نمونه قرارداد پیک رستوران ؛ یک قرارداد ضروری برای رستوران‌ها!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/20
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پیک رستوران

قرارداد پیک رستوران ، از انواع قراردادهایی است که صاحب امتیاز یا مالک رستوران به آن نیاز دارد و به وسیله آن با نیروی کاری که برای بخش پیک رستوران استخدام کرده‌ است قرارداد می‌بندد. این قرارداد یکی از موارد پرکاربرد قرارداد پیک موتوری است. اگر جوان یا دانشجو هستید یا به دنبال کاری پاره وقت می‌گردید، احتمالا پیک رستوران یکی از گزینه‌هایی است که از طریق آگهی‌های استخدامی دنبال می‌کنید. پیک رستوران نیروی مطمئن و فعالی است که سفارشات مشتریان را از رستوران تحویل گرفته و به مکان مورد نظر آن‌ها می‌برد و تحویل می‌دهد. از آنجایی که ممکن است وسیله نقلیه مانند موتور سیکلت، اموالی همچون دستگاه کارت‌خوان و سایر وسایل رستوران در اختیار او باشد، صاحبان رستوران برای آسودگی خاطر، از شخص متقاضی کار در پیک، ضمانت دریافت می‌کنند.

از طرفی این شخص از سوی رستوران به کار گرفته شده است و در استخدام این واحد صنفی است. بنابراین باید برای او حقوق و امتیازاتی در نظر گرفته شود. به طور کلی این پیمان ایجاد شده بین رستوران و شخص متقاضی برای فعالیت در پیک رستوران، یک نوع کار محسوب می‌شود و در نتیجه شخصی، شخص دیگر را به کار گرفته است. بنابراین این قرارداد بر اساس قانون کار میان دو طرف تنظیم می‌شود و هر دو طرف نسبت به یکدیگر تعهدات و وظایفی دارند که در متن قرارداد به آن‌ها اشاره می‌شود. می‌بینیم که تمام دغدغه‌های هر دو طرف با تنظیم نمونه قرارداد پیک رستوران برطرف می‌شود و با خیالی آسوده‌تر فعالیت خود را به انجام می‌رسانند.

نمونه قرارداد پیک رستوران چیست؟

نمونه قرارداد پیک رستوران نوشته‌ای مکتوب است که در نتیجه تنظیم آن، یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام کاری در اختیار می‌گیرد یا به بیان بهتر استخدام می‌کند. در این قرارداد یک طرف رستوران است و طرف دیگر شخصی که می‌خواهد به عنوان پیک در آن مشغول به کار شود. قرارداد می‌تواند به صورت زبانی هم بین طرفین شکل بگیرد ولی برای اعتبار بیشتر و وجود سندیت، لازم است که مکتوب نوشته شود و به امضای طرفین برسد.

با داشتن قرارداد می‌توانید حقوق خود را مطالبه کنید و در صورت به وجود آمدن هرگونه مشکل یا خطا، برای حل اختلاف به مراجع ذی صلاح مراجعه کنید. بنابراین قراردادی را که تهیه یا تنظیم می‌کنید، یک سند معتبر قانونی است که قابلیت استناد در دادگاه و مراجع قانونی را دارد. در متن نمونه قرارداد پیک رستوران علاوه براین که طرفین معرفی می‌شوند، درباره کاری که قرار است انجام شود نیز توضیحاتی ارائه می‌شود. همچنین اطلاعات کاملی درباره مدت قرارداد، شرایط، وظایف، تعهدات، حق الزحمه و نحوه پرداخت آن، شرایط فسخ یا اتمام قرارداد و… در متن قرارداد نوشته می‌شود.

نمونه قرارداد پیک رستوران از نگاه قانون کار

چنانچه اشاره کردیم از آنجایی که به وسیله تنظیم فرم قرارداد پیک رستوران ، شخصی توسط شخص دیگر استخدام می‌شود و قرارداد درباره انجام یک کار است، این قرارداد در گروه قراردادهای کار قرار می‌گیرد و به همین ترتیب لازم است که در زمان نوشتن قرارداد ، به قانون کار توجه شود و در نتیجه قرارداد براساس آن تنظیم شود. در ماده 7 قانون کار آمده است: قرارداد کار عبارت است از قراردادی کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

بنابراین این قرارداد می‌تواند به صورت قرارداد کار موقت یا غیر موقت (دائمی) تنظیم شود.

در این تعریف کارگر شخصی است که می‌پذیرد به عنوان پیک در نمونه قرارداد پیک موتوری رستوران فعالیت کند و کارفرما نیز به فردی گفته می‌شود که صاحب امتیاز یا مالک رستوران است. علاوه بر تعریف قرارداد کار، در ماده‌ 2 این قانون، قانونگذار مفهوم کارگر را نیز مورد بررسی قرار داده است. بر اساس این ماده، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

تعیین زمان و مکان

از موارد بسیار مهم در تنظیم یک قرارداد که باعث می‌شود قرارداد اعتبار و رسمیت بیشتری داشته باشد، تعیین زمان است. با تعیین زمان دقیق شروع و پایان قرارداد، مشخص می‌شود که این قرارداد در چه بازه زمانی دارای اعتبار است. یکی از ملاک‌ها در تعیین نوع قرارداد، تعیین زمان قرارداد است که نشان می‌دهد قرارداد موقتی یا دائمی است علاوه بر زمان، مکانی که قرار است در آن اقدام به فعالیت و کار کنید را مشخص کنید.

وظایف و تعهدات پیک در نمونه قرارداد پیک رستوران

برای هر کدام از طرفین نمونه قرارداد پیک رستوران تعهدات و وظایفی وجود دارد که لازم است در متن قرارداد به آن اشاره شود زیرا به محض امضای قرارداد، بر طرفین واجب است که به آن شرایط عمل کنند و به انجام وظایف خود، متعهد باشند. در ادامه به مواردی از شرح وظایف یک پیک در نمونه قرارداد پیک رستوران اشاره می‌کنیم:

  1. پیک باید در ساعت معین در رستوران حاضر شود؛
  2. پیک باید با حسن نیت رفتار کند و از اموال رستوران که در امانت او است، محافظت کند؛
  3. اگر اموال رستوران دچار خسارت یا زیان شود و آسیبی ببیند، پیک موظف است که خسارت را بپردازد؛
  4. پیک باید در برخورد با مشتری‌ها خوش برخورد باشد؛
  5. پیک نباید بیشتر از قیمت مشخص شده در صورتحساب، از مشتری پول بخواهند؛
  6. پیک در ساعات کاری باید لباس فرم مخصوص به تن داشته باشد؛
  7. و …

وظایف کارفرما در قرارداد پیک رستوران

همانطور که برای پیک وظایفی وجود دارد، برای کارفرما نیز وظایف و تعهداتی در نظر گرفته شده است که باید به آن‌ها عمل کند.

از مهم‌ترین وظایفی که به عهده کارفرما است، پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و کارگران است. کارفرما باید در زمان مشخص شده، حقوق و مزایای افرادی که برای او کار می‌کنند را پرداخت کند. اگر کارفرما و پیک توافق کرده باشند که رستوران وسیله نقلیه را در اختیار پیک بگذارد، کارفرما باید در سریع‌ترین زمان ممکن این اقدام را انجام دهد. از مهم‌ترین اقدامات کارفرما، بیمه کردن پرسنل است. براساس قانون کار، کارفرما باید تمامی پرسنلی را که برای او کار می‌کنند بیمه کنند.

حق بیمه کارگری

براساس قانون کار و با توجه به ماده 148 این قانون، کارفرما موظف است که پرسنل و افراد تحت امر خود را بیمه تامین اجتماعی کند. شاید به اشتباه فکر کنید که حق بیمه کارگر تنها برای کارکنانی با قرارداد دائم کاربرد دارد در حالی که اینگونه نیست. کارفرما موظف به بیمه کردن تمام پرسنل است. حتی اگر شخصی در دوران آموزشی در خدمت شخص کارفرما حضور داشته باشد، کارفرما وظیفه دارد حق بیمه او را پرداخت کند. بنابراین کارگر طرف نمونه قرارداد پیک موتوری رستوران نیز مستحق دریافت بیمه می‌باشد.

ساعت کار و حقوق در نمونه قرارداد پیک رستوران

ساعت کار نمونه قرارداد پیک موتوری رستوران با توجه به توافق میان صاحب رستوران و پیک تعیین می‌شود. البته در قانون کار آمده است که میزان ساعات کاری روزانه برای کارگران، 7 ساعت و 20 دقیقه است و بیش از این مقدار جزء اضافه کار محسوب می‌شود. از آنجا که برای شغل پیک رستوران امکان کار به صورت ساعتی، روزانه و پاره وقت نیز وجود دارد، در زمینه میزان ساعات کاری و با توجه به توافق میان طرفین، باید برنامه ریزی انجام شود. با توجه به میزانی که پیک کار کرده است، حقوق و مزایای او محاسبه خواهد شد. همچنین ملاک محاسبه حقوق و مزایا، مبلغی است که قانون کار و اداره کار هر سال به صورت یک تعرفه مشخص می‌کنند. در این تعرفه از مزایایی مانند حق مسکن، حق اولاد، کمک عایله‌مندی و مرخصی‌ها صحبت شده است.

همانطور که در بالا گفته شد شما می‌توانید حقوق پیک را به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه پرداخت کنید. برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر بخشی از قرارداد پیک رستوران است که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است.

نمونه قرارداد پیک موتوری رستوران

مرخصی و تعطیلات در نمونه قرارداد پیک موتوری رستوران

می‌توانید در متن نمونه قرارداد پیک رستوران ، درباره مرخصی‌ها و تعطیلات نیز صحبت کنید. کارگران و کارمندان حق استفاده از تعطیلات روز جمعه و تعطیلات رسمی را دارند. با این وجود کار در رستوران می‌تواند استثنائاتی را در این زمینه به همراه داشته باشد. رستوران‌ها معمولا در روزهای تعطیل مشتریان بیشتری دارند. همچنین بسیاری از مشتریان به صورت غیر حضوری و تلفنی سفارشات خود را مطرح می‌کنند که در نتیجه سفارشات باید به وسیله پیک به دست آن‌ها برسد. در این مورد، کارفرما باید به گونه‌ای برنامه ریزی کند که تعطیلات یک روز در هفته در روز دیگری به جز جمعه در اختیار کارگر قرار بگیرد. همچنین پدید آمدن مشکلات برای شخص کارگر از قبیل فوت یکی از بستگان، بیماری، ازدواج دائم و… باعث می‌شود که کارگران، حق استفاده از 3 روز مرخصی همراه با حقوق را داشته باشند.

فسخ نمونه قرارداد پیک موتوری رستوران

در قراردادهایی که به صورت دائم تنظیم می‌شود، عوامل زیر منجر به اتمام یا فسخ قرارداد می‌شود:

  1. فوت کارگر
  2. بازنشستگی کارگر
  3. از کار افتادگی کلی کارگر
  4. استعفای کارگر
  5. اخراج کارگر

در نمونه قرارداد پیک رستوران هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند به صورت یک طرفه قرارداد استخدام را فسخ کنند. فسخ قرارداد باید با توجه به توافقات میان طرفین انجام شود. همچنین در هنگام فسخ قرارداد یا اعلام پایان کار، کارفرما موظف است مطالبات کارگر را به او بپردازد.

می‌دانیم که قراردادهای استخدام به واسطه تبعیت از قانون کار و قانون تامین اجتماعی شرایط خاصی دارند. به همین دلیل هر کارگر، کارمند یا کارفرمایی که یک قرارداد استخدامی امضا می‌کند باید از حقوقی که از آن برخوردار است و همچنین از اصول و قوانینی که باید رعایت کند، مطلع و آگاه باشد. به همین منظور چند مقاله در رابطه با فسخ قراردادهای استخدامی در مجله حقوقی رکلا منتشر کرده‌ایم و درباره این اقدام قانونی به صورت مفصل توضیح دادیم. دو مقاله مرتبط با این بحث که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم، مقالات فسخ قرارداد کار کارگر و فسخ قرارداد کار توسط کارفرما هستند. با زدن روی عبارت هر کدام از این مقالات، می‌توانید به سهولت و به سرعت به صفحه مربوط به آن وارد شوید و مقاله را مطالعه کنید.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد پیک رستوران

مرجع حل اختلاف نمونه قرارداد پیک رستوران ، اداره کار است. در صورت بروز مشکل یا خطا، می‌توانید به اداره کار مراجعه کنید و دعوی خود را اعلام کنید. این اداره معمولا در زمان کوتاهی به شکایت شما توجه می‌کند و رسیدگی انجام می‌شود.

نکته مهم این است که طرفین نمی‌توانند مرجع رسیدگی را با توافق یکدیگر تغییر دهند. زیرا قانون کار هیچ توافقی را در این مورد قبول نمی‌کند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا این قرارداد کامل را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. شما همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل و خدمات تنظیم قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد پیک موتوری رستوران

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد پیک موتوری رستوران
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
پیمان حکمت
thumb_up_alt
آیا به پیک رستوران که با ماشین به مدت ۱۰ ماه کار کرده عیدی تعلق می‌گیرد؟
07:24
13 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
بله. به نسبت کارکرد ایشان مشمول عیدی خواهند شد.
15:49
14 اردیبهشت 1401
account_circle
امیر مرامی
thumb_up_alt
بعضی ها می گویند اگر پیک رستوران با موتور خود در رستوران کار کند هیچ عیدی و پایان کاری برایش تعلق نمیگیرد و اداره کار کارکرد پیک رو به عنوان کار استیجاری محسوب می کند. آیا این حرف صحت دارد یا نه؟
15:10
18 آبان 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. پاسخ شما منفی است. پیک موتوری یکی از اقسام پرسنل رستوران است و باید با ایشان نیز مانند سایر کارگران و طبق چهارچوب قانون کار رفتار شود.
14:45
22 آبان 1401
account_circle
کیوان
thumb_up_alt
گرفتن وسایل رستوران وظیفه کیه؟
21:01
14 آذر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اگر منظورتون وسایل مصرف روزانه هست، این وظیفه می‌تونه به عهده هرکسی از سوی کارفرما قرار بگیره.
17:03
15 آذر 1401