قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن ساز ؛ توافقی زندگی بخش و حیاتی!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/14
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز از جمله دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی هستند که با متمرکز ساختن اکسیژن موجود در هوای محیطی که بیمار در آن حضور دارد، روند اکسیژن رسانی به بیمار را بهبود می‌بخشند تا گاز اکسیژن غنی شده برای بیمار تامین شود. بیمارانی که دچار نارسایی‌های ریوی هستند یا به هر دلیلی در تنفس مشکل دارند یا اینکه اکسیژن خون آن‌ها پایین است، می‌توانند از این دستگاه بهره ببرند. با روند رو به رشد اپیدمی کرونا، اهمیت استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه اکسیژن ساز بیش از پیش شده است. قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن ساز ، قرارداد مناسبی است که در چنین موقعیت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه اجاره نامه دستگاه اکسیژن ساز یک قرارداد کاربردی و مهم است که این امکان را فراهم می‌کند که دستگاه اکسیژن ساز برای مدت مشخصی، اجاره داده شود. تهیه و خرید اینگونه تجهیزات و دستگاه‌ها، نیازمند صرف هزینه قابل توجهی‌ است که در اکثر مواقع، پرداخت این هزینه برای اشخاص مختلف ممکن نخواهد بود. از طرف دیگر، این دستگاه برای اکثر بیماران به صورت موقتی استفاده می‌شود و بعد از گذشت مدتی، دستگاه عملا برای اشخاصی که آن را تهیه می‌کنند، بدون استفاده خواهد شد. دقیقا به همین دلیل است که امروزه استفاده از قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن ساز ، بسیار رواج داشته اشت.

در حال حاضر، اشخاص زیادی هستند که تمایل دارند دستگاه اکسیژن ساز خود را با شرایطی که در نظر دارند به متقاضیان اجاره دهند. برای انجام این اقدام، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از قرارداد استفاده کنید. در ادامه این مقاله، مطالب کاربردی بیشتری را در خصوص قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن ساز بیان کنیم.

تعریف دقیقی از قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن ساز

برای تعریف این قرارداد، ابتدا لازم است که درباره عقد اجاره و شرایط اجاره اشیا، اطلاعاتی داشته باشید. زیرا قرارداد حاضر در واقع یک عقد معین و یکی از انواع قرارداد اجاره است. قانون مدنی علاوه بر تعریف اجاره، قواعد و ضوابط مشخصی را برای آن در نظر می‌گیرد که در هنگام تنظیم قرارداد باید به آن‌ قواعد توجه داشته باشیم.

بنابر ماده 466 قانون مدنی، اجاره توافقی است که با استفاده از آن، مستاجر (شخصی که دستگاه اکسیژن ساز را برای مدت مشخصی اجاره می‌کند) مالک منافع عین مستاجره (دستگاه اکسیژن ساز) می‌شود. یعنی اینکه مستاجر می‌تواند به شیوه متعارف از دستگاه استفاده کند و نفع ببرد. این قرارداد میان مستاجر و موجر (مالک دستگاه اکسیژن ساز) تنظیم خواهد شد و با امضای این قرارداد، دستگاه اکسیژن ساز را با شرایط خاصی در اختیار مستاجر قرار می‌دهند.

نکته دارای اهمیت دیگر در خصوص نمونه اجاره نامه دستگاه اکسیژن ساز ، معوض بودن این قرارداد است. منظور از معوض بودن قرارداد این است که توافق میان موجر و مستاجر رایگان نیست و مستاجر ملزم خواهد بود که در ازای در اختیار گرفتن دستگاه اکسیژن ساز، مبلغی را به عنوان اجاره بها یا عوض، به موجر پرداخت کند. نکته مهم دیگر، این است که با امضای این قرارداد، هر دو طرف ملزم خواهند بود که به تعهدات و مسئولیت‌های خود عمل کنند و نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند. اگرچه برای مالک دستگاه اکسیژن و شخصی که آن را اجاره می‌کند، این امکان وجود دارد که شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند.

قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن ساز میان چه اشخاصی تنظیم می‌شود؟

اگر تمایل دارید که یک دستگاه اکسیژن ساز را اجاره کنید، برای نوشتن اجاره نامه آن، باید به نکات مهمی توجه داشته باشید و حتما در متن قرارداد به مواردی که لازم می‌دانید، اشاره کنید. برای مثال، در اولین بخش از متن قرارداد، اطلاعات و مشخصات هویتی مستاجر و موجر به صورت مکتوب ثبت می‌شود. منظور از اطلاعات و مشخصات هویتی، اطلاعات مندرج در کارت شناسایی اشخاص حاضر در قرارداد است. علاوه براین، آدرس دقیق محل اقامت و شماره تماس آن‌ها نیز در قرارداد بیان خواهد شد.

از طرف دیگر، اگر اشخاص حاضر در قرارداد، شرکت یا موسسه یا هر شخص حقیقی دیگری باشند، برای معرفی آن‌ها باید اطلاعات ثبتی را بیان کنیم.

موضوع قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن ساز

موضوع این قرارداد، اجاره کردن دستگاه اکسیژن ساز است. شما می‌توانید در این بخش درباره مشخصات فنی و امکانات و مدل دستگاه مورد نظر توضیحاتی را ارائه دهید و در ادامه بیان کنید که دستگاه اکسیژن ساز برای مدت معینی در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد و مستاجر، اجازه بهره برداری از دستگاه را دارد. اگر قرار است که دستگاه صرفا برای کاربری خاصی مورد استفاده قرار بگیرد یا در شرایط به خصوصی استفاده شود، می‌توانید این موارد را نیز در این بخش توضیح دهید.

بازه زمانی قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن ساز

اینکه شما برای چه بازه زمانی نیاز به دستگاه اکسیژن ساز دارید، مدت قراردادتان را معین می‌کند. یعنی با تعیین بازه زمانی قرارداد، مشخص خواهد شد که دستگاه اکسیژن ساز برای چه مدتی در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد و اعتبار قرارداد تا چه زمانی خواهد بود. همچنین با تعیین مدت برای قرارداد اجاره دستگاه اکسیژن ساز ، مشخص می‌شود که مستاجر در چه تاریخی باید دستگاه را به مالک اصلی آن تحویل دهد. تعیین بازه زمانی قرارداد، با توافق طرفین انجام می‌شود. یعنی اینکه مالک و متقاضی اجاره دستگاه با توجه به میزان نیاز به دستگاه و ضرورت استفاده از آن، بازه زمانی مشخصی را برای قرارداد در نظر می‌گیرند.

موجر و مستاجر می‌توانند شروط ویژه‌ای را برای اجاره نامه بیان کنند. برای مثال می‌توانند شرط بگذارند که اگر بعد از گذشت یک ماه، بیمار باز هم به این دستگاه نیاز داشته باشد، مستاجر می‌تواند تمدید قرارداد را درخواست کند.

مبلغ قرارداد

عوض، اجاره بها یا کرایه، در واقع مبلغ مشخصی هستند که در ازای استفاده کردن و در اختیار گرفتن دستگاه اکسیژن ساز به موجر یا همان مالک آن پرداخت می‌شوند. مالک دستگاه و شخصی که تقاضای اجاره کردن آن را دارد، با مذاکرات و توافقاتی که انجام می‌دهند، مبلغ اجاره بها را معین خواهند کرد. این مبلغ باید به صورت دقیق در متن قرارداد نوشته شود. علاوه بر مبلغ اجاره بها، تعیین شیوه پرداخت آن نیز دارای اهمیت است. طرفین قرارداد با توجه به شرایطی که در نظر دارند، می‌توانند شیوه پرداخت مبلغ اجاره بها را نیز معین کنند.

برای مثال، ممکن است که اجاره بهای دستگاه اکسیژن ساز به صورت ماهانه پرداخت شود یا اینکه طرفین به این صورت توافق کرده باشند که کل مبلغ اجاره بها در ابتدای قرارداد و به صورت یکباره تسویه شود. در خصوص تعیین شیوه پرداخت اجاره بها محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید با توجه به شرایط مختلفی که دارید، شیوه پرداخت مبلغ نمونه اجاره نامه دستگاه اکسیژن ساز را تعیین کنید.

آسیب دیدگی یا نقص دستگاه اکسیژن ساز در قرارداد اجاره این دستگاه

یکی از شروط مهمی که باید در متن این قرارداد درباره آن توضیح دهید، مساله احتمال آسیب دیدگی دستگاه اکسیژن ساز در طول مدت قرارداد اجاره است. مطابق قانون و عرف رایج، اگر آسیب دیدگی دستگاه اکسیژن ساز به دلیل افراط یا تفریط در استفاده از آن باشد یا اینکه شخصی که دستگاه را اجاره می‌کند، به طریقه‌ای از آن نگهداری و استفاده کند که دستگاه آسیب ببیند، مسئولیت جبران زیان و خسارت ناشی از آسیب به دستگاه، به عهده او خواهد بود و باید این زیان و خسارت را جبران کند. شیوه جبران این خسارت نیز می‌تواند به صورت تعویض دستگاه با یک دستگاه اکسیژن ساز نو یا تعمیر آن باشد.

از طرف دیگر، اگر مستاجر در استفاده کردن از دستگاه احتیاط کند و نقصی که در دستگاه اکسیژن ساز ایجاد شده است، به دلیل طریقه‌ی استفاده ایشان از دستگاه نباشد، مسئولیتی برای جبران خسارت به عهده او نیست.

موجر می‌تواند در قرارداد شرط کند که در صورت بروز کوچکترین نقص یا اشکال در دستگاه اکسیژن ساز، این مساله به سرعت به اطلاع او برسد.

پیشنهاد ما

اگر تجهیزاتی دارید که تمایل دارید آن را برای مدت مشخصی در اختیار شخص دیگری قرار دهید یا اگر در موقعیتی هستید که می‌خواهید یک دستگاه اکسیژن ساز اجاره کنید، اولین اقدام برای انجام صحیح این رابطه استیجاری، تنظیم یک توافق مکتوب است که شروط و تعهدات هر دو طرف را شامل شود. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنم که برای اجاره دادن این دستگاه یک قرارداد اختصاصی داشته باشید. برای این منظور می‌توانید درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد ثبت کنید. علاوه براین، اگر در زمینه قراردادها سوالی دارید، بهترین اقدام، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره تجهیزات
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات