قرارداد اپتومتریست را چگونه بنویسیم؟ + انواع روش‌های همکاری با اپتومتریست!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1400/08/10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اپتومتریست

اپتومتریست‌ها در حوزه مراقبت علمی بینایی و بهداشت چشم فعالیت می‌کنند و در کنار چشم پزشکان به سنجش، ارزیابی و تشخیص بیماری‌ها و مشکلات چشمی می‌پردازند. احتمالا اپتومتریست‌ها را با عناوینی مانند بینایی سنجی بشناسید. با این حال، حوزه فعالیت اپتومتریست‌ها گسترده‌تر از صرفا سنجش نمره بینایی چشم است. اپتومتریست‌ها با تنظیم قرارداد استخدام یا قرارداد پرکیس پزشکی ، با چشم پزشکان، موسسه‌ها یا مراکز عینک سازی همکاری می‌کنند. قرارداد اپتومتریست قراردادی است که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر یک اپتومتریست هستید و تمایل دارید که با امضای این قرارداد در مراکزی مشغول به فعالیت شوید یا اگر شخصی هستید که می‌خواهید یک اپتومتریست را به کار بگیرید و با او همکاری کنید، بهترین اقدام برای شما پیش از امضای قرارداد، آشنایی با محتوای قراردادی است که به آن نیاز دارید. آگاهی از ابعاد حقوقی و قانونی قرارداد، به شما کمک می‌کند که با خیال آسوده‌تر و با شرایط مناسب‌تری قراردادتان را امضا کنید و همچنین این امکان را خواهید داشت که از حقوقی که از آن برخوردار هستید نیز مطلع شوید. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی در خصوص قرارداد اپتومتریست صحبت می‌کنیم و این قرارداد را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.

توضیحاتی درباره انواع قرارداد اپتومتریست

در مقدمه این مقاله توضیح دادیم که اپتومتریست‌ها به طور معمول یا در مطب‌های پزشکی و بینایی سنجی یا در موسسات ساخت عینک مشغول به فعالیت هستند. این متخصصان با به کارگیری دستگاه‌های مخصوص و با استفاده از متد‌های علمی، بهداشت و سلامت چشم و کیفیت بینایی شما را مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌دهند. نوع قراردادی که میان اپتومتریست‌ها و سایر موسسات و مراکز مختلف تنظیم و امضا می‌شود، به شیوه همکاری میان آن‌ها بستگی دارد. به همین دلیل پیش از تنظیم این قرارداد، لازم است که ابتدا جزئیات توافقات و شرایط همکاری طرفین به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا در نهایت با توجه به توافقات طرفین و قانون ناظر بر روابط آن‌ها، قرارداد مورد نظر تهیه و تنظیم شود.

در ادامه این مطلب درباره انواع قرارداد اپتومتریست توضیح می‌دهیم.

قرارداد استخدام اپتومتریست

در این نوع از قرارداد اپتومتریست ، توافقی میان کارفرما و اپتومتریست برقرار می‌شود که به واسطه آن، یک طرف در سمت کارفرما، اپتومتریست را استخدام می‌کند. کارفرما ممکن است یک چشم پزشک باشد یا امکان دارد که اپتومتریست توسط موسسات یا مراکز مختلف دیگری استخدام شود. در مجموع نکته دارای اهمیت در این خصوص این است که اپتومتریست به عنوان یک نیروی انسانی متخصص ملزم خواهد بود که در بازه زمانی که برای او در نظر گرفته شده است، در محل کار کارفرما حاضر شود و اموری که به او سپرده خواهد شد را مطابق با اصول علمی، تخصص و مهارت خود انجام دهد.

در مقابل، کارفرما نیز ملزم است که مطابق با قانون کار و قانون تامین اجتماعی حقوق و مزایای اپتومتریست را بپردازد و او را نزد بیمه تامین اجتماعی بیمه کند. به طور معمول در چنین موقعیتی از قرارداد کار موقت استفاده خواهد شد. البته در ابتدای همکاری، طرفین می‌توانند برای آشنایی بیشتر با یکدیگر برای مدت محدود یک الی سه ماهه از قرارداد آزمایشی قانون کار نیز استفاده کنند.

قرارداد اپتومتریست با شرط پورسانت

در مواقعی ممکن است که اپتومتریست و کارفرما با یکدیگر توافق کنند که علاوه بر حقوقی که به عنوان پایه حقوق اداره کار به اپتومتریست پرداخت می‌شود، پورسانتی نیز برای او در نظر گرفته شود. در چنین شرایطی، توافق میان طرفین باید با استفاده از قرارداد کار به صورت درصدی تنظیم و نوشته شود. در این قرارداد، نیروی انسانی متخصص در ازای ساعت کاری که برای او معین شده است، حقوق و مزایای قانونی کار را دریافت می‌کند. علاوه براین، شرایطی را برای او در نظر گرفته‌اند که می‌تواند با فعالیت بیشتر، درصد یا پورسانت بیشتری را نیز دریافت کند.

به همین دلیل بیان می‌شود که این قرارداد دارای شرایط پورسانتی است. زیرا اپتومتریست این امکان را دارد که با فعالیت بیشتر، پورسانت دریافت کند و به این ترتیب، درآمد خود را افزایش دهد.

قرارداد اپتومتریست به صورت یک شراکت

در مواقعی شاهد شرایطی هستیم که در آن، اپتومتریست‌ها یا چشم پزشکان به صورت مشارکتی مشغول به همکاری با یکدیگر هستند. در این موقعیت هر دو طرف قرارداد با روی هم گذاشتن سرمایه، مرکزی را برای رسیدگی، ارزیابی، سنجش و درمان بیماری‌های چشمی دایر می‌کنند و با استفاد از یک قرارداد مشارکت مدنی ، فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. از طرف دیگر ممکن است که یک چشم پزشک صرفا برای بخش بینایی سنجی مطب خود با یک اپتومتریست قرارداد شراکت کاری تنظیم کند. به این صورت که طرفین قرارداد تنها در خصوص درآمد حاصل از آن بخش با یکدیگر شراکت داشته باشند.

شرایط بیمه در قرارداد اپتومتریست

اگر تمایل دارید که یک اپتومتریست را استخدام کنید، لازم است از این مساله آگاهی داشته باشید که مطابق با قانون تامین اجتماعی، شما ملزم خواهید بود که نیروی متخصص انسانی را بیمه کنید. البته این الزام زمانی وجود دارد که رابطه میان طرفین به صورت رابطه کارگری و کارفرمایی باشد و به عبارت دیگر، اپتومتریست با امضای قرارداد کار ، توسط کارفرما به خدمت گرفته شود. بنابراین در سایر انواع روش‌های همکاری با اپتومتریست، مساله بیمه مطرح نیست.

گاهی ممکن است که کارفرما تمایل داشته باشد که برای کاهش هزینه‌ها از پرداخت بیمه اپتومتریست چشم پوشی کند و با تنظیم یک توافق نامه، از اپتومتریست رضایت بگیرد که با توافق و رضایت او، حق بیمه را پرداخت نکند. در این خصوص باید به صراحت بیان کنیم که هیچ توافقی در خصوص تعهدات مالی قانون کار (حقوق و مزایا) و بیمه تامین اجتماعی، اعتبار ندارد. به زبانی ساده‌تر، توافقی مغایر با قوانین امکان پذیر نیست. قانون کار و تامین اجتماعی از جمله قوانین آمره هستند که به هیچ وجه نمی‌توانید مغایر با آن‌ها توافق کنید و اگر چنین اقدامی را نیز انجام دهید، برای شما جریمه به همراه خواهد داشت.

محتوای قرارداد

بدون شک محتوای قرارداد اپتومتریست با توجه به نوع قرارداد آن، متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر قصد داشته باشید که این قرارداد را با استناد به قانون کار تنظیم کنید، لازم است که در مواردی مانند تعیین میزان حق الزحمه و مزایای نیروی متخصص، بازه ساعت کار اپتومتریست، شرایط فسخ، مسئولیت‌ها و تعهدات و موارد دیگر مطابق با این قانون عمل شود. در مقابل اگر همکاری میان اپتومتریست و چشم پزشک به صورت شراکتی باشد، باید شروط و تعهداتی که برای این شراکت در نظر گرفته‌اند، در متن قرارداد آن‌ها به صورت مکتوب ثبت شود.

علاوه براین، لازم است که در خصوص میزان سهم هر کدام از طرفین و شیوه محاسبه این سهم نیز اطلاعات دقیقی در متن قرارداد نوشته شود. معرفی دقیق طرفین قرارداد، شرح صریح و بدون ابهام موضوع و مسئولیت‌هایی که به عهده طرفین قرار می‌گیرد، از جمله مطالب مهمی هستند که باید در تمام قراردادها به صراحت بیان شوند.

پیشنهاد ما

برای همکاری با یک اپتومتریست ابتدا باید مشخص کنید که می‌خواهید از چه نوع قراردادی استفاده کنید. در ادامه، لازم است که مطابق با قوانین ناظر به آن نوع قرارداد و با آگاهی از ابعاد حقوقی توافق، درباره تنظیم و امضای قرارداد تصمیم بگیرید. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدا حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. همچنین می‌توانید تنظیم قرارداد مورد نظرتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات