قرارداد پیک موتوری و معرفی انواع این قرارداد از نظر قوانین ایران

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/29
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پیک موتوری

قرارداد پیک موتوری ، یک قرارداد کاربردی است که در مراکز بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. افراد جوان، بیشترین افرادی هستند که به عنوان راننده پیک موتوری فعالیت می‌کنند. دلیل انتخاب این شغل در اکثر مواقع این است که جوانان یا دانشجویان به شغل‌های پاره وقت و ساده نیاز دارند. علت انتخاب این شغل این است که افراد برای اشتغال در این کار، نیاز به تخصص و مهارت ندارند و می‌توانند این شغل را به عنوان یک کار موقتی انجام دهند. قرارداد پیک موتوری ، بین راننده پیک و صاحبان مراکز، یک رابطه کاری مهم ایجاد می‌کند.

صاحبان مراکز، با استفاده از پیک موتوری، محصولات و کالای خود را به خریداران و مشتریان می‌رسانند. سفارش دهندگان نیز با استفاده از خدمات پیک موتوری، با سرعت بیشتری به کالاهای مورد نیاز خود دسترسی خواهند داشت. فعالیت پیک موتوری موجب می‌شود که حمل نقل غیر ضروری کاهش یابد. علاوه براین، افزایش سرعت دسترسی به محصولات، فروش بیشتر محصولات و افزایش درآمد، ارائه خدمات آنلاین و بسیاری موارد مهم دیگر، از دلایل اهمیت پیک موتوری است.

با توجه به این توضیحات، نمونه قرارداد با پیک موتوری برای کارفرما، راننده و مشتریان باعث رضایت است. قرارداد کار با پیک موتوری به قراردادهای پیک با مراکز ارائه دهنده اقلام خوراکی و سرویس دهندگان غذا محدود نیست. بسیاری از مراکز برای ارائه خدمات بیشتر به مشتریان خود از این قرارداد استفاده می‌کنند. این قرارداد در اغلب اوقات به صورت قرارداد کار موقت تنظیم می‎‌شود. برای مثال، قرارداد پیک رستوران یکی از انواع این قرارداد است.

کاربرد و اهمیت این نوع قرارداد

امروزه خدمات آنلاین بسیار مورد توجه همگان است. استفاده از این امکانات، موجب شده است که استفاده از پیک‌های موتوری و پیک‌های باری به شدت افزایش یابد. پیک‌های موتوری اشخاصی هستند که بسته‌های پستی و مرسوله‌های شما را به مقصد می‌رسانند. حوزه کاری پیک موتوری به چند مورد محدود نمی‌شود. رانندگان پیک موتوری می‌توانند در مراکز متعددی فعالیت کنند.

مشغله‌های کاری باعث شده است که اشخاص زیادی، از خدمات آنلاین استفاده کنند. احتمالا چندین بار پیش آمده است که امکان مراجعه حضوری به فروشگاه را نداشته باشید اما لازم باشد که اجناس مختلفی را تهیه کنید. در این زمان، احتمالا از متصدیان فروشگاه می‌خواهید که اجناس را برای شما ارسال کنند. در این موقعیت اهمیت نمونه فرم قرارداد پیک موتوری برای فروشگاه‌ها مشخص می‌شود. زمانی که صحبت از این قرارداد است، در واقع صحبت از نمونه قرارداد با راننده پیک موتوری است. زیرا به واسطه این قرارداد، راننده توسط مراکز مختلف استخدام می‌شود و تعهد دارد که با استفاده از موتور، بسته‌ها و کالاهای سفارش دهندگان را به آن‌ها برساند.

نمونه قرارداد با پیک موتوری ، براساس روابط میان کارفرما و راننده پیک تنظیم می‌شود. این قرارداد ممکن از به شیوه‌های مختلفی باشد. بنابراین پیش از شروع به تنظیم قرارداد، بهتر است اطلاعات دقیقی از شرایط کاری طرفین داشته باشید. این دسته ویژگی‌ها و شرایط کاری، از عواملی هستند که نوع قرارداد را مشخص می‌کنند.

انواع قرارداد پیک موتوری

برای تنظیم این قرارداد، ابتدا باید مشخص شود که از چه فرم قراردادی استفاده کنیم. قرارداد باید مطابق با خواست و نیاز اشخاصی باشد که قصد دارند با یکدیگر همکاری کنند. برای مثال شما می‌توانید برای به کارگیری پیک موتوری، از فرم قرارداد استخدام پیک موتوری یا نمونه قرارداد پیمانکاری پیک موتوری استفاده کنید. در ادامه توضیحات مختصری درباره هر کدام از این قراردادها ارائه می‌کنیم.

قرارداد استخدام

اگر به واسطه تنظیم نمونه فرم قرارداد با پیک موتوری ، راننده پیک موتوری توسط مرکز یا فروشگاه استخدام شود، قرارداد آن‌ها مشمول رابطه کارگری و کارفرمایی خواهد بود. بنابراین یک قرارداد کار است و باید از قانون کار تبعیت کند. به این نوع قرارداد، قرارداد استخدام نیز گفته می‌شود. زیرا به واسطه آن، راننده پیک موتوری توسط مراکز، استخدام می‌شود. به این معنی که متعهد خواهد بود، در بازه زمانی مشخص، در اختیار مرکز باشد. برای راننده پیک موتوری ساعت کاری روزانه تعیین می‌شود و براساس شرح وظایفش، امور مشخصی را انجام می‌دهد.

به واسطه قرارداد کار پیک موتوری ، کارفرما ملزم است که حداقل حقوق پایه‌ای به اندازه‌ حداقل دستمزد کارگر در ایران و مزایای رفاهی قانون کار را به راننده پیک بپردازد و در طرف مقابل، راننده پیک در ازای انجام امور مشخصی که به او سپرده می‌شود، مستحق دریافت حق الزحمه است.

قرارداد پیمانی

اگر تمایل دارید که قرارداد به صورت پیمانی تنظیم شود، می‌توانید از متن قرارداد با پیک موتوری به صورت پیمانکاری استفاده کنید. این قرارداد مطابق با ماده 10 قانون مدنی و با رعایت شرایط عمومی صحت قرارداد تهیه می‌شود. رعایت قانون، شرط اصلی برای تنظیم این قرارداد است. اگر محتوای قرارداد با قانون مدنی مغایرت نداشته باشد، صحیح است و می‌توانند آن را امضا کنند.

بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند که با استفاده از قرارداد پیمانکاری موقعیتی ایجاد کنند که حق بیمه کارکنان خود را نپردازند. در این زمینه باید به این نکته اشاره کنیم که به صرف تغییر نام قرارداد، محتوای اصلی آن تغییر نمی‌کند. یعنی لازم است که به نوع رابطه کاری طرفین توجه شود. اگر رابطه کاری، به صورت کارگری و کارفرمایی باشد، نمی‌توانیم از قرارداد پیمانکاری استفاده کنیم. حتی اگر از آن قرارداد هم استفاده شود، روابط طرفین به عنوان روابط کاری مرتبط با قانون کار در نظر گرفته می‌شود.

آیا قرارداد کار با پیک موتوری مشمول بیمه می‌شود؟

اگر تمایل دارید که از قرارداد کار برای استخدام راننده استفاده کنید، لازم است که از قوانین تامین اجتماعی هم آگاهی داشته باشید. تمام مراکز و کارگاه‌ها ملزم هستند که نیرو‌های تحت امر خود را بیمه کنند. اگر نمونه فرم قرارداد با پیک موتوری را به صورت یک قرارداد کار امضا کرده‌اید، راننده توسط شما استخدام شده است. بنابراین، ملزم هستید که حق بیمه کارگر را بپردازید.

هرگونه توافق در خصوص پرداخت نشدن بیمه، اعتبار ندارد. زیرا قانون کار توافق ناپذیر است.

در قرارداد پیمانی، کارفرما مسئولیت پرداخت بیمه ندارد. اما برای استفاده از این قرارداد، رابطه کاری نیز باید به صورت پیمانی باشد. یعنی اجباری برای حضور او در محل کار وجود نداشته باشد، ساعت کاری مشخص نداشته باشند و حقوق ثابت دریافت نکنند. اگر رابطه کاری شما شامل این موارد نمی‌شود، می‌توانید از قرارداد پیمانی استفاده کنید.

پرداخت مبلغ کالا در قرارداد پیک موتوری

از مسائل مهمی که در قرارداد پیک موتوری به آن اشاره می‌شود، نحوه پرداخت و دریافت مبلغ کالا و محصولات ارسالی است. بعضی از مراکز، برای فروش کالا و محصولات خود، خدمات پرداخت درب منزل ارائه می‌دهند. روش ارائه این خدمات به این صورت است که پیک موتوری، کالای سفارش داده شده را به آدرس مشتری می‌برد. مشتری نیز در همان محل، کالا را تحویل می‌گیرد و هزینه آن را پرداخت می‌کند.

اگر مشتری مبلغ را به صورت وجه نقد پرداخت کند، راننده پیک باید مبلغ را تحویل بگیرد. در این زمان مسئولیت حمل وجه نقد و تحویل آن به مرکز، به عهده راننده پیک موتوری خواهد بود.

در حالت دیگر، ممکن است مبلغ کالا از پیش، پرداخت شده باشد. این زمان، راننده پیک موتوری تنها وظیفه دارد که کالا را در صحت و سلامت به مشتری برساند. در هر حال، باید در متن نمونه فرم قرارداد پیک موتوری درباره تمام این شرایط توضیحات دقیقی مطرح شود تا در آینده نسبت به چگونگی پرداخت و دریافت مبالغ این قرارداد، مشکلی پیش نیاید.

قرارداد پیک موتوری با موتور و بدون موتور

نمونه قرارداد با پیک موتوری را می‌توانیم به صورت قرارداد با موتور و قرارداد بدون موتور در نظر بگیریم. بعضی از کارفرمایان، موتور را در اختیار راننده می‌گذارند و از او می‌خواهند که به کار مشغول شود. به همین دلیل، در قراردادی که راننده با این مراکز امضا می‌کند، بابت استفاده صحیح از موتور، ضمانت‌هایی در نظر گرفته خواهد شد. راننده باید متعهد شود که از موتور برای امور شخصی استفاده نکند و بکوشد که موتور به سلامت نگهداری شود.

نمونه قرارداد کار با پیک موتوری

تیم حقوقی رکلا یک قرارداد کامل پیک موتوری را به صورت قرارداد کار موقت تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. شما همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. برای دریافت این سرویس، روی لینک قبل بزنید.

اگر تمایل دارید که برای رابطه کاری خود، یک قرارداد اختصاصی داشته باشید، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد بهره ببرید. برای این منظور روی لینک مشخص شده بزنید و در صفحه‌ای که به آن منتقل می‌شوید، درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد کار پیک موتوری

استخدام پیک موتوری را با این قرارداد انجام دهید.

نمونه قرارداد کار پیک موتوری
دریافت نمونه قرارداد کار پیک موتوری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
ابراهیم فرد فتح آبادی
thumb_up_alt
باسلام. پیک موتوری فست فود هستم. شش ماهه روزی 14 ساعت با موتورم براشون کار می‌کنم. خواستم بدونم حق و حقوقم رو چقدر باید بپردازه و اینکه بیمه تامین اجتماعی به ما تعلق میگیره یا خیر؟
14:30
17 خرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
با توجه به اینکه شما بیان کردید 14 ساعت در روز مشغول کار هستید باید گفت نه تنها باید دست کم، حداقل حقوق اداره کار و مزایای قانونی به شما تعلق بگیرد بلکه شما در حال اضافه کاری نیز هستید که برای آن نیز حقوق و مزایای مستقلی در متن قانون تعریف شده است. به بیان دیگر، شما مشمول قانون کار هستید و کارفرما باید خود را به رعایت مفاد قانون کار، موظف بداند. علاوه بر آن، شما مستحق بیمه شدن و قید شدن نام شما در لیست بیمه کارفرما هستید و عملا کارفرمای شما در حال تخلف است.
18:27
18 خرداد 1402