قرارداد نجاری و موارد مهم نمونه قرارداد نجاری ساختمان

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/06
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نجاری

صنعت ساخت سازه‌های چوبی، قدمتی چند هزارساله دارد. با مطالعه تاریخ رشد ابزار و تجهیزات رفاهی زندگی بشر، می‌توانید به سادگی تاثیر ساخت سازه‌های چوبی را مشاهده کنید. شاید قدیمی‌ترین رابطه انسان مدرن با طبیعت، همین سازه‌های چوبی باشد که به مرور به شیوه‌های کارآمدتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدون شک، انجام هر کار، نیازمند تخصص، تجربه، مهارت و علاقه است. نجاران، اشخاصی هستند که در زمینه ساخت سازه چوبی و به طور کلی در زمینه صنعت چوب فعالیت می‌کنند. نمونه قرارداد نجاری ، یک قرارداد کاربردی و مهم است که به تکرر و برای انجام پروژه‌های مختلف، میان نجاران و مشتریان آن‌ها تنظیم می‌شود.

نمونه فرم قرارداد نجاری ، به طور معمول و در بیشتر مواقع، به صورت یک قرارداد پیمانکاری یا قرارداد پیمانکاری تک نفره تنظیم می‌شود. ساده بگوییم، در این قرارداد، نجار و مشتری او با شرایطی که در نظر دارند، برای انجام یک پروژه ساخت سازه چوبی توافق می‌کنند و در نهایت، پیمان می‌بندند که در این زمینه به تعهداتشان عمل کنند و با یکدیگر همکاری‌های لازم را داشته باشند. کار نجاری را می‌توانیم با عنوان هنر نجاری نیز معرفی کنیم. مهارت کار با چوب، به اندازه‌ای محبوب شده است که نه تنها وسایل ساده و ابتدایی رفاهی منزل که حتی در حوزه ساخت وسایل لوکس نیز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین مساله، باعث می‌شود که این هنر بیش از پیش مورد توجه باشد. در این مطلب به صورت اختصاصی درباره نمونه قرارداد با نجاری صحبت خواهیم کرد.

نمونه قرارداد نجاری چه کاربردی دارد؟

سازه‌های چوبی، نقش بسیار فعال و موثری در زندگی ما دارند. بسیاری از وسایل مورد نیاز در زندگی ما، از جنس چوب هستند. سرویس‌های چوبی، مبلمان، انواع میزهای کار، مطالعه، آرایشی و کالاهای لوکس و تزئینی زیادی، با استفاده از چوب تهیه می‌شوند. یکی از امکاناتی که قرارداد کارگاه نجاری برای شما فراهم می‌کند، این است که شما می‌توانید طرح‌ها و مدل‌هایی که در نظر دارید را به نجار سفارش دهید تا او با توجه به مهارت خود، آن طرح را برای شما اجرا کند و وسیله مورد نظر شما را بسازد. یا اینکه ممکن است وسیله چوبی مورد نظر شما، برای اولین بار ساخته شود و در حقیقت از ایده و خلاقیت شما نشات گرفته شده باشد.

بنابراین، نجار می‌تواند برای شما طرح خاصی در نظر بگیرد، به شما پیشنهاد دهد و طرح و ایده معرفی کند یا اینکه ایده شما را به بهترین شکل بسازد. به طور کلی برای ساخت انواع سازه‌های چوبی می‌توانید از نجاران یا کارگاه‌های نجاری کمک بگیرید. نمونه قرارداد نجاری ساختمان ، از متداول‌ترین نمونه قراردادهای همکاری با نجاران است. در این قرارداد به طور معمول، وظیفه ساخت انواع کمد دیواری، کابینت و سازه‌های چوبی مربوط به ساختمان، به عهده نجار قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد پیمانکاری نجاری در قانون

ابتدای مطلب توضیح دادیم که نمونه قرارداد نجاری ، به طور معمول یک قرارداد پیمانی یا پیمانکاری است. اگر بخوهیم در این خصوص بیشتر توضیح دهیم، باید بگوییم که در این قرارداد، یک طرف در ازای دریافت خدمات، حق الزحمه می‌پردازد و طرف دیگر، در ازای دریافت حق الزحمه، سفارش ساخت سازه‌های چوبی را به عهده می‌گیرد. در نمونه قرارداد نجاری ، یک طرف پیمانکار و طرف دیگر، کارفرما نامیده خواهد شد.

نمونه قرارداد پیمانکاری نجاری ، یک قرارداد نامعین و یک قرارداد لازم است و به صورت خاص به اجرای یک تعهد اشاره می‌کند. درباره این موارد توضیح خواهیم داد:

نامعین بودن و ماده 10 قانون مدنی

در قانون مدنی ، اصلی وجود دارد که به آن آزادی قراردادها می‌گویند. یعنی اینکه اشخاص مختلف می‌توانند انواع قراردادهای خصوصی را با توافق و تفاهم تنظیم کنند. آن‌ها می‌توانند خواسته‌ها و شروط خود را در قرارداد بنویسند و متعهد شوند که در این چهارچوب با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

آزادی قراردادها، در حقیقت ماده ده قانون مدنی است. قانون مدنی عقود مختلف را در دو گروه تقسیم بندی می‌کند. گروهی از عقود، معین هستند و قانون به صراحت درباره آن‌ها، نحوه تنظیم آن‌ها و شیوه صحیح اجرای آن، توضیح داده است. حتی برای آن عقد، نام مشخصی نیز تعیین کرده است. در مقابل، گروه دیگری از عقود، نامعین هستند. یعنی اینکه در قانون مدنی نام مشخصی ندارند و شرایط خاصی برای تنظیم آن‌ها وجود ندارد. بهتر بگوییم، در این قراردادها، شرط اصلی توافق طرفین است. نمونه قرارداد نجاری یکی از همین قراردادها است.

شما می‌توانید به هر شیوه‌ای که برای شما مطلوب است، درباره زمان قرارداد، حق الزحمه، تعهدات طرفین، شیوه انجام کار و سایر موارد، با یکدیگر توافق کنید. با این شرایط، نمونه فرم قرارداد نجاری با استناد به ماده 10 قانون مدنی، صحیح و معتبر است.

لازم بودن

زمانی که فرم خام قرارداد نجاری ، توسط نجار و شخص سفارش دهنده امضا می‌شود، طرفین متعهد خواهند بود که مطابق با شرایطی که در متن قرارداد به آن اشاره شده است، با یکدیگر همکاری کنند. نجار و شخصی که سفارش ساخت یک وسیله چوبی را داده است، نمی‌توانند یکباره و بدون دلیل موجه، نمونه قرارداد با نجاری را فسخ کنند یا اینکه اعلام کنند که از انجام این پروژه پشیمان شده‌اند. نجار و مشتری او، ملزم هستند که برای اجرا و عملیاتی کردن پروژه نجاری، با یکدیگر همکاری‌ کنند.

گفتیم که نجار و کارفرما نمی‌‌توانند قرارداد را فسخ کنند اما می‌توانند شرایط فسخ قرارداد داشته باشند تا در صورت بروز آن شرایط، بتوانند قرارداد را فسخ کنند.

محتوای متن!

متن نمونه قرارداد نجاری ، از موارد بسیار مهمی است که لازم است که درباره آن دقت بسیار زیادی داشته باشید. بندهای قرارداد شما، حدود رابطه، اختیارات، تعهدات، مسئولیت‌ها ، طرح و موضوع اصلی قرارداد، مدت زمان، میزان حق الزحمه و سایر پرداخت‌های لازم را مشخص می‌کند. برای اجرای مناسب نمونه قرارداد نجاری ، لازم است که محتوا و متن این قرارداد، به دقت نوشته شود و تمام شروط طرفین در متن قرارداد لحاظ شده باشد.

محتوای نمونه قرارداد نجاری با بیان اطلاعات و مشخصات طرفین، آغاز می‌شود و همین مساله مشخص می‌کند که مسئولیت این قرارداد به عهده چه اشخاصی است. اگر در اجرای این قرارداد، اختلاف و مشکلی پیش بیاید، طرفین قرارداد (یعنی اشخاصی که نام آن‌ها در متن قرارداد نوشته شده است) کسانی هستند که به مراجع حل اختلاف دعوت می‌شوند و میان آن‌ها داوری خواهد شد. در این قرارداد، نجار در حقیقت پیمانکار است و شخصی که سفارش ساخت یک سازه چوبی می‌دهد، کارفرما نامیده می‌شود.

هزینه مصالح در نمونه قرارداد نجاری

از دیگر هزینه‌هایی که برای اجرای نمونه قرارداد نجاری باید پرداخت شود، هزینه تهیه مصالح و ابزار است. شما می‌توانید با صلاحدید خود، چوب مورد علاقه خود را تهیه کنید و به نجار بسپارید تا سفارش شما را بسازد یا اینکه می‌توانید صفر تا صد کار را به نجار بسپارید و از او بخواهید که مطابق با تجربه و سلیقه خود از چوب مناسب استفاده کند.

نکته دارای اهمیت این است که در هر صورت، هزینه تهیه مصالح، ابزار و چوبی که باید استفاده شود، به عهده کارفرما است. شخصی که سفارش ساخت سازه چوبی ثبت می‌کند، ملزم است که هزینه‌های مربوط به تهیه مصالح و ابزار مورد نیاز اجرای پروژه را پرداخت کند.

مدت نمونه قرارداد پیمانکاری نجاری

مدت قرارداد از بخش‌های مهم یک قرارداد است. برای مشتریان و مراجعه کنندگان، بسیار مهم است که پروژه سفارشی آن‌ها در چه زمانی ساخته می‌شود. کارفرما و پیمانکار با در نظر گرفتن تجربه‌های قبلی، پیش بینی می‌کنند که پروژه نجاری مورد نظر در چه بازه زمانی انجام می‌شود.

شما می‌توانید با تعیین مدت قرارداد و ثبت آن در متن قرارداد، پیمانکار را موظف بدانید که مطابق با بازه زمانی تعیین شده، وسیله چوبی را به شما تحویل دهد. علاوه براین، می‌توانید به ازای هر روز دیرکرد در تحویل کالا برای او جریمه در نظر بگیرید. البته، پیمانکار نیز می‌تواند به همین صورت برای شما، ضمانت وجه التزام تعیین کند. برای مثال می‌تواند شرط بگذارد که در صورت تاخیر در پرداخت مبلغ قرارداد یا اقساط حق الزحمه، شما مشمول جریمه دیرکرد خواهید شد. به این صورت، طرفین در یک رابطه متقابل، نسبت به رعایت و اجرای تعهدات خود، متعهدتر می‌شوند.

شروط فسخ قرارداد و تعیین داور

شما می‌توانید شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرید. البته لازم است که هر دو طرف قرارداد، درباره محتوای این شروط با یکدیگر توافق کنند و با تایید نهایی آن‌ها، شروط فسخ در متن قرارداد نوشته شوند. به این ترتیب، اگر هر کدام از شروطی که برای فسخ قرارداد مطرح شده‌اند، پیش بیایند، طرفین قرارداد می‌توانند برای فسخ آن اقدام کنند.

انتخاب و تعیین داور یا به صورت کلی تعیین مرجع حل اختلاف در متن نمونه قرارداد نجاری بسیار مهم است. شما می‌توانید برای قراردادتان یک داور انتخاب کنید. داور شما، ممکن است یک وکیل، مشاور حقوقی یا شخص قابل اعتماد و معتبری باشد که در خصوص مشکلات و اختلافات مرتبط با این قرارداد، صلاحیت داوری دارد. اگر برای این قرارداد یک داور انتخاب کنید، در صورت بروز هر نوع مشکل، طرفین قرارداد به جای صرف هزینه، وقت و مراجعه به دادگاه یا شورای حل اختلاف، می‌توانند نزد داور بروند و از او بخواهند که میان آنها رای دهد. لازم به ذکر است که رای داور در این قرارداد، لازم الاجرا خواهد بود.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که درباره ابعاد حقوقی قرارداد نجاری اطلاعات بیشتری کسب کنید یا اینکه اگر سوالی در این خصوص دارید، تیم حقوقی رکلا در کنار شما است و پاسخگوی شما خواهد بود. شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با شرایط بسیار مناسب با ما در ارتباط باشید. علاوه براین، ما برای تنظیم قرارداد شما، در کنارتان هستیم.

قرارداد پیمانکاری تک نفره

اگر اجرای پروژه مورد نظر خود را به یک شخص حقیقی می‌سپارید، نزدیک ترین نمونه قراردادی که می‌توانید از آن استفاده کنید، نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره است. برای تهیه این قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره

نمونه قرارداد پیمانکاری

اگر تمایل دارید که برای اجرای پروژه نجاری، یک نسخه خام از قرارداد پیمانکاری عمومی در اختیار داشته باشید و آن را مطابق با شرایط خود شخصی سازی کنید، می‌توانید این قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات