قرارداد اجاره موتور سیکلت و همه شرایط و نکات حقوقی این قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/11
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره موتور سیکلت

قرارداد اجاره موتور سیکلت ، یک قرارداد اجاره است که برای اجاره انواع موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجاره نامه موتور سیکلت ، توافقی است که میان مالک موتور و شخصی تنظیم می‌شود که تمایل دارد آن را اجاره کند. با تنظیم این قرارداد، رابطه‌ای حقوقی میان موجر و مستاجر ایجاد خواهد شد که طرفین را ملزم می‌کند مطابق با شروطی که توافق کرده‌اند، عمل کنند.

نمونه قرارداد اجاره موتور در واقع یک اجاره نامه است و با شرایط قانونی مختص به این نوع قرارداد تنظیم می‌شود. موتورها از وسایل پرکاربرد هستند. حجم کم موتور نسبت به ماشین‌ها، سوخت کمتری که استفاده می‌کند و امکان عبور از مکان‌های مختلف و سرعت حرکت بیشتر، از مواردی است که موجب محبوبیت انواع موتورها شده است. علاوه براین، موتورها مهمترین وسیله‌ای هستند که پیک‌های تلفنی از آن استفاده می‌کنند.

شما برای کار در پیک موتوری و امضای قرارداد پیک رستوران با برای فعالیت در هر پست یا هر شغل دیگری که در آن، کالا یا سفارشات به آدرس‌های مختلف ارسال می‌شوند، به موتور نیاز دارید. به همین دلیل است که کاربرد موتور به خصوص در میان جوانانی که به دنبال کارهای پاره وقت هستند، بیش از پیش شده است. در ادامه مطلب درباره شرایط اجاره این وسیله بیشتر توضیح خواهیم داد.

قرارداد اجاره موتور سیکلت توسط چه کسانی استفاده می‌شود؟

این قرارداد مانند هر قرارداد دیگری با خواست و نیاز طرفین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، توافق شخصی که نیاز به موتور دارد و می‌خواهد یک موتور اجاره کند و شخصی که مالک موتور است و به هر دلیلی می‌خواهد آن را اجاره دهد، موجب به وجود آمدن نمونه قرارداد اجاره موتورسیکلت می‌شود. شخص اجاره کننده، با استفاده از موتور سیکلت اموری که در نظر دارد را انجام می‌دهد یا اینکه می‌تواند قرارداد پیک موتوری را امضا کند و به عنوان پیک موتوری استخدام شود.

از طرف دیگر، ممکن است مالک موتور چندین سال از آن استفاده نکرده باشد و موتور او یک سرمایه‌ راکد محسوب شود. با اجاره دادن موتور و دریافت اجاره بها از مستاجر، منبع درآمدی برای موجر به وجود خواهد آمد. در مقابل، شخصی که به بهانه‌های مختلف موتور را اجاره می‌کند، اهدافی که از این کار دارد را اجرایی خواهد کرد. مشاهده می‌کنید که این قرارداد، منفعت هر دو شخص را تامین می‌کند.

وقتی به اجاره موتور فکر می‌کنید، ساده‌ترین دلیل برای اجاره موتور، استفاده از آن برای کار در پیک موتوری است. اما این کار تنها یکی از دلایل اجاره موتور است. اشخاص می‌توانند با مقاصد بسیار متفاوت نیز از نمونه قرارداد اجاره موتور استفاده کنند.

قرارداد اجاره موتور سیکلت قانونی است؟

زمانی که از اجاره موتور صحبت می‌شود، ممکن است اولین تصویر ذهنی شما از این قرارداد، این باشد که موتور به جوانان کم سن اجاره داده می‌شود و اولین سوالی که از خود می‌پرسید این است که آیا قرارداد اجاره موتور سیکلت قانونی است؟

جواب به این سوال جنبه‌های متفاوتی دارد. اگر سوال شما به صورت دقیق این است که آیا قرارداد اجاره موتور سیکلت به جوانان قانونی است؟ باید بگوییم که جوانانی که کمتر از 18 سال ( سن قانونی ) سن داشته باشند، نمی‌توانند قرارداد اجاره امضا کنند. بنابراین، تنظیم نمونه قرارداد اجاره موتور از این جهت قابل دفاع است.

نکته دیگر که بسیار درباره آن پرسیده می‌شود، مساله گواهی نامه شخص اجاه کننده موتور است. آیا موجر باید از اجاره موتور به شخصی که گواهینامه موتور ندارد، اجتناب کند؟ در این خصوص شرایط متفاوت است. این مساله ارتباطی به صِرف تنظیم قرارداد ندارد. بنابراین، موجر موظف به رسیدگی به شرایط استفاده مستاجر از موتور نیست. مسئولیتِ نداشتن گواهی نامه به عهده مستاجر است و مالک موتور در این خصوص تعهدی ندارد. نمونه قرارداد اجاره موتور ، یک اجاره نامه است که مطابق با قانون مدنی تنظیم می‌شود.

قانون مدنی و اجاره نامه موتور سیکلت

قانون مدنی، به طور ویژه درباره عقد اجاره توضیح داده است. نمونه قرارداد اجاره موتورسیکلت در واقع یک عقد اجاره است و مطابق با قواعد قانون مدنی در این خصوص تنظیم می‌شود. اجاره در قانون مدنی یک باب اختصاصی دارد. یعنی شرایط صحت اجاره، تعریف و ماهیت قرارداد، طرفین، شرایط تنظیم و روابط میان موجر، مستاجر و مورد اجاره در خصوص تنظیم اجاره نامه موتور سیکلت ، در این باب از قانون مدنی توضیح داده شده است. به همین دلیل است که این قرارداد را یک قرارداد معین می‌نامند. زیرا قانون مدنی به تفصیل درباره آن صحبت می‌کند.

قانون مدنی، اینطور تعریف می‌کند که اجاره یک قرارداد است و باعث می‌شود که مستاجر بتواند از مورد اجاره استفاده کند. در این تعریف مستاجر شخصی است که تمایل دارد یک موتور اجاره کند و به مالک موتور، موجر می‌گویند. موتور در متن قرارداد ، مورد اجاره نامیده خواهد شد و در حقیقت موضوع قرارداد است. در ماده‌های دیگر از قانون مدنی توضیح داده می‌شود که موتور باید برای مدت مشخص به متقاضی استفاده از آن اجاره داده شود و شخص اجاره کننده، ملزم است که اجاره بها موتور را بپردازد. اجاره بها نیز مبلغی است که با توافق موجر و مستاجر تعیین می‌شود. مورد اجاره در این قرارداد، یک شی است. قانون مدنی اشیا را از اقلامی می‌داند که می‌توانید اجاره دهید.

اجاره عهدی موتور سیکلت

اگر برای شما مهم است که موتور سیکلت شما برای چه کاری اجاره می‌شود یا اینکه تمایل دارید موتور صرفا برای موارد خاص مورد استفاده قرار بگیرد، می‌توانید از قرارداد اجاره عهدی استفاده کنید. این قرارداد، با تعیین یک شرط، از انواع دیگر قرارداد اجاره مجزا می‌شود. شما می‌توانید در این قرارداد شرط کنید که موتور صرفا برای کار در پیک استفاده شود. در این شرایط قرارداد اجاره موتور سیکلت ، یک اجاره نامه عهدی است. اگر شخص اجاره کننده برخلاف این شرط و تعهد عمل کند، موجر می‌تواند با استناد به این شرط، قرارداد را فسخ کند. اگر می‌خواهید بدانید که فسخ قرارداد یعنی چه ، روی همین عبارت بزنید.

آیا مستاجر می‌تواند موتور را به شخص دیگر اجاره دهد؟

از مهمترین دغدغه‌های مالکان این است که آیا مستاجر می‌تواند مورد اجاره را به شخص دیگری اجاره دهد؟ این سوال به تکرر پرسیده می‌شود. در پاسخ باید بگوییم که با استناد به قانون مدنی، مستاجر می‌تواند مورد اجاره را مجدد اجاره دهد. یعنی شخصی که موتور شما را اجاره می‌کند، می‌تواند آن را به شخص دیگر اجاره دهد اما این عمل، یک شرط دارد.

اگر در این خصوص و در متن قرارداد ، شرطی تعیین نشده باشد، مستاجر مختار است که موتور را اجاره دهد اما اگر موجر در متن قرارداد اجاره موتور سیکلت به صراحت بیان کند که مستاجر نباید موتور را به شخص دیگری اجاره دهد، مستاجر ملزم به رعایت این شرط است و نباید مغایر با آن عمل کند. اگر در متن قرارداد اجاره موتور سیکلت لحاظ شده باشد که مستاجر نمی‌تواند موتور را در اختیار شخص دیگر قرار دهد و مستاجر چنین کاری را انجام دهد، موجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

ضمنا توصیه می‌کنیم که حتما در متن قرارداد، نوع استفاده مستاجر از موتورسیکلت را مشخص کنید تا از هرگونه اختلاف در این مورد جلوگیری شود. برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از قرارداد اجاره موتور سیکلت است که توسط تیم حقوقی رکلا نوشته شده است و در بخش نمونه قراردادها قرار گرفته است.

نمونه قرارداد اجاره موتورسیکلت

محتوای نمونه قرارداد اجاره موتور

محتوای متن یک قرارداد اهمیت زیادی دارد. در واقع محتوای قرارداد است که مشخص می‌کند طرفین قرارداد چه رابطه‌ای با یکدیگر دارند. محتوای قرارداد به اندازه‌ای اهمیت دارد که در مراجع حل اختلاف و مراجع قضایی، به منظور رسیدگی به شکایت مربوط به معاملات، مورد مطالعه و ارزیابی قرار می‌گیرد و یک ملاک مهم و تاثیرگذار در رای و نظر قاضی است. محتوای قرارداد اجاره موتور سیکلت باید حاوی اطلاعاتی دقیق از ماهیت موجر و مستاجر باشد. علاوه براین، توضیحاتی درباره موضوع قرارداد، بازه زمانی اجاره، مبلغ اجاره بها و شروط خاص مالک و مستاجر نیز در متن این قرارداد درج می‌شود. براساس این قرارداد تعهدات و مسئولیت‌های طرفین در قبال یکدیگر نیز مشخص خواهد شد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا افتخار دارد که با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، راهنمای شما باشد. همچنین شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد را به تیم رکلا بسپارید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا این نمونه قرارداد را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد کاربردی شوید.

قرارداد اجاره موتورسیکلت

برای دریافت نمونه قرارداد اجاره موتورسیکلت ، کافی است روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد اجاره موتورسیکلت
دانلود نمونه قرارداد اجاره موتورسیکلت
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(6 نظر)
account_circle
جواد سلطانی
thumb_up_alt
با سلام و خسته نباشید. من کارم سرویس آسانسور است. یک شاگرد دارم موتور سوار است ولی گواهینامه ندارد برای انجام سرویس نیاز است موتور تحویل ایشان داده شود از طرفی شاگردم کارهای شخصی خود را هم با موتور من انجام می‌دهد. قرار شد نصف هزینه موتور به عهده من و نصف هزینه موتور به عهده ایشان باشد.
09:30
19 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این مورد در روابط کارگری و کارفرمایی داخل است و ارتباطی با قرارداد اجاره ندارد. در این مورد باید مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید. پیشنهاد می‌کنم درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را در وب سایت ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.
11:02
20 آبان 1400
account_circle
امین امینایی
thumb_up_alt
سلام ، اگر شخصی که موتور را اجاره نموده است خلافی با موتور انجام دهد یا بیمه آن را پرداخت نکند و تصادفی بکند مسئولیت قانونی آن با صاحب موتور است یا مستاجر؟
07:52
03 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در همه موارد مورد اشاره، مالک موتور سیکلت در مقابل مراجع اداری و شرکت بیمه مسئولیت دارد اما بعدا می‌تواند به موجب قرارداد اجاره، نسبت به دریافت مبالغ پرداختی به شخص مستاجر مراجعه کند.
09:39
04 آذر 1400
account_circle
فرخنده مقصودی
thumb_up_alt
بنده مالک موتور هستم چطور میتونم با شرایط مطمئن اجاره بدم؟
10:02
21 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در این مقاله تلاش کرده‌ایم شرایط مهم این قرارداد را مرور کنیم. ضمن اینکه می‌توانید از قرارداد اجاره موجود در بانک قرارداد سایت استفاده کنید.
18:06
22 آذر 1400
account_circle
محمدرضا رستم جو
thumb_up_alt
ممنون از اطلاعاتتون.
15:45
30 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ممنون از شما که «رکلا» رو انتخاب کردید.
11:00
31 اردیبهشت 1401
account_circle
جواد
thumb_up_alt
باسلام و عرض ادب. خسته نباشید. در حال حاضر، موتور سیکلت در هر دوازده ساعت، چقدر هزینه اجاره‌اش می‌شود (هوندا 125) یا 200 سی سی؟ ممنون از سایت خوبتون.
21:05
18 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. این موضوع یک موضوع توافقی است و موجر و مستاجر باید در خصوص آن به توافق برسند.
10:57
20 تیر 1401
account_circle
علی اکبری
thumb_up_alt
چگونه موتور یا اسکوتر برقی یا بنزینی اجاره بدم که ندوزدنش. چون صرف یه کارت ملی گرفتن و مشخصات فردی جلوی دزدیدن موتور رو نمی‌گیره.
21:43
20 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. شما باید یک قرارداد کامل میان خودتان و ایشان تنظیم کنید و در آن قرارداد، مشخصات کامل موتور و کسی که آن را اجاره می‌کند قید شود. بدون قرارداد، کار خودتان را دشوار خواهید کرد.
09:59
21 شهریور 1401