قرارداد امنیت شبکه ؛ قرارداد مهم دنیای اطلاعات!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/19
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد امنیت شبکه

قرارداد امنیت شبکه در واقع یکی از انواع قرارداد پیمانکاری محسوب می‌شود. در حقیقت این قرارداد، از جمله مهمترین قراردادهای برون سپاری است که سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب و کارهای فعال در حوزه دیجیتال، از آن بهره می‌برند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و سازمان‌ها علاوه بر متخصصانی که در حوزه آی تی استخدام می‌کنند؛ در فواصل مشخصی، بررسی و ارزیابی امنیت شبکه سازمان خود را به یک متخصص امنیت شبکه برون سپاری می‌کنند. ممکن است که پروژه برون سپاری به یک متخصص مستقل سپرده شود یا اینکه طرف مقابل این قرارداد یک شرکت یا موسسه باشد که به صورت اختصاصی در زمینه امنیت شبکه فعالیت می‌کند.

اگر کسب و کار اینترنتی دارید، بدون شک از این مساله آگاه هستید که شبکه‌ کامپیوتری شرکت یا سازمان شما، مهمترین بخش کسب و کارتان به شمار می‌روند. اهمیت امنیت شبکه به اندازه‌ای است که ممکن است هرگونه ایراد جزئی در آن، خسارت و زیان زیادی به کلیت مجموعه شما وارد کند. با این حال، به وجود آمدن مشکل یا اختلالات در شبکه‌های کامپیوتری محتمل است. دقیقا به همین دلیل است که امنیت شبکه بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

زمانی که شما نمونه قرارداد امنیت شبکه را امضا می‌کنید، در واقع توافقی انجام داده‌اید که به واسطه آن، مسئولیت نظارت و بررسی امنیت شبکه کامپیوتری سازمان خود را به شخص متخصصی بسپارید. امنیت شبکه، مجموعه فعالیت‌هایی است که امکان دسترسی غیر مجاز، سوءاستفاده یا به وجود آمدن محدودیت در شبکه‌های کامپیوتری را بررسی می‌کند. امنیت شبکه موجب می‌شود که اطلاعات محرمانه شبکه‌های کامپیوتری شما محفوظ بماند و امکان دسترسی هکرها و نفوذی‌ها به شبکه شما کنترل شود. به همین منظور نمونه قرارداد امنیت شبکه قراردادی است که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد امنیت شبکه را چگونه تنظیم کنیم؟

اگر تمایل دارید که مسئولیت وارسی و نظارت امنیت شبکه‌های کامپیوتری خود را به یک متخصص امنیت شبکه واگذار کنید، ابتدا لازم است که از ماهیت این قرارداد مطلع باشید. همکاری با متخصصان امنیت شبکه به طور معمول با استفاده از قراردادهای پیمانی انجام می‌شود. این نوع قراردادها با استناد به ماده ده قانون مدنی و با تبعیت از قواعد و ضوابط این قانون صحیح و معتبر هستند و این امکان را فراهم می‌کنند که طرفین بتوانند در خصوص موضوع این قرارداد با یکدیگر همکاری کنند.

برای تنظیم این قرارداد، لازم است که شرایط عمومی صحت قرارداد را رعایت کنید و همچنین محتوای قرارداد شما نباید مغایر با قانون باشد. به این صورت، قرارداد شما براساس اصل آزادی قراردادها، به عنوان یک قرارداد خصوصی صحیح و معتبر خواهد بود. نکته دیگری که در هنگام تنظیم قرارداد باید آن توجه شود، مساله انواع قرارداد است. این امکان برای شما فراهم است که با توجه به شرایطی که برای این قرارداد در نظر می‌گیرید، قرارداد امنیت شبکه را در انواع مختلفی تنظیم کنید.

ممکن است تقسیم بندی انواع این قرارداد براساس شخص انجام دهنده کار باشد یا اینکه ماهیت روابط کاری طرفین مورد توجه قرار بگیرد. اگر برای انتخاب نوع قرارداد، روابط کاری میان طرفین را ملاک قرار دهیم، این توافق کاری را می‌توانیم هم به صورت یک قرارداد پیمانی و هم به صورت یک قرارداد استخدام تنظیم کنیم. از طرف دیگر، اگر ملاک، شخص انجام دهنده کار باشد، با توجه به این مساله که پروژه مورد نظر را شخص حقیقی انجام می‌دهد یا شخص حقوقی ، نوع قرارداد نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد.

انواع نمونه قرارداد امنیت شبکه

برای سپردن مسئولیت بررسی امنیت شبکه و اقدامات مربوط به آن به شخص متخصص در این حوزه، شما می‌توانید با توجه به شخص انجام دهنده پروژه، قرارداد را به دو شیوه تنظیم کنید. در حالت اول، اگر تمایل دارید که امنیت شبکه شما به یک شرکت یا موسسه متخصص در انجام پروژه‌های امنیت شبکه سپرده شود، بهتر است که با آن شرکت، قرارداد پیمانکاری امضا کنید. در حالت دوم، اگر امنیت شبکه را به یک شخص حقیقی مستقل واگذار می‌کنید، برای شما بهتر خواهد بود که از قرارداد پیمانکاری تک نفره بهره ببرید.

آیا نمونه قرارداد امنیت شبکه قابل فسخ است؟

نمونه قرارداد امنیت شبکه از جمله قراردادهای خصوصی است که با تبعیت از قانون مدنی و با استناد به ماده 10 این قانون، میان طرفین امضا می‌شود. مطابق قانون، اصل بر لازم بودن قراردادها است، مگر زمانی که جایز بودن یک قرارداد به صراحت در متن قانون بیان شده باشد. به این ترتیب، این قرارداد یک قرارداد لازم خواهد بود و طرفین قرارداد امکان فسخ آن را ندارند. یعنی مسئول امنیت شبکه و کارفرما متعهد هستند که به قرارداد پایبند باشند و مطابق با توافقی که انجام شده است، موضوع قرارداد را انجام دهند و امکان فسخ قرارداد برای آن‌ها وجود ندارد. البته مسئول شبکه و کارفرما می‌توانند شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. یعنی می‌توانند با توافق یکدیگر، به چند شرط به منظور فسخ قرارداد اشاره کنند.

بازه زمانی نمونه قرارداد امنیت شبکه

با توجه به شرایط پروژه و اقداماتی که باید انجام شوند، ممکن است که بازه زمانی قرارداد شما طولانی یا کوتاه مدت باشد. با این حال، برای شروع این همکاری، لازم است که حتما در متن قرارداد تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را بنویسید. مطابق با تاریخی که برای این قرارداد در نظر گرفته می‌شود، کارشناس امنیت شبکه متعهد خواهد بود که امور مربوط به موضوع قرارداد را انجام دهد و فعالیت در این زمینه را آغاز کند. از طرف دیگر نیز متخصص امنیت شبکه یا شرکتی که این پروژه را پذیرفته‌ است، باید دقیقا در تاریخی که برای اتمام قرارداد در نظر گرفته شده است، پروژه را به کارفرما تحویل دهد.

امکان تمدید مدت قرارداد

علاوه بر تعیین مدت قرارداد، مساله دیگری نیز که مورد توجه قرار می‌گیرد، امکان تمدید این قرارداد است. این امکان وجود دارد که بعد از اتمام مدت قرارداد، کارفرما باز هم مشتاق باشد که همکاری با متخصص امنیت شبکه را ادامه دهد. به همین دلیل کارفرمایان تمایل دارند که در متن قراردادی که با متخصص امنیت شبکه امضا می‌کنند، درباره امکان تمدید قرارداد نیز شروطی مطرح شده باشد.

از طرف دیگر، متخصص امنیت شبکه نیز، احتمالا این موضوع را در نظر می‌گیرد که اگر توافق بر تمدید این قرارداد باشد، لازم است که مبلغ حق الزحمه او و تعهداتی که به عهده خواهد گرفت، به روز رسانی شوند. به همین دلیل معمولا در قرارداد اینطور می‌نویسند که تمدید قرارداد با شرط توافق و رضایت طرفین، امکان پذیر خواهد بود. یعنی اینکه اگر طرفین نسبت به تعهدات جدید با یکدیگر توافق کردند، می‌توانند این قرارداد را نیز تمدید کنند.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد، میزان حق الزحمه‌ای است که در ازای انجام فعالیت‌های مربوط به موضوع نمونه قرارداد امنیت شبکه به متخصص امنیت شبکه پرداخت می‌شود. میزان حق الزحمه‌ای که برای این قرارداد در نظر گرفته می‌شود، با توافق طرفین و با توجه به عرف، معین می‌شود. با این حال، اصلی‌ترین ملاک تعیین کننده برای تعیین مبلغ حق الزحمه، توافقات و مذاکراتی است که میان طرفین برقرار خواهد شد.

علاوه بر تعیین مبلغ کلی برای این قرارداد، این امکان برای طرفین وجود دارد که شیوه پرداخت مبلغ قرارداد را نیز معین کنند. به این صورت که به تفصیل توضیح دهند که پرداخت مبلغ قرارداد به چه شیوه‌ای انجام می‌شود. برای مثال، ممکن است شرکت یا موسسه‌ای که این قرارداد را به او سپرده‌اید، از شما بخواهد که پیش از انجام کار، مبلغ حق الزحمه را تسویه کنید یا اینکه صرفا از شما پیش پرداخت بخواهد و پرداخت مبلغ حق الزحمه را به صورت اقساطی یا مرحله‌ای در نظر بگیرد که با پیشرفت کار، به پیمانکار پرداخت خواهد شد.

یک نکته مهم دیگر در خصوص نوشتن شیوه پرداخت مبلغ این قرارداد، این است که شما می‌توانید مشخص کنید که مبلغ حق الزحمه در چه شماره حسابی واریز شود. نوشتن این اطلاعات دقیق، به شما کمک می‌کند که این قرارداد را با ضمانت بیشتری انجام دهید.

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد و دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی از جمله خدماتی هستند که تیم حقوقی رکلا امکان آن را فراهم کرده است. شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با شرایط مناسبی با مشاوران حقوقی متخصص ارتباط بگیرید و قرارداد اختصاصی خود را در اختیار داشته باشید. در کنار شما هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات