قرارداد اجاره داروخانه و اجباری بودن یا نبودن دریافت مجوز در این مورد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره داروخانه

داروخانه‌ها از مهمترین مراکز خدمات رسانی هستند. ارائه دارو، انواع ویتامین‌ها و محصولات بهداشتی، نسخه خوانی و راهنمایی بیماران در زمینه مصرف دارو، از جمله مهمترین خدماتی هستند که در داروخانه‌ها ارائه می‌شود. به همین دلیل است که پرسنل و کارکنان داروخانه باید در این زمینه دانش و آگاهی داشته باشند و با نظارت مسئول فنی یا پزشک متخصص فعالیت کنند. قرارداد اجاره داروخانه از جمله قراردادهای بسیار مهمی است که به واسطه آن، میان مالک داروخانه و متقاضی، اجاره نامه تنظیم می‌شود. لازم به یادآوری است که این قرارداد، از انواع قرارداد اجاره است.

داروخانه‌هایی که در مالکیت بیمارستان‌ها یا درمانگاه‌های دولتی یا خصوصی هستند، در میان مردم شناخته می‌شوند. یعنی ذهن عمومی به این مساله آگاه است که در این مکان داروخانه‌ای وجود دارد. بنابراین، این مکان برای بازه زمانی طولانی به عنوان داروخانه استفاده خواهد شد و مراجعان خاص خودش را خواهد داشت. همین مساله باعث می‌شود که بسیاری از سرمایه گذاران تمایل داشته باشند که با استفاده از این شرایط، ملک داروخانه را اجاره کنند.

از طرف دیگر، اجاره داروخانه برای مالک و صاحبان بیمارستان یا درمانگاه، یک منبع درآمد محسوب می‌شود. این مساله به اندازه‌ای مهم است که گاهی برای اجاره داروخانه‌های بزرگ در بعضی از بیمارستان‌های خاص، مزایده برگزار می‌شود. علاوه بر نمونه قرارداد اجاره داروخانه بيمارستان ، اجاره داروخانه در موقعیت‌های شهری دیگر نیز امکان پذیر است. در ادامه مقاله درباره این قرارداد بیشتر توضیح می‌دهیم.

توضیحاتی درباره قرارداد اجاره داروخانه

فرم قرارداد اجاره داروخانه ، قراردادی است که توسط مالک داروخانه و متقاضی تنظیم می‌شود. در این قرارداد، مالک می‌تواند شخص حقیقی (مالک شخصی، مدیر بیمارستان) یا شخص حقوقی (بیمارستان یا درمانگاه) باشد. علاوه براین، ممکن است ملکی که داروخانه در آن قرارداد دارد، متعلق به دولت یا ملک شخصی باشد. در هر صورت، زمانی که یک شخص با پذیرش شرایط قرارداد اجاره، داروخانه‌ای را در اختیار می‌گیرد، میان هر دو طرف قرارداد رابطه موجر و مستاجر برقرار می‌شود و آن‌ها را به یکدیگر متعهد می‌کند.این قرارداد از جمله قراردادهایی است که براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود. در ادامه درباره شرایط قانونی قرارداد اجاره داروخانه ، توضیح می‌دهیم.

از نگاه قانون

همانطور که اشاره کردیم، نمونه اجاره نامه داروخانه یک نوع از قرارداد اجاره است. این اجاره نامه مطابق با قواعد قانون مدنی تنظیم می‌‌شود و یک عقد معین و لازم است. درباره معین بودن این قرارداد می‌توانیم به این مساله اشاره کنیم که قانون مدنی در باب اجاره و به صراحت، درباره عقد اجاره توضیح داده است. براساس این قانون، اجاره عقدی است که به واسطه آن مستاجر در ازای پرداخت اجاره بها و برای مدت مشخص، مالک منافع موجر می‌شود. البته در این میان موجر نیز با دریافت اجاره بها، منفعت کسب می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های نمونه اجاره نامه داروخانه ، لازم بودن آن است. بدون شک شخصی که تمایل دارد یک داروخانه را اجاره کند، در حقیقت با سرمایه گذاری در این زمینه، به دنبال شروع یک کسب و کار و درآمدزایی از این راه است. این شخص به عنوان مستاجر تمایل دارد که از اجرای صحیح قرارداد مطمئن باشد. لازم بودن عقد اجاره ، این شرط را تعیین می‌کند که موجر و مستاجر در طول مدت قرارداد، به یکدیگر و به شروط قرارداد، متعهد باشند و در راستای موضوع اجاره نامه با یکدیگر همکاری کنند.

اگر از جنبه دیگر به مساله الزام موجر و مستاجر به حضور در قرارداد توجه کنیم، متوجه می‌شویم که لازم بودن قرارداد، منافع موجر را نیز تامین می‌کند. در این شرایط موجر مطمئن است که در بازه زمانی اجاره، مستاجر در ملک حضور دارد و براساس توافق، اجاره بها را پرداخت خواهد کرد.

آیا قرارداد اجاره داروخانه ، مجوز نیاز دارد؟

اشتغال در داروخانه از جمله مشاغلی است که نیاز به مدارک و شروط خاص دارد. برای مثال موسس داروخانه باید پروانه کسب و مجور داروخانه داشته باشد. علاوه براین لازم است که پرسنل خود را از میان دانش آموختگان در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی انتخاب کند یا اینکه اشخاصی را جذب کند که دوره‌های نسخه خوانی را گذرانده‌اند و مدارک مورد نیاز را دارند.

مسئول فنی نیز یک پزشک متخصص است که باید در داروخانه حضور داشته باشد. با این وجود، صرف تنظیم قرارداد اجاره نیاز به پروانه داروخانه ندارد اما برای شروع به کار در داروخانه، شرایطی که پیش‌تر توضیح دادیم، باید رعایت شوند. ممکن است که شخص سرمایه گذار، پروانه داروخانه نداشته باشد. در چنین شرایطی به طور معمول از شرایط اجاره پروانه داروخانه استفاده می‌کنند. نمونه قرارداد اجاره پروانه داروخانه ، قراردادی است که در این مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد اجاره پروانه داروخانه

از قرارداد اجاره پروانه داروخانه زمانی استفاده می‌کنیم که یک طرف مجوز داشته باشد ولی به هر دلیلی از آن استفاده نکند و طرف دیگر شخصی باشد که تمایل دارد در حوزه کار داروخانه شروع به فعالیت کند. به واسطه نمونه قرارداد اجاره پروانه داروخانه ، شخص متقاضی، برای مدت معین، پروانه داروخانه‌ای را اجاره می‌کند. این قرارداد نیز یکی از انواع اجاره نامه است و با توجه به شرایط عقد اجاره تنظیم می‌شود.

نحوه پرداخت اجاره بها پروانه داروخانه با توجه به شرایط و توافق طرفین متفاوت است. برای مثال، ممکن است شما شرط کرده باشید که مبلغ مشخص شده‌ای را در ابتدای قرارداد اخذ کنید یا اینکه اجاره بها به صورت ماهانه به شما پرداخت شود.

نکته مهم دیگر در اجاره پروانه داروخانه ، مساله حوادث و اتفاقات احتمالی آینده است. برای مثال، ممکن است شخصی که داروخانه را اجاره می‌کند، در محل داروخانه تخلف‌هایی انجام دهد که موجب خسارت، زیان یا جریمه باشد. در متن قرارداد اجاره داروخانه به تفصیل درباره این مساله توضیح می‌دهند و به طور معمول شروطی نوشته می‌شود که به واسطه آن، مالک پروانه تعهد و مسئولیتی در این باره نداشته باشد.

انواع این قرارداد

به طور معمول داروخانه‌هایی که اجاره داده می‌شوند، یا ملک شخصی هستند یا اینکه بخشی از بیمارستان یا درمانگاه محسوب می‌شوند و با استفاده از قرارداد اجاره داروخانه بيمارستان در اختیار مستاجر قرار می‌گیرند. به غیر از این دو نوع قرارداد برای اجاره داروخانه، شرایط دیگری نیز مرسوم است.

احتمالا در مراجعه به داروخانه، متوجه این مساله شده‌اید که بخش مشخصی از سالن داروخانه، برای معرفی و فروش محصولات بهداشتی و حتی محصولات آرایشی استفاده می‌شود. نکته قابل توجه این است که به طور معمول، این بخش را نیز اجاره می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از قرارداد اجاره غرفه یا قرارداد اجاره میز کار ، یک بخش از داروخانه را در اختیار بگیرید و در زمینه فروش محصولات بهداشتی فعالیت کنید.

این قرارداد اجاره، میان مستاجر دوم و مستاجر اول انجام می‌شود اما سوال این است که آیا تنظیم چنین قراردادی قانونی است؟

در قانون مدنی، توضیح می‌دهد که مستاجر می‌تواند مورد اجاره را به شخص دیگر اجاره دهد، مشروط به اینکه موجر در متن قرارداد، به صراحت او را از این کار منع نکرده باشد. بنابراین پیش از تنظیم این نوع قرارداد، لازم است که به این مساله توجه کنید و اگر تمایل دارید که در آینده بخشی از داروخانه را به شخص دیگری اجاره دهید، در ابتدا با موجر در این خصوص مذاکره کنید.

مبلغ اجاره

از مهمترین مواردی که پیش از تنظیم قرارداد اجاره داروخانه به آن توجه می‌شود، مبلغ قرارداد اجاره یا اجاره بهاء است. اجاره بهاء، مبلغی است که به موجب استفاده از ملک به موجر پرداخت می‌شود. موجر و مستاجر در مذاکرات ابتدایی و پیش از امضای قرارداد ، درباره مبلغ اجاره بها با یکدیگر گفت و گو می‌کنند. در نهایت طرفین با مذاکراتی که انجام می‌دهند، درباره مبلغ اجاره به توافق می‌رسند.

این مبلغ در متن قرارداد نوشته می‌شود و مستاجر ملزم است که براساس نحوه پرداخت اجاره بها، مبلغ اجاره را به مستاجر بپردازد. بعد از توافق درباره میزان اجاره، نحوه پرداخت آن نیز مشخص می‌شود. برای مثال ممکن است که موجر در ابتدای قرارداد مبلغ قابل توجهی را از مستاجر طلب کند یا اینکه بخواهد اجاره بها به صورت ماهانه به او پرداخت شود. تصمیم در این خصوص به طرفین قرارداد بستگی دارد.

تضمین در قرارداد اجاره داروخانه

مساله ضمانت و تضمین، از مسائل مهم در تنظیم انواع قرارداد است. در این قرارداد نیز به طور خاص، مساله ضمانت تخلیه و ضمانت پرداخت اجاره اهمیت بسیار زیادی دارد. باید بدانید که موجر می‌تواند از مستاجر ضمانت طلب کند. به طور معمول، این قبیل ضمانت‌ها به صورت چک یا سفته ارائه می‌شوند.

علاوه بر ضمانت اجاره و تخلیه، مساله ضمانت استفاده از ملک و عدم خسارت به آن نیز مطرح است. اگرچه داروخانه‌ها به شیوه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند اما تمام آن‌ها امکاناتی دارند که استفاده از آن‌ها را ساده‌تر می‌کند. همزمان با اجاره داروخانه، حق استفاده از این امکانات نیز به مستاجر سپرده می‌شود. مستاجر ملزم است که از این امکانات در راستای منافع خود استفاده کند و در جهت حفاظت از آن‌ها بکوشد.

پیشنهاد ما

تیم رکلا، با حضور مشاوران حقوقی متخصص در حوزه تنظیم قرارداد ، وظیفه تنظیم قرارداد مورد نظر شما را به عهده می‌گیرد و علاوه براین، می‌توانید در این زمینه از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات