چرا باید از قرارداد ساخت درب فلزی استفاده کنم؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/10/27
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ساخت درب فلزی

تاریخچه استفاده از درب، در معماری و ساختمان بناهای مختلف به دوران باستان می‌رسد. درب، وسیله‌ای کاربردی است که به وسیله آن حریم و مرز اماکن مختلف، مشخص می‌شود. در گذشته اغلب درها از جنس چوب ساخته می‌شدند اما امروزه معمولاً برای فضاهای بیرون از ساختمان مانند درب ورود و خروج و پارکینگ، درهایی با جنس فلزهای گوناگون به کار برده می‌شوند. ساخت درب‌های فلزی معمولاً اینگونه است که فرد با مراجعه به کارگاه‌ها یا کارخانه‌های تولید درب و مصنوعات فلزی ، سفارش ساخت درب فلزی مورد نظر خود را می‌دهد و نمونه قرارداد ساخت درب فلزی را تنظیم و امضا می‌کند.

این قرارداد و حتی قرارداد ساخت درب چوبی از جمله قراردادهای پیمانی هستند که محوریت اصلی آن‌ها، انجام پروژه مورد نظر است. در ادامه بیشتر درباره آن توضیح می‌دهیم.

بررسی مختصر نمونه قرارداد ساخت درب فلزی

این قرارداد، یک ماهیت حقوقی است که با توافق سفارش دهنده و سازنده درب ایجاد می‌شود. قراردادی که جهت سفارش و ساخت درب تنظیم و امضا می‌شود از نوع قرارداد پیمانکاری است و طرفین آن، پیمانکار (سازنده درب) و کارفرما (سفارش دهنده درب) هستند و بدین نحو است که پیمانکار متعهد می‌شود که مطابق با زمانی که در قرارداد قید شده است درب مورد نظر کارفرما را بسازد. این قرارداد پیمانکاری، مطابق با مواد 10 و 190 قانون مدنی و در راستای اصل آزادی قراردادها امضا و تنظیم می‌شود و به همین جهت از قراردادهای خصوصی میان افراد است که احکام و شرایط آن مطابق با توافق سازنده و سفارش دهنده تنظیم خواهد شد.

انواع نمونه قرارداد ساخت درب فلزی

این قرارداد از نوع قراردادهای پیمانکاری است که با توافق کارفرما و پیمانکار تنظیم و ایجاد می‌شود. قراردادهای پیمانی برحسب اینکه پیمانکار یک فرد، گروهی از افراد یا یک شخص حقوقی باشد به دو نوع، قرارداد پیمانکاری جمعی و تک نفره تقسیم می‌شود که در ادامه هرکدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

قرارداد پیمانکاری ساخت در فلزی به صورت گروهی:

در اغلب قراردادهای‌ پیمانی، پیمانکار، پروژه را به همراه گروهی از افراد انجام می‌دهد. اگر انجام پروژه به این صورت باشد و پیمانکار با این شرایط قرارداد ساخت در فلزی را امضا کند به قرارداد مذکور، قرارداد ساخت در فلزی به صورت پیمانکاری گروهی یا جمعی گفته می‌شود. مانند قراردادی که یک گروه صنعتی تولید درب فلزی، به عنوان پیمانکار امضا می‌کند.

قرارداد پیمانکاری ساخت در فلزی به صورت تک نفره:

در این نوع از قرارداد پیمانکاری، سازنده در، یک نفر است و به تنهایی قرارداد ساخت در فلزی را امضا می‌کند. مانند فردی که یک کارگاه کوچک تولید درب دارد و به تنهایی در آنجا مشغول به کار است و به عنوان پیمانکار متعهد می‌شود که درهای مورد نیاز یک خانه در حال احداث را بسازد. به همین ترتیب، این قرارداد را، قرارداد پیمانکاری تک نفره می‌نامند.

ویژگی‌های حقوقی نمونه قرارداد ساخت درب فلزی

در قانون مدنی، قراردادها به انواع مختلفی دسته بندی شده‌اند و هر یک از انواع قرارداد، احکام و ویژگی‌های خاص خود را دارد. بنابراین اولین قدم در شناخت و بررسی قرارداد طراحی و ساخت درب فلزی، این است که تشخیص دهیم قرارداد مذکور، در کدام یک از این دسته بندی‌ها قرار می‌گیرد تا به این واسطه بتوانیم شرایط و احکامی که قانونگذار بر آن حاکم کرده است را مشخص کنیم:

بررسی ویژگی‌های حقوقی این قرارداد

  1. قراردادی که در خصوص ساخت در فلزی میان سازنده و سفارش دهنده تنظیم و امضا می‌شود، یک قرارداد لازم است و طرفین آن ملزم هستند به قراردادی که امضا کرده‌اند پایبند باشند و به موضوع آن نیز عمل کنند مگر در صورتی که قانونگذار، مجوز فسخ قرارداد را به آن‌ها داده باشد.
  2. قرارداد ساخت درب فلزی، یک قرارداد نامعین محسوب می‌شود و در قانون ایران از این قرارداد تعریفی به عمل نیامده است. این قرارداد به وسیله توافق میان سازنده و سفارش دهنده درب، تعریف می‌شود و آن‌ها هستند که شرایط و مقررات حاکم بر این قرارداد را معین و خود را ملزم به رعایت آن می‌کنند. البته مشروط بر اینکه این شرایط مخالف با قوانین لازم الاجرای ایران و شرع مقدس اسلام نباشد.
  3. قرارداد ساخت در فلزی یک قرارداد معوض و دارای دو عوض است. به این معنا که سازنده در، دستمزد خود را دریافت می‌کند و سفارش دهنده نیز از نتیجه کار سازنده، یعنی درب ساخته شده بهره‌مند می‌شود. چنانچه هر یک از سازنده و سفارش دهنده درب نسبت به هر یک از این دو عوض در اشتباه باشند قرارداد، باطل و کأن لم یکن خواهد شد.
  4. قرارداد ساخت درب، عهدی است و موضوع آن، تعهد به ساخت درب فلزی با خصوصیات مورد نظر سفارش دهنده است اما انتقال مالکیت درب، به سفارش دهنده نیز در ضمن این قرارداد، اتفاق می‌افتد.

شرایط صحت نمونه قرارداد ساخت درب فلزی ، مطابق با ماده 190 قانون مدنی

بخش بزرگی از روابط اجتماعی، اقتصادی و فردی انسان‌ها به وسیله قراردادها تنظیم می‌شوند و اصل بر این است که تمام قراردادها مورد حمایت قانون، قرار می‌گیرند اما قانونگذار در این راستا شرایط اساسی صحت تمامی قراردادها را معین کرده و قراردادی که هر یک از این شرایط در آن رعایت نشده است را تحت حمایت خود، قرار نمی‌دهد. در ادامه شرایط صحت قرارداد را توضیح خواهیم داد:

شرایط اساسی صحت نمونه قرارداد ساخت درب فلزی را بررسی می‌کنیم:

  1. اهلیت سازنده و سفارش دهنده: به این معنا که هر یک از آنان عاقل، بالغ و رشید باشند و به همین دلیل خواهد بود که تنظیم و امضای قرارداد ساخت درب، توسط یک کودک یا نوجوان کمتر از 18 سال یا فردی که مشاعر خود را از دست داده، به علت عدم اهلیت باطل است.
  2. قصد سازنده و سفارش دهنده درب: منظور از قصد این است که سفارش دهنده و امضا کننده قرارداد، نسبت به امضای قرارداد و عمل کردن به موضوع آن، تصمیم قاطعانه داشته باشند. فقدان قصد در هر یک از آنان باعث باطل شدن قرارداد می‌شود. برای مثال؛ سفارش دهنده درب به قصد صحنه سازی و فراهم آوردن مقدمات جرم کلاهبرداری، قرارداد را با تبانی قبلی با سازنده درب و به صورت صوری و نمایشی امضا کرده باشد.
  3. رضایت سازنده و سفارش دهنده درب: منظور از رضایت این است که آنان با اراده کامل و بدون هرگونه فشار فیزیکی یا تهدید، قرارداد را امضا کرده باشند. به عنوان نمونه: سفارش دهنده، سازنده درب را تهدید کند که در صورت عدم امضای قرارداد، تمامی درب‌های کارگاه او را می‌شکند و سازنده درب نیز در اثر این تهدید مجبور به امضای قرارداد شده باشد. چنین قراردادی در صورت عدم رضایت بعدی سازنده، باطل و فاقد اثر است.
  4. مشروعیت جهت قرارداد ساخت درب: منظور از مشروعیت این است که انگیزه و هدف هریک از سفارش دهنده و سازنده از امضای قرارداد، امری مشروع و قانونی باشد. برای مثال؛ در صورتی که سفارش دهنده درب، ملکی را غصب کرده و هدف او از سفارش درب، ممانعت به عمل آوردن از ورود صاحب ملک به داخل آن باشد و سازنده درب، با وجود علم به این هدف غاصب، قرارداد را امضا کند؛ این قرارداد به علت نامشروع بودن جهت تنظیم و امضای آن، باطل خواهد بود.

خسارات نمونه قرارداد ساخت درب فلزی

منظور از خسارت، مبلغی نقدی است که مطابق با توافق طرفین قرارداد، پیش بینی می‌شود. هر یک از سازنده و سفارش دهنده درب که به تعهدات خود عمل نکند، ملزم است که خسارات طرف دیگر را پرداخت کند. برای مثال؛ به ازای هر یک روز دیرکرد در ساخت درب، مبلغ 100 هزار تومان به عنوان خسارت، از مبلغ قرارداد، کسر می‌شود.

فسخ این قرارداد به چه صورت خواهد بود؟

در ابتدای مطلب نیز گفتیم که یکی از ویژگی‌های حقوقی این قرارداد، لازم و غیر قابل انحلال بودن آن است اما هر یک از سازنده و سفارش دهنده درب می‌تواند شرایطی که در جهت حفظ خود لازم می‌داند را ذکر و به این مسأله نیز تاکید کند که در صورت عدم رعایت این شرایط از سوی طرف دیگر، او حق فسخ قرارداد را پیدا می‌کند.

به یاد داشته باشید که:

به یاد داشته باشید که تنظیم قرارداد ، اقدامی ضروری برای شروع همکاری با یک پیمانکار است. زمانی که شما پروژه ساخت یک طرح را به یک پیمانکار می‌سپارید، مسلم است که باید شروط و تعهداتی را در متن قرارداد وارد کنید تا سندی مکتوب از توافقات و تعهدات طرفین در اختیار باشد.

نکته دیگر در این خصوص، آشنایی با این قرارداد و همچنین آگاهی از حقوقی است که می‌توانید از آن برخوردار شوید. برای این منظور بهترین اقدام، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است.

قرارداد پیمانکاری تک نفره

اگر ساخت درب فلزی را به یک شخص حقیقی سپرده‌اید و او به تنهایی این پروژه را انجام می‌دهد، این فرم قرارداد پیمانکاری انفرادی می‌تواند برای شما مناسب باشد. قرارداد را تهیه و مطابق با شروط مورد نظر خود، ویرایش کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره

نمونه قرارداد پیمانکاری

اگر پروژه ساخت درب را به یک کارگاه یا یک گروه می‌سپارید، این نمونه خام از قرارداد پیمانکاری را می‌توانید با توجه به شرایط خود ویرایش و استفاده کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات