص حقیقی (افراد)، طرفداران بسیار زیادی دارد. وجود طرفداران زیاد هم باعث شده است که بازار کار این شغل بسیار پویا و فعال باشد.

به همین دلیل است که موسسات و مراکز مختلف تمایل دارند که عکاسان خوبی را جذب کنند و برای مدت مشخصی آن‌ها را در اختیار داشته باشند. این شیوه از توافق برای کارفرما نیز بسیار مناسب خواهد بود. زیرا می‌تواند با پرداخت مبلغی بسیار کمتر از سهمی که در قراردادهای شراکت معین می‌شود، با عکاس قرارداد امضا کند. نمونه قرارداد کار عکاسی را مطابق با قانون کار می‌نویسند. این قانون برای به خدمت گرفتن نیروی کار انسانی شروط و قواعدی را در نظر گرفته است که طرفین ملزم هستند که به آن‌ها توجه داشته باشند.

ماده 10 قانون کار و نمونه قرارداد کاری عکاسی

اگر چند قرارداد استخدامی را مطالعه کرده باشید، احتمالا با این عبارت مواجه شده‌اید که قرارداد مطابق با قانون کار یا مطابق با ماده 10 قانون کار است. ماده 10 قانون کار، به این مساله اشاره می‌کند که یک قرارداد باید حاوی بخش‌های مختلفی باشد و در هر بخش درباره چگونگی توافق کارفرما و کارگر توضیحاتی بیان کند. مطالب مهم یک قرارداد کار عبارت است از:

  1. نوع کار یا حرفه‌، که در این قرارداد، منظور حرفه عکاسی خواهد بود؛
  2. میزان دستمزد سال و مزایای عکاس؛
  3. بازه زمانی که بابت ساعت کار در نظر گرفته شده است به همراه تعطیلی‌ها و مرخصی‌ها؛
  4. محل یا مکان انجام کار؛
  5. تاریخ و مدت قرارداد و هر مورد دیگری که در عرف یا عادت یک شغل خاص بیان شده است؛
  6. همچنین شروط و شرایط فسخ قرارداد نیز باید نوشته شود.

در آخر نیز در این ماده آمده است که شما باید نمونه قرارداد کاری عکاسی یا هر قرارداد استخدامی دیگری که در نظر دارید را در 4 نسخه تنظیم کنید. یک نسخه در اختیار کارفرما و یک نسخه در اختیار عکاس است. دو نسخه دیگر نیز در اختیار شورای اسلامی کار و اداره کار خواهد بود. بنابراین، اگر تمایل دارید که با یک عکاس قرارداد امضا کنید، لازم است که به این مساله توجه داشته باشید که قرارداد استخدام عکاس شما باید حاوی این بخش‌ها و همچنین باید حاوی این قبیل اطلاعات باشد. در انتها نیز قرارداد باید توسط طرفین امضا شود و به محض امضای قرارداد ، طرفین ملزم هستند که به تعهدات خود عمل کنند.

قوانین مرتبط با قرارداد استخدام عکاس

اگر تمایل دارید که روابط کاری شما با عکاس، یک قرارداد کاری باشد، لازم است که به این مساله آگاهی داشته باشید که قوانین مرتبط و ناظر بر این قراردادها، چه قوانینی هستند. در این خصوص باید بگوییم که قانون کار و قانون تامین اجتماعی ، دو قانونی هستند که بر روابط کار میان اشخاص نظارت دارند. در واقع ما ملزم هستیم که برای تنظیم و نوشتن اینگونه قراردادها، به این دو قانون توجه داشته باشیم.

قانون کار، به صورت اختصاصی درباره میزان ساعت کار، میزان حقوق و مزایا، الزام به انجام تعهدات قرارداد و چگونگی روابط میان کارگر و کارفرما صحبت می‌کند و قانون تامین اجتماعی نیز تاکید دارد که به محض در اختیار گرفتن نیروی کار انسانی، باید حتما عکاس، توسط کارفرما بیمه شود. قانون تامین اجتماعی در خصوص بیمه، قوانین مشخصی را معین می‌کند و همچنین برای اشخاصی که این قانون را نادیده بگیرند و مطابق با آن عمل نکنند نیز جریمه‌های سختی در نظر گرفته شده است. به همین دلیل است که تاکید می‌شود حتما فرم قرارداد کاری عکاسی را مطابق با قانون تنظیم کنید و حتما بیمه کردن نیروی کار را نیز در نظر داشته باشید.

محرمانگی و عدم افشای اطلاعات با عکاس

یک نکته مهم که لازم است حتما در متن قرارداد استخدام عکاس به آن اشاره کنید، مساله محرمانگی و عدم افشای اطلاعات است. بدون شک برای هر سازمان یا موسسه‌ای بسیار مهم است که از اطلاعات خود محافظت کند. افشای اطلاعات می‌تواند خسارت زیادی را برای سازمان به دنبال داشته باشد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما در متن قرارداد خود شرط عدم افشای اطلاعات محرمانه را درج کنید یا اینکه به صورت مجزا از قرارداد استخدام عکاس با عکاس‌هایی که استخدام می‌کنید، یک قرارداد محرمانگی اطلاعات نیز امضا کنید.

مکان انجام کار در نمونه قرارداد استخدام عکاس

یک نکته بسیار مهم که پیشنهاد می‌کنیم حتما در متن این قرارداد درباره آن توضیح دهید، تعیین مکان انجام کار موضوع این قرارداد است. تعیین مکان انجام کار برای کارهای عکاسی، معمولا تعیین لوکیشن‌های عکاسی و تعیین مکانی برای انجام ادیت عکس‌ها است که نوشتن درباره آن‌ها در متن قرارداد، اهمیت زیادی دارد. ممکن است برای اجرای فرآیند عکاسی لازم باشد که عکاس به مکان‌های متعددی رجوع کند. به همین دلیل، لازم است که در نمونه قرارداد استخدام عکاس به این موضوع اشاره کنید که انجام عکاسی با توجه به خواست کارفرما در لوکیشن‌های متفاوتی انجام شود.

نوشتن این شرط، به کارفرما اجازه می‌دهد که بتواند از عکاس برای انجام پروژه‌های عکاسی در موقعیت‌های مکانی مختلف بهره ببرد. برای نگارش محل انجام کار در قرارداد، می‌توانید موقعیت مکانی شرکت یا موسسه را بنویسید و در یک شرط به این مساله نیز اشاره کنید که ممکن است کارفرما از عکاس بخواهد که در مکان‌ها و لوکیشن‌های خاصی برای عکاسی حضور داشته باشد.

مدت قرارداد را مشخص کنید!

مدت نمونه قرارداد استخدام عکاس از نکات بسیار مهم قرارداد است. لازم است که حتما تاریخ دقیق شروع و پایان همکاری را در متن قرارداد بنویسید. مدت قرارداد مشخص می‌کند که عکاس و کارفرما برای چه مدتی با یکدیگر همکاری می‌کنند و تعهد کاری آن‌ها برای چه بازه زمانی است.

یک نکته بسیار مهم در خصوص نمونه قرارداد استخدام عکاس این است که این توافق یک قرارداد لازم است. لازم بودن این قرارداد به این معنی است که هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند توافق را برهم بزنند یا قرارداد را فسخ کنند. مگر در شرایطی که در قانون در نظر گرفته شده است. بنابراین عکاس نمی‌تواند اعلام کند که از همکاری منصرف شده است یا اینکه به صورت ناگهانی همکاری را قطع کند. در مقابل کارفرما نیز تا پیش از اتمام مدت قرارداد نمی‌تواند اعلام کند که دیگر قصد همکاری با عکاس را ندارد.

یک پیشنهاد کاربردی!

گزینش و استخدام یک عکاس حرفه‌ای در روند انجام کار شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود اما از آن مهم‌تر، تنظیم یک قرارداد قوی و محکم برای این منظور است که به واسطه آن از رابطه کاری میان خود و عکاس مطمئن باشید. بدون شک برای داشتن چنین قراردادی، ابتدا لازم است که با یک مشاور حقوقی مجرب درباره آن گفتگو کنید. تیم حقوقی رکلا شرایطی را فراهم کرده است که بتوانید به سرعت با یک مشاور حقوقی در ارتباط باشید. کافی است که به صفحه مشاوره حقوقی تلفنی مراجعه کنید و درخواستتان را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم. علاوه براین، شما می‌توانید با ثبت درخواست در بخش تنظیم قرارداد ، بخواهید که قرارداد مورد نظر شما به صورت اختصاصی تنظیم شود.

ضمن آنکه ما یک نمونه قرارداد کامل تنظیم کرده‌ایم. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد استخدام عکاس
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات