اهمیت و کاربرد نمونه قرارداد ساخت درب چوبی و چند نکته مهم درباره آن

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/08/17
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ساخت درب چوبی

استفاده از درب به هزاران سال پیش و به دوران غارنشینی انسان‌ها باز می‌گردد اما همراه با پیشرفت صنعت ساختمان سازی و دکوراسیون، درب‌های متنوع و با کاربردهای مختلف ساخته شدند. به درب‌هایی که از جنس مصنوعات و فرآورده‌های چوبی هستند، درب چوبی گفته می‌شود. معمولاً از درهای چوبی برای فضای داخل ساختمان استفاده می‌کنند. درها در دکوراسیون و فضا بندی یک ساختمان اهمیت زیادی دارند. بنابراین شما می‌توانید با مراجعه به کارگاه‌ها یا کارخانه‌های تولید مصنوعات چوبی، سفارش درب دلخواه خود را بدهید.برای این منظور نیز، لازم است که از قرارداد ساخت درب چوبی استفاده کنید.

نوع درب و پنجره‌ای که در نظر دارید، نوع قرارداد شما را مشخص می‌کند. برای مثال اگر تمایل داشته باشید که برای شما درب و پنجره دو جداره ساخته شود، مناسب است که از فرم قرارداد درب و پنجره upvc استفاده کنید. در ادامه این مطلب، به صورت اختصاصی درباره قرارداد ساخت درب چوبی توضیح خواهیم داد.

توضیحات اولیه درباره فرم قرارداد ساخت درب چوبی:

نمونه قرارداد ساخت درب چوبی یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. طرفین این قرارداد نیز پیمانکار و کارفرما هستند.

این قرارداد، با توافق و امضای سفارش دهنده و سازنده درب ایجاد می‌شود و احکام و شرایط آن نیز به وسیله آن‌ها تعیین خواهد شد. این قرارداد، از جمله قراردادهای خصوصی میان افراد است که مطابق با ماده 10 قانون مدنی تنظیم و امضا می‌شود.

سازنده و سفارش دهنده درب، پس از امضای قرارداد باید به شرایط آن پایبند باشند البته این پایبندی تا هنگامی است که این شرایط با قوانین لازم الاجرای ایران و شرع مقدس دین اسلام در تضاد و تناقض نباشند.

تنظیم قرارداد درب چوبی با شخص حقیقی یا حقوقی

نمونه قرارداد ساخت درب چوبی یک توافق پیمانی است. قرارداد پیمانی ساخت درب چوبی براساس تعداد نفراتی که کار موضوع قرارداد را انجام می‌دهند به اقسام زیر دست بندی می‌شود:

  1. قرارداد پیمانی ساخت درب چوبی به صورت گروهی(جمعی): در این نوع از قرارداد، پیمانکار یک شخص حقوقی (کارگاه، شرکت) یا یک گروه منسجم هستند که با همکاری یکدیگر کار موضوع قرارداد را انجام می‌دهند. مانند کارخانه تولید مصنوعات چوبی یا کارگاه تولید مصنوعات چوبی که در آن‌ها گروهی از افراد با همکاری یکدیگر به تولید درب می‌پردازند. در این شرایط قرارداد شما در واقع نوعی از قرارداد با نجاری نیز محسوب می‌شود.
  2. قرارداد پیمانی ساخت درب چوبی به صورت تک نفره: در نمونه قرارداد پیمان فردی تنها یک نفر به عنوان سازنده حضور دارد و تعهد می‌کند که درب مورد نظر کارفرما را بسازد. مانند نجاری که یک کارگاه نجاری دارد و به عنوان پیمانکار متعهد می‌شود که درب‌های چوبی یک خانه در حال تعمیر را بسازد.

بیان چند نکته قانونی فرم قرارداد درب چوبی

در قانون مدنی قراردادها به اقسام متنوعی دست بندی می‌شوند و براساس دسته‌ای که در آن قرار دارند احکام و ویژگی‌هایی متفاوت از سایر قراردادها برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. ما در ادامه این مطلب شما را با برخی از مهم ترین ویژگی‌های نمونه فرم قرارداد درب چوبی ، آشنا می‌کنیم:

  1. قرارداد ساخت درب چوبی ؛ نامعین است و در هیچ یک از قوانین ایران تعریف نشده است بلکه با توافق سفارش دهنده و سازنده درب چوبی تنظیم و ایجاد می‌شود. شرایط حاکم بر آن نیز توسط طرفین قرارداد تعیین خواهد شد؛
  2. این قرارداد لازم الاجرا است و هر یک از سفارش دهنده و سازنده درب چوبی مکلف هستند که بعد از امضای آن به تعهدات خود عمل کنند و اجازه انحلال این قرارداد را ندارند. مگر در صورتی که قانون گذار، این اجازه را به آن‌ها داده باشد؛
  3. نمونه قرارداد ساخت درب چوبی ؛ عهدی است و موضوع اصلی آن تعهد به انجام کار یعنی ساخت درب چوبی خواهد بود. به همین دلیل وفای به تعهدات از اهمیت شایانی برخوردار است. انتقال مالکیت درب چوبی به سفارش دهنده نیز در ضمن این معامله انجام می‌‌شود؛
  4. نمونه قرارداد ساخت درب چوبی ؛ معوض است. به این معنا که رایگان نیست و دارای دو عوض است که هر یک در مقابل دیگری قرار می‌گیرند. بدین صورت که کارفرما درب چوبی را به سفارش دهنده تسلیم می‌کند و در مقابل دستمزد یا همان حق‌الزحمه خود را دریافت خواهد کرد.

اهمیت تنظیم مکتوب متن قرارداد درب چوبی

می‌توانید نمونه قرارداد ساخت درب چوبی را به شکل مکتوب و در یک قرارداد ثبت کنید یا آنکه به صورت شفاهی با یکدیگر به توافق برسید اما عقل سلیم به مکتوب بودن قرارداد حکم می‌دهد زیرا در صورت بروز اختلاف، گفت و گوهای شفاهی که در جایی به ثبت نرسیده‌‌اند هیچ گونه سندیتی ندارند و شما در هنگام مراجعه به مراجع حل اختلاف برای اثبات ادعای خود یا اثبات خلاف ادعای طرف دیگر قرارداد، سندی در دست ندارید. در ادامه به بخش‌هایی مهم از محتوای این قرارداد اشاره می‌کنیم:

بیان اطلاعات و مشخصات هویتی در قرارداد ساخت درب چوبی

این قرارداد از نوع پیمانکاری است و به همین دلیل اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند به عنوان سفارش دهنده یا سازنده درب چوبی، این قرارداد را تنظیم و امضا کند. اشخاص حقیقی در متن قرارداد مشخصات هویتی خود را مطابق با اوراق شناسایی خود وارد می‌کنند و اشخاص حقوقی نیز مشخصات تجاری شرکت یا مجموعه را مطابق با اساس‌نامه یا شرکت نامه در این قسمت می‌نویسند.

بهانه اصلی برای تنظیم قرارداد ساخت درب چوبی

موضوع قرارداد در اینجا تعهد به انجام کار یعنی ساخت درب چوبی است. موضوع قرارداد، شرح وظایف سازنده درب را معین کند و در واقع هدف اصلی سفارش دهنده از تنظیم و امضای قرارداد است. موضوع قرارداد باید به طور دقیق و روشن معین شود تا سازنده درب بداند چه مسئولیتی دارد؛ باید چه کاری را انجام دهد و وظیفه‌ اصلی او چیست.

برای این قرارداد بها یا حق الزحمه در نظر بگیرید

منظور از مبلغ قرارداد، حق الزحمه و دستمزد سازنده درب است که مطابق با توافق طرفین نمونه قرارداد درب ، تعیین می‌شود. نحوه پرداخت مبلغ نیز به توافق سازنده و سفارش دهنده درب چوبی بستگی دارد و می‌تواند به صورت نقد یا در قالب اقساط معین، تعیین شود.

منظور از خسارت در ساخت درب چوبی چیست؟

منظور از خسارت، مبلغی نقدی است که به عنوان جریمه عدم انجام تعهدات مندرج در قرارداد، به عهده هر یک از سازنده و سفارش دهنده درب قرار می‌گیرد. برای مثال: به ازای هر یک روز دیرکرد در تحویل درب‌ها 100 هزار تومان از دستمزد او کسر می‌شود.

زمان اجرای تعهدات در قرارداد ساخت درب چوبی

منظور از زمان اجرای تعهدات، زمان تحویل درب‌های ساخته شده به سفارش دهنده است. زمان اجرای تعهدات قرارداد، با توافق سازنده و سفارش دهنده تعیین می‌شود و تمدید آن نیز با توافق آن‌ها بلا اشکال است.

چگونه قرارداد ساخت درب چوبی را فسخ کنیم؟

قراردادی که به جهت ساخت درب چوبی تنظیم و امضا می‌شود لازم الاجرا است و هیچ یک از دو طرف قرارداد، حق برهم زدن آن را ندارند اما در هنگام تنظیم قرارداد می‌توانند در راستای حفظ حقوق خود شرایطی را ذکر کنند که در صورت عدم رعایت این شرایط از سوی یکی از طرفین قرارداد، شخصی که شرط به نفع او شده است، حق انحلال عقد را پیدا می‌کند که به این امر، در اصطلاح حق فسخ قرارداد گفته می‌شود.

داوری و حل اختلاف در قرارداد

منظور از داوری، فردی است که با توافق سازنده و سفارش دهنده درب به عنوان داور تعیین شده است. در صورت تعیین داور، طرفین در هنگام بروز اختلاف به جای مراجعه به مراجع قضایی، نزد او می‌روند و اختلاف میان خود را حل می‌کنند. لازم به ذکر است که رای داور، لازم الاجرا است.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که مسئولیت ساخت تعدادی درب چوبی را به یک پیمانکار یا یک کارگاه تولیدی بسپارید، باید به خاطر داشته باشید که سند معتبر نشانگر توافقات میان شما و پیمانکار، قراردادی است که میان شما امضا می‌شود. از طرف دیگر، اگر شما ارائه دهنده محصولات چوبی هستید و چنین پروژه‌هایی را می‌پذیرید، نیازمند یک قرارداد اختصاصی برای همکاری با مشتریان خود هستید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که با زدن روی لینک تنظیم قرارداد ، درخواستتان را ثبت کنید تا برای تنظیم قرارداد مدنظرتان با شما تماس بگیریم. از طرف دیگر، برای دریافت مشاوره در این خصوص نیز، می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

هر زمان که بخواهید در خصوص اجرای یک پروژه پیمانکاری با یکدیگر توافق کنید، این قرارداد به عنوان یک فرم عمومی از قرارداد پیمانکاری، مناسب خواهد بود.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
امیر اجرکار
thumb_up_alt
سلام و عرض ادب. ما تولید کننده درب چوبی هستیم و برای یک نفر درب ساختمانی ساختیم و قرارداد امضا کردیم ایشان 5 میلیون از پیش قراردادش رو پرداخت نکرده ما طبق قرارداد درب ها رو ساختیم و تحویل دادیم میخواستم ببینم می‌تونیم با قراردادی که امضا شده اقدام کنیم؟
10:11
01 اسفند 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
بله. قرارداد برای زمان اختلافات است و شما در حال حاضر، در زمان بروز اختلاف به سر می‌برید. انشاالله که قرارداد کاملی تنظیم کرده‌اید و می‌توانید با استناد به مفاد آن، از حقوق قانونی خودتان دفاع کنید.
13:43
01 اسفند 1402