قرارداد شراکت موبایل و تمام شرایط قانونی که لازم است بدانید

-
بروزرسانی:1402/06/12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت موبایل

امروزه بیشتر افراد جامعه برای راه اندازی یک کسب و کار مشخص و توسعه آن، به سرمایه نیاز دارند. آن‌ها ممکن است به تنهایی توان تامین این سرمایه را داشته باشند و فعالیت خود را آغاز کنند. اما گاهی، افراد برای شروع یک کسب و کار به سرمایه بیشتری نیاز دارند. بنابراین، باید با شخص یا اشخاص دیگر شراکت کنند تا از این طریق، به کسب و کار خود رونق دهند. بدون شک این شراکت سود بیشتری را برای آن‌ها به همراه دارد. نمونه قرارداد شراکت موبایل یکی از انواع این شراکت‌نامه‌ها است که در این مقاله قصد داریم تمام موضوعات و مسائلی را که با تنظیم این توافق ارتباط دارد بررسی کنیم. بررسی این موارد کمک می‌کند که سوالات احتمالی و ابهامات شما در خصوص این توافق پاسخ داده شود.

بررسی نمونه قرارداد شراکت موبایل از لحاظ ماهیت

به طور کلی قرارداد شراکت ، توافقی است که میان دو یا چند شخص تنظیم می‌شود. این توافق و همکاری ممکن است در زمینه تجاری، خرید و فروش کالا، یک موضوع شغلی و مواردی مانند آن باشد. ماده 10 و 571 قانون، به روشنی بیانگر این مطلب است. یکی از پرکاربرد‌ترین قرارداد‌ها برای راه اندازی هر کسب و کار‌، قرارداد مشارکت است.

نمونه قرارداد شراکت موبایل در واقع یک نوع شراکت نامه است که میان شخص حقیقی ، شخص حقوقی یا هر دو تنظیم می‌شود. این قرارداد میزان سهم هر شخص را در موضوع مورد توافق آن‌ها، تعیین می‌کند.

تنظیم نمونه قرارداد شراکت موبایل چه کاربرد‌ی دارد؟

در صورتی که شما مایل باشید در زمینه خرید و فروش موبایل فعالیت کنید، چنانچه سرمایه و منابع مالی کافی برای انجام این کار را نداشته باشید، می‌توانید با شخص یا اشخاص دیگر شریک شوید و برای شراکت در این خصوص، با آ‌ن‌ها به توافق برسید. دقت داشته باشید که در تنظیم این قرارداد باید میزان سهم شما و طرف مقابل، مشخص شده باشد تا در صورتی که هر در خصوص این توافق، مشکلی میان شما به وجود آمد، حل و فصل آن از قبل در این قرارداد پیش بینی شده باشد. روشن است که این شراکت، یک شراکت کاملا اختیاری است و هیچ اجباری در آن وجود ندارد.

بررسی نحوه شراکت و همکاری در قرارداد شراکت موبایل

در مباحث بالا گفتیم که این قرارداد، یک توافق اختیاری است یعنی کلیه شرایط و مواردی که در ارتباط با موضوع شراکت (موبایل) مطرح است، توسط خود شرکا تعیین می‌‌شود و در متن قرارداد نیز باید آن را بیان کنید. البته هر یک از شریک‌ها با توجه به میزان سهم و آورده خود در این توافق، می‌‎توانند روش خاصی برای حفظ سرمایه و به دنبال آن، افزایش سرمایه و کسب سود بیشتر در نظر بگیرند. در نتیجه، روش اداره کردن اموال مشترک، با توافق شریکان و مقرراتی ارتباط دارد که در این خصوص در قرارداد می‌نویسند.

برای مثال، شما می‌توانید در قرارداد بنویسد که نحوه این شراکت و تصمیمات جمعی است. به این معنی که شریک شما بدون هماهنگی با شما هیچ اقدامی در خصوص اموال این قرارداد انجام ندهد یا برعکس، می‌توانید به او اختیار کامل بدهید تا در موارد لزوم و با تشخیص خود، اقدامی را انجام دهد که برای حفظ اموال موضوع قرارداد یا کسب سود بیشتر لازم است. در خصوص مشارکت در سود و زیان ناشی از این قرارداد نیز باید بیان کنیم که هر یک از شریک‌ها به میزان سهم و سرمایه خود، در سود و زیان شریک خواهند بود.

نمونه قرارداد شراکت موبایل لازم یا جایز است؟

این قرارداد یک توافق جایز است. زیرا هر یک از شریک‌ها، می‌توانند هر زمان که بخواهند به این قرارداد پایان بدهند. برای مثال، ممکن است شما در حین کار متوجه شوید که شریک شما، اطلاعات و تجربه کافی در زمینه خرید و فروش موبایل ندارد و در نتیجه، ممکن است سرمایه شما را در معرض خطر قرار دهد. بنابراین، تصمیم می‌گیرید که این قرارداد را فسخ کنید. در این صورت، با توجه به جایز بودن این قرارداد، امکان خروج از شراکت برای شما فراهم است.

تاثیر فوت شریک در اعتبار یا عدم اعتبار این قرارداد

از دیگر موضوعاتی که باید در زمان تنظیم نمونه قرارداد شراکت موبایل به آن توجه کنیم، مساله فوت یکی از طرفین این توافق است. فرض کنید که شما در زمینه خرید و فروش موبایل، با شخصی دیگری شروع به شراکت کرده‌اید و در این حوزه مشغول به فعالیت هستید. ناگهان شریک شما فوت می‌کند. آیا شراکت شما به قوت خود باقی می‌ماند یا قرارداد به پایان می‌رسد؟ گفتیم که این شراکت، یک شراکت جایز است. بنابراین در صورتی که طرف قرارداد فوت کند، این توافق منحل می‌شود.

جبران خسارات در قرارداد

در مطالب بالا بررسی کردیم که نحوه شراکت شما با طرف مقابل، به قرارداد تنظیم شده میان شما و شریک یا شریک‌هایتان بستگی دارد. بر همین اساس، جبران خسارت وارد شده نیز با همین موضوع در ارتباط است. برای مثال، در صورتی که شما در قرارداد به شریک خود اعتماد کنید و به او اجازه دهید هر اقدام لازمی را برای خرید و فروش موبایل انجام دهد، عملا به او حق تصمیم گیری داده‌اید. در نتیجه، در صورتی که هر خسارت و ضرر و زیانی از این اقدام حاصل شود، شریک شما هیچ مسئولیت قانونی نخواهد داشت مگر این که این خسارت در اثر کوتاهی یا سهل انگاری شریک شما در حفظ سرمایه شراکت به وجود آمده باشد. ماده 577 قانون مدنی نیز به روشنی بیانگر این مطلب است.

آیا نمونه قرارداد شراکت موبایل موجب انتقال مالکیت می‌شود؟

آنچه تاکنون در این مطلب بررسی کردیم و تمام جوانب آن را در نظر داشتیم، تنظیم یک قرارداد قانونی برای مشارکت در خرید و فروش موبایل و به دنبال آن، مشارکت طرفین در سود و زیان ناشی از این قرارداد است. بنابراین، موضوع مورد بحث ما در این مقاله، انتقال مالکیت نیست و در صورتی که انتقال مالکیت هم مورد نظر شما باشد و چنین قصدی داشته باشید، باید نسبت به تنظیم مبایعه نامه یا صلح نامه در این خصوص، اقدام کنید. البته شما می‌توانید در متن قرارداد شراکت موبایل اعلام و توافق کنید کلیه اموالی که در طول مدت قرارداد و با سرمایه حاصل از شراکت یا سود حاصل از آن خریداری می‌شود به عنوان اموال شراکت محسوب و در پایان قرارداد، به نسبت سهم الشرکه طرفین، بین آن‌ها تقسیم شود.

بررسی چگونگی انتقال سهم الشرکه در نمونه قرارداد شراکت موبایل

آیا یکی از طرفین قرارداد می‌تواند تمام یا قسمتی از سهم خود را به شخص دیگری انتقال دهد و از این طریق، شخص سومی را نیز در سود و زیان این قرارداد، شریک کند؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

پیش از این گفتیم که این قرارداد، یک توافق جایز است. بنابراین، هر یک از شرکا، هر زمان که مایل باشد، حتی بدون رضایت شریک یا شرکای دیگر، می‌تواند تمام یا بخشی از سهم خود را به یک شخص ثالث منتقل کند. البته نکته‌ای که در این میان اهمیت زیادی دارد، این مساله است که شریک یا شرکا در دو حالت، اجازه هیچ گونه دخل و تصرفی در نمونه قرارداد شراکت موبایل را ندارند. این دو حالت عبارتند از:

  1. در صورتی که شما در قرارداد خود برای شریکتان مدت معینی را برای تصرف در موضوع قرارداد در نظر بگیرید و این مدت تمام شود یا اینکه در قرارداد این شرط را در نظر گرفته باشید که در صورت لزوم، از مدت معین رجوع کنید. برای مثال، زمانی که سرمایه شما در معرض خطر باشد. شما در صورت پیش بینی این موضوع در توافق، حق رجوع دارید؛
  2. مورد دوم فوت یا محجور شدن شریک یا یکی از شرکای شما است. یعنی اگر یکی از شرکا فوت کند یا به هر علت در وضعیتی قرار گیرد که از لحاظ قانونی، صلاحیت لازم برای اداره اموال خود به طور مستقل را نداشته باشد و به اصطلاح او را محجور بدانند، مانند زمانی که مجنون شود، در این حالت نیز شما حق هیچ گونه دخل و تصرف یا نقل و انتقال اموال مشترک را ندارید.

پیشنهاد می‌کنیم

برای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، روی همین عبارت بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. استفاده از این سرویس خدمات، به شما این امکان را می‌دهد که در اسرع وقت با مشاوران حقوقی و وکلای متخصص گفتگو کنید و سوالات حقوقی و قانونی خود را از آن‌ها بپرسید.

علاوه براین، اگر تمایل دارید که یک قرارداد جامع و کامل، مطابق با شرایط خودتان داشته باشید، به شما خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را پیشنهاد می‌کنیم.

مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
مصطفی میرزایی
thumb_up_alt
سلام من یه متن قرارداد می‌خواستم لطفا تماس بگیرید تا براتون توضیح بدم.
12:13
12 آبان 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. همکارانم در اسرع وقت با شما تماس خواهند داشت.
11:43
14 آبان 1402